عجب درجاتي دارد : يكي اين كه كردار بد بنده در نظرش خوش جلوه كند و آن را خوب بداند و پندارد كار خوبي كرده . يكي اين كه بنده اي به خدا ايمان آورد و منت بر خدا نهد با اين كه خدا را به او منت است در اين باره. حضرت امام رضا (ع)

نماز صبح مانع ازسرطان می شود

بر اساس تعدادی از پژوهش‌های علمی انجام شده در مرکز پژوهش‌های ملی قاهره، خواندن نماز صبح در زمان مقرر خود، موجب فعال شدن کار سلول‌های بدن و جلوگیری از ابتلا به تومورهای سرطانی می‌شود.
 
به گزارش ایسنا، دکتر سعید شلبی از اساتید این مرکز گفت: پژوهش‌ها موید این مطلب است که خواندن نماز صبح در زمان خود، به جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی و هم‌چنین تنظیم کار هورمون‌های بدن و گردش خون کمک می‌کند.
 
وی افزود: بر اساس این پژوهش در زمان ادای نماز صبح، تمامی اعضای بدن در اوج فعالیت‌هایشان قرار دارند، به گونه‌ای که ترشح هورمون‌ها به ویژه آدرنالین که ترشح آن در ساعت ۵ صبح شروع می‌شود، افزایش می‌یابد و به فعال شدن تمامی اعضای بدن و جلوگیری از تومورهای سرطانی کمک می‌کند.
 
هم‌چنین هوای پاک صبحگاهی دارای مقادیر زیادی اکسیژن است که موجب فعالیت قلب، کاهش انقباضات رگ‌های خونی، تنظیم کار هورمون‌ها و بهبود کار حافظه می‌شود.

تاثیر نماز بر کاهش سکته قلبی ومغزی

سکته قلبی” شایع ترین علت مرگ و میر در ایالات متحده آمریکا و سایر ممالک صنعتی است. (۱) این شیوع بالا در کشور ما نیز صدق می کند.
به علاوه سکته مغزی که به عللی تقریبا مشابه سکته قلبی ایجاد می شود، نیز عامل مهمی در مرگ و بروز ضایعات متعدد روانی و جسمی، در ممالک مختلف به حساب می آید.
هر چند که عوامل متعدد و گوناگونی، به عنوان علل ایجاد کننده” سکته ” شناسایی شده اند، اما در این میان تاثیر روان بر ایجاد ...............................

به علاوه این نکته مشخص است که استرس های مداوم و طولانی با ایجاد شرایط خاص، در رگ های خون دهنده به قلب و مغز، زمینه را برای بروز سکته در این اعضاء مساعد می سازد. در این باره، بسیاری از مؤلفین گزارش داده اند که در موارد بسیار زیادی، فشارهای شدید حرفه ای، نگرانی های خانوادگی یا مالی، افسردگی و خستگی قبل از بروز سکته ی قلبی وجود داشته است.
این مولفین نشان داده اند که سطح کلسترول در خون افرادی که تحت فشار فکری هستند، بالا می رود و .................

دکتر مجید ملک محمدی

منبع:

http://www.findfa.com/

ادامه نوشته

تاثیر عطر گیاهان در کاهش استرس

مطالعات نشان می دهد که ” لینالول”، نوعی ترکیب معطر در گیاهان است که در بسیاری از خوراکی ها و گل ها نظیر پرتقال، انگور، انبه، لیمو و ریحان وجود دارد و باعث کاهش استرس می شود.  

این رایحه، فعالیت بیش از ۱۰۰ ژن را که در وضعیت استرس زا وارد عمل می شوند، کاهش می دهد.
 
محققان می گویند: استنشاق رایحه ی بعضی از گیاهان خاص به منظور کاهش استرس، مبارزه با افسردگی و التهاب و نیز بهبود خواب از دوران قدیم مورد توجه بوده و مطالعات اخیر بر تجارب آن دوران صحه می گذارد.
 
در این مطالعه تعداد قابل توجهی از موش های آزمایشگاهی را که در وضعیت پر استرسی بودند، تحت تاثیر بوی لینالول قرار دادند و هم زمان تغییرات رخ داده در فعالیت ژن ها و مواد شیمیایی خون آن ها را بررسی کردند.
 
نتیجه ی این تحقیق ثابت کرد که تحت تاثیر این رایحه، دو نوع از سلول های ایمنی مرتبط با وضعیت استرس نزدیک به سطح طبیعی قرار گرفتند. به علاوه استنشاق این رایحه باعث کاهش فعالیت ۱۰۹ ژن موثر در ایجاد استرس شد.
ایرنا

تاثیر جالب دعا بر مغز انسان

 

دانشمندان دانشگاه آرهاوس با استفاده از سیستم اسکن مغزی به مطالعه بر روی مغز انسان در هنگام دعا و صحبت با خداوند پرداختند.


محققان با اسکن مغز بیش از 20 داوطلب در هنگام دعا و صحبت با خداوند اعلام کردند مغز افراد در هنگام دعا به گونه ای که در هنگام صحبت با یک دوست فعال می‌شود، فعالیت می‌کند.
محققان دانشگاه آرهاوس دانمارک به منظور مطالعه بر روی این پدیده از داوطلبان خواستند یک بار به خواندن یک دعای مذهبی و یک بار به خواندن یک متن غیرمذهبی و اجتماعی اقدام کنند. به گفته محققان در هنگام انجام عملیات اول و خواندن دعای خداوند مخصوص مسیحیان، قسمتهایی از مغز که با مرور ذهنی و تکرار در ارتباط است، فعال شد.
طی آزمایش دوم، داوطلبان قبل از خواستن آرزوهای خود از شخصیت خیالی بابا نوئل مشغول به خواندن دعاهای شخصی خود شدند که این عمل باعث فعال سازی قسمت‌هایی از مغز که در هنگام برقراری ارتباط با انسانی دیگر فعال می‌شود، شد. این محدوده از مغز با تئوری ذهن (هشیاری از اینکه دیگران دارای انگیزه و غرض مستقل هستند) در ارتباط نزدیک است.

به نظر می‌رسد هر دو منطقه فعال شده مغز در این آزمایشها، رفتار خواستن و توجه به عکس العمل مخاطب که در این آزمایش خداوند بوده است را پردازش می‌کنند. همچنین قسمتهای فعال شده قسمتی از قشر پیشین مغز به شما می‌روند که با توجه به قصد فرد دیگر در ارتباط است.

قشر پیشین مغز در انسان یکی از عوامل کلیدی تئوری ذهن است. به گفته محققان، این قسمت از مغز داوطلبان در هنگام انجام آزمایش دعاهای شخصی و صحبت با شخصیت بابانوئل غیر فعال بوده است. این پدیده نشان می‌دهد داوطلبان بابا نوئل را شخصیتی کاملا خیالی و خداوند را موجودیتی واقعی می‌دانند.

در عین حال مطالعات گذشته نشان می‌دهد که قشر پیشانی مغز در انسانها در هنگام تعامل با اجسام بی جان نیز فعال نمی‌شود. زیرا مغز از چنین اجسامی انتظار عکس العمل ندارد و به همین دلیل نیازی برای فکر کردن به آن جسم احساس نمی‌کند.

بر اساس گزارش نیوساینتیست، محققان بر اساس نتایج نهایی اعلام کردند افراد در هنگام دعا این تصور را دارند که در حال صحبت با شخصی خاص هستند که این نتیجه نشانه ای جدید از قطعیت وجود خداوند است.

داستان قديمي پوسيدگي دندان و آب نبات


                

آب‌نبات‎ها عموما داراي شکر هستند و شکر نيز باعث خرابي دندان‌ها مي‌شود اما فقط شکر نيست که دندان‎ها را خراب مي‌کند بلکه انواع گوناگوني از باکتري‌ها هستند که در دهان وجود دارند و از شکر تغذيه مي‌کنند و در نتيجه متابوليسم شکر توسط اين باکتري‌ها، محيط دهان اسيدي مي‎شود و PH پايين مي‌آيد.

در پاسخ به محيط اسيدي ميناي دندان کاني آزاد مي‌کند که اين کار باعث سوراخ شدن دندان‌ها مي‌شود. براي جلوگيري از اين امر بايد بعد از هر بار خوردن آب نبات‌ها دندان‎ها مسواک زده شوند. آب‌نبات‌ها چون محكم به دندان مي‌چسبند، شانس پوسيدگي دندان را زياد افزايش مي‌دهند. آب‌نبات بعد از مصرف ميزان قند خون را بالا مي‌برد و نگراني مهمي براي ديابتي‌ها به وجود مي‌آورد ولي براي افراد غيرديابتي نيز مي‌تواند زيان‎آور باشد.

آب نبات ها ....

آب‌نبات، به خصوص آب‌نبات شيرين از مخلوط غليظ شکر با آب به همراه افزودني‌هاي خوش طعم‌کننده و رنگ‌دهنده ساخته شده و بعضي مواقع منجمد مي‌شود.

در آمريکاي شمالي و کشورهاي غربي آب‌نبات‌ها انواع بسيار دارند، به طوري كه برخي از فروشگاه‌ها فقط آب‌نبات‌فروشي‌اند. انواع آن شامل آب‌نبات‌هاي چوبي، شکلاتي، آب‌نبات ليسي، تافي، آب‌نبات چسبناک، آدامسي، نوعي شيريني خمير مانند به نام مارش مالو هستند.

اگر شما گياه خوار هستيد، بايد از گروهي از آب‌نبات‌ها مثل پاستيل فاكتور بگيريد. بعضي از آب‌نبات‌ها مانند مارش‌مالو و گامي‌بيرز داراي ژلاتيني هستند که از استخوان حيوانات استخراج مي‌شود و گياه‌خواران تمايلي به خوردن آنها ندارند زيرا هر ماده غذايي كه منشأ حيواني دارند را نخواهند خورد. ژلاتين حلال نيز براي گياه‌خواران ناخوشايند است زيرا از استخوان ماهي گرفته مي‌شود. مواد ديگر مانند آگار، پکتين، نشاسته و صمغ عربي تركيباتي هستند كه به عنوان مواد جايگزين به‌کار مي‎روند.


 

صدای ویولن مانند به واسطه پرهای بال این پرنده

دانشمندان زیست شناس دانشگاه کورنل طی اکتشافات خود در جنگلهای مرتفع آندین پرنده ای کشف کردند که می تواند با کمک پرهای خود صدایی ویولن مانند ایجاد کرده و از این طریق آواز بخواند.



به گزارش خبرگزاری مهر، محققان دانشگاه کورنل گونه ای پرنده را شناسایی کرده اند که در نوع خود اولین به شمار رفته و می تواند با پرهای خود آواز بخواند. این پرنده با حرکات سریعی که در پرهای خود ایجاد می کند می تواند صدایی مانند صدای ویولن از خود ایجاد کند.

پرنده Club- Winged Manakin که در اعماق جنگل مرتفع آندین یافته شده است با این کار توجه دیگر پرنده ها از جمله پرنده های ماده را به خود جلب می کند. دانشمندان با بررسی حرکات بال این پرنده توانستند ثابت کنند صدای ویولن مانند به واسطه پرهای بال این پرنده به وجود می آید.

بررسی ها نشان داد پرنده Manakin می تواند ارتعاشی بیش از 100 حلقه در ثانیه در پرهای خود به وجود آورد که این سرعت دو برابر سرعت بالهای مرغ مگس خوار است.
 

با کمک گرفتن از پرتو لیزر برای کنترل ارتعاش پرها، دانشمندان اعلام کردند ارتعاش پرهای این پرنده نادر هزار و 500 هرتز است و با ایجاد ارتعاشات مختلف می تواند آواز خوانده و با دیگر پرنده ها ارتباط برقرار کند.

بر اساس گزارش نشنال جئوگرافیک، از دیگر جاندارانی که از بالهای خود برای ایجاد صدا و یا خواندن آواز استفاده می کنند می توان به زنجره ها و نوعی بید به نام بید Castanet یا قاشقک اشاره کرد.

دم مارمولک رازی دارد

محققان طي مطالعه بر روي خصوصيات فيزيکي مارمولک ها اعلام کردند دم اين جانداران پس از جدا شدن از بدن از خصوصياتي برخوردار است که تنها در صورت داشتن ذهني مجزا قابل توضيح خواهند بود.



گونه هاي متعددي از مارمولک ها نه تنها قادرند براي گيج کردن مهاجمان دم خود را از بدن جدا کنند بلکه حرکات دم آنها پس از جدا شدن نشان مي دهد اين عضو از اندام مارمولکها داراي ذهن مخصوص به خود است.

محققان کانادايي دانشگاه کالگاري دريافتند دم جدا شده مارمولک هاي لئوپارد تنها از واکنشهاي مداوم و ريتم دار برخوردار نيست بلکه داراي حرکات پيچيده اي مانند حرکات پرشي تا ارتفاع سه سانتيمتري است.

اين حرکات به واسطه بخشي هماهنگ کننده در نخاع درون دم کنترل مي شوند سيگنالهايي که اين حرکات را کنترل مي کند از انتهاي دم آغاز شده و نشان مي دهد نوعي مرکز کنترل کننده در اين قسمت از اندام قرار دارد. سيگنالهاي مرکز کنترل معمولا تحت پوشش مغز مارمولک قرار دارند تا زماني که جاندار تصميم به جدا کردن دم خود بگيرد.

به گفته دانشمندان باور کردني ترين تئوري براي توضيح اين پديده اين است که دم جدا شده بر اساس حسگرهاي محيطي که بر روي سطح آن قرار دارد از خود واکنش نشان مي دهد و در جهات و اشکال خاصي باعث حرکت کردن عضو جداشده بدن مارمولک مي شود.

بر اساس گزارش سي بي سي ، مطالعه بر روي سيستم عصبي دم مارمولک ها نشان مي دهد اين اندام مي تواند به عنوان نمونه اي مناسب براي انجام مطالعات عملکردهاي پيچيده عصبي نخاع در هنگام عدم حضور سيگنالهاي مغزي به شمار رود، شرايطي که هنگام قطع نخاع در موجودات به وجود مي آيد.

مهر

موسیقیهای پخش شده در زمان جنینی نوزادان در سال نخست تولدشان بهترین لالایی هنگام خوابشان است.


به نقل از کی‌اس‌ال نیوز، نوزادان بلافاصله پس از آغاز زندگی‌ به تمامی صداهایی که در دوران جنینی‌شان شنیده‌اند عکس‌العمل نشان می‌دهند و گاه دچار آرامش و گاه دچار پریشانی می‌شوند.

در این تحقیق مشخص شده است که والدینی که در زمان جنینی‌ فرزندشان به موسیقی خاصی گوش داده‌اند در سال نخست پس از تولد کودکشان شاهد عکس‌العملهای نوزاد به همان موسیقی خاص خواهند بود و می‌توانند با کمک همان موسیقی کودکشان را آرام کنند.

پژوهشگران انگلیسی همچنین متوجه شده‌اند که والدین این نوزادان با پخش این موسیقیها نه تنها می‌توانند روحیه کودکانشان را شاد نگه‌دارند بلکه تعداد دفعات بیخوابی‌های زمان نوزادی‌ فرزاندشان را نیز کاهش دهند.

mehr

موسیقیهای پخش شده در زمان جنینی نوزادان در سال نخست تولدشان بهترین لالایی هنگام خوابشان است.


به نقل از کی‌اس‌ال نیوز، نوزادان بلافاصله پس از آغاز زندگی‌ به تمامی صداهایی که در دوران جنینی‌شان شنیده‌اند عکس‌العمل نشان می‌دهند و گاه دچار آرامش و گاه دچار پریشانی می‌شوند.

در این تحقیق مشخص شده است که والدینی که در زمان جنینی‌ فرزندشان به موسیقی خاصی گوش داده‌اند در سال نخست پس از تولد کودکشان شاهد عکس‌العملهای نوزاد به همان موسیقی خاص خواهند بود و می‌توانند با کمک همان موسیقی کودکشان را آرام کنند.

پژوهشگران انگلیسی همچنین متوجه شده‌اند که والدین این نوزادان با پخش این موسیقیها نه تنها می‌توانند روحیه کودکانشان را شاد نگه‌دارند بلکه تعداد دفعات بیخوابی‌های زمان نوزادی‌ فرزاندشان را نیز کاهش دهند.

mehr

این گیاه زمانی که از طریق ریشه های خود با خویشاوندان پیرامون ارتباط برقرار می کند بهتر رشد می کند.

گیاهان نیز همانند جانوران زندگی اجتماعی دارند و اگر با خویشاوندان خود زندگی کنند بهتر رشد می کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، محققان دانشگاه مک مستر در تحقیقات خود نشان دادند که گیاهان تنها وسیله ای برای زیبا کردن باغهای خانگی نیستند بلکه موجودات زنده ای هستند که همانند گونه های جانوری زندگی اجتماعی دارند.

این محققان پس از سالها تحقیقات کشف کردند که گیاهان نیز همانند جانوران و انسانها از توانایی زندگی با خانواده برای مبارزه با دشمنان، شکار، توسعه و رشد به بهترین روش ممکن استفاده می کنند.

سرپرست این تیم تحقیقاتی در این خصوص اظهار داشت: "زمانی که یک دانشجوی جوان بودم محققان می گفتند که برخی از گیاهان به دلایل ژنتیکی بیش از بقیه رشد می کنند و هیچ کس هرگز فکر نکرد که شاید عناصر اجتماعی نیز در رشد بهتر این گیاهان نقش داشته باشند به همین دلیل تصمیم گرفتم به دنبال دلایل اجتماعی این مسئله بگردم و وقتی این دلایل را کشف کردم بسیار شوکه شدم."

حنا

براساس گزارش innovations report ، این محقق با بررسی رفتار گیاه حنا با نام علمی Impatiens pallida دریافت که این گیاه زمانی که از طریق ریشه های خود با خویشاوندان پیرامون ارتباط برقرار می کند بهتر رشد می کند.



به اعتقاد این دانشمندان گیاهان برای رشد بهتر نیاز دارند تا با همخون های خود ارتباط برقرار کنند این رفتار برای دنیای حیوانات کاملا شناخته شده است.

به گفته این محققان، عناصر انکارناپذیری وجود دارند که ثابت می کنند گیاهان نیز از توانایی تشخیص همنوعان خود برخوردارند به طوریکه وقتی به صورت گروهی زندگی می کنند بیشتر رشد می کنند.

در مورد خواب بدانید

بیشتر بدانید :
- وقتی خروپف می‌کنید، نمی‌توانید خواب ببینید.
- کودکان نوپا تا وقتی به سن ۳ سالگی برسند درباره ی خودشان خواب نمی‌بینند . آنها عموماً در همان سن تا ۷ یا ۸ سالگی شان کابوسهای بیشتری نسبت به بزرگسالان می‌بینند.
- اگر شما را به طور ناگهانی از خوابی کوتاه بیدار کنند، رویاهای واضح تری را نسبت به وقتی که تمام شب را خوابیده اید به یاد می‌آورید.

 

پاسخنامه



اگر شما بيشتر گزينه A را انتخاب کرده‌ايد يعني شما بسيار اهل خانواده‌ هستيد و بدون آنها نمي‌توانيد زندگي را تصور کنيد.

اگر بيشتر گزينه B را انتخاب کرده‌ايد يعني تا حدي به خانواده گرايش داريد اما گاهي نيز به دنبال آزادي و بودن با دوستان‌تان هستيد.

اگر اکثرا گزينه C را انتخاب کرده‌ايد يعني شما بودن با جمعي غير از خانواده را به بودن با آنها ترجيح مي‌دهيد. حوصله مراسم و سنت‌ها را نداريد و در صورتي که ببينيد خانواده دست و پاي شما را مي‌بندد از آنها فاصله مي‌گيريد.


salamatiran
Femme Actuelle

بسنجيد که تا چه حد خانواده منسجمي داريد و چه‌قدر اعضا به با هم بودن معتقدند

1- اگر خانواده خود را مي‌خواستيد به نوعي از حيوانات تشبيه کنيد، کدام حيوان را انتخاب مي‌کرديد؟

A. مرغي که جوجه‌هايش را زير بال و پر دارد

B. پنگوئني که تخم‌هايش را زير شن نگه مي‌دارد

C. ماهي‌هاي رنگ‌رنگي که در يک آکواريم کنار هم شنا مي‌کنند

2-معمولا عکس‌هاي عروسي يا عکس‌هاي خانوادگي‌تان را کجا نگه مي‌داريد؟

A. اکثرا روي ديوار قاب شده‌اند

B. در يک فولدر در کامپيوتر

C. در يک آلبوم

3. از نظر شما ازدواج موقعيتي رويايي براي...

A. دعوت تمامي اعضاي خانواده است که از هم دور مانده و به ندرت همديگر را مي‌بينند

B. نشان دادن يک عشق سمبوليک و جاودانه است

C. گرفتن جشني بزرگ و بودن با دوستان است

4- از نظر شما زيباترين و منحصربه‌فردترين ويژگي عيد نوروز چيست؟

A. عيد ديدني رفتن

B. خوشحالي و شادي بچه‌ها

C. دور هم بودن و عيدي گرفتن

5- يکي از دوستان شما نام پسرش را هم نام پدربزرگ‌اش انتخاب کرده است. عکس‌العمل شما چگونه است؟

A. اين نوعي سنت خانوادگي از مد افتاده ولي قابل احترام است

B. اين نوعي سنت خانوادگي از مد افتاده است و بهتر بود نام مدرن و امروزي انتخاب مي‌کرد

C. قبل از انتخاب اسم بايد به شخصيت و ظاهر فردي که قرار است آن اسم را داشته باشد، توجه کرد

6- جمعه ايده‌آل‌ترين روز براي...

A. خوردن يک ناهار کنار هم است

B. خوردن يک صبحانه عالي و گردش دسته‌جمعي است

C. قبل از انتخاب اسم بايد به شخصيت و ظاهر فردي که قرار است آن اسم را داشته باشد، توجه کرد
. گردش رفتن است

7- خانواده همسر شما بودن اطلاع قبلي به خانه شما آمده‌اند

A. از ديدن آنها خوشحال مي‌شويد و سعي مي‌کنيد غذاي مناسبي تهيه کنيد

B. دعوت‌شان مي‌کنيد تا با هم به رستوران برويد

C. ناراحت مي‌شويد که چرا حداقل قبل از آمدن شما را تلفني باخبر نکرده‌اند

8- اگر امکان انتخاب داشتيد، ترجيح مي‌داديد فرزندان‌تان را چه کسي نگه دارد؟

A. خانواده خودتان که به آنها اطمينان کامل داريد

B. پرستار بچه که در خانه شما باشد

C. مهد کودک

9- اگر يکي از افراد فاميل از شما پول قرض بخواهد، چه مي‌کنيد؟

A. فورا به او مي‌دهيد و نياز مالي او را برطرف مي‌کنيد

B. پولي به او نمي‌دهيد اما از نظر رواني حامي و پشتيبان او هستيد

C. اگر واقعا به او نزديک باشيد و به وي اعتماد داشته باشيد، پول مي‌دهيد

10- قرار است به يک مسافرت عالي برويد. دوست داريد چه کساني با شما باشند؟

A. با تمام اهل فاميل، دسته‌جمعي مسافرت برويد

B. با گروهي از دوستان با تور مسافرت کنيد

C. همراه با همسرتان مسافرتي عاشقانه داشته باشيد

11- وقتي با خواهر و برادرتان هستيد، چه حسي داريد؟

A. رابطه خوني جدانشدني داريم

B. دوست داريد آنها را به طور مرتب در تمام جمع‌شدن‌هاي خانواده ببينيد

C. با يکي دوست و با ديگر غريبه‌ايد

12- بحث و مشاجرات خانوادگي از نظر شما چگونه است؟

A. جاي افسوس دارد. کاش خانواده به حرف هم گوش مي‌کردند

B. دردناک است. بهتر است شاهد اين گونه بحث‌ها نباشيم

C. غيرقابل پيشگيري است چون اعضا سرهيچ مانند بچه‌ها به هم مي‌پرند

13- خوب آموزش دادن کودکان يعني انتقال چه نوع ارزش‌هايي به آنها؟

A. آنچه از والدين آموخته‌ايم

B. آنچه پدر و مادر به آن اعتقاد دارند

C. آنچه به نظر شما مهم است و ديگران مهم نيستند
جواب تست را ببینید.

برای جلوگیری از سرطان سینه

سویا

غذاهايي که با سويا درست شده اند را مصرف کنيد. فراورده هاي سويا مانند آجيل سويا، شير سويا و سويا سس، توفو و خود سويا در کاهش سرطان سينه کمک مي کنند.

پیاده روی

مرتب ورزش کنيد. روزانه 30 دقيقه و يا بيشتر ورزش انجام دهيد.

مقدار زيادي ميوه و سبزي مصرف کنيد. سبزيجات شامل: هويج، گوجه فرنگي، سبزيجات برگ سبز مانند اسفناج و انواع کلم (کلم بروکلي ،کلم قرمز،کلم قمري، گل کلم، کلم پيچ). ميوه ها شامل: مرکبات ، انواع توت، توت فرنگي و گيلاس

 

ويتامين C و E و سلنيوم را هر روز مصرف کنيد. اين مواد مغذي، خاصيت آنتي اکسيداني قوي دارند و خطر ابتلا به سرطان را کاهش مي دهند

چندين راه كار خانگي ساده را براي درمان معده دردهايي كه عامل خطرناك و پزشكي مهمي ندارند

سايت خبري تورنتو نيوز در مقاله پزشكي جديدي چندين راه كار خانگي ساده را براي درمان معده دردهايي كه عامل خطرناك و پزشكي مهمي ندارند، ‌ارائه كرده است.


در اين مقاله توصيه شده است؛ روزي دو بار از تركيب چاي، ليمو و عسل استفاده كنيد.

مي‌توانيد يك قاشق چايخوري آب ليمو و عرق نعنا را مخلوط كرده و چند قطره عرق زنجبيل و نمك سياه به آن بيفزاييد، نوشيدن اين تركيب درد معده را تسكين خواهد داد.

هم چنين مي‌توانيد عصاره‌اي از چند تكه گياه زنجبيل بگيريد و اين عصاره را روي شكم خود ماساژ دهيد، اين كار درد معده‌تان را بهبود خواهد داد.

آب بنوشيد چون آب مواد سمي درون بدن شما را مي‌شويد و حركات روده‌ها را بهبود مي‌بخشد.

به خاطر داشته باشيد كه مصرف غذاهاي فرآوري شده مثل شكلات و فرآورده‌هاي لبني در هنگام معده درد، مشكل شما را تشديد مي‌كند. به جاي اينها از مواد خوراكي سالم‌تر مثل سبزيجات و ميوه‌ها استفاده كنيد.

اگر مرتب دچار معده درد مي‌شويد سعي كنيد روزانه پياده روي كنيد چون با اين كار سيستم گوارش شما سالم‌تر مي‌ماند.

ايسنا

ماسک ویژه جهت رفع لکه های ناشی از جای جوشها و یا لکه های حاملگی ب

مواد لازم  برای هر بار استفاده از این ماسک :
 
ماست کم چرب  :      یک قاشق غذا خوری
 حنای بی رنگ :       یک قاشق مربا خوری
 گلا ب :                   دو سه قطره
 
این مواد را با هم مخلوط کرده و قبل از حمام به مدت پانزده تا بیست دقیقه بر روی صورت یا بدن خود و جاهایی که جوش می زند بمالید و صبر کنید تا خوب جذب شود که بهتر است برای جذب بهتر اگر فرصت داشتید کمی هم در بخار حمام بمانید تا کاملا جذب پوست شود در غیر این صورت لزومی نیست و می توانید پس از این مدت زمان بشویید.
اثر بخشی این ماسک زمانی خود را نشان خواهد داد که با هر بار حمام کردن بر روی صورت و بدن گذاشته شود،  در صورتی هم که فقط به عنوان ماسک بر روی پوست صورت مورد استفاده قرار می گیرد حتما هفته ای دو بار استفاده شود آنوقت شما تاثیر آن را پس از یک ماه استفاده ی مرتب بر روی چهره و بدن خود خواهید دید.

منبع:

http://www.dailyjaleb.com/index.php?option=com_content&view=article&id=1447:1388-08-19-06-01-33&catid=45:1388-06-05-09-15-02&Itemid=71

یکی از بهترین تاثیرا وضو - حتما بخوانید

یکی از شاخه های دانش نوین پزشکی ، دانش نور و فیزیولوژی و یا علم بررسی کارکارد سیستم عصبی است ، این دانش جدید توانسته ، پرده از اسرار مغز برداشته و پیچیدگی های آن را کشف نماید.

از دیدگاه دانش فیزیولوژی ، مغز یک سیستم رایانه ای فوق العاده پیشرفته است و همچون رایانه دارای قسمت های مختلفی می باشد.

 اگر مغز را دارای اقشار مختلفی بدانیم ، یک قشر آن را قشر حسی تشکیل خواهد داد که هر قسمت ازقشر حسی به عضو معینی از بدن مرتبط است . اگر نحوه ارتباط قشر حسی یا بخش های مختلف را روی نقشه ای پیاده کنیم. آدمکی پدید خواهد آمد که آدمک حسی نامیده می شود.

به طور مثال، اگر هرعضو از آدمک راتحریک کنیم، مغز آدمک حسی همانند مغز انسان واکنش نشان می دهد.

واکنش مغز آدمک حسی نسبت به وضو:

آنچه موجب تعجب و شگفتی دانشمندان نور و فیزیولوژی گردیده این است که اگرعمل وضو همان طورکه ، انسان انجام می هد ، روی آدمک حسی اجراء شود ، آن اعضا بدن آدمی فقط حدود 20 درصد از سطح بدن را شامل می شوند ولی قسمت اعظم قشر حسی تحریک گردیده و واکنش نشان میدهد.

بعبارت دیگر ، می توان از این واکنش معادله زیر با بدست آورد:

مرطوب کردن تمام بدن= مرطوب کردن ( دست و صورت و پاها)



نتایج بدست آمده از این تحقیقات این مطالب را متذکر می گردد که ، وضو وسیله ای برای هوشیاری انسان است و شاید یکی از حکمتهای وجوب وضو برای نمازگزار ، هوشیاری حاصل از آن باشد.

دیابت و دردشانه به هم مرتبط اند


به نوشته نيويورک تايمز ابتدا دردهاي غيرقابل توضيح به مدت چند هفته در شانه بروز مي کند که ناشي از سفت شدن و دشوار در تحرک اين ناحيه از بدن است پس از آن حالت خشک شدگي شانه ها کم کم از بين رفته و تحرک راحت آن دوباره باز مي گردد.


کسي هنوز علت دقيق اين وضع را نمي داند ولي به گفته دانشمندان مي تواند نتيجه افزايش بيش از حد گلوکوز در شانه ها و به هم چسبيدگي فيبرهاي کولاِژن باشد که تحرک شانه ها را دشوار مي کند.
براي حل اين مشکل پزشکان راههاي پيشنهاد مي کنند که از همه مهمتر کنترل ميزان قند خون است.

مصرف داروهاي ضد التهاب مانند آسپيرين و ايبو بروفن نيز مي تواند در کاهش دردشانه ها موثرباشد.
همچنين فيزيوتراپي و نرمشهاي کششي در خانه مي تواند به تحرک پذيري راحت تر شانه ها کمک کند.
تزريق داروهاي کورتيزون نيز پيشنهاد ديگري است ولي برخي پزشکان مي گويند اين کار مي تواند باعث افزايش قند خون شده و دردشانه ها را تشديد کند.


در نهايت آرتروسکوپي شانه و برداشتن بافتهاي زخمي شده مي تواند در آزاد کردن رباطها و عضلات بسيار موثر باشد .

شیوه های تشخیص در طب سنتی چین

 

وبلاگ رازهای زیست- طب سنتی

پزشکان با استفاده از کارکرد های حس پنجگانه بینایی ، شنوایی ، بویایی ولامسه و چشایی و صحبت با بیماران و مطلعین بیمار و اطلاعات مربوط به بیماری را به طور کامل و منظم کسب کرده و سپس با استفاده از این اطلاعات به درمان بالینی می پردازند. شیوه های تشخیص عبارت است از: نظارت، استماع و استشمام ، استفهام و سنجش نبض که شیوه های چهارگانه تشخیص بیماری است. هر یک از این شیوه های چهارگانه تشخیص بیماری نقش خاص و ویژه خود را دارد و نمی توان آنها را جایگزین دیگری کرد و برای درمان بالینی این موارد لازم است و در این صورت می توان با توجه به عوارض بیماری ، نتیجه گیری صحیح انجام داد.

شیوه نظارت

شیوه نظارت بر اساس تئوری هایی درباره مجراهای اصلی و فرعی و نصف النهار ها برای تشخیص بیماری انجام می شود. ارتباطات بخش برونی بدن انسان امعاء و احشای بدن فشرده و نزدیک است. اگر فعالیت ارگان های حساس بدن انسان تغییر کند ، حتما در بخش های ظاهری بدن واکنش نشان خواهد داد مانند تغییر رنگ پوست ، جسم و حالت روحی و غیره. از این جهت با نظارت وضع ظاهر بدن و علائم تغییرات حالت و کارکرد حس پنج گانه صورت می توان تغییرات ارگانهای داخلی را درک کرد.

شیوه های نظارت می تواند شامل نگاه کردن وضعیت ظاهری بیمار، رنگ چهره ، صورت ظاهری و سر و گردن و پنج ارگان حسی ( یعنی گوش ها ، چشم ها ، لب ها ، بینی و زبان ) پوست ، شریان و رگ و ورید ، مدفوع و ادرار و غیره باشد. محور نگاه کردن حالت ظاهری و مشاهده رنگ صورت و تشخیص از طریق زبان است. چون که با دیدن علایم گوناگون چهره و زبان ، می توان تغییرات کارکرد امعاء و احشاء را تشخیص داد.

استماع و استشمام شیوه

استماع و استشمام شیوه دیگر تشخیض بیماری است. پزشکان با استفاده از حس شنوایی از طریق صدای بیمار و حس بویایی و بوی متنوع مدفوع و ادرار بیمار سبوه معالجه را تشخیص می دهند.

با شنیدن صدا ، نه تنها می توان تغییرات پاتولوژیک ارگانهای صوتی مربوط را متوجه شد بلکه با توجه به تغییرات صوت ، تغییرات امعاء و احشاء شامل قلب ، جگر ، طحال ، ریه ، معده ، کیسه صفرا ، روده و مثانه بیمار قابل معاینه است. استماع صوت عبارت است از : صدای حرف زدن ، تنفس ، سرفه و غیره.

استشمام کردن بوها به دو نوع استشمام بوهای بدن بیمار و بوی اطاق مسکونی بیمار تقسیم می شود. بوهای بدن بیمار بطورعمده از نفوذ و رخنه سمومی درامعاء و احشاء بدن انسان ، انرژی حیاتی و خون و مایع بدن ناشی می شود و از منافذ بدن بیماران و مدفوع و ادرار منتشر می شود ؛ بوی اطاق بیمار شامل همین موارد است. برای نمونه بوی بیماران مبتلا به طاعون کاملا مشخص است.

شیوه استفهام

شیوه استفهام روش دیگر تشخیص بیماری است. پزشکان با گفتگو با بیماران و یا مطلعین بیماری اطلاعاتی در باره بیماران همانند ابتلا به مرض، پیشرفت بیماری ، عوارض کنونی ، جریان درمان وغیره بدست می آورند. زمانی که تشخیص بیماری مشکل است وعوارض بدنی وجود ندارد و یا مبهم است ، می توان با این روش به پیشرفت هایی دست یافت. پزشکان با این روش می توانند از تمامی اطلاعات مربوط به بیماری ازجمله زندگی روزانه ، محیط کار غذا ، اعتیاد ، وضعیت ازدواج و دیگر موارد آگاه شوند.

موضوعات اصلی شیوه استفهام اطلاعات عمومی مبتلایان ( نام ، جنسیت ، سن ، شغل ، ازدواج ، ملیت ، محل تولد ، نشانی ، تاریخ مراجعه به پزشک ) ، اظهارات مبتلایان درباره وضع بیماری ، تاریخچه بیماری کنونی ، عوارض کنونی ، تاریخچه بیماری های گذشته ، تاریخچه شخص ، تاریخچه خانواده و غیره را دربر دارد. شیوه استفهام عوارض کنونی بطور عمده عبارت است از : استفهام سرما و گرما ، استفهام خواب ، عواطف و همچنین مدفوع و ادرار.

شیوه گرفتن نبض

پزشکان با دست روی بدن بیمار را آهسته لمس کرده و برخی نقاط را فشار می دهند. گرفتن نبض و لمس بدن روشی برای تشخیص بیماری است. روش تشخیص بوسیله گرفتن نبض شامل تجربه و مشاهده تغییرات حالت نبض ، تغییرات پاتولوژی درون بدن بیماران و موارد مشابه است. فشار دادن برخی نقاط بدن برای آگاهی از تغییرات غیر عادی انجام می شود. با این کار تغییرات پاتولوژی و شدت بیماری مشخص می شود.

منبع:http://persian.cri.cn/321/2009/05/03/1s95082.htm

تشریح بدن انسان و فیزیولوژی آن در طب سنتی تبت


عادات ملی و آداب و رسوم مردم تبت باعث شده است ، طب سنتی تبتی تشریح بدن انسان و فیزیولوژی آن را نسبتا عمیق درک کند.

بر اساس طب سنتی تبتی ، اعضای بدن انسان به پنج ارگان درونی و اعضای ششگانه مجوف و توخالی بدن تقسیم می شود.

پنج ارگان درونی انسان قلب ، جگر، طحال ، ریه و کلیه ها است.


اعضای ششگانه مجوف و توخالی در بدن روده بزرگ ، روده باریک ، معده ، مثانه ، کیسه صفرا و " سان موسیو " را شامل می شود.

در عصر باستان ، طب سنتی تبتی با تشبیهات گوناگون به صورت خیالی کارکرد های فیزیولوژیک هر عضو را تعریف می کرد ،

برای نمونه : قلب مانند پادشاه بر تخت سلطنت می نشیند ، در مرکز قفسه سینه بدن انسان جای دارد ؛ ریه ها مانند وزیران و شاهزادگان دور پادشاه جای گرفته است ؛ جگر و طحال مانند ملکه و سوگلی امپراطور نزدیک امپراطور هستند و با همدیگر ارتباط فشرده دارند ؛ کلیه ها مانند بلند ترین ستون فقره یک اطاق مهم است. بدون آن بدن نمی تواند مانند یک عمارت محکم پا برجا بماند و مقاومت داشته باشد. بر این اساس، ارتباط طب سنتی تبتی در روزگار قدیم با بدن نسبتا علمی بوده است.

يک برش لیموی تازه

يک برش لیموی تازه در داخل یک فنجان قهوه داغ غلیظ بیندازید و بنوشید، مسکن بسیار مقوی است برای سردردهای میگرنی


  آب یک عدد لیمو را با یک لیوان آب گرم مخلوط نموده و به صورت کمپرس استفاده کنید، برای از بین رفتن نفخ شکم، دل به‌هم خوردگی و سایر اختلالات هاضمه و رفع ترشی معده مفید است. يـــا یک عدد لیموترش را با پوست و گوشت و هسته آن برش برش کنید و در نیم لیتر آب داغ بیندازید که به مدت یک ساعت بماند، سپس آن را بیرون بیاورید و بفشارید و آب فشرده آن را با قند و یا در صورت تمایل با عسل میل کنید و روزی یک لیوان آن باعث رفع شدن حالات مذکور خواهد شد.



آب لیموی تازه مخلوط با نصف لیوان آب و کمی عسل، نوشابه بسیار مفرحی است که برای بیماران تب‌دار بسیار موثر خواهد بود.


مصرف دانه‌های له شده لیموترش مخلوط با عسل در صبح ناشتا در رفع کرمک بسیار نافع خواهد بود.


برای رفع برفک و ورم داخل دهان می‌توانید به این طریق عمل نمایید. لیمو و سماق را از هر کدام به اندازه ۱۰۰ گرم جوشانده و صاف کنید و بعد آن را در دهان مزمزه کرده و بعد بیرون بریزید و با مصرف این دستور برای همیشه از ناراحتی این چنینی رها می‌شوید.


پوست لیمو اثر بادشکن و ضدگازمعده دارد.

 میوه لیموترش در درمان بسیاری از بیماری‌ها از جمله برونشیت، سرماخوردگی‌ها، کمردرد، سنگ‌های کلیوی و سنگ مثانه مفید و موثر است.


لیموترش ضدعطش می‌باشد و مقاومت بدن را در فصل گرما افزایش می‌دهد. هرچه بیشتر از میوه‌ها و سبزی‌های تازه استفاده کنیم از پوستی شاداب، تنی سالم و روحی شادتر برخوردار می‌شویم.

عشق خود را خالصانه به خداوند تقديم كنيد

سوسيس قاتل

 

هر چند همه مردم می‌دانند سوسیس غذای سالمی نیست ، اما شیمیدانان در یک تحقیق جدیدی ترکیباتی در سوسیس یافته‌اند که باعث جهش ژنتیکی می‌شود و خطر بروز سرطان را افزایش می‌دهد. 
در تهیه سوسیس و محصولات مشابه از ماده نیترات به عنوان نگهدارنده در آنها استفاده می‌شود باعث بروز جهشهای ژنتیکی سرطانزا می‌شود. 
به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، محققان مرکز پزشکی دانشگاه نبراسکا در این مطالعه اقدام به خرید بسته‌های بزرگ سوسیس و کالباس از یک فروشگاه کردند. 

سیدنی میرویش سرپرست این تحقیق می‌گوید این نوع فراورده‌ها به این خاطر انتخاب شدند که مصرف زیادی دارند و از نیترات به عنوان ماده نگهدارنده در آنها استفاده می‌شود. همچنین مصرف این نوع گوشت‌ها با ابتلا به سرطان روده بزرگ مرتبط شناخته شده‌اند. 

این محققان پس از آنکه با آب، ترکیبات داخل سوسیس و کالباس را استخراج کردند ، ترکیبات ‪N-nitroso‬در آن یافتند. 

سپس این مواد در تماس با باکتری سالمونلا قرار داده شد که میزان جهش ژنتیکی آن را را چهار برابر افزایش داد. 

بیشتر ترکیبات ‪N-nitroso‬در حیوانات آزمایشگاهی باعث بروز سرطان شده‌اند. این ترکیبات احتمالا در بروز چندین نوع سرطان انسانی نقش دارند. 

نیترات سدیم به برخی فراورده‌های گوشت و ماهی به عنوان یک ماده نگهدارنده افزوده می‌شود. 

چنانچه آثار زیانبار این ماده ثابت شود، شیوه تولید سوسیس نیز تغییر خواهد کرد. 

به گزارش پایگاه اینترنتی لایوساینس، میزان این مواد شیمیایی در مارک‌های مختلف محصولات تا ‪۲۴۰‬برابر متغیر است. 

میرویش گفت تفاوت در شیوه‌های تولید یک موضوع قابل تحقیق است و درصورت اثبات خطرناک بودن این ترکیبات می‌توان روشهای تولید را تغییر داد. 

مصرف سوسیس در تحقیقات گذشته با ابتلا به سرطان روده بزرگ مرتبط شناخته شده است. در تهیه سوسیس از ماده نگهدارنده نیترات سدیم استفاده می‌شود که می‌تواند به تشکیل مواد شیمیایی موسوم به ترکیبات ‪N-nitroso‬ کمک کند. این ترکیبات در حیوانات آزمایشگاهی سرطانزا است. ایجاد جهش ژنتیکی در روده خطر بروز سرطان روده بزرگ را افزایش می‌دهد. 

محققان قصد دارند در آینده تاثیر سوسیس در موشها آزمایش کنند. 

به گفته این گروه صنعتی میزان نیترات مورد استفاده در این تحقیق بسیار بیشتر از آن مقداری است که در فراورده‌های گوشت استفاده می‌شود. 

وی افزود این خطر محدود به سوسیس نیست. ماهی خشک نمک اندود شده و ادویه‌هایی مانند سس سویا حاوی میزان مشابه این ماده شیمیایی است

در سوسیس و کالباس به مقدار زیادی از گوشت صورت گاو به همراه کبد (جگر سیاه) کلیه و شش  (جگر سفید) استفاده ‏می شود. همچنین هنگام تقسیم کردن گوشت عضلات، با ارّه مقداری خرده  گوشت تولید می شود که آنها را برای تولید ‏گوشت به مراکز تولید سوسیس و کالباس می فرستند.

البته در سوسیس و کالباس، گوشتهای زیبایی هم وجود دارند که ‏تکه تکه می باشند و به گوشتهای تزیینی معروف اند.  (برای تهیه این گوشتهای تزیینی از گاوهای پیر ماده‏‏(8 تا 9 ساله که دیگر قدرت زایمان ندارند استفاده می شود. نکته ی دیگر این که از دامهای بیمار که تب دارند، ‏لاغری مفرط دارند، مبتلا به تب مالت یا سل می باشند نیز برای تهیه سوسیس و کالباس استفاده می کنند

بر اساس قانون مصرف مشروط، توزیع گوشت این دامها برای فروش در بازار توسط قصابها ممنوع ولی برای تولید ‏سوسیس و کالباس مجازاست.

 پس عمده گوشت موجود در سوسیس و کالباس عبارت است از:

 

گوشت ماده گاوهای ‏پیر، گوشت سر گاوها، احشاء شامل کبد، کلیه، شش و گوشت های خرد شده و نیز گوشت گاوهای معدومی. ‏

 سرانه مصرف سوسیس و کالباس در کشور ما پایین‌تر از کشورهای دیگر است ولی متاسفانه ما با چالش تغییر الگوی غذایی به سمت فست‌فود روبرو هستیم. 

بنابراین باید از حالا نگران تبعات این مساله باشیم. گذشته از مساله نیترات و نیتریت در سوسیس و کالباس، محتوای چربی به ویژه چربی‌های اشباع و ترانس در این محصول بالاست واینكه با جذب روغن در طی سرخ کردن چربی آن بالاتر می‌رود. هر 30 گرم سوسیس (حدود 1 سوسیس کوکتل ) 8 گرم چربی، 19 میلی‌گرم کلسترول و 320 میلی گرم سدیم دارد وکمتر از 3 درصد آهن موردنیاز را تامین می‌کند. 

میزان بالای نمک در این محصول در ایجاد پرفشاری خون و همراه با بالا بودن فسفات باعث به هم خوردن تعادل کلسیم و فسفر شده و در جذب کلسیم تداخل ایجاد می‌کند. مصرف بالای فست‌فود دربرخی از جوامع، شیوع بیماری‌های قلبی عروقی، پرفشاری خون، چاقی و دیابت را افزایش داده است

 

منبع :http://asalin.blogfa.com/

ارتباط مستقيم مواد غدايي با اندامهاي بدن.

 

ثابت شده رژیم غذایییک رابطه ثابت با یک بیماری یا وضعیت سلامت بدن ما دارد

 

سرانجام خوردن نوشابه و سرانجام معده شما

 

گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
منبع: va3onak.com 

 

 

 

میدانید گیاهان با خودشان حرف می زنند؟

پژوهشگران ايتاليايي دريافتند كه گياهان براي رشد و نمو اندام ها، دوري جستن از انگل ها و حشرات دشمن و جذب حشرات دوست از طريق ژن ها با خود حرف مي زنند.

محققان شوراي تحقيقات ملي در رم موفق شدند رشد يك گياه را طوري كنترل كنند كه ريشه هايي عميق و برگ هايي بزرگ تر داشته باشد.

آنها براي انجام اين كار، پيش از هر چيز كشف كردند كه رشد گياهان از طريق دو هورمون به نام هاي «آكسين» و «سيتوكين» تنظيم مي شود.

آكسين، تقسيم سلولي را فعال مي كند و سيتوكين، اين تقسيم را متوقف مي كند.

اين پژوهشگران در اين خصوص توضيح دادند: «با كمك اين هورمون ها مي توان توسعه سلول هاي بنيادي را كه در گياهان به طور مداوم احيا مي شوند، به سوي رشد برگ ها و ساقه ها هدايت كرد.»

اين دانشمندان همچنين توانستند ژن هايي را كه اين هورمون ها را بيان مي كنند كشف كنند و نشان دهند كه علاوه بر اين ژن ها كه رشد سلول ها را كنترل مي كنند عوامل ديگري بخصوص در برقراري ارتباط ميان بخش هاي مختلف گياه و ژن هايي كه روي اين بخش ها عمل  مي كنند وجود دارد كه موجب بقاي گياه مي شوند.

براي مثال در ارسال پيام هاي ضد استرس، دو مولكول سبك كه بر روي عملكردهاي آنتي اكسيدان ها اثر مي گذارند نقش دارند. توليد اين مولكول ها موجب مي شود كه گياه به استرس هاي محيطي پاسخ دهد. همچنين سيگنال هاي خطرناك مثل هجوم انگل ها مي توانند به داخل گياه وارد شوند.

براي مثال زماني كه يك حشره به برگ هاي يك گياه حمله مي كند، برگ هاي ديگر شروع به آزاد كردن موادي مي كنند كه موجب مي شود حشرات دشمن از آنها دور شوند و از سوي ديگر، بخش هاي مختلف يك گياه  مي توانند براي جذب حشرات مفيد و دوست نيز با يكديگر ارتباط برقرار كنند.

در حقيقت ژن ها و اين مولكول هاي سبك، زبان گياهان هستند و اجزاي مختلف يك گياه براي برقراري ارتباط ميان خود از آنها استفاده  مي كنند.

در عظمت و قدرت خدا بنگرید که رازهای بسیاری نهفته است.