بیماری هانتینگتون

بیماری هانتینگتون

شرح حال و یافته‌های بالینی
M.P مرد 45 ساله‌ای است که در ابتدا با کاهش حافظه و قدرت تمرکز مراجعه کرد. با زوال عملکرد هوشی در طی سالهای بعد ، او دچار حرکات غیر ارادی انگشتان دست و پا و نیز حرکات کج و معوج صورت و لبها شد. او از وضعیت خودآگاه و افسرده بود. او قبلا سالم بود و سابقه ابتلای مشابهی در بستگان خود نداشت. والدینش در دهه پنجم عمر خود در یک سانحه رانندگی جان سپرده بودند. M.P یک دختر سالم داشت. پس از ارزیابی وسیع ، متخصص و داخلی اعصاب ، وضعیت M.P را بیماری هانتیگتون تشخیص داد.
علت بیماری
هانتینگتون ، نوعی اختلال تحلیل برنده عصبی اتوزومی غالب است که در تمام نژادها به چشم می‌خورد و به علت جهشهایی در ژن HD ایجاد می‌شود.
بیماریزایی
فرآورده ژن HD ، یعنی هانتینگتون در همه جا بروز می‌یابد. عملکرد این ژن ناشناخته مانده است. جهشهای بیماریزا در HD ، معمولا ناشی از بسط یک توالی تکراری CAG رمزگردانی کننده پلی‌گلوتامین در اگزون 1 می‌باشند. اللهای طبیعی HD ، حدود 10 تا 26 تکرار CAG دارند، در حالی که اللهای جهش یافته واجد بیش از 36 تکرار می‌باشند.

تقریبا 3 درصد بیماران در نتیجه بسط تکراری CAG جدید دچار هانتینگتون می‌شوند، در حالی که 97 درصد الل HD جهش یافته‌ای را از یک والد مبتلا به ارث می‌برند. بروز هانتینگتین جهش یافته موجب اختلال عملکرد نورونی ، آتروفی فراگیر مغز ، تغییرات در سطوح گیرنده‌های عصبی و تجمعات هسته‌ای و سیتوپلاسمی نورون‌ها می‌شود، سرانجام باعث مرگ نورونی می‌گردد.
فنوتیپ و سیر طبیعی
سن بیمار در شروع بیماری ، نسبت عکس با تعداد تکرارهای CAG در HD دارد ، افرادی که بیماری آنها در بزرگسالی تظاهر کرده است، معمولا 40 تا 55 تکرار دارند، در حالی که افراد دچار بیماری با تظاهر در نوجوانی بیش از 60 تکرار دارند. از آنجا که طول تکرار CAG رابطه عکس با سن تظاهر دارند، افرادی که جهش از پدرشان به ارث برده‌اند، در معرض خطر افزایش یافته ابتلا به بیماری با تظاهر زودرس می‌باشند.

تقریبا 80 درصد بیماران نوجوان ، ژن HD جهش یافته را از پدر به ارث می‌برند. تقریبا 3/1 بیماران با اختلالات روانی تظاهر می‌کنند. 3/2 با ترکیبی از اختلالات شناختی و حرکتی مراجعه می‌کنند. هانتینگتون با اختلالات پیشرونده حرکتی ، شناختی و روانی مشخص می‌شود. اختلالات حرکتی شامل حرکات ارادی و نیز غیرارادی می‌شوند. در ابتدا این حرکات به میزان ناچیزی در فعالیتهای روزانه مداخله می‌کنند، اما با پیشرفت بیماری ، عموما ناتوان‌کننده می‌شوند.

کره که در بیش از 90 درصد بیماران وجود دارد، شایع‌ترین حرکت غیرارادی است. کره با پرشهای غیرتکراری و غیردوره‌ای که بطور ارادی قابل سرکوب کردن نیستند، مشخص می‌شود. اختلالات شناختی ، در اوایل سیر بیماری آغاز می‌گردد و بر تمام جنبه‌های شناخت تاثیر می‌گذارد. زبان معمولا دیرتر از سایر اعمال شناختی درگیر می‌شود.

اختلالات رفتاری که معمولا در مراحل دیررس‌تر سیر بیماری بروز می‌کنند عبارتند از: مهار گسیختگی اجتماعی ، خلق تهاجمی ، خشم ناگهانی ، بی‌تفاوتی ، انحراف جنسی و افزایش اشتها. تظاهرات روانی که می‌تواند در هر زمانی از سیر بیماری ایجاد شوند، شامل تغییرات شخصیتی و اسکیزوفرنی می‌باشند.
اداره بیمار
در حال حاضر ، هیچ درمان علاج دهنده‌ای برای بیماری هانتینگتون وجود ندارد. درمان بر مراقبت حمایتی و نیز اداره دارویی مشکلات رفتاری و عصبی متمرکز است.
خطر توارث
هر یک از فرزندان فردی مبتلا به هانتینگتون ، به احتمال 50 درصد نوعی الل HD جهش یافته را به ارث می‌برد. بجز الل‌های دارای نفوذ ناکامل ، تمام فرزندان به ارث برنده الل جهش یافته HD ، در صورتی که عمر طبیعی داشته باشند، دچار هانتینگتون خواهند شد.

بیماری دیستروفی ماهیچه‌ای دوشن

بیماری دیستروفی ماهیچه‌ای دوشن

شرح حال و یافته‌های بالینی
A.Y پسر بچه 6 ساله‌ای بود که به علت تاخیر تکاملی خفیف به درمانگاه ارجاع داده شد. او در بالا رفتن از پله‌ها ، دویدن و شرکت در فعالیتهای بدنی شدید مشکل داشت. او دچار کاهش قدرت و تحمل شده بود. والدین ، دو برادر و تنها خواهرش همگی سالم بدند. نتایج نمونه‌برداری ماهیچه‌ای او ، تنوع چشمگیر اندازه رشته‌های ماهیچه‌ای ، نکروز رشته‌ها تزاید چربی و بافت همبند و عدم رنگ‌آمیزی برای دیستروفین را نشان داد.

بر پایه این نتایج برای وضعیت A.y موقتا تشخیص دیستروفی ماهیچه‌ای دوشن (DMD) گذاشته شد و از نظر حذف‌شدگی‌های ژن دیستروفین مورد آزمایش قرار گرفت. مشخص شد که او دچار حذف‌شدگی اگزونهای 45 تا 48 شده است. آزمایشهای بعدی نشان داد که مادرش حامل است. لذا با خانواده مشاوره شد که خطر تولد پسران مبتلا 50 درصد ، خطر تولد دختران مبتلا کم اما وابسته به نحوه غیرفعال شدن x و خطر حامل بودن دخترها 50 درصد است. از آنجا که وضعیت حامل بودن مادر او را در معرض خطر زیاد عوارض قلبی قرار می‌داد، مادر جهت ارزیابی قلبی ارجاع داده شد.
علت بیماری
DMD نوعی میوپاتی پیشرونده وابسته به x است که در همه نژادها دیده می‌شود و به علت جهشهایی در داخل ژن DMD ایجاد می‌گردد. بروز آن تقریبا 1 در 3500 تولد پسر است.
بیماری زایی
DMD ، دیستروفین را رمزگردانی می‌کند که نوعی پروتئین داخل سلولی است و عمدتا در ماهیچه‌های صاف ، اسکلتی و قلبی و نیز در برخی نورونهای مغزی بروز می‌کند. در ماهیچه اسکلتی ، دیستروفین بخشی از یک مجموعه بزرگ پروتئینهای مرتبط با سارکولم است که پایداری سارکولم را ایجاد می‌کند. جهشهای DMD مرتبط با دیستروفی ماهیچه‌ای دوشن عبارتند از: حذف‌شدگی بزرگ ، مضاعف‌شدگی‌های بزرگ و حذف‌شدگیهای کوچک ، درج‌شدگی‌ها یا تغییرات نوکلئوتیدی.
فنوتیپ و سیر طبیعی
جنس مذکر
DMD نوعی میوپاتی پیشرونده است که به ضعف و تحلیل رفتن ماهیچه‌ها می‌انجامد. ضعف ماهیچه‌ای که از ماهیچه‌های کمربند لگنی و خم‌کننده‌های گردن شروع می‌شود بطور پیشرونده‌ای کمربند شانه‌ای و ماهیچه‌های دیستال اندام و تنه را درگیر می‌کند. بیماران مذکر معمولا بین 3 تا 5 سالگی با اختلالات راه رفتن مواجه می‌کنند.

ساق پاهایشان به علت جایگزینی ماهیچه توسط چربی و بافت همبند بزرگ شده است. تا 12 سالگی ، اکثر بیماران محدود به صندلی چرخدار می‌باشند و جمع شدگی و اسکولیوز پیدا کرده‌اند یا در حال مبتلا شدن به این عوارض می‌باشند. اکثر بیماران به علت اختلال عملکرد ریوی و پنومونی فوت می‌کنند. میانه سنی در هنگام مرگ 18 سالگی است.
بیماران مونث
سن تظاهر و شدت DMD در خانمها وابسته به نحوه غیرفعال شدن X است. اگر کروموزوم X ، حامل الل DMD جهش یافته در اکثر سلولها فعال باشد، این خانمها علایم ناچیز یا هیچ DMD دارند. اکثر خانمهای حامل ، صرف نظر از اینکه دچار علایم بالینی ضعف ماهیچه‌های اسکلتی شوند یا نشوند دچار اختلالات قلبی مانند اتساع بطن چپ یا تغییرات نوار قلب می‌گردند.
اداره بیمار
تشخیص DMD ، متکی بر سابقه خانوادگی و تجزیه و تحلیل DNA یا نمونه‌برداری ماهیچه جهت بررسی واکنش‌دهی ایمنی از نظر دیستروفین است. در حال حاضر ، هیچ درمان علاج دهنده‌ای برای DMD وجود ندارد، هر چند بهبود اداره علامتی بیماران ، طول عمر متوسط را از اواخر کودکی به اوایل بزرگسالی افزایش داده است. اهداف درمان عبارتند از: کند کردن پیشرفت بیماری ، حفظ تحرک بیمار ، کنترل وزن و بهینه‌سازی عملکرد ریوی و قلبی. درمان با گلوکورتیکوئیدها می‌تواند پیشرفت DMD را برای چندین دهه آهسته کند. اکثر بیماران به مشاوران گسترده جهت مواجه با آثار روانی ابتلا به نوعی بیماری مزمن کشنده نیاز دارند.
خطر توارث
تقریبا 3/1 مادرانی که فقط یک پسر مبتلا دارند، خود حامل جهش در ژن DMD نیستند. اگر مادری حامل باشد، هر پسرش به احتمال 50 درصد مبتلا به DMD است و هر دخترش به احتمال 50 درصد جهش DMD را به ارث می‌برد.

بیماری گزرودرما پیگمانتازوم

گزرودرما پیگمانتازوم

شرح حال و یافته‌های بالینی
W.S دختر سه ساله‌ای بود که برای ارزیابی حساسیت شدید به نور آفتاب و کک و مکهای پوستی ارجاع داده شد. در معاینه بالینی ، او دچار نورهراسی و کک و مکهای واضح تیره رنگ در نواحی روباز بدن بود. تکامل و معاینه بالینی از سایر جهات طبیعی بود. W.S فرزند والدین ژاپنی غیر همخون بود. هیچ فرد دیگری در خانواده ابتلای مشابه نشان نمی‌داد.

پزشک متخصص پوست توضیح داد که W.S خصوصیات کلاسیک گزرودرما پیگمانتازوم (XP) یعنی پوست پیگمانته شبیه سنگفرش را دارد. برای تائید تشخیص ، نمونه‌برداری از پوست W.S انجام شد تا ترمیم DNA و حساسیت به پرتوهای ماورای بنفش در فیبروبلاستهای پوست او ارزیابی شود. نتایج این آزمایش تشخیص این بیماری را نشان داد.
علت بیماری
XP نوعی اختلال اتوزومی مغلوب ژنتیکی درترمیم DNA است که در تمام نژادها دیده می‌شود و حساسیت قابل توجه به پرتوهای ماورای بنفش ایجاد می‌کند.
بیماریزایی
ترمیم DNA صدمه دیده بر اثر پرتوهای ماورای بنفش از طریق سه مکانیسم رخ می‌دهد: ترمیم خارج‌سازی ، ترمیم پس از همانندسازی و فعال شدن مجدد بر اثر نور. با ترمیم خارج سازی نوکلئوتیدی یا ترمیم خارج‌سازی بازها ، صدمه DNA را اصلاح می‌کند. ترمیم پس از همانندسازی ، نوعی مکانیسم تحمل صدمه است که همانندسازی DNA از یک الگوی صدمه دیده را مقدور می‌سازد. فعال شدن مجدد توسط نور ، (ساختمان DNA|DNA)) صدمه دیده را به حالت شیمیایی طبیعی آن برمی‌گرداند، بدون آنکه هیچ ماده ژنتیکی را خارج یا معاوضه کند.

ترمیم خارج‌سازی نوکلئوتیدی روند پیچیده اما متنوعی است که حداقل 30 پروتئین را شامل می‌شود. اصل اساسی خارج کردن یک قطعه DNA تک رشته‌ای کوچک حاوی یک ضایعه از طریق برش مضاعف رشته صدمه دیده و سپس ساخت ترمیم پرکننده شکاف با استفاده از رشته مکمل دست نخورده به عنوان الگو می‌باشد. XP ناشی از جهشهای موثر در مسیر فرعی ترمیم ژنومی سرتاسری در ترمیم خارج سازی نوکلئوتیدی یا ناشی از جهشهای موثر بر ترمیم پس از همانندسازی می‌باشد.
فنوتیپ و سیر طبیعی
مبتلایان به XP در میانه سنی 1 تا 2 سالگی علامت‌دار می‌شوند. علایم ابتدایی عموما شامل آفتاب سوختگی آسان ، حساسیت حاد به نور ، پیدایش کک و مک در پوست و نورهراسی می‌باشد. تداوم صدمه باعث نازک شدن پوست و چروک شدن پوست می‌شود. تقریبا 45 درصد بیماران ، دچار کارسینوم سلول قاعده‌ای یا سنگفرشی یا هر دو می‌شوند و حدود 5 درصد مبتلا به ملانوم می‌گردند. علاوه بر علایم پوستی ، 60 تا 90 درصد بیماران اختلالات چشمی پیدا می‌کنند.

تقریبا 18 درصد بیماران دچار استحاله پیشرونده نورونی می‌شوند. علایم عبارتند از: ناشنوایی حسی-عصبی ، عقب‌ماندگی ذهنی ،‌ اسپاسمهای عضلانی. ترمیم خارج‌سازی نوکلئوتیدی ، صدمه DNA حاصله بسیاری از عوامل سرطان‌زایی شیمیایی مانند دود سیگار ، غذای سوخته را نیز اصلاح می‌کند. در مبتلایان به این بیماری طول عمر کوتاه می‌شود. بدون حفاظت پیشگیری‌کننده ، طول عمر آنها حدود 30 سال کمتر از افراد غیر مبتلا به XP است.
اداره بیمار
تائید و تشخیص XP متکی بر آزمایشهای عملکردی ترمیم DNA و حساسیت به UV است. این آزمایشها را معمولا روی فیبروبلاستهای پوست انجام می‌دهند. تائید تشخیص از طریق شناسایی جهشها در یک ژن مرتبط با XP فعلا از نظر بالینی مقدور نیست. اداره بیماران مبتلا به XP شامل اجتناب از برخورد با نور خورشید ، پوشیدن لباسهای محافظ ، ضد آفتابهای فیزیکی و شیمیایی و مراقبت دقیق از نظر بدخیمیهای پوست و خارج کردن آنهاست. در حال حاضر هیچ درمان علاج دهنده‌ای وجود ندارد.
خطرات توراث
از آنجا که XP یک بیماری اتوزومی مغلوب است، بسیاری از بیماران سابقه خانوادگی بیمار را ندارد. در مورد والدینی که فرزندی مبتلا به XP دارند، خطر ابتلای فرزندان بعدی 1 به 4 است. تشخیص پیش از تولد ، با آزمایش عملکردی ترمیم DNA و حساسیت به UV در پرزهای کوریونی یا آمنیوسیتهای کشت داده شده است.

تست ورزش چيست و چگونه انجام مي شود ؟

تست ورزش چيست و چگونه انجام مي شود ؟


آماده سازی بیمار برای تست ورزش


جهت رفاه بیشتر در حین ورزش ، بهتر است لباس و کفشی راحت پوشیده و قبل از انجام آزمایش ، فعالیت فیزیکی شدید انجام نداده باشید.

همچنین لازم است از 3 ساعت قبل ناشتا بوده و سیگار نکشید.

(چنانچه مبتلا به دیابت هستید 1 ساعت ناشتا بودن پس از صرف یک غذای سبک کافی است و نیازی به تغییر مقدار انسولین وجود ندارد).

دیگر آنکه بعضی داروهای مداخله‌گر قلبی را که مانع از افزایش فعالیت قلب در حین ورزش می‌شوند (مانند پروپرانولول) در فاصله زمانی معین قبل از تست ورزش (تحت نظر پزشک معالج خود) قبلا باید قطع کرده باشید.......

 

(ادامه)

ادامه نوشته

تاریخچه درخت انار

تاریخچه درخت انار

 انار(Punica. granatum) گیاهی است از تیره انار. درخت انار (pomegranates) جز درختچه ها بوده و میوه ی آن خوراکی و دارای مقدار کافی ویتامین C، مواد قندی و اسیدهای آلی می باشد. پوست، ریشه و ساقه ی درخت انار تانن فراوان و آلکالوئیدهای مختلف دارد که یکی از آنها پله تیرین (Pelletierine) است که بهترین داروی کرم کدو و سایر انگلهای روده می باشد. این درخت در بیشتر مناطق کشور ایران پرورش داده می شود. میوه ی آن سرد و تر و ضد بیماری هایی است که در اثر حرارت عارض شده باشند. برای مداوای ورم های گرم داخلی مانند ورم کبد، ورم کلیه، ورم سایر احشای داخلی مصرف می شود.
انار با نام علمی Punica granatum از میوه‌های درختی است که دانه‌هایی قرمز، سفید و یا به رنگ‌ هایی بین این دو دارد. رنگ پوست آن نیز اغلب قرمز و گاه سیاه و یا تقریباً زرد است. این درخت یکی از اولین گیاهان اهلی شده‌ و بومی مناطق شرق ایران تا کوه‌های هیمالیا در شمال هند می باشد. انار تقریباً در هر آب و هوایی و هرگونه خاکی می‌تواند رشد کند و میوه دهد، ولی آب زیاد در زمان رسیدن میوه باعث ترک خوردن آن میوه میشود. انار، گرمای زیاد با باد خشک و سرمای تا ۱۰- درجه سانتی گراد را می‌تواند تحمل کند. شهرستان‌ های ساوه، نی‌ ریز و فردوس در ایران به‌ ترتیب بزرگ‌ ترین تولید کنندگان انار در ایران بوده و این کشور با تولید سالانه ۸۰۰ هزار تن انار، بزرگ‌ ترین تولید کننده انار در دنیا و هندوستان دومین کشور تولید کننده‌است.

از میوه انار فراوری های زیادی از جمله آب انار، رب انار، لواشک انار و مربای انار تهیه می‌شود. از پوست انار برای تهیه رنگ‌های سنتی استفاده می‌شود، از برگ آن نیز سابق بر این استفاده می‌کردند. همچنین از پوست انار برای دباغی کردن پوست و از گل انار برای برخی مصارف دیگر استفاده می‌ گردد. جوشانده که از جوشاندن پوست انار در اب بدست می اید برای مشکل گوارشی و گلو درد دارو گیاهی محسوب می شود.

خواص انار , خاصیت انار , خواص آب انار

خواص انار – درخت انار

خواص انار برای کاهنده کلسترول

نتایج تحقیقات بر روی افرادی که در هفته حداقل دو بار آب انار نوشیده اند نشان داده که ۳۰ درصد کلسترول بد خون آنها کاهش پیدا کرده است. مصرف انار عامل کاهش التهاب دیواره عروق خونی و کاهش احتمال تصلب شرایین است.

خواص انار برای کاهش وزن

نتایج یک مطالعه نشان می دهد که انار به عنوان سلاحی برای مبارزه با چاقی بسیار خوب عمل می کند. در یک مطالعه که بر روی هزار نفر توسط چند دانشگاه آمریکایی در واشنگتن انجام شد محققان متوجه شدند که مصرف انار حتی در کوتاه مدت می تواند رشد سلول های چربی اطراف معده را متوقف و این چربی ها را به سرعت آب می کند. محققان در این مطالعه به افراد مورد مطالعه گفتند که مدت یک ماه روزی یک عدد انار مصرف کنند. نتیجه این مطالعه نشان داد که مصرف انار در سوزاندن چربی بدن کاربرد فوق العاده ای دارد و اسید چرب اطراف شکم را نیز کاهش می دهد.

فواید انار برای آلزایمر

التهاب یکی از مهم ترین دلایل بیماری آلزایمر، پارکینسون، آرتریت روماتوئید و سرطان است. مصرف منظم انار برای جلوگیری از آلزایمر توصیه شده است. برای درمان آلزایمر معمولاً از داروهای ضدالتهابی مانند ایندومتاسین استفاده می شود که همین ترکیب نیز در انار وجود دارد. انار حاوی ویتامین های K، C و B5 و مواد معدنی کلسیم، آهن، روی، منیزیم و فسفر است که به کاهش استرس، بیماری های قلبی و محافظت در برابر سرطان جلوگیری می کند. بیماری پیش رونده آلزایمر شایع ترین نوع زوال عقل است که باعث اختلال در حافظه، تفکر و رفتار فرد می شود. دلیل این بیماری همیشه کهولت سن نیست و عوامل ژنتیکی، سکته مغزی و شوک عاطفی نیز می تواند منجر به این بیماری شود.

افزایش سن هنوز هم بزرگ ترین عامل خطر آلزایمر است که از آن گریزی نیست ولی با رعایت اصول بهداشتی و روانی می توان از این اختلال جلوگیری کرد و تمام افراد مسن محکوم به ابتلا به آلزایمر نیستند. پیشگیری از آلزایمر چند راهکار ساده دارد که اکثر افراد از آن بی خبرند. تحقیقات اخیر پژوهشگران کمبریج نشان می دهد که آلزایمر هفت علت عمده دارد که عبارت اند از: دیابت، آغاز فشار خون بالا از دوران جوانی، چاقی، عدم تحرک و افسردگی.

خواص انار : پیشگیری از آرتروز

مطالعات نشان داده است که انار، آب انار، روغن انار، و همچنین رب انار حاوی خواص ضدالتهابی و مسکن طبیعی برای مفاصل است. مصرف انار و سایر محصولات حاصل از آن، موجب پیشیگیری از تخریب مفاصل ناشی از آرتروز می شود. آب انار طبیعی ورم مفاصل و التهاب استخوان را تسکین داده باعث کاهش زوال غضروف است.

خاصیت انار : محافظت از پوست

انار به علت دارابودن آنتی اکسیدان بالا، باعث کاهش آسیب های پوستی ناشی از اشعه ماورابنفش و دفاع در برابر رادیکال های آزاد در پوست می شود. همچنین تولید کلاژن در پوست، سفت شدن پوست، جلوگیری از ایجاد لکه های پوستی و کمک به بهبود زخم های پوستی از سایر فواید مصرف انار است. آنتی اکسیدان ها منجر به تحریک گلبول های سفید خون برای خنثی کردن مواد سمی در بدن و در نتیجه ارتقاء سیستم ایمنی بدن می شوند.

مصرف انار همچنین عامل کاهش سرعت فرایند پیری است و چین و چروک ها و خطوط ریز ناشی از افزایش سن و نور خورشید را کاهش می دهد. همچنین بسیاری از منابع از تاثیر مثبت انار به رفع جوشهای ناشی از پوست های چرب اشاره کرده اند. ضمن اینکه مصرف منظم آب انار طبیعی می تواند به تقویت فولیکول های مو و کاهش ریزش مو نیز کمک کند.

ضد سرطان بودن انار

به گفته دکتر جنیفر فرانکلین از مرکز تغذیه پزشکی در نشویل، مصرف یک چهارم انار میزان فیبر مورد نیاز روزانه یک انسان را تامین می کند که این امر باعث جلوگیری از بروز مشکلات گوارشی می شود. همچنین انار تقویت کننده کبد و صفرا، تقویت کننده توان جنسی، عامل متعادل سازی مزاج و برطرف کننده زردی است. بعلاوه مصرف آب انار موجب حذف رادیکال های آزاد در بدن شده و مانع رشد و توسعه سرطان های پستان، پروستات، پوست می شود.

خواص انار جهت سلامت قلب

انار غنی از آنتی اکسیدان ها است که  با کلسترول در شریان ها مبارزه میکند. این میوه همچنین به بهبود عروق و بازسازی سلول های آسیب دیده کمک میکند. خواص آنتی اکسیدانی در انار  شامل لیپوپروتئین با چگالی کم است. این اساسا بدان معنی است که انار  از سخت شدن دیواره عروق بعلت چربی اضافی جلوگیری میکند ، چربی شریان ها را از بین میبرد.

همچنین، انار سطح اکسیژن خون را بالا میبرد. آنتی اکسیدان ها باعث کاهش کلسترول خون می شود،  با رادیکال های آزاد مبارزه کرده و از لخته شدن خون جلوگیری میکند.  در نهایت  خون گردش خوبی پیدا میکند و سطح اکسیژن بالامی رود. علاوه بر بهبود سلامت قلب، انار سبب کاهش روند  پیری می شود،  از ورم مفاصل، سرطان پروستات و اختلال در نعوظ پیشگیری میکند. انار  برای اسهال، کنترل وزن، کاهش فشار خون بالا بسیار کمک میکند و باعث بهبود سلامت روان میشود

 

خواص روغن دانه انار

روغن دانه انار از پوست  محافظت میکند  اثرات مخرب نور خورشید را از بین می برد.آنتی اکسیدان های این میوه از پوست مراقبت میکند. روغن دانه انار حاوی مقادیر زیادی از اسید ellagic، که نوعی آنتی اکسیدان است که از سرطان پوست پیشگیری میکند. روغن دانه انار پوستهای خشک را درمان میکندروغن ساخته شده از دانه انار پوست خشک  را درمان میکند، به راحتی در پوست نفوذ کرده، دارای خواص ضد التهابی و تسکین دهنده است، و به خاطر حفاظت از آنتی اکسیدان، اسید punicic  و امگا ۵ اسیدهای چرب به سرعت، پوست خشک و ترک دیده را مرطوب میکند. روغن دانه انار (Pomegranate seed oil) ممانعت کننده قوی آنزیم های ایجاد کننده آماس و دارای مقادیر فراوانی از یک اسید چرب یگانه به نام Punicic acid میباشد. که در روغن دانه انار منحصر به فرد است. برای کنترل خشکی موهای فر،   روغن  دانه انار را امتحان کنید.  یکساعت قبل از شستشو به مو ها بزنید  همچنین اگر میخواهید موهایتان فر نشودفقط یک قطره از روغن دانه انار بین دست های خود ریخته وبه موها بزنید هم درخشان میی شود و هم فر نمی شود

 

خواص آب انار

آب انار سلول های سرطانی را  از بین می برد آب انار در درمان برخی از انواع سرطان موثر است. مواد تشکیل دهنده طبیعی در آب انار و عصاره آن می تواند سلول های سرطانی را از بین ببرد، به ویژه در مورد سرطان پروستات بسیار مفید است. آب انار  به کنترل دیابت کمک میکنداگرچه این  میوه حاوی مقدار زیادی قند طبیعی است، همچنین خواص سبزیجات-خواص میوه ها سبزیجات و سلامت – بسیار خوبی از فیبر غذایی است که می تواند به  کنترل قند خون در بیماران مبتلا به دیابت کمک کند .آب انار از پیری پیشگیری میکند؛ یکی از مهم  ترین خواص درمانی آب انار است که می تواند پوست  را تقویت کرده و آن را به تاخیر بیاندازد خطوط و چین و چروک را کاهش دهد. این میوه طول عمر  اسلول ها ی بدن را که  برای تولید کلاژن و الاستین ضروری هستند زیادتر میکند،  این دو ماده فوق العاده برای جوان کردن پوست مفیدند

آب انار تخمیر نشده و خاصیت آنتی اکسیدانی بیشتری نسبت به انگور دارد. البته دانشمندان خاطر نشان کرده اند که اثرات درمانی آب انار یا روغن دانه آن تنها از مصرف مرتب آنها در زمان طولانی به دست میاید. آب انار دارای قند تانن و ماده مفید دیگری به نام مانتین است که برای کبد خوب میباشد و موجب تصفیه کبد میگردد. انار به دلیل داشتن مقادیر زیادی ویتامین A در رشد اطفال بسیار تاثیرگذار بوده و ویتامین B موجود در انار اعصاب را تقویت میکند. همچنین به علت دارا بودن مقادیری از ویتامین B-6 ضد استفراغ میباشد. مصرف آب انار یا عصاره آن برای خانمهای باردار بسیار توصیه شده زیرا علاوه بر رفع ویار به دلیل غنای بالای این میوه از نظر ویتامینها، موجب رشد مناسب جنین میشود. آب انار همچنین در درمان اسهال نیز موثر است. نوع جنگلی و خودروی آن که به ناردان معروف است کاربرد زیادی در درمان اسهال دارد. جوشانده انار در درمان زخم و ورم معده بسیار مؤثر است. همچنین آب انار شیرین برای درمان یرقان تجویز میشود. نگاه داشتن آب انار ترش در دهان باعث از بین رفتن جوشهای دهانی و برفک میشود.

آب انار شیرین صفرا بر بوده و معده و کبد را تقویت میکند و در درمان تب های صفراوی و امراض جلدی مؤثر است و برای همین آب انار شیرین یا ترش را با پیه و شکر به هم میمالند و معجعونی تهیه میشود که ۵ تا ۱۰ سیر آن برای مداوای امراض فوق بسیار مفید است. آب انار، خاصه انار شیرین بدن را فربه و غذا را جوهر کشی نموده و به سبب رسیدن جوهر اغذیه به بدن شده و جرب و حکه (خارش بدن و مقعد و فرج) را رفع میکند. آب انار باز کننده بول و مسامات پوست و جلادهنده رخسار و ملین طبع میباشد. خوردن آب انار تشنگی، استسقا و ورم معده و بدی و در هم ریختگی مزاج را علاج میکند. آب انار به علت داشتن پتاسیم و منیزیوم و دفع سموم و تعادل مایعات بدن به خصوص خون نقش مهم ایفا میکند. آب انار ضد سرما خوردگی است و به عنوان مفرح مصرف میشود و تقویت کننده قلب است. همچنین آب انار اشتها آور و بهتر است قبل از غذا مصرف شود. مصرف انار در معالجه راشیتیسم(نرمی استخوان) و کم خونی و ضعف اعصاب مؤثر است و به بدن نیرو میبخشد. مصرف انار شیرین برای معالجه ضعف و لاغری شدید بسیار مفید است. خوردن آب اناراز ابتلاء به بیماری قند جلوگیری میکند. مضمه آب پخته انار موجب تقویت لثه میشود. مخلوط آب انار و شکر و نشاسته و صمغ عربی و روغن بادام، باز کننده ادرار و تقویت کننده کلیه و مثانه و معالج سینه سرفه و آزار آن میباشد، مخلوط فوق را باید جوشاند و نیم گرم بخورند.

آب انار ترش و شیرین حرارت معده و غلیان و فشار خون را فرو مینشاند و همچنین اثر مستی را برطرف و مضرات دخانیات را خنثی میکند. رب انار بهترین چاشنی غذاهای اصیل ایرانی از قبیل فسنجان میباشد. کنستانتره انار از آب انار قویتر و بهتر است و غم و اندوه را برطرف میکند. آب انار برطرف کننده تشنگی شدید و رفع کننده التهاب افراد تب دار میباشد. آب انار می تواند تعداد اسپرم  مرد را افزایش دهدیکی دیگر از مزایای  آب انار  افزایش تعداد اسپرم مردان است اگر میخواهید بچه دار شوید، آقایان باید روزانه یک لیوان آب اناربنوشند. در مطالعات، نوشیدن منظم آب انار به طور قابل توجهی تعداد اسپرم در مردان را افزایش میدهد. جوش و درمان آکنهعلت اساسی جوش و آکنه می تواند به مشکل  سیستم گوارش مربوط شود. نوشیدن آب انارآکنه  را بهبود می بخشد انار خواص خوبی از ویتامین C است. آب  اناربهتر از چای سبز، پوست را مرطوب میکند. نوشیدن آب  انارو یا استفاده از روغن دانه  انار به پوست رطوبت  داده  و خشکی و زبری پوست را از بین می برد. خواص درمانی آب انار بسیار متعدد هستند برای جلوگیری از اسهال، درمان تهوع و استفراغ، و  زخم معده کمک میکند. این می تواند در واقع بسیاری ازمشکلات معده استفاده شود. با گذشت زمان، شریان ها  می تواند تبدیل به  پلاک مضر شده به  مشکلات قلبی و سکته منجر شود. انار دارای مواد تشکیل دهنده  ای است که می تواند در برابر ساخت  این پلاک و کاهش اثرات آن  بر روی شریان ها جلوگیری کند. نوشیدن  روزانه آب انار  حتی می تواند در پیشگیری و درمان ریزش مو مفید باشد. اسید punicic در انار برای تقویت مو کمک کرده و باعث ضخیم و سالم شدن مو می شود. همچنین می تواند افزایش  خون در پوست سر را افزایش داده، که در آن  فولیکول های مو را بهبود می بخشد و باعث رشد بهتر مو می شود. افرادی که در هفته ۲ لیوان یا بیشتر آب انار می نوشند احتمال پیشرفت و بروز آلزایمر در آن ها نسبت به افرادی که در هفته نصف لیوان آب انار مصرف می کنند۷۶ درصد کمتر است.

 

خواص پرده های انار

مصرف انار به صورت دانه شده و همراه با شکر اصلا توصیه نمی شود و انار را باید با پرده های سفید اطراف دانه ها مصرف کرد زیرا این لایه حاوی مقادیر قابل توجهی فیبر نامحلول است که این فیبر نامحلول به حرکات دستگاه گوارش، رفع مشکلات دستگاه گوارش، جلوگیری از یبوست و کاهش اضافه وزن و کنترل اشتهای کاذب کمک می کند.

نقش سلولهای چربی در کمک به حفاظت ما در برابر عفونت

نقش سلولهای چربی در کمک به حفاظت ما در برابر عفونت

 

 

ادیپوسیت ها، (Adipocytes) و یاسلولهای چربی، برای حفظ تعادل انرژی بدن مهم هستند. اما آنها ممکن است کاربرد دیگری داشته باشند؛ مطالعه ای توسط محققانی از دانشگاه سن دیگو کالیفرنیا ادعا میکند سلولهای چربی در زیر پوست ،  از بدن در برابر عفونت محافظت می کنند.


دکتر ریچارد گالو، استا د و رئیس پوست شناسی دردانشکده پزشکی سن دیگو آمریکا، و همکارانش می گویند نشان داده اند که سلولهای چربی پپتیدهای  ضد میکروبی تولید می کنند که پاتوژن ها 2 را دفع می کند.

ادامه نوشته

نقش کلیدی دربیماری ALS

aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

دانشمندان مکانيسمي را کشف کرده اند که باعث نقص در گروهي از سلولهاي مغزي مي شود که کليد توسعه ALS يا بيماري لو گرينگ است . محققان اميدوارند که اين کشف به يک هدف جديد براي درمان اين بيماري و ديگر بيماري هاي عصبي .............

ادامه نوشته

دلفين ها همديگر را به نام صدا مي زنند!


محققان دانشگاه سنت اندروز آمريكا مي گويند: دلفين ها نيز مانند انسان ها اسامي منحصربه فرد دارند.

به گزارش ايرنا از وبسايت فرانسوي زبان روزنامه پاريزين، محققان دانشگاه سنت اندروزر آمريكا با تحقيق بر روي ۲۰۰ دلفين در سواحل شرقي اسكلاتلند به اين نتيجه رسيدند كه دلفين ها نيز مانند انسان ها براي صدا زدن يكديگر از اسامي خاص استفاده مي كنند. 

استفاني كينگ يكي از محققان مركز تحقيقات بر روي پستانداران اين دانشگاه درباره نتايج به دست آمده از اين تحقيق گفت: اين نخستين بار است كه در دنياي حيوانات شواهدي واقعي از وجود اسامي به دست آمده است. 

اين پژوهشگر در مصاحبه با خبرگزاري فرانسه افزود: پيش از اين نيز وجود تشابهاتي ميان دنياي ما و دنياي دلفين ها مطرح شده بود ولي اين بار، استفاده از وسايل ارتباطي مشابه بين انسان ها و دلفين ها به صورت تجربي به اثبات رسيده است. 

دانشمندان پيش از اين اعلام كرده بودند كه دلفين ها در ماه هاي اول زندگي صداي سوت مانندي از خود ساطع مي كنند كه مثل امضا و يا نام هركس منحصربه فرد است.
اما تحقيقات اخير نشان مي دهد كه بيش از نيمي از اين صداها براي گفتن نام خود و يا اعلام ورود خود صورت مي گيرد. 

محققان به دنبال پاسخ به اين پرسش بودند كه هر دلفين با شنيدن نام خود چه عكس العملي نشان مي دهد. براي يافتن پاسخ، صداي تعدادي دلفين را ضبط كردند و اين صداهاي ضبط شده را با كمي تغيير، يكي پس از ديگري براي دلفين ها پخش كردند. 

نتايج به دست آمده نشان مي دهد هر دلفين تنها با شنيدن صداي خود به سرعت واكنش نشان مي دهد. 

پيش از اين ثابت شده بود كه پرندگان آوازخوان، خفاش ها و طوطي ها قادرند صداهايي كه از اطراف مي شنوند را تكرار كنند، اما تنها دلفين ها و طوطي ها از اسامي براي صدا كردن ديگر موجودات استفاده مي كنند. 

نتايج اين تحقيق در مجله مقالات آكادمي علوم آمريكا به چاپ رسيده است.

چرخه زندگي يك انگل


گونه‌ای از كرم‌های‌ حلقوی كه در بدن مورچه‌هایی با نام علمی Cephalotes atratus به صورت انگل زندگی می‌كند، انتهای پیازی شكل بدن مورچه‌ها را به صورت میوه‌ی قرمز و آبداری در می‌آورد.
  به نظر پژوهشگران این انگل برای جلب پرندگان به خوردن این مورچه‌ها باعث این دگرگونی در ظاهر آن‌ها می‌شود. پرندگانی كه این مورچه‌ها را می‌خورند، در واقع تخم‌های این انگل را وارد بدن خود می‌كنند و از این راه به گسترش انگل كمك می‌كنند.
  پژوهشگران گمان می‌كنند این انگل باعث نازك‌شدن پوشش بیرونی بخش پیازی شكل انتهای بدن مورچه می‌شود. در نتیجه، این پوشش كه در حالت عادی سیاه است، كهربایی به نظر می‌رسد. تخم‌های انگل نیز زرد رنگ است. استیو یانویاك(Steve Yanoviak)، بوم‌شناس دانشگاه آركانزاس و كاشف این پدیده‌ی شگفت‌انگیز، در این باره می‌گوید: " هنگامی كه این دو اثر در نور خورشید در هم می‌آمیزند، رنگ قرمز درخشانی را در انتهای مورچه به نمایش می‌گذارند."
  این مورچه‌ها در مناطق گرمسیری آمریكای مركزی و آمریكای لاتین زندگی می‌كنند و از مدفوع پرندگان می‌خورند. آن‌ها از همین راه به انگل‌ها آلوده می‌شوند و پرندگان دیگر از راه خوردن این مورچه‌ها به انگل دچار می‌شوند. به این ترتیب، چرخه‌ی زندگی انگل ادامه می‌یابد.

  Parasite Transforms Ants Into ''Berries '', National Geographic News, January 16, 2008

از ترامادول چه مي دانيد ؟


ترامادول به علت خاصیت سرخوشی، ضد افسردگی و بی‌خوابی به شدت مورد سوءمصرف قرار می‌گیرد و در میان جوانان این مخدر به اشتباه مصرف می‌شود و خطر اعتیاد به آن در نظر گرفته نمی‌شود.

به گزارش فارس، ترامادول که به نامهای تجاری ترامال، ترامدو بایومادول نیز شناخته می‌شود. یک داروی مسکن شبه تریاک است.

این دارو برای تسکین دردهای متوسط تا شدید تجویز می‌شود.  خاصیت تسکین درد در ترامادول حدود 10 برابر ضعیف تر از مرفین است. علاوه بر این ترامادول باعث جلوگیری از بازجذب "نورآدرنالین" شده و این امر باعث ایجاد نوعی خاصیت، مانند داروهای ضدافسردگی و همچنین هوشیاری می‌شود و برعکس مرفین، فرد مصرف کننده را فعال‌تر می‌کند، حتی در برخی از مصرف‌کنندگان احتمال گرفتگی عضلانی نیز کاهش می یابد.

با خوردن 100 میلی گرم ترامادول سطح خونی دارو در دو ساعت به حداکثر می‌رسد. حدود 20 درصد ترامادول به پروتئین خون بسته می‌شود. 30 درصد ترامادول بصورت تغییر نیافته و 60 درصد آن بصورت متابولیتهای شکسته شده در کبد از راه ادرار دفع می‌شود.

مدت زمان تاثیر ترامادول 4 تا 6 ساعت است و موارد مصرف آن برای تسکین درد معمولا به مدت کمتر از 5 روز و به مقدار 50 تا 100 میلی گرم هر 8 ساعت تجویز می‌شود، همچنین این دارو جهت درمان سندروم پای بی‌قرار نیز تجویز می‌شود.

این دارو نحستین بار توسط شرکت آلمانی گروننتال (Grünenthal) در دهه 1970 با نام تجاری ترامال (®Tramal) ساخته شد. گروننتال در سالهای بعد حق تولید ترامادول را به شرکتهای متعددی در سراسر دنیا واگذار کرد.

ترامادول معمولاً به شکل نمک هیدروکلراید تولید شده و به دو شکل خوراکی (بیشتر کپسول و قرص) و آمپول به بازار عرضه می‌شود. مقدار جذب و تأثیر فرم تزریقی ترامادول بسیار بیشتر از فرم خوراکی است.

ترکیب ترامادول و استامینوفن نیز در بازار موجود است که البته در کشور عرضه نمی‌شود اما در خارج از ایران به صورت قرص، آمپول، کپسول و قطره موجود است. مصرف قطره خوراکی آن رایج‌تر است و برعکس اکثر داروهای اپیوئیدی شامل قوانین داروهای مخدر نمی‌شود و با نسخه عادی پزشک قابل تهیه‌ است.

مصرف ترامادول موجب وابستگی روانی و جسمی شبیه اعتیاد به تریاک می‌شود و با قطع ناگهانی دارو علائم اضطراب، تعریق، بی‌خوابی، تهوع و لرز، اسهال، درد عضلانی، سندروم پای بی‌قرار (RLS)، ترس و بیقراری، گرگرفتگی و گزگز پیش می‌آید.

ترامادول به علت خاصیت سرخوشی، نعشگی و ضدافسردگی به شدت مورد سوءمصرف قرار می‌گیرد و اکثراً در میان جوانان این مخدر به اشتباه حدس زده می‌شود و خطر اعتیاد به آن در نظر گرفته نمی‌شود.

ترامادول با نسخه پزشک قابل تهیه است و در اکثر کشورها شامل قوانین داروهای مخدر نمی‌شود با این وجود خاصیت اعتیاد آور آن کمتر از دیگر مواد اپیوئیدی نیست.

علائم جسمی ترک ترامادول احتمالاً به علت خواص ضدافسردگی این دارو (جلوگیری از بازجذب سروتونین و نورآدرنالین) شدیدتر از علائم ترک مخدرهایی مانند تریاک است، حتی بعد از قطع مصرف کوتاه مدت ترامادول علائمی مانند بی خوابی، سندروم پای بی‌قرار (RLS) و افسردگی بروز می‌کند.

مصرف بدون وقفه آن در طولانی مدت باعث ایجاد مقاومت بدنی نسبت به مواد اپیوییدی شده و دوز مصرف آن باید افزایش یابد تا اثری مشابه مقدار مصرف اولیه را ایجاد کند، مدتی بعد از قطع مصرف دارو مقاومت بدنی نسبت به ترامادول و دیگر مواد اپیوئیدی به حالت اولیه بر می‌گردد.

عوارض جانبی

عوارض مشابه دیگر داروهای شبه‌تریاک (تهوع، سرگیجه، خواب آلودگی، خشکی دهان،یبوست، افت فشار خون، تعریق، خارش) در ترامادول هم دیده می‌شود اما احتمال بروز دپرسیون تنفسی که کشنده‌ترین عارضه این گروه داروهاست، با ترامادول خوراکی نسبت به مرفین کمتر است.

مصرف این دارو به علت افزایش سطح سروتونین، بیشتر از دیگر مواد اپیوئیدی ایجاد حالت تهوع می‌کند، همچین باعث بی خوابی می‌شود. مصرف بیشتر از 400 میلی گرم ترامادول برای افراد بدون مقاومت بدنی در مقابل مواد اپیوئیدی خطرناک است.

یکی از عوارض نادر ولی خطرناک مصرف ترامادول تشنج است. تشنج معمولا در اثر مصرف زیاد این دارو یا مصرف دارو در بیماران صرعی یا بیمارانی که دچار آسیب مغزی شده‌اند با بیمارانی که مشکلات کبدی کلیوی (دفع دارو دچار اختلال گشته و افزایش مقدار دارو در خون) دارند و یا معتادان به الکل ایجاد می‌شود. همچنین احتمال وابستگی دارویی و بروز علائم ترک مشابه دیگر ترکیبات شبه تریاک هم وجود دارد.

یکی دیگر از عوارض نادر ترامادول (چهار تا پنج ساعت پس از مصرف) افزایش فشار خون به همراه سردرد شدید است.

حداقل ۱۰ بيماري با روزه داري درمان مي شود

** روزه و چربي خون بالا

مطالعات صورت گرفته نشان مي دهد كه روزه داري براي افراد مبتلا به چربي خون بالا مفيد است؛ روزه داري ميزان چربي‌هاي نامطلوب (LDL) موجود در خون را كاهش و ميزان چربي مفيد خون (HDL) را در بدن افزايش مي دهد.
بدن در طول روزه داري از ذخاير چربي خود براي تامين انرژي استفاده مي كند، اين امر سبب كاهش توده چربي بدن و در نهايت كاهش وزن مي شود؛ كاهش وزن، خود عامل بسيار مهمي در كاهش چربي هاي مضر خون است.
بنابراين اگر روزه داري در افراد مبتلا به چربي خون همراه با يك رژيم غذايي متعادل باشد، مي تواند به رفع مشكل چربي خون بالاي آنها كمك كند.

** روزه و كنترل چاقي
روزه داري با ايجاد تغيير در رژيم غذايي روزانه و كاهش وعده هاي غذايي، در دريافت ميزان انرژي روزانه تغييراتي به وجود مي آورد.
يكي از نتايج تغيير در رژيم غذايي در زمان روزه داري، ايجاد تناسب اندام براي افراد است كه با سوخت بافت چربي و كاهش انرژي دريافتي ميسر مي شود.
بنابراين به گفته متخصصان تغذيه در صورتي كه فرد روزه دار از يك رژيم غذايي مناسب و كم چرب استفاده كند، به دليل كاهش چربي هاي بدن حتي ممكن است تا ۵ تا ۸ كيلوگرم كاهش وزن پيدا كند.

** روزه و كنترل ديابت نوع ۲
روزه داري براي مبتلايان به ديابت نوع يك كه وابسته به تزريق انسولين هستند، مضر است و ممنوعيت دارد اما در مبتلايان به ديابت نوع ۲ (غيروابسته به انسولين) كه داراي اضافه وزن بالا نيز هستند و با دريافت منظم دارو قندخون خود را كنترل مي كنند، روزه داري نه تنها مضر نيست بلكه فوايد زيادي دارد.
بيماران مبتلا به ديابت نوع ۲ با نظر پزشك معالج و يك متخصص تغديه مي‌توانند روزه بگيرند و از اثرات مفيد روزه داري بهره‌مند شوند.
به گفته متخصصان تغذيه، ميزان قندخون بيماران ديابتي روزه‌دار بايد پيش از سحر حداكثر ??? ميلي گرم درصد، ? ساعت پس از سحر حداكثر ??? ميلي گرم درصد، بين ساعت يك تا ? بعدازظهر حداقل ?? ميلي گرم درصد، پيش از افطار حداكثر ??? ميلي گرم درصد و ? ساعت پس از افطار ‌حداكثر ??? ميلي گرم درصد باشد.
افزايش دريافت مواد غذايي پرچرب و پر كربوهيدرات و به طور كلي پرخوري در افراد ديابتي، منجر به افزايش قندخون و افزايش وزن خواهد شد. بنابراين بيماران ديابتي در طول روزه داري مانند روزهاي عادي بايد از دريافت كالري بيش از حد و همچنين مواد غذايي حاوي كربوهيدرات هاي ساده مانند قند و شكر بپرهيزند.

** روزه و تجزيه چربي بدن
تحقيقات ثابت كرده است كه روزه داري با كاهش ۲۰ تا ۳۰ درصد مصرف مواد غذايي همراه است و نتايجي مانند كم شدن چربي‌هاي ذخيره، كم شدن ميزان چربي خون و فعال شدن سيستم ايمني بدن را به دنبال دارد.
با گذشت چند روز از روزه داري كمبود موادغذايي در بدن تشديد مي شود و بدن براي جبران اين كمبود و تامين انرژي مورد نياز از منابع دروني خود استفاده مي كند كه به اين حالت خودگوارشي (اتوليز) مي گويند.
اتوليز سبب تجزيه چربي هاي ذخيره شده در بدن و توليد انرژي مي شود؛ با كاهش تعداد وعده هاي غذايي در طول روزه داري و به دنبال آن كاهش انرژي در بدن، چربي هاي ذخيره شده به عنوان اولين منبع تامين انرژي مورد استفاده قرار مي گيرد و به تدريج از تجمع آنها در بدن كاسته مي شود.

** روزه و سم زاديي بدن
سم زدايي يا دفع سموم يكي از بهترين فوايد روزه داري براي بدن انسان است؛ اين فرايند به طور طبيعي از طريق روده ها، كبد، كليه ها، ريه، برخي غدد و پوست بدن انجام مي شود.
با روزه داري اين فرايند تسريع مي شود چراكه در روزه داري با كاهش چشمگير ورود مواد غذايي، بدن براي تامين انرژي از ذخاير چربي استفاده مي كند و از آنجايي كه چربي ها مهمترين عامل توليدكننده سموم بدن هستند، روزه داري مي تواند به دفع سموم بدن كمك شاياني كند.

** روزه و ترميم بافت ها و سلول هاي بدن
فرايند ترميم و رفع التهاب بافت ها و سلول هاي بدن همزمان با آغاز روزه داري شروع مي شود؛ در روزه داري انرژي بدن به جاي آن كه صرف گوارش مواد غذايي شود، صرف ترميم بافت ها، التيام زخم ها، بازسازي سلول ها و افزايش توان سيستم ايمني بدن مي شود.
فرايند ترميم بافت ها به دليل جست وجوي بدن براي يافتن منابع انرژي در بافت هاي مختلف در طول روزه داري تسريع مي شود و به اين ترتيب بدن خود را نوسازي و بازسازي مي كند.
همچنين در طول روزه داري، از رشد بي رويه سلول ها كه منجر به ايجاد تومور و بيماري هايي مانند سرطان مي شود، جلوگيري مي شود چراكه بافت ها علاوه بر قرارگرفتن در حالت ترميم، استراحت نيز مي كنند.

** روزه و كاهش دماي سلول هاي بدن
با روزه داري به دليل كاهش سوخت و ساز بدن (متابوليسم) دماي سلول هاي بدن به ويژه هسته سلول ها كاهش مي يابد.
كاهش سوخت و ساز بدن سبب كاهش قندخون مي شود. بنابراين كبد براي جبران اين كمبود از منابع گليكوژن ذخيره شده در بدن استفاده مي كند كه خود عاملي براي جلوگيري از تجمع هيدرات كربن در بدن و تبديل آن به چربي است و در نهايت سبب كاهش دماي سلول ها مي شود.

** روزه و تنظيم ترشح هورمون ها
يكي ديگر از فوايد روزه داري، تنظيم ترشح و توليد هورمون هاي بدن به علت قرارگرفتن بدن در حالت استراحت و عملكرد بهتر سلول ها است.
بسياري از اختلالات هورموني با رژيم غذايي مناسب و كاهش وزن تنظيم مي شود و از آنجايي كه با رعايت يك رژيم غذايي مناسب در طول روزه داري مي توان وزن را تا حدودي كاهش داد مي توان گفت كه روزه داري در تنظيم ترشح هورمون ها بسيار مفيد است.

** روزه و استراحت دستگاه گوارش
دهان، مري، ‌معده، ‌كبد، لوزالمعده و روده ها دستگاه گوارش را تشكيل مي‌دهند.
بخش هاي مختلف دستگاه گوارش فعاليت مي‌كنند تا غذا هضم و آماده جذب شود؛ غذاي جذب شده در خون به كبد مي رود تا در آنجا تصفيه و برحسب نياز بدن توزيع و مازاد آن ذخيره شود.
دستگاه گوارش را مي‌توان پركارترين دستگاه بدن ناميد و همانطور كه استراحت براي اعضاي مختلف بدن لازم و ضروري است،‌ براي دستگاه گوارش نيز امري حياتي و واجب است.
بهترين روش براي استراحت دادن به دستگاه گوارش، روزه داري است؛ به اعتقاد پزشكان، بسياري از بيماري ‌ها بر اثر عدم هضم و انباشته شدن مواد غذايي در بدن درپي خستگي و كندي دستگاه گوارش بروز مي كند، بنابراين روزه داري مي تواند به رفع اين مشكل كمك كند.

** روزه و افسردگي
برخي محققان از بين بسياري از درمان‌هاي رايج افسردگي، روزه را مفيدترين مي‌دانند؛ روزه علاوه بر پيشگيري از هجوم سلسله افكار منفي به ذهن، تركيبات شيميايي مغز را تغيير مي‌دهد و يك تاثير ضدافسردگي از خود به جا مي‌گذارد.
ذهن انسان روزه‌دار منزه و مبرا از هر نوع ناخالصي است و تمام تندخويي‌ها و كج‌ خلقي‌ها در طول روزه داري از ذهن او پاك مي‌شود؛ بنابراين با روزه مي‌توان آرامش و آسودگي خاطر را در افراد بازيابي كرد.
آزمايش‌هاي متعددي كه روي بيماران مبتلا به اختلالات روحي مانند افسردگي، اضطراب و اسكيزوفرني انجام گرفته است، نشان مي دهد در مواردي كه داروهاي شيميايي قادر به درمان نيستند، روزه مي‌تواند يك جايگزين طبيعي مفيد باشد و بدون هيچ هزينه و عارضه جانبي سلامت از دست رفته را به اين بيماران باز‌گرداند.

درد رایج زانو


درد رایج زانو
به گفته متخصصان، به ازای هر یك كیلو اضافه وزن در سطح صاف، حدود 3 تا 5 برابر فشار بیشتری به زانو وارد می‌شود كه در مواقع بالا و پایین رفتن از پله این فشار 10 برابر می‌شود. همچنین شایع‌ترین دردهای مفاصل مربوط به كشكك زانوست كه در واقع استخوانی است كه داخل تاندون عضله چهار سر ران قرار گرفته و در هر خم و راست شدن زانو حدود 7 تا 8 سانتیمتر این استخوان روی زانو حركت می‌كند
.
هرچه این حركت طبیعی ‌تر باشد، مشكلات آن كمتر خواهد بود، ولی اگر در مسیر حركت كشكك روی زانو، مقداری انحراف به طرف داخل یا خارج وجود داشته باشد، باعث خراش غضروف یا نرم‌ شدگی آن می‌شود كه موجبات درد و ناراحتی را در قسمت جلوی زانو فراهم می‌كند.
بیشترین دردهای زانو در افراد جوان، به خصوص خانم های جوان به وجود می‌آید و شایع ترین علتش یكی ضعف عضله چهار سر ران است كه این عضله به طور طبیعی در زنان ضعیف ‌تر است و دیگری رعایت نكردن برخی اصول نشستن و برخاستن مثل دو زانو یا چهار زانو نشستن، یا از سطح شیب ‌دار بالا رفتن به مدت طولانی، یا خم بودن زانو به مدت زیاد در نتیجه كارهای اداری است. البته از همه مهم تر ضعف عضله چهار سر ران است که نیاز به تقویت دارد.

البته یك سری ریز فاكتور وجود دارد كه باعث می‌شود آرتروز زودتر یا شدیدتر به وجود آید. این ریز فاكتورها شامل افزایش وزن و چاقی فرد است که ارتباط مستقیم با دردهای زانو دارد. علاوه بر آن انحراف زانو به شكل پرانتزی یا ضربدری موجب می‌شود كه وزن بدن به طور یكسان روی سطح زانو پخش نشود و یك طرف فشار بیشتری را تحمل كند و در نهایت این فشار باعث ساییدگی آن طرف مفصل می‌شود. البته انحراف از نوع پرانتزی در ایران بیشتر از ضربدری شایع است.
بی‌تحركی درمان نمی‌كند ورزش کنید  !

برخی از مردم به اشتباه تصور می‌کنند که صرفا با حذف فشار روی مفصل و ثابت نگه‌داشتن آن، مشکلشان حل می‌شود، در صورتی‌که به گفته متخصصان عدم تحرک مناسب، خود خطرات جدی مانند آرتروز مفصل را در پی دارد چرا که تغذیه مفصل از طریق تحرک صورت می‌گیرد.


فشار مداوم بر زانو و عادت‌های غلط در زندگی روزمره مانند نحوه نشستن به صورت چهار زانو و استفاده از توالت‌های ایرانی را از جمله موارد تشدید‌‌‌کننده آسیب به مفصل هستند. تقویت عضلات چهار سر ران و عضلات پشت ران، هماهنگی در تقویت عضلات، کاهش وزن، تغذیه صحیح، تحرک مناسب و انجام ورزش‌های درست و حتی‌الامکان با نظارت متخصصین فیزیوتراپی و طب ورزش از جمله راه کارهای پیشگیرانه و درمانی مفصل زانو است.  حرکات ورزشی پیلاتس ضمن تقویت عضلات پشت و چهار سر ران ،بسیاری از عادات نادرست نشستن و ایستادن را تصحیح میکند و به این طریق به رفع مشکلات رانو کمک میکند.

پیشگیری مهم‌تر از درمان

متخصصان بهترین راه درمان آرتروز را كاهش عوامل بوجود آورنده آن می‌دانند و توصیه می‌كنند افراد از دو زانو و چهار زانو نشستن و عادت به آن پرهیز كنند. همچنین افرادی كه مشكل زانو دارند، راه رفتن در سطح صاف را برنامه زندگی خود قرار دهند، چرا كه هیچ آرتروزی مانع راه رفتن افراد در سطح صاف نیست.
البته در موارد شدیدتر، درمان های دارویی و جراحی زانو هم از درمان های مفید و ضروری آسیب‌های مفصل زانو هستند. در عمل جراحی زانو كه رویه مفصلی تعویض می‌شود، در واقع مفصل مصنوعی برای فرد گذاشته می‌شود و درد تا حد زیادی كاهش می یابد.

آب درمانی و درد های مفصلی

 درمان اين نوع بيماري‌ها بسيار مهم بوده و راهكارهاي مختلفي از قبيل اعمال جراحي، دارو درماني و يا روش‌هايي از قبيل طب سوزني و ماساژ درماني انجام مي‌شود، ولي تنها روشي كه امروزه تقريباً به صورت همگاني قابل قبول مي‌باشد، آب درماني است، كه طي آن فرد در داخل آب اقدام به ماساژ درماني، تقويت عضلات و حركت‌هاي مفاصل مي‌كند.

زماني كه شخص بيمار در داخل آب قرار مي‌گيرد، براساس قانون ارشميدس ميزان فشاري كه بر روي مفاصل وارد مي‌شود، كاهش يافته و با حركاتي كه داخل آب انجام‌ مي‌دهد، به نحوي عضلات تقويت مي‌شود و اين تقويت باعث مي‌گردد تا فشار بر روي فضاي ديسك و كپسول مفصل كاهش يابد و نهايتاً اين كاهش فشار منجر به كاهش شدت بيماري مي‌شود.

شنا كردن باعث افزايش ميزان تراكم استخوان‌ها مي‌شود و كساني كه به ورزش شنا مي‌پردازند، نه تنها عضلات ناحيه كمرشان تقويت مي‌شود، بلكه به طور همزمان عضلات ناحيه شكم نيز تقويت مي‌گردد. در صورتي كه در روش فيزيوتراپي هر كدام از عضلات بايد جداگانه مورد فيزيوتراپي قرار گرفته و عضلات تقويت شود.

 يكي از علل دردهاي كمر، افتادگي شكم است، كه ورزش شنا از اين افتادگي شكم جلوگيري مي‌كند. بنابراين كساني كه شنا مي‌كنند، ضمن تقويت عضلات باسن و ران‌هايشان، وضعيت چاقي و افتادگي شكم خويش را نيز بهبود مي‌بخشند. گفتني است كه تقويت عضلات باسن و ران‌ها باعث بهبود راه رفتن بيمار و در نتيجه كاهش درد مي‌شود.

وي در پايان گفت: معمولاً پس از انجام عمل جراحي ناحيه‌ كمر، يكي از روش‌هاي اساسي جهت تصريح بهبودي بيمار و كاهش دوران نقاهت توصيه ورزش شناست، ضمن اين كه ورزش شنا جهت بهبود سلامتي و افزايش عملكرد قلبي و ريوي بيماران نيز پيشنهاد مي‌گردد.

بررسی درد عصب سیاتیک و چگونگی درمان آن


بررسی درد عصب سیاتیک و چگونگی درمان آن

 

سیاتیک، نام یک عصب است

اصطلاح سیاتیک در حقیقت مربوط به دردی است که در طول عصبی به همین نام انتشار‌می‌یابد. این عصب طولانی‌ترین عصب داخل بدن شما است که از لگن تا انتهای پا ادامه دارد و در طول مسیر خود به شاخه‌های متعددی تقسیم می‌شود. هرگونه فشار بر روی این عصب می‌تواند باعث ایجاد درد در تمام طول عصب شود (یعنی مسیری که از کمر شروع می‌شود و از پشت پا پایین می‌آید و تا پاشنه پا می‌رسد.) البته علائم ممکن است از یک درد خفیف تا ناتوانی و از کارافتادگی کامل متغیر باشد و گاهی ممکن است با احساس خارش، سوزش، بی‌حسی و ضعف عضلانی هم همراه باشد.

این درد به‌طور تدریجی شروع شده و با گذشت زمان افزایش می‌یابد و در هنگام نشستن، برخاستن، عطسه و یا سرفه‌کردن بدتر می‌شود. ویژگی آن هم این است که معمولا فقط یکی از اندام‌های تحتانی شما را درگیر می‌کند. در موارد خیلی شدید بیماری، شاید حتی کنترل مثانه و یا روده نیز از دست برود. این وضعیت اخیر، بسیار نادر، اما بسیار خطرناک است.

درد سیاتیک از کجا می‌آید؟

شایع‌ترین علت بیماری سیاتیک، بیرون‌زدن دیسک بین ‌مهره‌ای و فشار آن بر روی ریشه‌‌های عصبی است که به آن فتق دیسک‌بین‌مهر‌ه‌ای نیز گفته می‌شود. دیسک‌های بین مهره‌ای صفحاتی از جنس غضروف هستند که مهره‌ها را از هم جدا می‌کنند. دیسک‌های سالم، ستون مهره‌ها را انعطاف‌پذیر نگاه‌ داشته و کمک می‌کنند تا مهره‌ها بتوانند به‌راحتی بر روی هم بلغزند.

با افزایش سن، این دیسک‌ها شروع به تحلیل رفتن می‌کنند و خشک و تاحدی شکننده می‌شوند. این مسئله موجب بیرون رانده‌شدن دیسک از محل خود (فتق) و فشار آن بر روی ریشه عصبی و در نتیجه بروز علائم بیماری سیاتیک می‌شود. البته به غیر از فتق دیسک بین‌‌مهره‌ای، عوامل دیگری نیز باعث ایجاد درد سیاتیک می‌شوند. مثلا تنگی ستون مهره‌ها در قسمت کمری و نیز بیماری اسپوندیلولیستزی (که در آن یک مهره به آرامی بر روی مهره دیگر و رو به جلو می‌لغزد) می‌توانند باعث ایجاد علائم بیماری شوند. نشانگان پیریفورمیس هم نام اختلالی است که در اثر اسپاسم عضله‌ای به همین نام ایجاد می‌شود. این عضله در نزدیکی عصب سیاتیک قرار دارد و اسپاسم آن باعث فشار بر عصب و بروز درد سیاتیکی می‌شود. سایر علل ایجادکننده بیماری سیاتیک عبارتند از: تومورهای نخاعی که بر روی ریشه‌های عصبی فشار وارد می‌کنند، سوانحی نظیر تصادفات اتومبیل و یا ضرب دیدن ستون مهره‌ها که موجب آسیب به اعصاب می‌شوند و تومورهای خود عصب سیاتیک که البته بسیار شایع هستند. در برخی موارد هم هیچ‌گاه علتی جهت بیماری سیاتیک یافت نمی‌شود.

‌‌
چه کسانی دچار درد سیاتیک می‌شوند؟

مهم‌ترین عوامل خطر برای بیماری سیاتیک عبارتند از:

سن: تغییرات وابسته به سن درستون مهره‌ها شایع‌ترین علت بیماری سیاتیک هستند. تحلیل رفتن دیسک‌‌های‌بین مهره‌ای کمری از سن ۳۰ سالگی شروع می‌شود ولی تنگی‌های ستون مهره‌ای که یک علت دیگر بیماری سیاتیک هستند اغلب افراد را در سنین بالاتر از ۵۰ سال درگیر می‌کنند.

شغل: افرادی که شغلشان نیاز به چرخش مکرر کمر دارد، آنهایی که بارهای سنگین حمل می‌کنند و کسانی که به‌مدت طولانی رانندگی می‌کنند، بیش از سایر افراد دچار بیماری سیاتیک می‌شوند.‌

HTML clipboard

فعالیت‌های فیزیکی: افرادی که برای مد‌ت‌های طولانی می‌نشینند و یا یک زندگی راکد و کم‌فعالیت را دنبال می‌کنند نسبت به افراد فعال‌تر، بیشتر مستعد ابتلا به بیماری سیاتیک هستند.

فاکتورهای ژنتیکی: دانشمندان ۲ ژن را شناسایی کرده‌اند که تصور می‌رود وجود آنها باعث استعداد برخی افراد به بروز بیماری سیاتیک می‌شود. علاوه بر موارد فوق، افراد مبتلا به بیماری دیابت نیز به‌دلیل آسیب و تخریب عصبی که در اثر دیابت در آنها ایجاد می‌شود، بیشتر مستعد ابتلا به بیماری سیاتیک هستند.

علاوه بر موارد فوق، افراد مبتلا به بیماری دیابت نیز به‌دلیل آسیب و تخریب عصبی که در اثر دیابت در آنها ایجاد می‌شود، بیشتر مستعد ابتلا به بیماری سیاتیک هستند.

زمان مراجعه به پزشک

بیماری خفیف معمولا با کمی صبر و حوصله خودبه‌خود از بین می‌رود. ولی اگر بیماری شما با کارهایی که انجام دادید بهبود نیافت و یا آنکه درد شما بیش از ۶ هفته طول کشید،باید به پزشک مراجعه کنید. در مواردی هم که درد شما از ابتدا بسیار شدید است و یا روزبه‌روز بدتر می‌شود،‌باید به پزشک مراجعه کنید.

در مواردی هم که درد شما به‌دنبال یک آسیب شدید نظیر یک تصادف اتومبیل ایجاد شده و یا اگر علاوه بر درد، دچار مشکلاتی در اجابت مزاج شده‌اید و یا اینکه درد شما شدید و ناگهانی و همراه با بی‌حسی و ضعف عضلات کمر و یا پا است، هیچ‌گونه تاخیری در مراجعه به پزشک جایز نیست.

برای تشخیص بیماری سیاتیک، پزشک از شما در مورد سابقه بیماریتان سوال خواهد کرد و سپس یک معاینه بالینی کامل با توجه ویژه به ستون مهره‌ها و پاهای شما انجام خواهد داد. در طی معاینه به‌طور معمول چندین آزمون پایه‌ای، جهت بررسی قدرت عضلات و رفلکس‌های شما انجام می‌شود. مثلا پزشک از شما می‌خواهد که بر روی انگشتان پا و یا پاشنه‌‌پایتان راه بروید و یا اینکه به‌صورت طاق باز دراز بکشید و به آرامی یک پای خود را به‌صورت مستقیم بالا ببرید. دردی که در اثر بیماری سیاتیک ایجاد می‌شود، معمولا در اثر این فعالیت‌ها بدتر می‌شود. تصویربرداری هم از رایج‌ترین اقداماتی است که برای تشخیص بیماری شما انجام می‌شود.

درمان سیاتیک، راحت و آسان

درد سیاتیک بیشتر وقت‌ها به خوبی به درمان‌های سرپایی جواب می‌دهد. در واقع شما می‌توانید زندگی روزمره‌تان را ادامه دهید و فقط بایستی از انجام فعالیت‌هایی که ممکن است درد شما را بدتر کنند، پرهیز کنید. اگر چه استراحت به مدت یک تا چند روز سبب بهبودی نسبی بیماری می‌شود، ولی توجه داشته باشید که استراحت در بستر به مدت طولانی و عدم فعالیت علائم شما را بدتر خواهند کرد. قبل از اینکه به یکسری توصیه‌ها برای بهبود درد شما اشاره کنیم، تاکید می‌کنیم که چنانچه درد شما با گذشت زمان بهتر نشد، حتما به پزشک مراجعه کنید زیرا درصورت عدم درمان، ممکن است دچار عوارضی مثل آسیب دائمی عصب، از دست رفتن حس و حرکت در اندام مبتلا و یا حتی از بین رفتن عملکرد روده و یا مثانه شوید.

اقدامات معمول جهت درمان بیماری سیاتیک در منزل عبارتند از:


*
استفاده از کیسه یخ‌: مقداری یخ در یک حوله تمیز قرار دهید و آن را به مدت حداقل ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بر روی ناحیه دردناک قرار دهید. این عمل را روزی ۴ مرتبه تکرار کنید. کیسه یخ باعث کاهش التهاب در محل می‌شود.


*
استفاده ازکیسه‌ ‌آب گرم: پس از ۴۸ ساعت از شروع درد، بهتر است در نواحی آسیب‌دیده، از گرما استفاده کنید. چنانچه درد شما ادامه داشت، سعی کنید به‌طور تناوب کیسه‌های گرم و سرد را بر روی ناحیه مبتلا قرار دهید.


*
انجام حرکات کششی: ورزش‌های کششی غیرفعال به شما کمک می‌کنند تا زودتر خوب شوید‌. از انجام حرکات پرتابی و یا پیچشی جدا پرهیز کنید.

* داروهای ضددرد: آسپرین، استامینوفن و بروفن معمول‌ترین داروهای ضددردی هستند که مورد استفاده قرار می‌گیرند،‌ولی استفاده بیش از مقادیر توصیه شده، نه تنها نفعی برای شما ندارد، بلکه بسیار زیان‌آور است، زیرا این داروها در صورت استفاده بیش از حد دارای عوارض جانبی نظیر تهوع، خونریزی از معده و یا زخم‌های دستگاه‌ گوارشی هستند. برای جلوگیری از چنین حالتی، استفاده از پمادهای پیروکسیکام و دیکلوفناک هم مناسب است.
علاوه بر این داروها در برخی از موارد ممکن است پزشک با توجه به علائم بیماری از داروهای دیگری نظیر شل‌کننده‌های‌ عضلانی، داروهای ضدافسردگی و…‌‌ استفاده کند، ولی استفاده از این‌گونه داروها فقط با دستور پزشک امکان‌پذیر است.

* فیزیوتراپی: اگر دیسک‌ شما از جای خود بیرون زده است، فیزیوتراپی نقشی اساسی در بهبودی شما دارد.
هدف از انجام ورزش‌هایی که به‌طور معمول در فیزیوتراپی انجام می‌شوند، کمک به قرار گرفتن بدن و اندام شما در وضعیت صحیح، تقویت عضلاتی که از کمر شما حمایت می‌کنند و نیز کمک به تقویت انعطاف‌پذیری بدن شما است.


*
انجام ورزش‌های معمولی: ورزش موجب آزاد کردن اندورفین‌ها (مورفین درونی بدن) می‌شود. اندورفین‌ها واسطه‌های شیمیایی هستند که از رسیدن پیام‌های درد به مغز جلوگیری می‌کنند. ورزش با تحریک آزاد شدن اندروفین‌ها در مقابله با ناراحتی‌های مزمن کمک بسیاری می‌کند.

در مورد درد سیاتیک، ترکیب ورزش‌های هوارسان با ورزش‌هایی که انعطاف‌پذیری شما را بهبود می‌بخشند، می‌تواند در جلوگیری از تغییرات وابسته به سن در کمر شما موِثر باشد.

چنانچه مجموعه درمان‌های فوق در طی چندین ماه نتوانند درد شما را کاهش دهند، ممکن است انجام درمان‌های دیگرنظیر تزریق کورتن به پرده‌های نخاعی و یا انجام عمل جراحی ضرورت پیدا کند.

پیشگیری
اگرچه تنها در ۵ درصد موارد علت کمردرد، سیاتیک است، اما اگر دچار آن شوید، واقعا آزارتان می‌دهد. انجام اعمال زیر می‌تواند نقش کلیدی در مراقبت از کمر شما داشته باشد:


*
ورزش کردن به طور منظم: مهم‌ترین کاری که بر سلامت کمرتان و البته سلامت کلی بدنتان می‌توانید انجام دهید، ورزش کردن است. در طی ورزش، بهتر است تمرکز شما بیشتر بر روی عضلات شکم و کمرتان باشد، زیرا این عضلات جهت راست ایستادن و قرار گرفتن شما در وضعیت مناسب بدنی ضروری هستند.

انجام ورزش‌هایی نظیر یوگا، پیلاتس استفاده از دوچرخه‌های ثابت و تردمیل‌‌ به قوی نگاهداشتن این عضلات کمک می‌کنند. البته می‌توانید دوچرخه‌‌‌سواری را در خارج از منزل هم انجام دهید ولی ابتدا باید مطمئن شوید که صندلی و دستگیره‌های دوچرخه در وضعیت مناسبی برای بدن شما تنظیم شده‌اند.

*درست بنشینید:

یک صندلی خوب باید بتواند به‌خوبی از قوس کمری شما حمایت کند. اگر چنین نیست، برای حفظ این قوس در هنگام نشستن، بهتر است از یک بالش نرم در پشت کمرتان استفاده کنید. سعی کنید در فواصل بین فعالیت‌های نشستنتان حتما به‌طور تناوب استراحت کنید، حتی اگر استراحت کردن شما فقط به‌صورت راه ‌رفتن در اداره باشد. در حین رانندگی هم سعی کنید صندلی شما وضعیت مناسبی داشته باشد و وضعیت آن را طوری تنظیم کنید که لازم نباشد جهت دسترسی به پدال گاز، پای خود را به سمت آن پرتاب کنید!

*وضعیت بدنی مناسبی داشته باشید:

آگاهی از اینکه چگونه باید درست بایستید و درست بخوابید و نیز آشنایی با صحیح بلند کردن اجسام سنگین، تاثیر بسیاری جهت حفظ و نگهداری کمر شما دارد.

اگر قرار است برای مدت زمان طولانی بایستید، سعی کنید به‌طور تناوب بر روی یک پایتان تکیه کنید و به پای دیگر استراحت دهید و یا اگر قرار است در حالت ایستاده چیزی را بخوانید، به‌جای آنکه جهت خواندن آن، به سمت جلو خم شوید، کتاب را بلند کرده و جلوی چشمانتان بیاورید.‌

جهت حفظ بهترین حالت هنگام خوابیدن بهتر است روی یک تشک سفت بخوابید و از بالش‌ جهت حمایت کمرتان استفاده کنید، ولی از بالش‌هایی که موجب می‌شوند گردن شما بیش از حد بالا رفته و زاویه تندی ایجاد کند، به هیچ‌وجه استفاده نکنید.

بلند کردن یک جسم سنگین:

ابتدا تصمیم بگیرید که آن را کجا می‌خواهید قرار دهید و چگونه قصد دارید آن را به آن نقطه برسانید. جهت بلند کردن یک جسم سنگین، کمرتان را خم نکنید بلکه زانوهای‌تان را خم کنید و آن جسم را بلند کنید. جسم سنگین را نزدیک به بدنتان حمل کنید و هیچ‌گاه بر روی کمرتان نچرخید، بلکه سعی کنید با محور کردن پاهایتان، بر روی پاهایتان بچرخید. هنگامی که خسته هستید از حرکت دادن اجسام سنگین جدا خودداری کنید زیرا خستگی موجب می‌شود با سختی و رنج بیشتری حرکت کنید. هرگز سعی نکنید جسمی را که احساس می‌کنید سنگین‌تر از توانایی شماست، بلند کنید.

جدید ترین تکنولوژی درمان سرطان


مدت زمان زیادی نیست که جهان پزشکی روبات پیشرفته ایی را در اختیار دارد که میتواند تومور های سرطانی را بدون کمترین درد و خونریزی نابود کند . سایبر نایف یا چاقوی سایبری نامی است که بر روی پیشرفته ترین تکنولوژی جراحی رادیویی در جهان  نهاده اند .
ادامه نوشته

تاثيرات مفيد خوردن بستني

عصب شناسان موسسه روان شناسی لندن در تازه‌ترین بررسیهای خود دریافته‌اند خوردن بستنی سبب تحریک همان بخشی از مغز می‌شود که مسوول پردازش اطلاعات مربوط به شادی و سرخوشی در افراد است. در این بررسیها روشن شد خوردن بستنی بلافاصله بر ناحیه موسوم به قشر چشمی پیشانی مغز تاثیر می‌گذارد. این آزمایش با حمایت مالی یکی از بزرگترین شرکتهای تولید کننده بستنی در اروپا انجام شده است. محققان با کمک دستگاه اسکنر ، نحوه عمل بخشهای مختلف مغز داوطلبان را در هنگام خوردن بستنی بررسی کردند.

نتایج تحقیق اخیر که در کنفرانس متخصصان زیست عصب شناسی در شهر کاردیف مرکز کلان در "ویلز" انگلیس ارائه شده ، بخشی از تحقیقات گسترده‌تری است که در زمینه شناسایی مراکزی از مغز که احساسات مختلف را در اشخاص بوجود می‌آورد، در دست انجام است. محققان امیدوارند بتوانند جایگاه احساساتی نظیر ناامید شدن و سرخوردگی و یا احساس تنهایی را مشخص سازند. به نوشته روزنامه گاردین یک محقق انگلیسی به نام پیتر هالیگان که استاد علوم زیست - عصب شناسی در دانشگاه لندن است بزودی با یک بودجه دوازده ‪میلیون پوندی نخستین تحقیقات را در حوزه نوظهور زیست - عصب شناسی اجتماعی به اجرا در خواهد آورد.

یکی از اهداف این طرح استفاده از اطلاعات بدست آمده از تصاویر اسکنرها برای تشخیص این نکته است که کدام یک از کارمندانی که بابت بیماری مرخصی استحقاقی تقاضا می‌کنند، واقعا دچار بیماری هستند و کدام دسته تمارض می‌کنند. این محقق با بهره‌گیری از این نوع اسکنها توانسته است ناحیه‌ای از مغز را که در هنگام تقلب و فریبکاری فعال می‌شود مشخص کند........

پياده روي سبب ايجاد عروق جديد در قلب مي شود

یک فوق تخصص قلب و عروق گفت: پیاده‌روی سبب ایجاد عروق جدید در قلب می‌شود، حتی یک بیمار دیابتی که گاهی عروق در پا دچار تنگی می‌شود، که ممکن است به قطع پا منجر شود اگر روزانه پیاده‌روی منظم انجام دهد این مشکل به وجود نمی‌آید.

وی درباره اقداماتی که باعث می‌شود یک بیماری دیابتی دچار تنگی عروق نشود یا به تأخیر بیفتد گفت: بیماران دیابتی باید قند خون را دقیق و به موقع اندازه‌گیری کنند و رژیم غذایی مناسب را در پیش گیرند و ورزش و پیاده‌روی کنید.
 بیماران دیابتی بهتر است روزانه به صورت منظم، روزی نیم ساعت به صورت ناشتا پیاده‌روی کند، چون فرد زمانی که شروع به فعالیت می‌کند، میزان نیاز اعضا به خون بالا می‌رود و اگر تنگی در عروق و به خصوص در قلب ایجاد شده باشد، به واسطه بروز پدیده‌ای در بدن نیاز برای ایجاد عروق جدید در قلب به وجود می‌آید.

به بیان دیگر اگر فردی بیماری قلبی دارد، پیاده‌روی سبب ایجاد عروق جدید در قلب می‌شود. حتی در یک بیمار دیابتی .

مراقبت از زانو

برای احساس سلامتی و لذت بردن از آن باید تمام ارگانهای بدن به درستی کار کنند. یکی از بخش‌هایی که درحمید رضا اویسی صورت آسیب‌ دیدگی درد بسیاری خواهد داشت، زانو است. زانو درد در میان خانم‌ها بسیار شایع‌ تر از آقایان است. اما چگونه زانو دچار مشکل می‌شود و چگونه می‌توان عضلات پاها را تقویت کرد تا درد ناحیه زانو کاهش یابد؟ بزرگ‌ ترین مفصل بند در زانو است که از سایر مفاصل بدن آسیب‌ پذیرتر است. زنان بیشتر از مردها مستعد آسیب‌ دیدگی مفصل زانو هستند؛ به‌خصوص زنان سنگین وزن و فعال، با کمی توجه می‌توان درد ناشی از آسیب‌ دیدگی مفصل زانو را تا حد زیادی کم کرد. مفصل زانو یا در اثر پارگی تاندون و صدمه به غضروف و یا در اثر کار کشیدن بیش از حد و عدم استراحت کافی زانو آسیب می‌بیند.

ادامه مطلب را بخوانید :

ادامه نوشته

با چاقی شکمی چه کنیم؟!

حمید رضا اویسیامروزه داشتن شکمی صاف و تخت به لطف میان‌ وعده‌های متنوع و پرکالری برای بعضی افراد به یک رؤیای دست‌ نیافتنی مبدل گشته است. این افراد همیشه دغدغه سایز و اندازه لباس خود را دارند و گاهی اوقات حتی از بیان سایز شلوار خود اِبا می‌کنند. باید اذعان داشت که چاقی شکمی هم مانند چاقی عمومی بدن یکشبه یا یکماهه به وجود نمی‌آید، بلکه کاملاً تدریجی است. بنابراین لازم است همانگونه که به وضع ظاهر لباس خود در محیط بیرون اهمیت می‌دهیم و قبل از خروج از منزل تک‌ تک موارد را ارزیابی می‌کنیم، به آراستگی باطن و جسم خود نیز بیندیشیم و حفظ سلامتی خود را در اولویت قرار دهیم.

ادامه نوشته

کمی تآمل کنید !!!!

    يك روز ملا نصر الدين براي تعمير بام خانه خود مجبور شد، مصالح ساختماني را بر پشت الاغ بگذارد و به بالاي پشت بام ببرد.  الاغ هم به سختي از پله ها بالا رفت . ملا مصالح ساختماني را از دوش الاغ برداشت و سپس الاغ را بطرف پايين هدايت كرد. ملا نمي دانست كه خر از پله بالا مي رود، ولي به هيچ وجه از پله پايين نمي ايد. هر كاري كرد الاغ از پله پايين نيآمد. ملا الاغ را رها كرد و به خانه آمد . كه استراحت كند. در همين موقع ديد الاغ دارد روي پشت بام بالا و پايين مي پرد  .وقتي كه دوباره به پشت بام رفت ، مي خواست الاغ را ارام كند كه ديد الاغ به هيچ وجه آرام نمي شود. برگشت . بعد از مدتي متوجه شد كه سقف اتاق خراب شده و پاهاي الاغ از سقف چوبي آويزان شده، بالاخره آلاغ از سقف به زمين افتاد و مرد.  بعد ملا نصر الدين گفت : لعنت بر من   كه نمي دانستم كه اگر خر به جايگاه رفيع و پست مهمي  برسد هم آنجا را خراب مي كند و هم خودش را مي كشد.

فرضیه ای در مورد پیدایش رنگی آبی چشمان

محققان دانشگاه کپنهاگ در مطالعات خود دریافتند که یک جهش ژنیتیکی که بین 6 تا 10 هزار سال پیش به وجود آمده، مسئول رنگی آبی چشمان امروزی است.

به گزارش ایسنا، این تیم که نتایج پژوهش انها در مجله Human Genetics منتشر شده توانسته اند یک جهش در ژن OCA2 2 را که به طور اتفاقی، در جایی نزدیک سواحل شمال غرب دریای سیاه در انسانی متعلق به 8هزار سال پیش ایجاد شده، شناسایی کنند.

این ژن باعث آبی شدن رنگ عنبیه نشده، بلکه در عوض مکانیزم تولید رنگ دانه های قهوه ای را خاموش کرده است.

به گفته دانشمندان، تمام انسان ها در ابتدا چشمانی قهوه ای داشتند بسیاری هنوز همین روال رنگ را دارند، کشف این جهش نادر که احتمالا در امواج سریع مهاجرت در پی آخرین عصر یخی پراکنده شده، به تأکید بر یکی از بزرگترین اسرار تکامل انسانی می پردازد. طبق این نظریه تکاملی، اروپاییان و ساکنان نزدیک به شرق، از ویژگی های بسیاری برخوردارند که آنها را از دیگر گونه های انسانی متفاوت می کند.

اروپاییان نه تنها از درصد بالاتر چشم آبی ها (حدود 95٪ در برخی کشورهای حوزه اسکاندیناوی)، بلکه همچنین از تناژ پوستی و رنگ موی گسترده تری نسبت به دیگر گروه بندی های قومی برخوردارند.

تنها در اروپا می توان تعداد گوناگونی از افراد با رنگ موی بلوند ، قرمز و قهوه ای ، پوست سفید و زیتونی و چشمانی آبی و سبز را در یک جامعه مشاهده کرد. در دیگر منطق جهان، اکثر انسان ها از رنگ مو و چشم تیره برخردارند.

دلیل این امر و به خصوص چگونگی وقوع سریع چنین جهش هایی هنوز ناشناخته مانده درحالیکه انسان ها حدود چند ده هزار سال پیش به اروپا مهاجرت کرده اند.

یک نظریه این است که آب و هوای سرد اروپا و آسمان های تیره آن باعث چنین تفاوت های ظاهری شده است. برای مثال رنگ پوست روشن برای جذب ویتامین D در نیمکره شمالی که از نور خورشید ضعیف تری برخوردار بوده، بهتر است.

یک نظریه دیگر بر این مبنا است که رنگ مو، پوست و چشم عجیب اروپاییان به پیوند نژادی با نئاندرتال ها بر می گردد که حدود 25هزار سال پیش منقرض شده اند.

شاید نئاندرتال ها موی بلوند یا قرمز داشته اند و این ژن آنهاست که افراد با این رنگ مو یا چشم به ارث برده اند. مشکل این نظریه نبود هیچ شاهدی از امکان پیوند نژادی این گونه با هوموساپین ها در نمونه های به دست آمده از DNA استخوان فسیل های آنهاست.

وصیت نامه لویی پاستور

وصیت نامه لویی پاستور

در هر حرفه و شغلي كه هستيد نه اجازه دهيد كه به بدبيني هاي بي حاصل آلوده شويد و نه بگذاريد كه بعضي لحظات تاسف بار كه براي هر ملتي پيش مي آيد شما را به ياس و نا اميدي بكشاند.

در آرامش حاكم بر آزمايشگاه ها و كتابخانه هايتان زندگي كنيد.


نخست از خود بپرسيد: من براي يادگيري خود چه كرده ام؟

سپس همچنان كه پيش تر مي رويد بپرسيد: من براي كشورم چه كرده ام؟
و اين پرسش را آنقدر ادامه دهيد تا به اين احساس شادي بخش و هيجان انگيز برسيد كه: شايد سهم كوچكي در پيشرفت و اعتلاي بشريت داشته ايد.
اما صرفه نظر از هر پاداشي كه زندگي به تلاش هايمان بدهد يا ندهد، آنگاه كه لحظه مرگ فرا مي رسد هر كدام از ما بايد اين حق را داشته باشيم كه با صداي بلند بگوييم:
من آنچه در توان داشته ام انجام داده ام...

آشنایی با فعالیتهای پژوهشگاه رویان

پژوهشگاه رویان هشتم خرداد ماه سال 1370 به عنوان مرکز جراحی محدود با هدف ارائه خدمات درمانی به زوج‏های نابارور و پژوهش و آموزش در زمینه علوم باروری و ناباروری توسط زنده یاد دکتر سعید کاظمی آشتیانی و گروهی از پژوهشگران و همکارانش در جهاد دانشگاهی علوم پزشکی ایران تاسیس شد. پژوهشگاه رویان در سال‏های 1377 و 1387 به ترتیب مجوز مراکز تحقیقات علوم سلولی و مرکز تحقیقات پزشکی تولید مثل را از شورای گسترش دانشگاه‏های علوم پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دریافت کرد و آبان ماه 1388 شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با ارتقای آن از پژوهشکده به پژوهشگاه رویان موافقت کرد........................

ادامه نوشته

آشنایی با آنزیم های کبدی


اولین گام در تشخیص آسیب کبدی انجام آزمایش ساده خون است که حضور آنزیم  های کبدی مشخص را در نشان می دهد. تحت شرایط عادی این آنزیم ها درون سلول های کبدی وجود دارند اما زمانی که کبد آسیب می بیند این آنزیم ها وارد جریان خون می شوند....................
ادامه نوشته

كشف رابطه ميان صداي مردان با كيفيت اسپرم آنها


نتایج تحقيقات جديد نشان مي‌دهد، مردان داراي صداي بم‌تر در مقايسه با ساير مردان، از كيفيت پايين‌تر اسپرم برخوردار هستند.

   پژوهشگران دانشگاه استرالياي غربي با بررسي 54 مرد 18 تا 32 ساله دريافته‌اند، تعداد و كيفيت اسپرم در مردان با صداي بم، پايين‌تر از ساير مردان است و اسپرم اين گروه شانس كمتري براي لقاح با تخمك دارد.


علت اين امر در مردان با صداي بم، ميزان هورمون جنسي تستوسترون بالاتر است كه همين مسأله باعث كاهش توليد اسپرم مي شود. صداي بم بيشتر در مردان بلند قد و چهارشانه ديده مي‌شود كه اغلب به دليل ظاهر فيزيكي، بيشتر مورد توجه هستند. محققان اين مسأله را برقراري تعادل در حفظ تعادل و تداوم نسل عنوان مي‌كنند.

نتايج اين پژوهش در مجله علمي PLoS One به چاپ رسيده است.

سكورين بعنوان عامل اتصال كروماتيد هاي خواهري در مسير تقسيم سلولي

سكورين بعنوان عامل اتصال كروماتيد هاي خواهري در مسير تقسيم سلولي

تعدادي از فاكتورها، نسخه برداري دقيق كروموزومهاي در حال تقسيم را كه سپس به سلول هاي دختر راه مي يابند ، كنترل مي كنند. چسبندگي كروموزومي در طي همانندسازي كروموزوم در طي فاز S وجود دارد.

اين اتصال بين كروماتيد هاي تازه سنتز شده توسط يك كمپلكس چند زير واحدي موسوم به كوهِسين Cohesin صورت مي گيرد. اين كمپلكس يك ساختار حلقوي بزرگ را كه در اطراف كروماتيد هاي خواهري حلقه مي زند ، را تشكيل مي دهد. كروماتيد هاي خواهري در مرحله آنافاز از سيكل سلولي جدا مي گردند كه اين جدايي به برداشته شدن كمپلكس كوهِسين از كروموزوم ها مربوط مي شود. در بي مهرگان ، جدا شدن اين كمپلكس حداقل طي دو مرحله صورت مي گيرد. در "مسير پروفاز" توده اصلي كوهِسين طي پروفاز و پرومتافاز از كروموزوم ها برداشته مي شود. در طي "متافاز" بخش كمي از كوهِسين كه فقط در اطراف سانترومر است جدا مي گردد. فاكتورهاي مخصوص سانترومر نظير شوگوشين Shugoshin ، از چسبندگي بين سانترومر هاي خواهري در طي پروفاز محافظت مي كنند. در حين انتقال از متافاز به آنافاز ، توسط يك اندوپپتيداز وابسته به سيستئين درشت بنام سپاراز Separase ، زير واحدي از كوهِسين موسوم به كليسين Kleisin ، برش مي خورد (Scc1/Rad21 در ميتوز و Rec8 در ميوز). اين برش براي جداسازي سانترومر ها و درنتيجه انجام آنافاز الزامي است.

در بيشتر طول مسير چرخه سلولي ، توسط اتصال يك چاپرون مهار كننده بنام سكورين Securin و يا با تشكيل يك كمپلكس وابسته به فسفوريلاسيون CDK1 ، از فعاليت سپاراز جلوگيري مي گردد.

سكورين و يا زير واحد سايكلين Bي Cdk1 ، نهايتاً بوسيله يك پروتئوليز وابسته به يوبيكيتين بنام فاكتور پيشبرنده آنافاز يا سيكلوزوم (Cyclosome (APC/C و كوفاكتور آن Cdc20 ، تجزيه گرديده و سپاراز فعال مي شود.

بنابراين ، سكورين يك سوبسترات كليدي براي APC/CCDC20 محسوب مي گردد. اگرچه اصل مسير ثابت است ولي توالي سيكورين در شاخه هاي موجودات زنده ميتواند متفاوت باشد.

در اين مقاله كه در پايگاه اينترنتي PlosBiology منتشر شده است، نشان داده مي شود كه سكورين براي پايداري كروموزومي انسان ضروري نيست بلكه آن مكانيسم ديگر يعني CDK1 صورت مي گيرد. زيرا در سلول هاي موتاسيون يافته انساني كه فاقد ژن توليد كننده سكورين يعني hsecurin بودند ، فعاليت طبيعي سپاراز و برش مؤثر Scc1 وجود داشت.