قابل توجه همكاران محترم-آزمون  انلاين دبيرخانه

1-منبع آزمون ٰکتاب بیولوژی کمپبل جلد 6  (ساختار و عمل جانوران ) چاپ اول 1391 از انتشارات خانه زیست شناسی است که شامل فصول 40 (اصول پایه ای شکل وعملکرد جانوران ) تا آخر فصل 49   (مکانیسم های حسی و حرکتی)  می باشد .

2- فقط دبیران زیست شناسی مجاز به شرکت در آزمون هستند .

3-  زمان بر گزاری :اواخر فروردین ماه 95

4- همانند آزمون سال گذشته به نفرات برتر تقدیر نامه و جوائز نفیس اهداء می شود .

پير گوشي  

پير گوشي چيست؟

 
در بیشتر موارد علت آن تغییرات گوش داخلی فرد است كه با بالا رفتن سن به وجود می آید. اما تغییرات گوش میانی یا تغییرات كلی در راه عصبی شنوایی به مغز نیز ممكن است سبب بروز كم شنوایی شوند.همچنین علاوه بر ژنتيک و سابقه فاميلي، آلودگي صوتي، عوامل محيطي و اشتغال در محيط هاي پر سر و صدا در بروز اين بيماري موثر است.پيرگوشي يک بيماري دو طرفه است به اين معنا که دو گوش را درگير مي کند و در صورت مشاهده درگير تنها يک گوش ديگر نمي توان تشخيص پير گوشي داد.
کساني که مشکل پير گوشي دارند به همان اندازه هم قدرت گفتارشان دچار مشکل مي شود ، آنها داده ها را ممکن است بشنوند ولي نمي توانند از هم تميز دهند که تنها راه درمان آن استفاده از سمعک استبه دليل آنکه آسيب به گوش غير قابل برگشت و سلول هاي ظريف آن ديگر ترميم نمي شوند به همين دليل توصيه مي شود از عواملي که باعث پيري گوش مي شود جلوگيري کرد.
علائم پیرگوشی چیست؟
در صورت وجود پیرگوشی، اصوات آهسته تر و با وضوح كمتر به نظر می رسند و این امر سبب می شود شنیدن و درک گفتار مشكل تر شود..افراد دچار پیرگوشی ممكن است چند مورد از موارد زیر را تجربه كنند:
به نظر می رسد دیگران به صورت نجوا یا زمزمه صحبت می كنند.
شنیدن و افتراق اصوات"زیر"مانند(س) و (ش) برای آنان مشكل است.
-
درك محاورات به ویژه در صورت وجود اصوات زمینه ای، مشكل است.
شنیدن صدای مردان از صدای زیر زنانه برایشان راحت تر است.
برخی اصوات آزاردهنده یا خیلی بلند به نظر می آیند
ممكن است دچار وزوز گوش (صدای زنگ، غرش یا هیس هیس در یك یا هر دو گوش) هم باشند.

.

فراخوانهاي مهلت دار استان

1

همكاران محترم فراخوانهاي مهلت دار استان به شرح زير مي باشد.

.ازمون انلاين دبيرخانه از جلد ششم كتاب بيولوژي كمپبل

2.سوالات مفهومي سوالات زيست از كتاب سوم (شهرستان تيران فصل 6)

3.فراخوان بررسي عوامل زيست محيطي  يا ژنتيكي موثر در بروز سرطان مهلت ارسال به استان   تا 15/اسفند

اشنايي با نظريه ساختن گرايي

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4

/* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:10.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-theme-font:minor-fareast; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin;}

، یکی از نظریه های برگرفته از نهضت فلسفی-اجتماعی پست مدرنیسم در قرن بیستم است که شامل شاخه های روانشناسی، ریاضیات، هنر، و آموزش و امور تربیتی میشود. رشد سریع و پیشرفت چشمگیر علم و دانش انسانی در سالهای اخیر، انسان امروزی را نیازمند روش ها و سیستم های نوین آموزشی برای گسترش آگاهی و همراهی با علم روز ساخته است. برای پاسخگویی به این نیاز اساسی، نظریه ساخت گرایی دیدگاه جدیدی را در زمینه آموزش مطرح میکند که جایگزین مناسبی برای سیستم سنتی به نظر میرسد.

 

ساخت گرایی چیست؟ این اصطلاح ترجمه انگلیسی واژه Constructivism، به معنای ساختن و بنا کردن میباشد. در مبحث آموزش، ساختار گرایی بدین معناست که دانش انسان توسط خودش ساخته میشود. کسب دانش اصولاً یک جنبه فردی دارد و هر فردی به طور جداگانه آن را به دست می آورد و دانش مخصوص به خود را در ذهنش میسازد. به همین جهت، جوهر دانش را نمیتوان از کسی به دیگری انتقال داد، بلکه باید از طریق جستجو و اکتشاف بدان رسید. ساختار گرایان معتقدند انسان نمیتواند مفهوم جدید و ناشناحته ای را بیاموزد، مگر آنکه بتواند آن را با دانش پیشین خود که در ذهن دارد و از تجربیات واقعی او بدست آمده پیوند دهد. نظریه ساختارگرایی شامل شاخه ها و دیدگاه های متفاوتی میشود، اما آنچه که همه این دیدگاه ها را با هم پیوند میدهد این است که "یادگیری" فرآیندی فعالانه و خاص ذهن هر فرد است. و این فرآیند عبارت است از ساختن روابط ذهنی میان مفاهیم و تصورات از یک سو و اطلاعات و تجربیات حاصل از دنیای واقعی خارج از ذهن از سوی دیگر

گرچه ساختار گرایی نظریه تازه ای در زمینه روانشناسی تربیتی به شمار میرود، اما ریشه های تاریخی آن را میتوان در یونان باستان جستجو کرد. دیالکتیک سقراطی نمونه ای از این روش است، و هدف سقراط از گفتگو ها و مباحثه های خود رسیدن به حقیقت از طریق مطرح کردن مقدمات ساده، به چالش کشیدن باورها و اندیشه های طرف مقابل، و بیان کردن اشتباهات و تناقض های فکری او و اصلاحشان بود. از پایه گزاران نظریه ساختارگرایی مدرن میتوان به جان دیویی، ویگوتسکی، جروم برونر، دیوید آزوبل، و ژان پیاژه اشاره کرد.

الگوی تدریس ساختارگرا و ویژگی های معلم ساختارگرا:
طبق نظریه ساختار گرایی، همچنان که فیلسوف واقع گرای یونانی، افلاطون، نیز اشاره میکند، واقعیت آنچه که در جهان بیرون و خارج از ذهن انسان اتفاق می افتد نیست، بلکه واقعیت به آن مفاهیمی اطلاق میشود که انسان از این جهان خارجی در ذهن خود میسازد. برای آموختن هر چیزی، انسانها تنها نیاز دارند که در ذهن خود بدان معنا ببخشند. بنابر این، در تدریس به جای تحمیل کردن تعدادی مفاهیم و تعریف های نظری و از پیش آماده شده و حل مسائل تکراری، باید راه ساختن مفاهیم در ذهن فراگیرنده را به او آموزش داد. همچنین فراگیرنده باید بیاموزد چگونه میان آن مفاهیم و دنیای واقعی ارتباط برقرار کند. بر این اساس، نقش معلم در فرآیند آموزش به کلی تغییر میکند. وظیفه معلم ساخت گرا، به جای طراحی و تهیه مواد خام درسی، تهیه و طراحی روش آموزش آن مواد است. معلم هرگز نباید با تلقین معلومات و دانش خود، ذهن دانش آموزان را به یک جهت مشخص بکشاند، بلکه تنها مقدمات و وسایل یادگیری و همچنین منابع اولیه لازم را فراهم میکند تا دانش آموز خود مسیر فکری خود را تشخیص داده و دنبال کند. در واقع نقش معلم در سیستم ساختار گرایی، نقش یک هدایتگر فعال و تسهیل کننده فرآیند یادگیری را دارد.

مراحل اجرای الگوی ساختار گرایی:
به طور کلی 5 مرحله اصلی برای اجرای الگوی ساختار گرایی در نظر گرفته میشود. برخی به این 5 مرحله عنوان E5 میدهند، چون نام هر مرحله با حرف E آغاز میشود. این مراحل عبارتند از درگیر کردن، کاوش، شرح و توصیف، گسترش، و ارزشیابی.
1. درگیر کردن یا انگیزش Engaging : از آنجایی که برای انجام هر کاری، داشتن انگیزه مهمترین نقش را در پیشبرد انسان به سوی هدف دارد، در آموزش نیز ایجاد انگیزه نخستین گام برای یادگیری دانش آموز است. وظیفه معلم در این مرحله برانگیختن کنجکاوی و توجه دانش آموزان است؛ طرح یک معما، تعریف کردن یک داستان ناتمام، نشان دادن عکس یا فیلم، اجرای مطالب درس در قالب نمایشی کوتاه، و بازی های فکری، راه هایی برای جلب توجه دانش آموزان هستند.
2. اکتشاف یا کاوش Exploration : پس از آنکه فضای کلاس به اندازه کافی جذاب شد، دانش آموزان به طور مستقیم به مشاهده و بررسی موضوع درس میپردازند. در این مرحله معلم تلاش میکند توجه دانش آموزان را با طرح پرسش های تفکر برانگیز به سوی یک چارچوب دقیق و هدفمند فکری سوق دهد، اما هرگز نباید پاسخ مستقیمی به پرسش های دانش آموزان بدهد. همچنین، توصیه میشود که دانش آموزان به چند گروه تقسیم شوند تا علاوه بر استفاده از اندیشه های یکدیگر، دنبال کردن هدف از طریق افراد گروه را به جای تک روی بیاموزند و تمرین کنند. در این مرحله ابزار و وسایل مربوط به درس در اختیار دانش آموزان قرار گرفته و از آنها خواسته میشود با استفاده از آنها آزمایش کنند، مشاهده کنند، و مفاهیم درس را به طور عملی تجربه کنند.
3. توضیح و تشریح Explanation : معلم در این مرحله از دانش آموزان میخواهد که مشاهده ها و آموخته هایشان را در اختیار یکدیگر قرار داده و برای آنها توضیح منطقی پیدا کنند. معمولاً در کارهای گروهی، از هر گروه یک نفر برای یادداشت مشاهدات و نکات مهمی که سایر اعضای گروه مطرح میکنند انتخاب میشود.
4. گسترش Elaboration : پس از شنیدن نظرات و ایده های همه گروه ها، معلم باید افکار و استدلال های نادرست را مشخص کند و مفاهیم درست علمی را جایگزینشان کند. این مطالب درست نباید از طریق توضیح مستقیم به دانش آموز تفهیم شود. یک معلم ساخت گرا مطالب را تنها "القا" میکند. همچنین معلم میتواند به توضیح عمیقتر و عنوان کردن مثال های بیشتر برای روشن کردن هر چه بیشتر درس بپردازد. در این مرحله حل تمرین ها و مسائل مربوط به درس انجام میشود.
5. ارزشیابی Evaluation : هدف از این مرحله آن است که دانش آموز از میزان پیشرفت سطح علمی خود آگاه شود. از این رو، بر خلاف روش قدیمی ارزشیابی معلم، این کار توسط خود دانش آموز صورت میپذیرد. میتوان از هر گروه خواست که گزارش کار خود را نوشته و سپس آن را بررسی کنند (خود ارزیابی)، و یا اینکه گزارش ها بین گروه های مختلف پخش شود و هر گروه گزارش گروه دیگر را ارزیابی کند (دگر ارزیابی). استفاده از چک لیست های مشاهده، گفتگو و نظرخواهی از دانش آموزان در مورد فعالیت های یکدیگر، و تهیه پورت فولیوی خاص برای فعالیت های هر دانش اموز در طول دوره آموزش، میتواند به ارزشیابی بهتر تغییرات فکری و علمی دانش آموزان کمک کند.

ویژگی های مثبت و منفی روش ساختارگرایی
روش ساختارگرایی مانند هر نظریه دیگری جنبه های مثبت و منفی خود را دارد. در این قسمت ابتدا به برخی از مزایای این نظریه و سپس به اشکال های آن اشاره میکنیم.
مزایـــا:
- نظریه ساختارگرایی دانش آموز محور است و یادگیری فعالانه را پرورش میدهد.
- در این روش به خاطر سپردن مطالب آموخته شده و کاربرد آنها آسانتر است، چون مبنای آموزش به جای حفظ کردن محض، بر درک و فهم است.
- این روش اعتماد به نفس فراگیرنده و استقلال فکری او را افزایش میدهد.
- میتوان برنامه های درسی متنوعی را تنظیم کرد که دروس برای فراگیرندگان خسته کننده و تکراری نشوند.
- دانش آموزان روش های حل مشکلات زندگی واقعی را با این روش بهتر می آموزند.
- فرصت اظهار آزادانه نظرات متنوع و حتی متناقض را به همه دانش آموزان میدهد.
- کار گروهی و همکاری با دیگران از اهداف مهم این روش است.
- دانش آموزان ترغیب میشوند از نظرات یکدیگر آگاه و بهره مند شوند.
انتقادات:
- این روش بسیار وقت گیر است و در نتیجه کمیت مواد آموزشی در یک دوره کاهش میابد.
- تهیه و تدارک ابزار و وسایل مورد نیاز برای اجرای الگوی ساختار گرایی هزینه بالایی دارد.
- این روش تماماً بر فردیت دانش آموز تمرکز میکند و در واقع بار زیادی را بر دوش دانش آموز قرار میدهد که ممکن است خارج از توان یک دانش آموز معمولی باشد.
- دستاورد های اجرای این روش غیر قابل پیش بینی هستند.
- تنوع آراء و اندیشه ها را تشویق میکند در حالیکه نیاز به تثبیت یک رأی یا اندیشه محکم و مشخص است.

 

آشنايي با انژين صدري وآنژيوگرافي

انژين صدري چيست و چگونه با آن برخورد كنيم.
آنژين صدري علامت واضح بيماري قلبي است كه همان درد قفسه سينه ناشي از بيماري عروق كرونر قلب است . اين درد به علت كمبود اكسيزن قلب ايجادمي شود كه ميتواند به علت تنگي عروق كرونر يا اسپاسم اين عروق ايجاد شود .آنژين صدري به صورت احساس فشار در قفسه سينه و درد با انتشار به گردن ،فك و بازوها ظاهر مي شود.
انواع آنژين دو نوع آنژين وجود دارد::
۱) آنژين پايدار:
اين درد معمولا در زماني اتفاق مي افتد كه استرس روحي يا
استرس ورزشي وجود داشته باشد يعني درد با استرس روحي يا ورزشي بوجودمي آيد كه با مصرف دارو يا قطع فعاليت و يا هردو بهبود مي يابد.
۲) آنژين ناپايدار:
در اغلب اوقات درد ان قابل پيش بيني نيست و ممكن است
درحالت استراحت نيز رخ دهد و مدت زمان درد نيز طولاني تر از آنژين پايداراست و ممكن است با درمان دارويي نيز بهبود نيابد كه در اين صورت با پزشكتان تماس بگيريد يا به نزديكترين اورزانس مراجعه كنيد. درصورت عدم بهبود درد با استفاده از دارو فورا با پزشك تماس بگيريد يابهاورژانس مراجعه كنيد.
حمله قلبي چيست؟
وقتي قسمتي از عضله قلب شما به دليل فقدان اكسيژن از بين برود حمله قلبي رخ مي دهد كه بدون اكسيزن عضله قلب خواهد مرد.
تفاوت ميان آنژين و حمله قلبي:
تفاوت اصلي بين حمله قلبي و آنژين اين است كه در حمله قلبي قسمتي از عضله قلبي واقعا مي ميرد ولي در آنژين عضله قلب نمي ميرد با اين وجود تشخيص قطعي حمله قلبي تنها بعد از انجام تستهاي تشخيصي امكانپذير است.
نكته:براي كمك به پزشك در تشخيص لازم است درد قفسه سينه خود را دقيقا توضيح دهيد .

انژيوگرافي

کارگذاری فنر یا استنت در داخل عروق کرونر
   تغییر نحوه زندگی مردم و ماشینی شدن آن، کاهش تحرک بدنی و افزایش شیوع بیماری‌هایی نظیر دیابت، افزایش چربی خون، افزایش فشار خون و ... و همچنین مصرف سیگار باعث شیوع بیشتر بیماری‌های قلبی از نوع تنگی عروق کرونر (coronary) شده و به تبع آن حملات قلبی و مرگ و میر ناشی از آن نیز افزایش یافته است.

دانشمندان و محققان رشته پزشکی از چندین دهه ی قبل، برای کشف علل و همچنین نحوه درمان و پیشگیری از بروز تنگی و گرفتگی عروق کرونر قلبی، تحقیقات خود را آغاز کرده‌اند. عروق کرونر وظیفه ی خون رسانی به عضلات قلب رابر عهده دارند.

پس از ابداع آنژیوگرافی کرونر و تشخیص دقیق میزان و محل درگیری عروق کرونر، روش ‌های مختلفی جهت درمان آن ابداع گردید.

اولین درمان قطعی که برای بیماری فوق انجام شد، عمل جراحی باز و بای پس (bypass) عروق کرونر بود.

سال 1977 برای اولین بار، یک پزشک سوئیسی به نام Gruntzig، با هدایت بالونی به داخل رگ کرونر یک بیمار قلبی و باد کردن آن بالون، موفق به رفع تنگی آن رگ شد که در آنژیوگرافی مجدد، باز بودن آن رگ ثابت گردید. در آن سال‌ ها که تنها از بالون جهت باز کردن عروق کرونر استفاده می ‌شد، مسائل مختلفی نظیر پارگی لایه داخلی رگ (Intimal dissection) و یا بازگشت فوری تنگی (Recoil) بروز می کرد که گاهی اوقات فاجعه آفرین بود.

به این دلیل محققان به فکر ابداع و کارگذاری فنر یا استنت (Stent) در داخل عروق کرونر افتادند.

استنت فنر کوچکی است که با عمل آنژیوپلاستی، آن را وارد رگ خونی می کنند و توسط بالونی آن را باز می نمایند.

استنت برای باز کردن رگ هایی که تنگ یا بسته شده اند، استفاده می شود که اغلب شریان های (سرخرگ) قلب هستند .

نتایج اولیه این شیوه، نشانگر کاهش واضح و قابل توجه عوارض روش استفاده از بالون بود. اما مشکل جدیدی بروز کرد، به این شکل که پس از کارگذاری استنت در برخی از بیماران، لخته خون در داخل استنت ایجاد می‌شد (Stent Thrombsis) که بیمار بایستی مجدداً به اتاق آنژیوگرافی برده و آنژیوپلاستی مجدد انجام می‌ شد و گاهی نیز بیمار فوت می ‌کرد.

لذا محققان پزشکی به فکر مصرف داروهایی افتادند که باعث کاهش بروز لخته خون می شدند، مانند آسپیرین، تیکوپیدین یا لکوپیدوگرل پلاویکس.

با تجویز داروهای فوق، میزان بروز لخته خون بسیار کاهش یافت و لذا میزان موفقیت آنژیوپلاستی افزایش قابل توجهی پیدا کرد.

مشکل دیگری که پس از این مرحله دیده می شد، ایجاد تنگی مجدد و تشکیل بافت اضافی در داخل استنت بود که در عرض 14 تا 16 هفته پس از گذاشتن استنت بروز می‌ کرد.

با توجه به بافت اضافی تشکیل شده در این محل (شامل سلول‌ های طبیعی داخل رگ که بیش از حد رشد کرده بودند)، محققان به فکر استفاده از داروهایی بر روی استنت افتادند که مانع بروز این تنگی مجدد از طریق کاهش رشد سلول‌های داخلی رگ شود. لذا با استفاده از پلی‌ مرهایی که داخل استنت کار گذاشته بودند و دارو را به صورت تدریجی وارد رگ می ‌کردند، به این امر نائل آمدند.

به طور کلی استنت‌های دارویی هوشمند باعث کاهش میزان بروز تنگی مجدد عروق کرونر و کاهش نیاز به انجام مجدد آنژیوپلاستی یا جراحی در ماه‌ های پس از آنژیوگرافی می ‌شوند.

    تفاوت پلاسما وسرم خون چيست

اگر خون را از رگ ها خارج کنیم و به مقدار ۱۰۰ سی سی از آن را در لوله ی شیشه ای بریزیم که قبلا هیچ گونه ماده ای در شیشه نبوده پس از مدتی دو قسمت تشکیل می گردد که قسمت بالایی را مایع خون می گویند که حدود ۵۵ درصد از حجم کل را در بر می گیرد و قسمت تحتانی سلول های خون است که ۴۵ درصد است. در مایع خون پروتئین هایی قرار دارند که کار آنها انعقاد و لخته کردن خون است كه همان فاکتورهای انعقادی است ) . تا وقتی که خون در رگ ها جریان داردُ مدام ضد انعقادهایی از سلول های اندوتلیال رگ ها ترشح می شود که این پروتئین های انعقادی را غیرفعال میکند. این ضد انعقاد ها در لوله وجود ندارند . بنابراین مواد انعقادی فعال شده و برای انجام وظایف خود به سمت سلول های قرمز در پائین لوله رفته و توری و شبکه ای را ایجاد می کنند که  گلبول های قرمز یا RBC را بدام می اندازند. این مایع زرد رنگ درون لوله که فاقد فاکتورهای انعقادی است را سرم خون می نامند.

حال اگر قبل از اینکه خون گرفته شده که در سرنگ قرار دارد را به درون تیوبی بريزيم  که قبلا در آن ماده ی ضد انعقاد شیمیایی یا طبیعی اضافه کرده باشند، فاکتورهای انعقادی غیرفعال باقی می مانند. همان شرایطی را که در عروق می بینیم. در نتیجه مایع زرد رنگ حاوی فاکتور های انعقادی خواهد بود که پلاسمای خون نام دارد.


قابل توجه همکاران گرامی

مسابقه کتابخوانی استان که در بهمن ماه برگزار می گردد از کتاب گیاه شناسی ریون  جلد اول از انتشارات خانه زیست شناسی می باشد.همکارانی که تمایل دارند در این مسابقه شرکت کنند نسبت به تهیه کتاب ومطالعه ان اقدام نمایند.

مثالهایی از اثر بنیانگذار  درجوامع انسانی

در مباحث مربوط به ژنتیک جمعیت ها، به کاهش تنوع ژنتیکی که در اثر ایجاد یک جمعیت جدید توسط شمار اندکی از افراد یک جمعیت بزرگ رخ می‌دهد، اثر بنیان گذار[۱] می‌گویند. ارنست مایر[۲] در سال ۱۹۵۲ با بهره گیری از نظرات افرادی چون سوال رایت[۳]، این موضوع را مورد بررسی کامل قرار داد. به دلیل کاهش چشمگیر تنوع ژنتیکی، جمعیت تازه ایجاد شده ممکن است از نظر ژنتیکی و فنوتیپی از جمعیت اولیه کاملا متمایز باشد. در شکل روبرو جمعیت اولیه به طور تقریبی شمار یکسانی اعضای آبی و قرمز دارد.

نمایشی ساده از اثر بنیان گذار. توجه کنید که جمعیت های بنیان گذار نسل های بعدی(سمت راست) می توانند تنوع ژنتیکی بسیار متفاوتی با جمعیت اولیه(سمت چپ) داشته باشند.

سه جمعیت کوچک جدا شده در شکل بدلیل خطای نمونه گیری برخی از رنگ‌ها را به شکلی غالب از خود نشان می‌دهند. این حالت همان اثر بنیان گذار است. گر چه درمورد پدیده گلوگاه جمعیت، یک جمعیت جدید به مفهوم واقعی آن تشکیل نمی‌شود، ولی می‌توان اثر بنیان گذار را در آن جا نیز مشاهده کرد. اثر بنیان گذار شکلی ویژه از رانش ژنتیکی است. جمعیت‌های دچار اثر بنیان گذاردر بیشتر مواقع جمعیت‌های کوچکی هستند و به همین دلیل نسبت به رانش ژنتیکی حساسند.این امر خود سبب کاهش تنوع ژنتیکی در این جمعیت‌ها می‌گردد.

نمونه‌هایی از اثر بنیان گذار

انگشتان اضافه در دستان فرد مبتلا به سندرم الیس وان کرولد

جمعیت آمیش در ایالات متحده آمریکا از تعداد بسیار محدودی خانواده بنیان گذار بوجود آمده‌است.این گروه شروع به ازدواج‌های درون خانوادگی کردند و مهاجر تازه‌ای نیز به گروهشان افزوده نگردید. اثر بنیان گذاری که در اثر انزوای فرهنگی این گروه رخ داد، سبب شیوع پدیده‌های نادری چون چند انگشتی (انگشت اضافه) یا پلی داکتیلی که یکی از نشانه‌های سندرم الیس وان کرولد[۴] است در میان آمیش‌ها گردید.

 

 

 

 


شمار بالای ناشنوایان تاکستان مارتا[۵] در آمریکا که منجر به اختراع زبان اشاره تاکستان مارتا گردیده است، یکی دیگراز نمونه‌های شیوع بیماری به واسطه اثر بنیان گذار است. تاکستان مارتا نام پنجاه و هشتمین جزیره ایالات متحده آمریکا از نظر وسعت است و در ساحل شرقی این کشور قرار دارد.
مثالی دیگر از اثر بنیان گذار شیوع بالای کوررنگی کامل در میان بومیان یکی از جرایر میکرونزی بنام پین گلاپ است. در حوالی سال ۱۷۷۵ طوفانی سهمناک جمعیت بومیان این جزیره را به تنها ۲۰ نفر کاهش داد(برای جمعیت نامبرده این حادثه یک گلوگاه جمعیت [۶] محسوب می شود). در میان باقی ماندگان یک نفر ژن کوررنگی داشت. تنها با گذشت چندین نسل، در جمعیت کنونی ۵ درصد افراد کوررنگ و ۳۰ درصد آن‌ها ناقل ژن کوررنگی می‌باشند.در مقایسه باید ذکر کرد که شیوع این بیماری در ایالات متحده آمریکا تنها سه هزارم درصد است.
حالتی مشابهی را می‌توان در میان یهودیان اشکنازی مشاهده کرد. این گروه از یهودیان در معرض ابتلا به بیماری تی ساکس[۷] ( بیماری وراثتی کشنده که غالبا منجر به مرگ اطفال مبتلا پیش از سن چهار سالگی می‌گردد) هستند.

اثر بنیان گذار پیاپی

هنگامی که جمعیت‌ها در مسیرهای طولانی مهاجرت کنند، اثر بنیان گذار خودرا بروز خواهد داد. چنین شیوه مهاجرتی غالبا بصورت جابجایی‌های سریع و بدنبال هر جابجایی سکنی گزینی برای یک دوره زمانی کوتاه یا بلند است. با هر مهاجرت، جمعیت تنها زیر مجموعه‌ای از تنوع ژنتیکی جمعیت قبلی را جابجا می‌کند. در نتیجه این امر تفاوت ژنتیکی همزمان با بیشتر شدن فواصل جغرافیایی افزوده می‌گردد. مهاجرت انسان‌ها به خارج ازآفریقا نمونه‌ای از اثر بنیان گذار پیاپی است. آفریقا بیشترین تنوع ژنتیکی انسانی را داراست و این امر با منشا آفریقایی انسان مدرن سازگار است. پس از مهاجرت اولیه انسان از آفریقا، شبه قاره هند نخستین ماوای انسان مدرن محسوب گردید. به همین دلیل شبه قاره هند پس از آفریقا بیشترین تنوع ژنتیکی را در جهان دارد. تنوع ژنتیکی شبه قاره هند زیر مجموعه‌ای از آفریقا و تنوع ژنتیکی انسان‌های سایر نقاط جهان زیر مجموعه‌ای از تنوع ژنتیکی شبه قاره هند است.

 

هرم غذایی 2014

www.disabled-world.com/artman/publish/food_pyramid.shtmlبرای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این هرم به وب سایت بالا مراجعه0 نمائید. 

the food pyramid The Food Pyramid

چکیدهای از زندگی ارنست مایر بزرگترین زیست شناس تکاملی قرن بیستم(داروین قرن بیستم)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

در میان زیست شناسان تکاملی قرن بیستم و طرفداران داروین، بی تردید ارنست مایر در جایگاه نخست قرار می گیرد. او  در عمر طولانی خود بیش از هر زیست شناس دیگری نظریه داروین را تبلیغ نموده و از آن دفاع کرد تا جایی که او را داروین قرن یستم، حواری داروین و منتقدان او را بولداگ داروین می نامیدند. البته او بیولوژیست کم کاری نبود. او در سفرهای خود دهها پرنده جدید را شناسایی، نامگذاری و طبقه بندی نمود و به این ترتیب مقالات و کتب ریادی تالیف کرد (سیزده کتاب و بیش از سیصد مقاله). صرف نطر از عقاید و نظریات مایر، شرح زندگی او برای تمامی دانشمندان و جویندگان علم و دانش بسیار آموزنده و تاثیر گذار است. در این نوشتار شرح زندگی او را به نقل از روزنامه کارگزاران منتشر می کنم و برای تکمیل مطلب از تصاویر و مطالب دیگر سایتها نیز استفاده می شود. .

یک نقطه ضعف بزرگاین دانشمند این بوده که در طول یک قرن زندگی و دهها سال فعالیت علمی به تمامی دلایل و نشانه های وجود خدا بی توجه ماند. مایر به وضوح خود را یک آتئیست یعنی ملحد و بی خدا می دانست و به آن افتخار می کرد


ارنست مایر که در پنجم ژوئیه ۱۹۰۴ در کمپتن در جنوب آلمان به دنیا آمد، در سوم فوریه ۲۰۰۵ در سن نوح مانند ۱۰۰ سالگی در بدفورد نزدیک کمبریج در ماساچوست ایالات متحده در کمال آرامش درگذشت. مایر به گواهی همکارانش در دانشگاه هاروارد، استفن جی گولد فقید و ادوارد ویلسون، نه تنها بزرگترین زیست شناس تکاملی قرن بیستم بلکه حتی بزرگترین زیست شناس آن در کل بود.

تصویر بالا پس از مرگ مایر در یکی از سایتها به همراه یک شعر ظنز در باره نظریه داروین منتشر شده بود.( لینک مطلب)

توماس هنری هاکسلی به خاطر مبارزاتش در راه پذیرش ایده های داروینی از همان ابتدای درگیریها در چند دهه پایانی قرن نوزدهم به «بولداگ داروین» معروف شد. ارنست مایر نیز به همین ترتیب به خاطر ترویج و انتشار فرضیه های داروین در سرتاسر قرن گذشته «حواری داروین» یا «داروین قرن بیستم» نامیده شده است. مایر یک قرن زندگی کرد و به اندازه عمر چندین نفر در رشته های مختلف علوم زیستی کار علمی انجام داده است. او که زیردست پدر و مادری که عاشق طبیعت بودند و ارنست کوچک را به پیاده رویهای طولانی می بردند، بزرگ شد و از همان ابتدا در معرض تاریخ طبیعی قرار گرفت. اگرچه عشقش در تمام عمر پرندگان بودند، اما او نیز همچون داروین در ابتدا ناگزیر شد پزشکی بخواند. بررسی هایش را در گریفسوالد آغاز کرد که مکان بسیار مناسبی برای تماشای پرندگان است و از طریق مشاهده تصادفی یک گونه اردک نادر که سالها در آلمان دیده نشده بود با پرنده شناس مشهور برلین، اروین اشترزمان، آشنا شد. اشترزمان بود که به او پیشنهاد کرد تغییر رشته دهد و زیست شناسی بخواند.

مایر پزشکی را به خاطر زیست شناسی رها کرد و نخستین مقاله علمی اش (که مجموعا نزدیک به ۷۰۰ عنوان می شوند) را در سال ۱۹۲۳ و در ۱۹ سالگی منتشر کرد. تنها پس از ۱۶ ماه کار به عنوان دانشجوی تحصیلات تکمیلی و پژوهش درباره موضوع پایان نامه اش از دانشگاه هومبولت در برلین PhDگرفت؛ در آن زمان فقط ۲۲ سال داشت. آخرین کتاب ارنست مایر (که تعدادشان در مجموع به ۲۵ عنوان می رسد) در اوت ۲۰۰۴ و یک ماه پس از آنکه ۱۰۰ ساله شده بود منتشر شد.

روز جهانی ایدز (اول دسامبر / دهم آذر ماه)


 
 

روز جهانی ایدز، اول دسامبر (برابر ۱۰ آذر)، از سال ۱۹۸۸ نه تنها به خاطر افزایش بودجه ها بلکه برای افزایش آگاهی، آموزش و مبارزه با تبعیضها تعیین شد، همچنین اهمیت روز جهانی ایدز در این است که به عموم مردم یاد‌آور می شویم که HIV از بین نرفته است و هنوز کارهای زیادی است که باید انجام شود.

.

شعار روز جهانی ایدز در سالهای ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵، “به صفر رساندن موارد جدیدآلودگی و همچنین مرگ ناشی از اچ آی وی” است. (Getting to Zero)

.

در روز جهانی ایدز مردم لباس‌های شان را به روبان قرمز مزین می‌کنند تا توجه و مراقبت در برابر HIV و ایدز را متذکر شده و به دیگران یادآور شوند که تعهد و پایبندی و حمایت آنها مورد نیاز است.

حدود نیمی از افراد آلوده به HIV زیر ۲۵ سال هستند و قبل از سن ۳۵ سالگی به دلیل ایدز از بین خواهند رفت۹۵% تمام آلوده شدگان به HIV/ AIDS در کشورهای در حال توسعه هستندولی همچنان HIV بعنوان تهدیدی برای تمامی سنین و ملل باقی است.

.

قابل توجه همكاران گرامي-   تمديد فراخوانهاي دبيرخانه واستان

همكاران گرامي جهت اطلاع بيشتر به لينك زير مراجعه نمائيد


http://etu.isfedu.org/LinkClick.aspx?link=n92-48-16.pdf&mid=903

قابل توجه همکاران گرامی

اولین گردهمایی گروه زیست شناسی شهرستان تیران با عنوان ؛کارگاه  آموزشی آشنایی با نرم افزار آزمون ساز:در محل مرکز تحقیقات معلمان  شهرستان تیران راس ساعت   12:30برگزار می شود.

نكاتي در رابطه با محيط كشت در آزمايش كشت ميكروبهاي خاك  كتاب زيست شناسي 1

همكاران گرامي هميشه يكي از دلايل عدم انجام آزمايشهاي كتاب هاي زيست شناسي به خصوص پايه دوم را عدم امكانات آزمايشگاهي و كمبود وقت مي دانند در صورتي كه با برنامه ريزي درست مي توان اززمان استفاده كافي برد و به جاي داشتن تجهيزات پيشرفته از وسايل و ابزارهاي  ساده جايگزين كه در هر آزمايشگاهي يافت مي شود استفاده كردفقط نياز به كمي علاقه وپشتكار وبرنامه ريزي دارد . در زير نمونه از اين امكانات جايگزين در رابطه با ازمايش كشت ميكروبهاي خاك  به شما معرفي شده است .اميدوارم از اين مطلب استفاده كافي ببريد.

1-در صورت در دسترس نبودن يك محيط كشت عمومي مثل نوترينت اگار از محيط كشت خودتان كه حاوي پروتئين (شير)قند(شكر)و بعضي ويتامينها و ژلاتين يا آگار يا پودر ژله استفاده كنيد. البته اگار بهتر از پودر ژله وژلاتين است  چون ژلاتين ماده ي جامد كننده محيط كشت است ودر درجه حرارت 24 درجه همچنان جامد مي ماندولي اگار در دماي بالاتر(48)درجه  هم  جامد مي ماند ولي چون هدف ما در اين آزمايشها مشاهده باكتريها وقارچهاست ودماي خاصي مورد نياز نيست مي توان از ژله وژلاتين هم استفاده كرد.

2-به جاي ظرف پتري مي توان از ظرفهاي كوچك سس هم استفاده كرد

3-به جاي استفاده از اتوكلاو براي استريل كردن مي توان از ديگ زود پز يا قابلمه هم استفاده كنيد.

4-به جاي آب مقطر مي توان از آب معمولي هم استفاده كرد.

5- به جاي چراغ گاز مي توان از چزاغ الكلي هم استفاده كرد.

6- به جاي ترازوي دقيق مي توان از قاشق چايخوري استفاده كرد.

7- براي ضدعفوني كردن به جاي الكل 70 درصد مي توان از وايتكس هم استفاده كرد.

تاريخ گردهمايي هاوفراخوانهای استانی ودبیرخانه زیست شناسی کشور



روز

ساعت

تاريخ

موضوع

دوشنبه

17-15

18/9/92

تحليل محتواي كتب زيست شناسي و تغييرات آنها (با حضور مولف)

دوشنبه

17-15

28/11/92

مورفولوژي گياهي (بافت هاي گياهي


رديف

موضوع

تاريخ

فراخوان


1

آثار خلاقيت در آموزش زيست شناسي و ارزشيابي آموخته ها (فيلم كوتاه- مقاله تاليفي يا ترجمه با موضوع بررسي تطبيقي آموزش زيست شناسي در كشورهاي مختلف)

15 آذر

كشوري

2

مسابقه كتابخواني آنلاين

بهمن ماه

استاني

3

نقد و تحليل محتواي كتاب زيست شناسي و آزمايشگاه 1و فصل 6 علوم زيستي

اوايل ابان

استاني

4

طراحي سوالات در سطوح بالاي حيطه شناختي (تجزيه و تحليل- قضاوت- تركيب)از كتب درسي زيست شناسي بويژه علوم زيست اول و طراحي نمونه سوالات استاندارد پاياني خرداد از كتاب علوم زيست اول

15و30ابان

كشوري


همکاران گرامی جهت اطلاع بيشتر از فراخوانهای استانی و برنامه های دبیرخانه به لینک های  زیر مراجعه نمائید.

رhttp://etu.isfedu.org/Portals/0/n92-48-02.pdf


http://zistshenasi.medu.ir/zistshenasi/zistshenasiDocs/notice/BarnameAmaliati92.pdf

 

پراكسيزوم

  

پراکسی زوم ها (پروکسی زوم ها) كه در گذشته ميكروبادي خوانده مي شدند اندامك هاي مستقلی هستند شبيه ليزوزوم ولي كوچكتر از آنها  که اغلب در سلول های کبد و کلیه مشاهده می شوند. و حاوي آنزيمهاي متعددي هستند.و در فعاليتهايي دخيلند كه منجر به توليد H2O2مي شوند و به علت سمي بودن پراكسيد هيدروژن   حاوي كاتالاز نيز مي باشند  .پراکسی زوم ها در سلول های جانوری و گیاهی وجود دارند. این اندامک ها در نزدیک شبکه ی آندوپلاسمی صاف قرار دارند و به نظر می رسند از عناصر شبکه ی آندوپلاسمی صاف باشند ولی برای سنتز پروتئین ها و آنزیم های آن به شبکه ی آندوپلاسمی دانه دار نیاز است. آنزیم های پراکسی زوم به خصوص کاتالاز توسط پلي  ریبوزوم های آزاد در سیتوپلاسم ساخته می شود.

ساختمان پراکسی زوم:

پراکسی زوم دارای یک غشای به ضخامت حدود ۶۰ تا ۸۰آنگستروم است که با شبکه آندوپلاسمی صاف در ارتباط است. ماتریس یا ماده ی زمینه ای که درون پراکسی زوم را پر کرده است همگن بوده و دارای ذرات بسیار ریز تا حدی متراکم و گاهی رشته های منشعب به طول ۴ تا ۴.۵ نانومتر است.

-یکی از عملکردهای اصلی پراکسیزوم شکست زنجیره های اسید چرب بسیار طویل از طریق واکنش های β-اکسیداسیون اسیدهای چرب است. در سلول های جانوری، اسیدهای چرب بلند زنجیره به اسیدهای چرب با زنجیره متوسط تبدیل می شوند. این مولکول ها به میتوکندری انتقال داده می شوند و در آنجا در اثر واکنش های بیوشیمیایی سرانجام به دی اکسید کربن و آب تجزیه می شوند. در سلول های گیاهی و مخمر ها این واکنش ها منحصراً در پراکسیزوم انجام می شود

آنزیم های موجود در پراکسی زوم

ادامه نوشته

برندگان جایزه نوبل پزشکی 2013 معرفی شدند/ حل معمای انتقال سلولی

   

 
جایزه نوبل فیزیولوژی یا پزشکی سال 2013 به جیمز ایی روتمان، رند دبلیو شکمان و توماس سی شدهوف برای کشف یک سیستم مهم در سلولهای بدن اهدا شد.

 این جایزه به جیمز ایی روتمان آمریکایی استاد علوم بیوپزشکی در دانشگاه یل و رئیس دپارتمان بیولوژی سلولی دانشکده پزشکی دانشگاه یل است.

توماس شدهوف بیوشیمیست آلمانی است که برای تحقیقاتش در انتقال سیناپسی شناخته می شود. در حقیقت تلاشهای وی بنیاد درک کنونی علمی را از انتقال دهنده عصبی " vesicle-mediated" فراهم کرده است.

رندی وین شکمان آمریکایی زیست شناس سلولی دانشگاه کالیفرنیا و سردبیر سابق مجله مقالات آکادمی ملی علوم است.

در 27 نوامبر 1895 آلفرد نوبل آخرین وصیت خود را امضا کرد و بیشتر دارایی خود را به جایزه‌ای اختصاص داد تا همه ساله بدون توجه به ملیتی خاص، به افراد شایسته اهدا شود. براساس وصیت نوبل، بخشی از این جوایز به فردی اهدا می شود که مهمترین کشف را در حوزه فیزیولوژی یا پزشکی کرده است.

جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی یکی از جایزه‌های نوبل است که هر سال از سوی انستیتوی کارولینسکا اعطا می‌شود. جایزه امسال توسط "گوران کی. هانسون" دبیر کمیته فیزیولوژی یا پزشکی بنیاد نوبل اعلام شد.

تحقیق این 3 دانشمند به اینکه سلول چگونه سیستم انتقال خود را سازمان دهی می کند، پاسخ داده است.

تحقیقات برندگان نوبل پزشکی امسال که هر سه در دانشگاه های آمریکایی فعالیت می کنند، به توضیح فرآیندهای متنوعی چون آزاد شدن انسولین در خون، ارتباط بین سلولهای عصبی و نحوه آلوده شدن سلولها توسط ویروسها کمک می کند.

آنها به شیوه عملکرد وزیکولها که شبیه یک دسته کشتی که کالاهای خود را به یک نقطه مشخص می رسانند، پی برده اند. این کشف برای درک شیوه برقراری ارتباط مغز و آزاد کردن هورمون ضروری است.

براساس اعلام کمیته نوبل پزشکی این تحقیقات تأثیر مهمی بر درک ما از چگونگی انتقال محموله با زمان بندی و تعیین محل دقیق به خارج از سلول دارد، بدون این سازمان دقیق و فوق العاده سلول با آشفتگی و هرج و مرج رو به رو می شود.

 

 

 

 

روبان صورتي را جدي بگيريد- مبارزه با سرطان سينه (ماه مهر-آبان)




قصه روبان صورتی، قصه مبارزه و درد است؛ مبارزه برای حیات و رهایی از درد یک بیماری. شاید امروز کسی به یاد نیاورد که وجود روبان صورتی ابتکار شارلوت هیلی بود، چراکه این روبان اکنون ماموریت مهم‌تری دارد: اطلاع‌رسانی درباره سرطان سينه!

از این روست که روبان بزرگ صورتی رنگی که سمبل جهانی این بیماری است، به نشانه آگاهی‌بخشی و ارج نهادن به اقدامات جهانی در این زمینه، از ابتدای اکتبر در سراسر جهان به اهتزاز درمی‌آید و همه با هر توانی که دارند، برای آگاهی‌رسانی درباره این بیماری به بانوان تلاش می‌کنند.


دومین عامل مرگ زنان ایرانی

ماه اکتبر ، ماه مبارزه جهانی با سرطان سینه است ، در حالی که در همه دنیا کمپین های مبارزه و اطلاع رسانی تشکیل می شود و همه با استفاده از روبان های صورتی که نماد اطلاع رسانی در رابطه با سرطان سینه است  در این روند شرکت می کنند ، جای خالی این کمپین ها در جامعه ما مشهود است ، این در حالیست که پژوهشکده سرطان پستان جهاد دانشگاهی اعلام کرده است که سرطان پستان شایع ترین و دومین عامل مرگ و میر در میان زنان است و طبق آمار شایع ترین علت مرگ زنان ایرانی در محدوده سنی 35 تا 55 سالگی است.

چه كساني مستعد ابتلا به سرطان سينه مي باشند

ادامه نوشته

به بهانه ماه جهانی مبارزه با سرطان سینه(ماه اكتبر)-کدام روبان رانتخاب می کنید

کدام ربان را انتخاب می کنید؟؟؟!!!

روبان ها

اول بیایید زبان روبان‌ها را با هم مرور کنیم:

شما
هم تا به حال آن روبان‌های رنگی را دیده‌اید؟ همان روبان‌های رنگارنگی که
خیلی‌ها آنها را به بازویشان می‌بندند یا نمادی کوچک از آنها را به
سینه‌شان می‌چسبانند؟

شاید خیال می‌کنید فقط یک نوع روبان رنگی
وجود دارد و آن هم روبان قرمز مربوط به حمایت از بیماران ایدزی است، اما
کاملا در اشتباه هستید، چون به جز روبان قرمز، روبان‌های رنگی دیگری هم
وجود دارند که هر یک از آنها نکته‌ای مهم را درباره سلامتی بشر، یادآوری
می کنند. بد نیست شما هم آنها را بشناسید.

روبان سپید

روبان سفید

شاید
این روبان را کمتر در کشورمان دیده باشید، اما در کشوری مثل کانادا که
مکان اصلی ایجاد آن است، بیشتر دیده می‌شود. روبان سپید به وسیله مردانی
مورد استفاده قرار می‌گیرد که مخالف اعمال خشونت علیه زنان هستند. البته
این روبان معنای دیگری هم دارد و آن، هشدار درباره بیماری‌های ریوی و
حمایت از مبتلایان به سرطان استخوان است.

این روبان اگر طیف نقره‌ای بگیرد، هشداری درباره بیماری پارکینسون و کودکان کم توان ذهنی است.

روبان نارنجی

روبان نارنجی

نشانه ی هشدار درباره مرگ با تصادفات رانندگی، تقاضای امنیت در بزرگراه‌ها، توجه به تنوع فرهنگ‌ها، ابراز خطر درباره گرسنگی در جهان و اهمیت دادن به سلامتی کارگران است.

روبان زرد روبان زرد

 

این روبان درباره سرطان کبد و مثانه، پیشگیری از خودکشی، به خصوص خودکشی نوجوانان هشدار می‌دهد.

روبان صورتی

روبان صورتی

این روبان نمادی از سرطان سینه است، کسانی که این روبان را به لباسشان می‌آویزند، می خواهند لزوم انجام
معاینه سینه و مراجعه به پزشک زنان را از نخستین سال‌های بلوغ به خانم ها
گوشزد کنند.

همین روبان اگر صورتی و آبی باشد، به معنای هشدار درباره سرطان التهابی سینه و همچنین تلاش برای جلوگیری از مرگ و میر اطفال است.

این روبان صورتی اگر طیف ارغوانی بگیرد، به معنای سل جلدی، سرطان لوزالمعده و چند جور بیماری عجیب و غریب دیگر است.

روبان قهوه‌ای

روبان قهوه ای

روبان‌ قهوه ای به معنای تلاش برای ترک سیگار، هشدار درباره سرطان روده و حمایت از مبتلایان به آن هستند.

 

روبان آبی

روبان آبی

این روبان اگر تیره رنگ باشد، به معنای هشدار درباره آرتروز،
حمایت از قربانیان جنایت، مخالفت با سوء استفاده از کودکان و آگاهی‌رسانی
درباره اهمیت کیفیت آب آشامیدنی است، اما اگر رنگش روشن باشد، یعنی هشدار
در مورد سرطان مردان، سقط جنین، سرطان پروستات، اختلالات خوردن، هشدار درخصوص سقط جنین و تیروئید

است.

در صورتی که این روبان آبی فیروزه‌ای باشد، شما را از سرطان تخمدان آگاه می‌کند.

روبان خاکستری

روبان خاکستری

این
روبان، هزار جور معنا دارد و این به عهده خودتان است که حدس بزنید کسی که
آن را به لباسش آویخته است قصد دارد به شما در مورد بیماری افازی (ناتوانی
در تکلم) گوشزد کند یا آسم یا مشکلات مغزی و تومور‌ها یا دیابت یا آلرژی در کودکان یا... .

روبان سبز

روبان سبز

سبز، سبز، سبز، سبز رنگ زندگی است، اما اگر روبانش را دیدید ممکن است نشان‌دهنده سرطان باشد یا تلاشی برای حفظ محیط زیست یا افسردگی در دوران کودکی، بیماری‌های زانو، سرطان خون، آب سیاه چشم، کم‌هوشی، از دست دادن فرزندان و رانندگی بی‌خطر و ادای احترام به اهداکنندگان مغز استخوان است.

روبان قرمز

روبان قرمز

این یکی را همه می‌شناسید، این روبان به معنای اعلام حمایت از مبتلایان به ایدز، تلاش برای توانمندسازی آنها و نگرش مهربانانه جامعه نسبت به این گروه از بیماران است.

این
روبان یعنی ما جامعه‌ای پیشرفته هستیم که نه قصد داریم مبتلایان به ایدز
را محکوم کنیم، نه محروم و نه مطرود! بلکه آنها قرار است یاوران ما در
پیشگیری از ابتلای دیگران به این بیماری باشند.

این رنگ اگر زرشکی باشد هشداری درباره سزارین است تا به شما بفهماند وقتی پزشک به شما اطمینان داده می‌توانید زایمانی
طبیعی داشته باشید، هیچ لزومی ندارد دست به دامن سزارین شوید.

 

برای مشاهده انیمیشن های زیست  شناسی و دانلود نمونه سوالات به لینک زیر مراجعه نمایید

انیمیشن های زیستی