دایرکتوری وبلاگ زیست شناسی رفسنجان

عکس های تشریح (حیوانات ، اندام ها و ...)

مقالات و اخبار زیست شناسی

مقالات و اخبار پزشکی

تصاویر بازی ها و انیمیشن های زیست شناسی

نمونه سوالات کنکور و امتحانات زیست شناسی

المپیاد آزمایشگاهی زیست شناسی

مقدمه

به تمامی آنانكه چشم اميد به آينده دارند

در هر حرفه ای هستید نه اجازه دهید به بدبینیهای بیحاصل آلوده شوید و نه بگذارید لحظات تاسف بار که برای هر ملتی پیش می آید شما را به یاس و ناامیدی بکشاند. در آرامش حاکم بر کتابخانه ها و آزمایشگاهها زندگی كنيد . نخست از خود بپرسید : برای یادگیری و خود آموزی چه کرده ام ، سپس همچنان که پیش تر می روید بپرسید: من برای کشورم چه کرده ام واین پرسش را آنقدر ادامه دهید تا به این احساس شادی بخش و هیجان انگیز برسید که شاید سهمی کوچک در پیشرفت و اعتلای بشریت داشته اید اما هر پاداشی که زندگی به تلاشهایمان بدهد یا ندهد هنگامی که به پایان کلاسهایمان نزدیک می شویم هر کدام از ما باید این حق را داشته باشیم که با صدای بلند بگوییم : من آنچه در توان داشته ام انجام داده ام  .

                                                                       

                                                                 ((قسمتى از وصيت نامه ى لويى پاستور))

 

نيايش
 
  خدايا زيستى عطا كن كه در لحظه ى مرگ بر بى ثمرى لحظه اى كه براى زيستن گذشته افسوس نخورم و مردنى ببخش كه بر بيهودگى آن سوگوار نباشم. Oh God, Grant a life that I not to regret for past futile living and grant a death that don't be mournful for futileness of it

وبلاگ دیگرم " Rafsanjan Biology "

سلام دوستان

بنر زیر ، بنر وبلاگ دیگری از خودم با نام " Rafsanjan Biology " هست که کاملا انگلیسی می باشد . شما می توانید بعضی از پست های این وبلاگ را در آن به صورت انگلیسی مشاهده فرمایید .

http://www.rafsanjanbiology.blogfa.com

برو به وبلاگ زيست شناسي رفسنجان

بعضی دوستان درخواست لینک دانلود آهنگ وبلاگو دادن.

برای دانلود روی لینک زیر راست کلیک کرده save target as رو بزنن.

ملودی علامت سوال از شادمهر عقیلی

رنگ آمیزی با قرمز خنثی

۱)رنگ قرمز خنثی را معرفی کنید.

۲)چرا دیواره ی سلول بشره ی داخلی پیاز با قرمز خنثی رنگ می شود؟

۳)ایا تمام سلول های گیاهی و واکویل های ان ها به یک شدت توسط قرمز خنثی رنگ می گیرند؟چرا؟

اساس و پایه رنگ آمیزی ترکیب مولکول های ماده رنگی مورد نظر با مولکول های اندام یا اجزای هدف می باشد.تعدادی از مواد رنگی به صورت رنگ عمومی کاربرد دارد و برخی از رنگ ها مثل سبز ژانوس رنگ اختصاصی میتوکندری و یا قرمز خنثی برای رنگ آمیزی واکوئل است.رنگ های زیستی به رنگ هایی اطلاق می شود که هیچ گونه اثر سوئی در سلول های زنده نداشته باشد.

یک تعداد از رنگ های مورد استفاده رنگ های اسیدی و یک عده دیگر جز رنگ های بازی است که این مواد هم با قسمت های آنیونی و کاتیونی غشای اندامک ها ترکیب می شوند و موجب رنگی شدن آن دیواره ها می شوند.

اجزای مختلف یاخته زنده به علت دارا بودن اختلاف غلظت و ضریب شکست بسیار کم به هنگام جذب طیف نور مرئی ، به قدر کافی کنتراست یا اختلاف میزان نور از خودشان نمی‌دهند. رنگهای زیستی ، بدون اینکه اندامکهای یاخته را بی‌جان سازند، آنها را بطور انتخابی رنگ‌آمیزی می‌کنند. هدف آموزشی این کاوش این است که نهایتا بتوانید کارهای زیر را انجام دهید.

رنگ قرمز خنثی (C15H17ClN4)

آی - آی ( Aye-aye )

فرمانرو: جانوران
 
شاخه: طنابداران
 
رده: پستانداران
 
راسته: پریمات ها
 
خانواده: داوبنتونیده ها
 
گونه: D. madagascariensis

 

آی - آی نوعی لمور بومی ماداگاسکار است که در سواحل شرقی این جزیره زندگی می کند. این جاندار همانند جوندگان دندان های بلندی دارد و جایگاه بوم شناختی آن نیز همانند دارکوب می باشد. آی - آی بزرگترین پریمات شب بیدار است و بخاطر روش غیر معمولش برای یافتن غذا از بقیه متمایز می گردد. این حیوان در ابتدا به تنه ی درختان ضربه ی آهسته ای می زند و بعد از پیدا کردن جایی مناسب با دندان آن قسمت را جویده و با انگشت میانه درازش آن غذا که می تواند لارو حشرات یا چیز دیگری باشد را بیرون می کشد.

آی - آی ها تنها جنس از خانواده ی داوبنتنیده ها می باشند و این جاندار تنها گونه باقی مانده از آن جنس است و گونه ی دیگر که ( Daubentonia robusta ) نام دارد، حدود ۱۰۰۰ سال پیش منقرض شده است. 

آی - آی در جنگل های بارانی واقع در ماداگاسکار زندگی می کند، این جاندار حدود ۲.۵ کیلوگرم ( ۵.۵ پوند ) وزن دارد این در حالی است که وزن جنس ماده آنها تفاوت چندانی با نرها ندارد و حدود ۵.۴ کیلوگرم ( ۵.۳ پوند ) می باشد. تنها را فهمیدن جنسیت آنها اندام های جنسی و وزنشان است زیرا این موجود هیچ رفتار دیگری مبتنی بر تعیین جنسیت خود نشان نمی دهد. اندازه تنه آنها ۳۰ تا ۳۷ سانتی متر ( ۱۲ تا ۱۵ اینچ ) است و دارای دمی با طول ۴۴ تا ۵۳ سانتی متر ( ۱۷ تا ۲۱ اینچ ) می باشند. 

آی - آی بالغ سیاه یا قهوه ای تیره است که یک پوشش سفید رنگ در قسمت گردنش دارد. دم آن پر پشت و شبیه سنجاب است، دندان های ان بزرگند و در طول زندگی اش رشد می کنند، و پوزه ی آن نیز همانند راکون هاست. 

این جاندار نیم ساعت قبل از غروب آفتاب یا ۳ ساعت بعد از آن شروع به جستجوی غذا می کند و ۸۰ ٪ شب را به این کار می پردازد به گونه ای که آنها هر شب حدود ۴ کیلومتر ( ۲.۵ مایل ) در بین درختان حرکت می کنند. غذای آنها معمولا آجیل است ولی لارو، میوه، شهد گل، دانه ی میوه و قارچ نیز می خورد.

منبع: http://en.wikipedia.org/wiki/Aye-aye

با تشکر از: جوان بیولوژی

موش کور دماغ ستاره ای ( Star nosed Mole )

فرمانرو: جانوران
 
شاخه: طنابداران
 
رده: پستانداران
 
راسته: حشره‌خواران
 
خانواده: کورموش‌ها
 
سرده: کوندیلورا
 
گونه: C. cristata

موش کور ستاره ای کوچک در کانادا و آمریکای شرقی پیدا شد و این موجود تنها عضو گروه Condylurini و نژاد Condylura است.
موش دماغ ستاره ای (نام علمی: Condylura cristata) موش‌کور کوچکی است از خانواده کورموش‌ها (Talpidae)، که در شرق کانادا و شمال شرقی آمریکا یافت می‌شود. این موجود تنها عضو گروه (Condylurini) و نژاد (Condylura) است.

موش کور ستاره ای در زمینهای پست و نم دار زندگی می کند و از بی مهرگان ریز، حشرات دریایی، کرم ها و نرم تنان تغذیه می کند.

شناگری ماهریست و قادر است تا در انتهای جویبارها و دریاچه ها به دنبال غذا بگردد. این موجود مانند دیگر موجودات گروه خود به منظور یافتن غذا سطوح کم عمق را حفر کرده و تونلهایی به وجود می آورد که اغلب موجب خروج آبهای زیرزمینی می شود. موش کور ستاره ای روز و شب و حتی در زمستانها نیز فعال است. تونلهای این موجود در میان برف و شنای وی در میان آبهای یخ زده دیده شده است. درمورد زندگی موش کور ستاره ای اطلاعات زادی در دسترس نیست اما به نظر می رسد که به صورت کلونی زندگی می کنند.

بدن موش کور ستاره ای پوشیده از پرهای مشکی- قهوه ای است که آب را به خود جذب نمی کنند، دارای پاهایی بزرگ و سنگین و دمی کلفت و بلند به منظور انبار چربی برای فصل تخم گذاری است. طول جنس نر و بالغ این موجود 15 الی 20 سانتی متر و وزن آن در حدود 55 گرم و دارای 44 دندان است. مشخصه بارز موش کور ستاره ای وجود 22 شاخک گوشتی صورتی رنگ در انتهای بینی اش است که

گمان می‌رود این شاخک‌های بسیار حساس با استفاده از تشخیص جریان الکتریکی در شکار، غذا را شناسایی می‌کنند. موش ستاره‌پوزه به تنها ۲۳۰ میلی ثانیه از شناسایی تا مصرف شکار احتیاج دارد و از این لحاظ سریع‌ترین پستان‌دار شناخته می‌شود.

منبع : http://en.wikipedia.org/wiki/Star-nosed_Mole

با تشکر از: جوان بیولوژی

قورباغه شيشه ای ( Glass Frog )

فرمانرو: جانوران
 
شاخه: طنابداران
 
رده: دوزيستان
 
راسته: قورباغه ها
 
خانواده: قورباغه های شيشه ای
 
گونه: H. valerioi

قورباغه شيشه ای ( Hyalinobatrachium valerioi )، موجودی بسيار کوچک است. در زمان بلوغ طول بدن جنس نر از ۱۹.۵ تا ۲۴ ميلي متر و طول بدن جنس ماده از ۲۴.۵ تا ۲۶ ميلی متر در تغيير است. در تصوير زير جنس ماده قورباغه ی بالايی و جنس نر قورباغه ی پايينی می باشد.

اين قورباغه از آن جهت شيشه ای ناميده شده است که سطح شکمی آن شفاف است، قلب آنها به رنگ قرمز قابل مشاهده است ولی لوله گوارشی، پريکارد و کبد توسط پوسته ای سفيد رنگ و گوانينی پوشانده شده اند. البته سطح پشتی آنها شفاف نيست و سبز رنگ می باشد. اين قورباغه در سطح پشتی خود خال های بزرگ زرد رنگ و دانه هاي کوچک سياه رنگی هم دارند. اين موجود سر و پوزه بزرگی دارد که هم از نمای نيمرخ و هم از بالا قابل مشاهده است. چشم ها دارای عنبيه طلائی هستند و خيلی برجسته نيستند، پرده صماخ آنها فرقی با ديگر گونه ها نمي کند، ديسک های ديجيتالی در آنها مشاهده می شود، اولين انگشت از انگشت بعدی بلند تر است و بين آنها پرده ای وجود دارد.

اين گونه قورباغه را می توان در کلمبيا، کاستا ريکا، اکواودور و پاناما يافت.

هر جنس نر برای خود يک قلمرو دارد که هرگاه قورباغه ی نری وارد قلمرو ديگری شد، قورباغه صاحب قلمرو با جير جير کردن سعی بر بيرون راندن قورباغه مزاحم می شود، ولی اگر موفق به بيرون راندن آن نشد با او به مبارزه رفته و از قلمرو خود دفاع می کند.

منبع: http://amphibiaweb.org/cgi-bin/amphib_query?query_src=aw_search_index&table=amphib&special=one_record&where-genus=Hyalinobatrachium&where-species=valerioi

با تشکر از: جوان بیولوژی

تمساح هندی ( Indian Gavial )

فرمانرو: جانوران
 
شاخه: طنابداران
 
رده: سوسمارماریان ( خزندگان )
 
راسته: سوسمار ها
 
خانواده: گاویالیده ها
 
گونه: G. gangeticus

تمساح هندی ( Gavialis gangeticus )، یکی از دو گونه ی باقی مانده از خانواده ی گاویالیده هاست، خانواده گاویالیده ها به عنوان گروهی از خزندگان تمساح مانند که دارای فکی بلند و باریک می باشند، شناخته می شوند. گونه تمساح هندی شدیدا در معرض خطر انقراض قرار دارد. همچنین این گونه یکی از طویل ترین نوع تمساح ها شناخته می شود.

طول متوسط این گونه بین ۳.۶ تا ۴.۵ متر ( ۱۲.۲ تا ۱۵.۵ فوت ) است، و حداکثر اندازه ای که برای این گونه گزارش شده است طولی به اندازه ی ۵ متر ( ۱۶.۵ فوت ) و وزنی برابر با ۶۸۰ کیلوگرم ( ۱۵۰۰ پوند ) می باشد، البته این در صورتی است که در صد سال پیش این تمساح در اندزه های ۶.۵ تا ۷ متری نیز یافت می شدند.

ساختمان عضلانی موجود در پای تمساح هندی به گونه ای است که قادر نیست تنه خود را از روی زمین بلند کند تا بتواند به سرعت راه برود. این نوع تمساح فقط قادر است که بدن خود را روی زمین بکشاند البته در مواقع ضرورت می تواند این کار را با سرعت نیز انجام دهد. در هنگام شنا کردن در آب این موجود سریع ترین نوع تمساح در جهان است، ساختار پا، دم بزرگ و فک باریک آن عوامل تسریع در حرکت آنهاست.

نوزادان تمساح هندی از حشرات، لارو ها و قورباغه های کوچک تغذیه می کنند این در حالی است، افراد بالغ این گونه معمولا ماهی و در بعضی از مواقع از لاشه ی حیوانات مرده تغذیه می کنند.

این موجود چندین سال پیش در بوتان، بنگلادش، هند، میانمار و پاکستان یافت می شد که تعداد اندکی از آنها فقط هند و نپال باقی مانده اند. البته طی کاوش های اخیر در ایران محققان به طور غیر قابل باوری تعدادی از این گونه را در نواحی جیرفت پیدا کرده اند.

منبع : http://en.wikipedia.org/wiki/Gharial

          http://www.sciencemag.org/cgi/content/summary/304/5674/1096b?ck=nck

با تشکر از: جوان بیولوژی

حباب ماهی ( Blobfish )

فرمانرو: جانوران
 
شاخه: طنابداران
 
رده: ماهی های باله اشعه ای
 
راسته: عقرب ماهی ها
 
خانواده: اسکاپین ها ( Sculpins )
  
گونه: P. marcidus

حباب ماهی ( Psychrolutes marcidus ) بی شک یکی از زشت ترین و منزجرترین موجودات ساکن آبهاست. این نوع ماهی ها در قسمت های عمیق و دور از سواحل قاره استرالیا و تاسمانی زندگی می کنند.

به خاطر عدم دسترسی به محل زندگی آنها، این نوع ماهی ها به ندرت توسط انسان مشاهده می گردند. حباب ماهی ها در اعماق اقیانوس ها یافت می شوند، به طوری که فشار آب در آنجا چندین بار بیشتر از سطح آب است، معمولا در این عمق از آب کیسه ی هوای ماهی ها به خوبی عمل نمی کند. گوشت این نوع ماهی ها مانند توده ی ژلاتینی است که این ماده چگالی کمتری نسبت به آب دارد. و این خصوصیت منحصر به فرد به حباب ماهی ها این اجازه را می دهد که بدون صرف انرژی نزدیک به کف اقیانوس ها شناور باشند.

کمبود نسبی ماهیچه در حباب ماهی ها نه تنها برای آنها زیان آور نیست بلکه مفید نیز می باشد زیرا آنها را قادر می سازد تا به راحتی موجوداتی که در جلوی آن معلقند را ببلعد.

اما این ماهی ها گهگاهی به دام صیادان ماهی می افتند.

منبع: http://www.thejump.net/id/blobfish.htm

           http://filaman.ifm-geomar.de/Summary/SpeciesSummary.php?id=14347

با تشکر از: جوان بیولوژی

میمون دماغ دراز ( Long nosed Monkey )

فرمانرو: جانوران
 
شاخه: طنابداران
 
رده: پستانداران
 
راسته: پریمات ها
 
خانواده: میمون‌ های بر قدیم ( سرکوپیتسیدا )
 
سرده: کولوبینه ها  ( Colobinae )
 
گونه: N. larvatus

میمون دماغ دراز ( Nasalis larvatus )، میمونی با رنگ قهوه ای متمایل به قرمز است که معمولا روی درختان یافت می شود. این میمون تنها گونه جنس ( Nasalis ) است. 

خصوصیت منحصر به فرد این گونه از میمون ها این است که جنسیت نر آنها دارای دماغ بزرگ و درازی هستند و هنوز دلیل روشنی برای این خصیصه وجود ندارد، ولی نظریه های مبنی بر بزرگ بودن دماغ این میمون ها داده شده است، یکی از این فرضیه این است که شاید بزرگی دماغشان برای انتخاب جفت موثر است. و جنس ماده ی این گونه از میمونها نر هایی که دارای دماغ بزرگ تری هستند را به بقیه ترجیح می دهند، که این اتفاق باعث شده است نر ها با دماغ بزرگتر با گذشت زمان افزایش بیابند.

در این گونه، نر ها بسیار بزرگتر از ماده ها هستند، طول آنها به ۷۲ سانتی متر ( ۲۸ اینچ ) و وزنشان بیش از ۲۴ کیلوگرم ( ۵۳ پوند ) و طول دم آنها بیش از ۷۵ سانتی متر است، این در حالی است که جنس ماده حاوی طولی بیش از ۶۰ سانتی متر و وزنی بیش از ۱۲ کیلو گرم ( ۲۶ پوند ) می باشد.

همچنین میمون دماغ دراز شکم بزرگی دارد که ناشی از نوع غذایی است که می خورند. دستگاه گوارش این میمون ها به قسمتهای مختلف و فلور روده ی مشخص تقسیم شده است، که به هضم برگ ها کمک می کند. این گونه فرایند های گوارشی گاز زیادی تولید می کنند و باعث می شود که شکم این میمون ها بیش از پیش بزرگ شود. اثر جانبی این نوع دستگاه گوارش بی نظیر این است که این گونه میمون ها بر خلاف میمون های دیگر قادر به هضم کردن میوه های رسیده نیستند. رژیم غذایی این گونه عمدتا حاوی میوه ها، دانه ها و برگ هاست.

این نوع میمون ها جز گونه های در خطر انقراض می باشند.

منبع : http://smackamack.wordpress.com/2009/04/22/animal-of-the-week-nasalis-larvatus-long-nosed-monkey

          http://en.wikipedia.org/wiki/Proboscis_Monkey

با تشکر از: جوان بیولوژی

فعلا خدانگهدار

با عرض سلام خدمت شما دوستان گرامی.

راستشو بخواهید بعد از ۴ یا ۵ ماه به وبلاگم سر زدم و نظراتتونو دیدم.

این روزا اصلا وقت آپ کردن وبلاگ و پاسخ به سوالات شما عزیزان را ندارم  آخه درست و حسابی کنکور وقتمو گرفته . پس تا اطلاع ثانوی این وبلاگ آفه .

فعلا خدانگهدار

سوالات آزمون سراسری سال 1387

تذکر :
دوستان عزیز فايلهای دفترچه با فرمت pdf می باشد و بايد برای مشاهده آن از نرم افزار Acrobat Reader استفاده نماييد (داوطلبان می توانند در صورت تمایل با کلیک سمت راست بر روی دفترچه مورد نظر خود و انتخاب Save Target As فایل را بر روی دستگاه خود ذخیره نموده و با نرم افزار Acrobat Reader از آن استفاده نمایند )
 
  • سئوالات و پاسخنامه گروه آزمايشي رياضي و فني سال 1387

( پاسخنامه دفترچه سوالات عمومي ):::::::(پاسخنامه دفترچه سوالات اختصاصي )


  • سئوالات گروه آزمايشي علوم تجربي سال 1387
  1. دفترچه عمومي
  2. دفترچه اختصاصي شماره یک
  3. دفترچه اختصاصي شماره دو

( پاسخنامه دفترچه سوالات عمومي ):::::::(پاسخنامه دفترچه سوالات اختصاصي )


  • سئوالات گروه آزمايشي علوم انساني سال 1387
  1. دفترچه عمومي
  2. دفترچه اختصاصي شماره یک
  3. دفترچه اختصاصي شماره دو
  4. دفترچه اختصاصي شماره سه

( پاسخنامه دفترچه سوالات عمومي ):::::::(پاسخنامه دفترچه سوالات اختصاصي )


  • سئوالات گروه آزمايشي زبان سال 1387 
  1. دفترچه عمومي
  2. دفترچه اختصاصي

کليد اوليه سئوالات گروه آزمايشي زبان سال 1387


  • سئوالات گروه آزمايشي هنر سال 1387
  1. دفترچه عمومي
  2. دفترچه اختصاصي شماره یک
  3. دفترچه اختصاصي شماره دو

کليد سئوالات گروه آزمايشي هنر سال 1387


منبع : سازمان سنجش آموزش کشور

بزرگترین باکتری جهان (تیومار گاریتا نامیبین سیس)

طبقه بندی :

 

فرمانرو :

باکتری ها

شاخه :

پروتو باکتری

رده :

گاما پروتو باکتری

راسته :

تیوتریکال

خانواده :

تیوتریکاسه

جنس :

تیومارگاریتا

گونه :

تیومارگاریتا نامیبین سیس

 
توضیحات عمومی :

تیومارگاریتا نامیبین سیس (مروارید گوگردی نامیبا) یک باکتری کروی شکل ، گرم منفی و از شاخه پروتو باکتری است که در سال 1999 در سواحل نامیبا در رسوبات اقیانوسی یک جزیره نمای قاره ای یافت شد . این باکتری با قطری به اندازه ی 0.75 میلی متر به عنوان بزرگترین باکتری در جهان شناخته شده است که حجمش حدود 3 میلیون برابر یک باکتری معمولی است و با چشم  قابل رویت می باشد .

این باکتری یک شیمیولیتوتروف می باشد و قادر است که در زنجیره انتقال الکترون از نیتروژن به عنوان پایانه گیرنده الکترون استفاده کند . از آن جایی که در این نوع باکتری ها غلظت نیترات به مقدار قابل ملاحظه ای در حال نوسان است ، آنها نیترات موجود در واکوئل های حجیم را با غلظت بالایی (بالاتر از 800 میلی مولار) ذخیره می کنند . وقتی که غلظت نیترات در محیط کم شد ، باکتری محتوی درون واکوئل را برای تنفس استفاده می کند . تحقیقات اخیر دلالت بر آن دارد که ممکن است این باکتری دارای تنفس بی هوازی اختیاری باشد تا تنفس بی هوازی اجباری ، این به این معنی است که اگر اکسیژن در محیط زیاد باشد تنفس این باکتری به شکل هوازی تغییر می کند .

هنگام تنفس بی هوازی ، ارگانیسم ها هیدروزن سولفید (H2S) را به گوگرد عنصری (S0) اکسیده می کنند ، که این ماده به صورت گرانول هایی در سیتوپلاسم این باکتری ها ذخیره کرده که به دلیل شکستنور به شکل مروارید دیده می شوند .

قابلیت غیر معمول دیگر این نوع باکتری ها این است که دارای الگوی تقیسم تبدیلی هستند . در مواقع استرس ، مانند گرسنگی ، باکتری از تقسیمی استفاده می کند که طی آن با افزایش تعداد ، حجم مجموعه تغییری نمی کند . به کار گیری این تدبیر ممکن است به خاطر افزایش شانس بقایی باشد که باعث ازدیاد پراکندگی می شود .

بزرگترین باکتری شناخته شده قبلی اپالوپیسیوم فیشل سونی بود که دارازایی به اندازه 0.5 میلی متر داشت .

ساختار ژنوم :

با مطالعه ی ژن تیومارگاریتا نامیبین سیس ، دانشمندان توانستند که جای دقیق این باکتری را در درخت تبار زایشی تعیین کنند از آن جهت که  ژن این باکتری روابط نزدیکی با ژنوم باکتری هایی همچون تریپلوکا و بگیاتوا دارد . این دو باکتری نیز باید در شرایط سخت محیطی نسبتا یکسانی با تیومارگاریتا نامیبین سیس زندگی کنند .

ساختار سلول و متابولیسم :

محیط زندگی تیومارگاریتا نامیبین سیس به گونه ایی است که این باکتری نیاز به شرایط محیطی منحصر به فردی دارد : آنها باید توانایی اکسیده کردن نیترات به سولفید در شرایط کمبود نیترات و اکسیژن را داشته باشند که این باکتری به دلیل قادر بودن ذخیره ی نیترات و گوگرد می تواند این شرایط را تحمل کند . تقریبا تمامی محفظه سلولی هر باکتری از واکوئل های حاوی مایعات ساخته شده است ، و در بعضی از آنها مقدار زیادی نیترات (10000 بار بیشتر از آب دریای اطراف)  وجود دارد . این باکتری وقتی از نیترات ذخیره ای برای اکسیده کردن گوگرد سطح آب استفاده می کند که این ماده در محیط اطرافش زیاد است . سیتوپلاسم درون سلول این توانایی را به باکتری می دهد که با انعطاف سبب ورود نیترات و سولفید از بیرون به داخل باکتری گردد و باعث بزرگتر شدن باکتری شود .

بوم شناسی :

تیومارگاریتا نامیبین سیس در رسوبات سرشار از گوگرد سطح اقیانوس یافت شد ، جایی که نقش بوم شناختی بسیار مهمی ایفا می کند . این باکتری با اکسیده کردن گوگرد می تواند مانند یک برطرف کننده سموم فعالیت کند ، به این صورت که گاز های سمی را از آب می گیرد و آنها را برای ماهی ها و دیگر موجودات دریایی نگهداری می کند .  مکان هایی که این باکتری یافت شد محل زندگی فیتوپلانکتون ها نیز هست . وقتی که این فیتوپلانکتون ها به طرف پایین فرو می روند ، مواد اندامی آنها بوسیله ی باکتری های بی هوازی سطح آب اکسیده می شود . این اکسیداسیون باعث ایجاد مقدار زیادی سولفید می شود ، تیومارگاریتا نامیبین سیس این توانایی را دارد که سولفید ها را اکسیده کند . همانند سواحل نامیبا ، سواحل غربی آمریکای جنوبی نیز سرشار از فیتوپلانکتون هاست ، که می تواند محیط زیست مناسبی برای تیومارگاریتا نامیبین سیس باشد . دانشمندان می گویند نسبت اندازه ی این باکتری با دیگر باکتری ها همانند نسبت اندازه ی یک وال آبی با یک نوزاد موش است .

منابع :

http://microbewiki.kenyon.edu/index.php/Thiomargarita

http://en.wikipedia.org/wiki/Thiomargarita_namibiensis

مجموعه آزمایش های المپیاد های آزمایشگاهی

در این پست سعی می کنم آزمایش هایی که در المپیادهای آزمایشگاهی زیست شناسی از آنها سوال طرح می شود و یا به صورت کار عملی انجام می پذیرد را بگذارم .

این آزمایش ها عبارتند از :

۱. رنگ آمیزی بافت های گیاهی (ساده و مضاعف)

۲. تعیین مصرف دی اکسید کربن توسط گیاهان

۳. اثر روشنایی و تاریکی بر روی سنتز نشاسته در گیاه

۴. جداسازی رنگیزه های نوری در گیاهان

۵. تولید مثل رویشی در گیاهان

۶. تشریح دانه لوبیا

۷. تهيه لام گسترش خونی و رنگ آمیزی آن

۸. اثر آمیلاز باکتری روی محیط کشت حاوی نشاسته

۹. رنگ آمیزی و مشاهده باکتری ها

۱۰. استخراجDNA  از سلول پیاز

۱۱. مشاهده سلول های در حال تقسیم ریشه پیاز

۱۲. کشت مخمر در محیط حاوی قند

 

اگر مایل به دیدن این آزمایش ها هستید ادامه مطلب را کلیک کنید .

ادامه نوشته

پروژه ژنوم انسانی (HGP)

همان طور که مشاهده می کنید در این پست کروموزوم های انسان به صورت لینک هایی وجود دارد که شما می توانید با کلیک روی هر کروموزوم ژن های مربوط به بیماری های ارثی داخل آن را به ترتیب مشاهده کنید .

كروموزوم شماره ۱ 

كروموزوم شماره ۲

كروموزوم شماره ۳

كروموزوم شماره ۴

كروموزوم شماره ۵

كروموزوم شماره ۶

كروموزوم شماره ۷

كروموزوم شماره ۸

كروموزوم شماره ۹

كروموزوم شماره ۱۰

كروموزوم شماره ۱۱

كروموزوم شماره ۱۲

كروموزوم شماره ۱۳

كروموزوم شماره ۱۴

كروموزوم شماره ۱۵

كروموزوم شماره ۱۶

كروموزوم شماره ۱۷

كروموزوم شماره ۱۸

كروموزوم شماره ۱۹

كروموزوم شماره ۲۰

كروموزوم شماره ۲۱

كروموزوم شماره ۲۲

كروموزوم x

 كروموزوم  y

گرفته شده از : زیست شناسی تبریز

منبع اصلی : http://en.wikipedia.org/wiki/Human_genome

 

ژن های پرشی یا ترانسپزون ها

 Image:Composite transposon.svg

ژن های پرشی

ژن های پرشی توالی از "DNA" هستند که می توانند در جاهای مختلفی از ژنوم یک سلول منفرد  جا به جا شوند ، که به این فرایند جا به جا شدگی می گویند . به این وسیله این فرایند سبب جهش و یا تغییر مقدار "DNA" در ژنوم میشود . ژن های پرشی "ترانسپزون" نیز نامیده می شوند ، و در ضمن نمونه هایی از عناصر متحرک ژنی نیز به حساب می آیند.

 این موضوع توسط شخصی به نام "باربارا مک کلینتوک" کشف شد که این اکتشاف سبب شد تا او جایزه نوبل را در سال 1985 کسب کند .

عناصر متحرک ژنی متنوع هستند به طوری که می توان آنها را بر اساس مکانیسم جا به جا شدگی به دو گروه تیپ 1 و تیپ 2 تقسیم بندی کرد.

عناصر متحرک ژنی تیپ 1

رترو ترانسپزون ها چند کپی از خود می گیرند و این رو نوشت ها را در نقاط متعددی از ژنوم می چسبانند. این مکانیسم به شکلی است که در ابتدا رترو ترانسپزون ها به "RNA" رونویسی می شوند و بعد دوباره با آنزیم ترانس کریپتاز معکوس به "DNA" بر می گردند و دوباره در ژنوم جای گیری می کنند.

رفتار رترو ترانسپزون ها خیلی به عمل رترو ویروس هایی همچون " HIV" شبیه است، که این سر آغازی برای سیر تکاملی این گونه ویروس هاست.

رترو ترانسپزون ها خود به سه گروه اصلی  تقسیم می شوند :

 :  آنزیم ترانس کرپتاز معکوس را رمز گذاری می کنندViral Retrotransposons

( برای تبدیل "RNA" به "DNA" ) که این دسته تداومی طولانی "LTR" مانند رترو ویروس ها دارد .

 LINES Retrotransposons  آنزیم ترانس کرپتاز معکوس را رمز گذاری می کنند اما بر خلاف نوع  اول تداوم کوتاهی دارد، و توسط "RNA" پلیمراز "II" رونوسی می شوند.

 :  آنزیم ترانس کرپتاز معکوس را Nonviral superfamily Retrotransposons

رمز گذاری نمی کنند و توسط "RNA" پلیمراز "III" رونویسی می شود.

عناصر متحرک ژنی تیپ 2

بزرگترین تفاوت این دسته از ژن های پرشی با رترو ترانسپزون ها در این است که مکانیسم جا به جا شدگی در این دسته بر خلاف نوع " I" مستقیم صورت می گیرد و نیازی به رو نویسی های متعدد و تبدیل شدن به "RNA" نیست.

عناصر متحرک ژنی تیپ 2 توسط آنزیم ترانسپزاز برای "بریدن و چسباندن" به طور مستقیم از نقطه ای به نقطه ی دیگر ژنوم جا به جا میشود.

 

ژن های پرشی  برای پژوهشگران بسیار مفید است ، از آن جهت که این ژن ها وسیله برای اصلاح "DNA" در ژنوم یک موجود زنده می باشند. و این ژن ها وظیفه ساختن بعضی آنزیم های مهم را نیز دارند.

سلام دوستان اگر مایل به دیدن اطلاعات بیشتری راجع به این گونه از ژن ها هستید رو لینک منبع کلیک کنید.

منبع: http://en.wikipedia.org/wiki/Transposon

انیمیشن های میکرو بیولوژی

سلام دوستان عزیز

این پست مجموعه ای از انیمیشن های میکرو بیولوژی است.

که این انیمیشن ها عبارتند از:

۱. جزء به جزء كردن سلول

۲. ستون وينوگراسكي

۳. تهیه میکرو اتو رادیوگرافی

۴. روش صفحه روكشدار

۵. چرخه زندگی ویروس اچ آی وی

۶. همانند سازی

۷. سم های دیفتری و وبا

۸. جدا و غربال سازی سازنده ی آنتی بیتیک

 

ادامه نوشته

انیمیشن های زیست شناسی مولکولی

سلام دوستان عزیز

این پست مجموعه ای از انیمیشن های زیست شناسی مولکولی است.

که این انیمیشن ها عبارتند از:

۱. انقباض ماهیچه

۲. فيلامان هاي حد واسط

۳. چرخه زندگی پروتئین

۴. کلونینگ پلازمید

۵. چرخه زندگی mRNA

۶. واكنش زنجيره پلي مراز

۷. ترشح پروتئین

۸. اندازه گيري ايمونو فلورسانس متصل به آنزيم

۹. ترجمه چند ريبوزومي

۱۰. فرایند ترجمه برای پروتئین سازی

۱۱. به هم چسبیدن mRNA

۱۲. پيام رساني خارج سلولي

۱۳. ورود کلسترول به داخل سلول با آندوسیتوز به واسطه ی گیرنده های غشا

۱۴. وليد آنتي بادي مونوكلونال

۱۵. سيستم دو هيبريدي مخمر

۱۶. ساختار DNA

 

 

ادامه نوشته

انیمیشن های زیست شناسی عصبی

سلام دوستان عزیز

این پست مجموعه ای از انیمیشن های زیست شناسی عصبی است.

که این انیمیشن ها عبارتند از:

۱. افزایش و پیشرفت نورون ها

۲. انتقال جریان عصبی در محل سیناپس

۳. پتانسیل عمل در غشای نورون ها

۴. سیگنال الکتریکی در نورون ها

۵. تكنيك ولتاژ كلامپ

۶. حساس سازي در آپليزيا ( نوعي حلزون )

۷. گيرنده های AMPA ( آمينوهيدروكسي متيل ايزوكسازول پروپيونيك اسيد )                          و NMDA (ان متيل دي آسپارتات)

۸. مبدل صوت در گوش

۹. سيستم دهليزي گوش داخلي

۱۰. عصب بینایی در مغز انسان

۱۱. سلول های گیرنده ی نوری در شبکیه ی چشم

۱۲. انعکاس عصبی در دست

۱۳. گیرنده های حسی پوست

۱۴. توموگرافي(عكس برداري) نشر پوزيترون

 

ادامه نوشته

انیمیشن های بیوتکنولوژی

سلام دوستان عزیز

این پست مجموعه ای از انیمیشن های بیوتکنولوژی است.

که این انیمیشن ها عبارتند از:

۱. سلول بنیادی چیست؟

۲. سلول بنیادی جنین انسان

۳. استفاده از پتانسیل سلول بنیادی برای معالجه ی بیماری ها

۴.

ادامه نوشته

انیمیشن های زیست شناسی عمومی

سلام دوستان عزیز

این پست مجموعه ای از انیمیشن های مبحث زیست شناسی عمومی است.

که این انیمیشن ها عبارتند از:

۱. مراحل تقسیم میوز

۲. مراحل تقسیم میتوز

۳. تکامل اندامک های سلولی

۴. ساختار و عمل کلیه پستانداران

۵. انعکاس عصبی در دست

۶. سلول بنیادی جنینی در انسان

۷. چرخه تخمدان و قاعدگی

۸. تغییر ساختار پروتئین ها به وسیله ی گرما

۹. اپران لک

۱۰. قانون جور شدن مستقل ژن ها

۱۱. خزانه ی يك DNA

۱۲. چرخه ی زندگی خزه

۱۳. چرخه زندگي يك گیاه گلدار

۱۴. آزمايش مزن - استال

۱۵. به دام اندازي نور

۱۶. لقاح داخل لوله آزمايش

۱۷. چرخه زندگی ویروس اچ آی وی

۱۸. ژل الکتروفورز

۱۹. تكنولوژي چيپ DNA

۲۰. قانون مستقل ژن ها و تنوع گامت ها

۲۱. تست حاملگی

۲۲. تثبیت رفتاری با محرک نشانه ای

۲۳. آزمایش

۲۴. جوانه زنی و ترکیب وزیکول

۲۵.

۲۶. انتقال الکترون در وضعیت های هوازی و بی هوازی

۲۷. ترجمه چند ريبوزومي

۲۸. جریان خون در قلب انسان

۲۹. سیناپس

۳۰. پروتئین حامل

۳۱. پتانسیل عمل

ادامه نوشته

همه چیز در مورد ایدز و HIV

مقدمه

هنگامی كه دنيا برنامه بهداشت براي همه تا سال 2000 را پيگيري مي كرد و زماني كه جهانيان ريشه كني آبله را جشن مي گرفتند و غلبه بر بسياري از بيماريها عفوني مانند فلج اطفال ، كزاز نوزادان ، ديفتري ، سرخك و كنترل بيماريهاي واگير را نويد مي دادند ، ناگهان در سال 1981 نوعي بيماري عفوني ناشناخته در آمريكا ، اروپا ، استراليا و آفريقا به نام ايدز گسترش يافت . با گذشت حدود 20 سال و صرف ميلياردها دلار هزينه علي رغم بسياري پيشرفتها هنوز دانشمندان موفق به كشف واكسني براي پيشگيري و دارويي براي درمان قطعي آن نشده اند . با گسترش ايدز در آمريكاي جنوبي و آسيا ، اين بيماري هم اكنون بصورت جهانگير در آمده است . تخمين زده شده كه در حال حاضر در حدود 6/33 ميليون نفر آلوده به ويروس ايدز در جهان زندگي مي كنند و حدود 3/16 ميليون نفر نيز توسط اين بيماري جان خود را از دست داده اند . تنها در سال 1999، 6/5 ميليون نفر مورد جديد به موارد آلودگي اضافه شده كه حدود نيمي از آنها بين 15 و 24 سالگي هستند .

ادامه متن را در ادامه مطلب بخوانید 

ادامه نوشته

ثبت نام اینترنتی اهدای عضو و دریافت کارت اهدای عضو

 

با سلام و درود فراوان
ثبت نام اینترنتی اهدای عضو و دریافت کارت اهدای عضو
در جهت رسیدن به هدفی بزرگ و شرکت کردن در فعالیتی الهی ما را یاری دهید . جهت همکاری در این امر کافی است مطلبی را در وبلاگ خود با عنوان ثبت نام اینترنتی اهدای عضو و دریافت کارت اهدای عضو قرار دهید و بنر معرفی سایت ایران اهدا را از پایگاه اطلاع رسانی پزشکی شفا کپی کرده و در وبلاگ خود قرار دهید .
www.irshafa.ir
ممنون می شویم که کوتاهی نکنید و یاری رسانی صمیمی باشید. "

برای ثبت نام اینترنتی اهدای عضو و دریافت کارت آن روی بنر زیر کلیک کنید.

 

واحد فراهم آوری اعضای پیوندی 

داروی جدید ضد ‌ایدز تاييد شد


سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) یک قرص جدید ضد ایدز را مورد تایید قرار داد که می تواند گزینه جدیدی برای بیمارانی باشد که به سایر درمان‌ها پاسخ نداده‌اند.
به گزارش آسوشیتدپرس شرکت مرک که سازنده داروی جدید ایسنترس (Isentress) است می‌گوید در دو هفته آینده این دارو در داروخانه‌ها به فروش خواهد رسید.

ویروس ایدز از سه آنزیم متفاوت برای تکثیر و آلوده‌کردن سلول‌ها استفاده می‌کند.

داروهای بسیاری در اختیار هستند که دوتا این آنزیم‌ها یعنی پروتئاز و ترانس‌کریپتاز معکوس را هدف قرار می‌هند.

ایسنترس اولین دارو از گروه جدیدی از داروها است که سومین آنزیم یعنی اینتگراز را مورد هدف قرار می‌دهند.

این دارو هنگامی که به "کوکتیل" یا آمیزه سایر داروهای ضدایدز اضافه شود، می‌تواند مقدار ویروس ایدز یا HIV در خون را پایین بیاورد و به سلول‌های ایمنی مقابله‌کننده با عفونت کمک کند تا فعالیت خود را از سربگیرند.

HIV به سرعت دچار جهش می‌شود و نسبت به داروهای گوناگون مقاومت پیدا می‌کند وFDA نیز استفاده از داروی ایسنترس را برای بیماران بالای 16 سال که آزمایش‌ها نشان‌دهنده مقاومت آنها نسبت به داروهای رایج قدیمی‌‌تر است مورد تایید قرار داده است.
عوارض جانبی این دارو شامل اسهال، تهوع،سردرد و خارش است.

داروی ایسنترس با نام ژنریک رالتگراویر (raltegravir) دوبار در روز مصرف می‌شود که در آمریکا 27 دلار هزینه در بر دارد.

دو ماه پیش نیز شرکت فایزر توانسته بود یک داروی جدید ضد ایدز به نام سلزنتری (Selzentry) را به تایید FDA برساند. این دارو از روش دیگری عمل می‌کند که مهارکردن را ه معمول ورود ویروس ایدز به گلبول‌های سفید عمل می‌کند.

منبع:   www.irshafa.ir/post-1500.aspx

تشریح قلب گوسفند

دوستان عزیز شما میتوانید با کلیک کردن روی ادامه ی مطلب عکس های مربوط به تشریح قلب گوسفند را مشاهده کنید .

 

ادامه نوشته

کور رنگی

دوستان عزیز این بار مقاله ای راجع به اختلالات دید رنگ به همراه تست کور رنگی آماده کردم.

منبع : سایت دکتر دستجردی http://dastjerdi.com

اگر مایل به مشاهده ی آن هستید به ادامه مطلب مراجعه کنید.

در ضمن visolve  یک برنامه بسیار کم حجم است که میتواند مورد استفاده افراد کوررنگ قرار گیرد و  برای آموزش بحث کوررنگی نیز می توان از این برنامه استفاده کرد. برای دانلود این برنامه بر روی لینک زیر کلیک کنید.

منبع : http://www.ryobi-sol.co.jp/visolve/en

ادامه نوشته

طرز تهیه آگار

آگار ماده اي ژلاتيني است كه حاوي پلي ساكاريد هاي بدون شاخه است و از ديواره سلولي بعضي از جلبك هاي قرمز و جلبك هاي دريائي(seaweed)بدست مي آيد.آگار در محيط هاي كشت ميكروبي و به عنوان يك ملين ودر بستني سازي مورد استفاده قرار مي گيرد.آگار يك پليمر از مونومر هاي گالاكتوز مي باشد و اين پليمر به عنوان ساختمانهاي اوليه نگهدارنده ديواره سلولي جلبك ها عمل مي كند.طرز تهيه آگار بدين شكل است كه ابتداجلبک ها را شستشو مي دهند تا مواد خارجي آز آن جدا شود. سپس آن را در آب ريخته و به مدت چند ساعت حرارت مي دهند .بدين ترتيب آگار در آب حل مي شود .مخلوط حاصل را از صافي عبور مي دهند تا مواد باقي مانده جلبک از مخلوط جدا شود .آنگاه مايع فيلتر شده داغ را سرد مي كنند و بدين ترتيب يك ژل بدست مي آيد كه حاوي 1 درصد آگار است.ژل را به قطعاتي تقسيم مي كنند و براي از بين بردن نمكهاي محلول در آن آگار را شستشو مي دهند و اگر نياز باشد براي از بين بردن رنگ آن از مواد سفيد كننده و رنگ بر استفاده مي كنند و در نهايت آب را از ژل جدا كرده و آگار بدست مي آيد .براي بدست آوردن اطلاعات دقيق تر مي توانيد به آدرس زير مراجعه نمائيد.

 

منبع اصلی : http://www.fao.org/DOCREP/006/Y4765E/y4765e06.htm

 

گرفته شده از : http://www.groupbio.blogfa.com

لیست معرف ها و مواد رنگی مورد استفاده در آزمایشگاه و طرز تهیه آنها

لیست معرف ها و مواد رنگی مورد استفاده در آزمایشگاه و طرز تهیه آنها

ردیف

طرز تهیه

مورد استفاده

نام معرف

۱

1/0گرم پودر خشک +یک لیتر آب مقطر

رنگ آمیزی بافت های چوبی گیاهی

بلودو متیلن

۲

3 گرم بلور ید + 6 گرم یدید پتاسیم

+  cc 200 آب مقطر

بافت های جانوری و پارانشیم گیاهی

لوگول

( یدیدوره)

۳

14 گرم پودر کریستال ویله + cc 100 الکل ایزوپروپیل95%   صاف کرده ( هنگام کار تا 10 برابر رقیق شود)

رنگ آمیزی باکتری

کریستال ویوله

۴

3/3 گرم پودر اورسئین

+ cc 100 اسید استیک غلیظ

مشاهده مراحل تقسیم میتوز

وکروموزوم ها

استواورسئین

۵

15 گرم پودر لیشمن +  cc 100 الکل متیلیک   هسته گلبول های سفید، آبی رنگ دیده می شود.

رنگ آمیزی و مشاهده گلبول های سفید

رنگ لیشمن

۶

یک گرم پودر کارمن زاجی+

cc 100 آب مقطر   بافت ها به رنگ قرمز دیده می شود.

پارانشیم گیاهی و دستجات آوند آبکش

کارمن زاجی

۷

 گرم پودر کارمن بدون زاج + cc 300 آب مقطر   حرارت ملایم    آنقدر زاج سفید ( سولفات مضاعف آلومینیوم پتاسیم ) می افزاییم تا رنگ قرمز تیره گردد.  صاف می کنیم   دوام بیشتر به روش بالا

پارانشیم گیاهی و دستجات آوند آبکش

کارمن

(بدون زاج )

۸

2/0 گرم پودر گیمسا خشک + cc 100 الکل متیلیک   هسته گلبول های سفید به رنگ بنفش در می آید.

رنگ آمیزی و مشاهده گلبول های سفید

گیمسا

۹

یک گرم پودر گیمسا + cc 60 گلیسیرین + cc 300   الکل متیلیک    در هاون خوب می ساییم . محلول را به مدت سه روز در هود 37 درجه نگه می داریم .

رنگ آمیزی و مشاهده گلبول های سفید

گیمسا 

باماندگاری

طولانی تر

۱۰

یک لیتر سود 1/0 + cc 25 سولفات مس3%   در مجاورت محلول آبی پروتئین به رنگ بنفش در می آید.

شناسایی پروتئین ها

معرف بیوره

۱۱

محلول (الف) :6/34 گرم سولفات مس متبلور + آب مقطر    حجم به cc 500 + یک یا دو قطره اسید سولفریک غلیظ

محلول (ب ) : 77 گرم سود + 175 گرم تارتارات مضاعف سدیم پتاسیم ( نمک راشل ) +  cc 500 آب مقطر در هنگام کار مقدار مساوی از دو محلول را با محلول گلوکز ترکیب کرده نتیجه به رنگ سبز در می آید.

شناسایی هیدرات های کربن( قندها )

معرف فهلینگ

۱۲

محلول (الف) :2/17 گرم نیترات سدیم + 100 گرم کربنات سدیم بی آب   حرارت   با cc 800  آّب صاف کرده   حجم به 850 سی سی برسد.

محلول (ب) : 3/17 گرم سولفات مس + cc 100 آب   به محلول (الف) اضافه کرده   حجم به یک لیتر برسد.

معرف بندیکت با محلول گوکز رسوب آجری رنگ

 می دهد.

شناسایی گلوکز

بندیکت

  منبع:زیست پژوهان گنبد کاووس http://biolog.blogfa.com

  

حجامت از نگاه اسلام و طب مدرن

سلام دوستان عزیز

دكتر سيدعلی جوادی عضو موسسه تحقيقات حجامت ايران و دانشجوی دوره طب اسلامی  ازاعضای هيئت مديره نظام پزشكي شيروان هستند . مصاحبه ای از ایشان درباره ی حجامت از نگاه اسلام و طب مدرن به عمل آمده است که خواندنش بدون لطف نیست. اگه میخواهید بیشتر درباره ی حجامت و مفاد آن بدانید حتما ادامه مطلب را کلیک کنید.

ادامه نوشته

هفت روش درمانی در طب اسلامی

بررسی هفت شيوه طب جسمانی در علم طب جامع اسلامی

 

ادامه نوشته