روش هاي غير عادي توليد مثل در جانوران


ماده زايي(Gynogenesis):در اين نوع توليد مثل ، اسپرم به درون تخمك نفوذ مي كند اما هسته ها با يكديگر تركيب نمي شوند و غالباً اسپرم درون تخمك از بين مي رود و سلول تخمك با انجام تقسيم هاي شكافتگي به فرد كاملي تبديل مي شود.مثالي از اين نوع را در كرم رابديتيس مي توان مشاهده نمود.

نرزايي(Androgenesis) :عبارت از رشد و نمو سلول تخم فقط توسط هسته ي نر مي باشد. در اين عمل هسته ي ماده قبلاً از بين رفته و يا از سيتوپلاسم جدا گرديده است و در نتيجه ي نفوذ اسپرم و فعال شدن هسته ي آن ، سيتوپلاسم تخمك با آغاز تسهيم ، فرد جديدي را به وجود مي آورد. اين نوع جانوران غالباً وضعيت هاپلوئيد پيدا مي كنند.نرزايي از موارد استثنايي رشد و نمو جنيني است.اين نوع توليد مثل بيش تر از طريق تجربي امكان پذير است.آندروژنز مصنوعي در اسپرم توتيا ، پستانداران و دوزيستان ديده مي شود.

بكرزايي(Parthenogenesis): عبارت از رشد تخمك بدون دخالت اسپرم است . برخي از دانشمندان بر اين باورند كه بكرزايي شكل ويژه اي از كلون كردن است و همانند نرزايي و ماده زايي نوعي توليد مثل جنسي به شمار مي رود ، چون تشكيل تخمك با تقسيم ميوز همراه است.اما از ديدگاه برخي ديگر از دانشمندان ، بكرزايي نوعي توليد مثل غير جنسي محسوب مي شود چون در اين روش ، فرد ماده تخمك هايي توليد مي كند كه بدون لقاح نمو مي يابند.از جانوران بكرزاي هاپلوئيد مي توان زنبور عسل را نام برد.بكرزايي ديپلوئيدي معمول تر از نوع هاپلوئيدي است و در كرم هاي حلقوي ، مارها و گياهان گلداري چون قاصدك ديده مي شود.

دورگه زايي(Hybridization): توليد مثل از طريق دورگه زايي"همي كلونال" است كه در اين روش ، نيمي از ژنوم دست نخورده به نسل بعد مي رسد ولي نيم ديگر آن جايگزين مي شود.اين روش توليد مثل در برخي ماهي ها  و قورباغه ها ديده مي شود.

منبع:كتاب "بكرزايي در جانوران"

عصب واگ


عصب واگ طولانی‌ترین عصب مغزی است که از ساقه مغز تا اندام‌های داخلی شکم ادامه می‌یابد

عصب واگ عصب دهم جمجمه‌ای از 12 عصب مغز است.

در اغلب اوقات، شما متوجه اعمال اعصاب واگ راست و چپ که جزئی از دستگاه عصبی خودکار هستند، نمی‌شوید؛ اما احتمالا هنگامی متوجه کار این عصب می‌شود که فعالیت آن در نتیجه بیماری یا آسیب متوقف شده باشد، زیرا عصب واگ یکی از حیاتی‌ترین اعصابی است که نظم فعالیت بدن را حفظ می‌کند. بدون کارکرد عصب واگ، شما نمی‌توانید صحبت کنید، نفس بکشید، غذا بخورید و ضربان قلب‌تان بسیار نامنظم می‌شود.

عصب واگ مجموعه‌ای گسترده از پیام‌ها را از مغز به اندام‌های داخلی ارسال می‌کند و پیام‌های حسی را از این اندام‌ها دریافت می‌کند، و این پیام‌ها مسئول شماری از پاسخ‌های ناخودآگاه بدن هستند.

واگ کلمه‌‌ای لاتینی به معنای "سرگردان" است و این توصیف دقیقی از این عصب است که از پشت جمجمه خارج می شود و مسیری طولانی را در گردن، قفسه سینه، و شکم می‌پیماید و شاخه‌های متعددی به ریه‌ها، قلب، حنجره، معده، گوش‌ها می‌دهد. این عصب را عصب پنوموگاستریک هم می‌نامند، چرا که هم به معده و هم به ریه‌ها عصب‌دهی می‌کند.

عصب واگ اطلاعاتی دریافتی از دستگاه عصبی را به مغز می‌برد و و اطلاعات لازم در مورد اینکه بدن چه کار می‌کند را فراهم می‌‌آورد، و همچنین اطلاعاتی را مخابره می‌کند که گروهی از پاسخ‌های بازتابی (رفلکس‌های) عصبی را کنترل می‌‌کنند.

اطلاعات حسی از گوش خارجی و مجرای آن و از حلق و بخش بالایی حنجره به این عصب وارد می‌شوند. رشته‌های طویل‌تر آن به اندام‌های درون قفسه سینه و شکم می‌روند و اندام‌های مختلفی از ریه‌ها و قلب گرفته تا مجرای گوارشی از مری تا نیمی از روده بزرگ را عصب‌دهی می‌کنند.

پیام‌های دریافتی از این رشته‌‌های عصبی باعث ایجاد بازتاب‌های عصبی بسیاری می‌شوند که ایستگاه آنها در ساقه مغز است و به صورت پاسخ‌های دستگاه عصبی خودکار یا پاسخ‌های حرکتی ظاهر می‌شوند. برای مثال وجود مواد تحریک‌کننده در راه‌های هوایی باعث تحریک پایانه‌های رشته‌های حسی عصب واگ می‌شود و بازتاب سرفه را ایجاد می‌کند؛ اطلاعات دریافتی در مورد میزان هوای موجود در ریه‌ها می‌تواند الگوی تنفس را تغییر دهد؛ اتساع معده به ایجاد بازتاب عصبی می‌انجامد که دیواره آن را شل می‌کند.

مسیر عصب واگ

این عصب از ساقه مغز از ریشه‌هایی در بصل‌‌النخاع که بعد از ریشه‌های عصب نهم جمجمه‌ای هستند، منشا می‌گیرد. این ریشه‌های عصب دهم را تشکیل می کند و از سوراخ "ژوگولار" ازجمجمه خارج می‌شوند، بعد عصب واگ از وارد غلاف شریان کاروتید می‌شود و به سمت گردن، قفسه سینه و شکم پایین می‌‌آید و به اندام‌های داخلی مختلف عصب می‌دهد.

 این عصب علاوه بر اینکه به اندام‌های داخلی می‌دهد، اطلاعات حسی را از این اندام‌ها به دستگاه عصبی مرکزی مخابره می‌کند. 80 تا 90 درصد رشته‌های عصبی در عصب واگ اعصاب آوران هستند که وضعیت اندام‌های داخلی را به مغز اطلاع می‌دهند.

هر دو عصب واگ راست و چپ در غلاف کاروتید، در کنار شریان کاروتید نزول می‌کنند.
 عصب واگ راست شاخه‌ای به نام عصب راجعه‌ حنجره‌ای راست را ایجاد می‌کند که به دور شریان زیرترقوه‌ای (سابکلاوین) می‌پیچید و دوباره از گردن در میان نای و مری بالا می‌رود و به حنجره عصب‌دهی می‌کند. بعد عصب واگ راست به سمت جلو می‌آید و از عقب ورید اجوف فوقانی می‌گذرد و در پشت نایژه اصلی راست حرکت می کند و شبکه‌های عصبی به قلب، ریه و مری می‌دهد.

عصب واگ چپ در میان شریان کاروتید اصلی چپ و شریان زیرترقوه‌ای (سابکلاوین) چپ وارد قفسه سینه می شود، و از روی قوس شریان آئورت نزول می کند. این عصب یک شاخه راجعه حنجره‌ای چپ ایجاد می کند که با پیچیدن به دور قوس شریان آئورت به سمت نای و مری صعود می‌کند.

عصب واگ چپ به پس از دادن شاخه‌های عصبی به قلب، شبکه عصبی در ریه و مری ایجاد می‌کند و نهایتا با نام تنه قدامی واگ، از سوراخ مری در دیافراگم وارد شکم می‌شود.
عصب واگ رشته‌های پاراسمپاتیک حرکتی را برای همه این اندام‌های داخلی از گردن تا نیمی از روده بزرگ ( به جز غده‌های فوق‌کلیوی) فراهم می‌کند. عصب واگ همچنین به چند عضله اسکلتی هم عصب می‌دهد، از جمله عضلات حنجره.

به این معنا عصب واگ مسئول وظایف متعددی از تنظیم ضربان قلب، حرکات دستگاه گوارش، تعریق  دارد و همچنین در چند حرکت عضلانی در دهان، از جمله حرف زدن (از طریق عصب راجعه حنجره‌ای) و باز نگهداشتن  حنجره هنگام نفس کشیدن نقش دارد.

عصب واگ همچنین رشته‌های آورانی را به مجرای گوش خارجی و بخشی از پوشش مغز (مننژ) می‌دهد. برای همین است فردی که داخل گوشش را دستکاری می‌کند، مثلا برای تمیز کردن موم گوش با گوش‌ پاک کن ممکن است به سرفه بیفتد.

کار عصب واگ

رشته‌های عصبی حرکتی درون عصب واگ عمده‌ترین میزان بخش"پاراسمپاتیک" دستگاه عصبی خودکار" (بخش غیرارادی دستگاه عصبی) را تشکیل می‌دهند. بخش پاراسمپاتیک دستگاه عصبی خودکار در مقابل بخش سمپاتیک این دستگاه قرار می‌گیرد و اثرات این دو بخش متضاد هم است. برای مثال تحریک دستگاه عصبی پاراسمپاتیک ضربان قلب را کند و تحریک دستگاه عصبی سمپاتیک ضربان قلب را تند می‌کند.

تحریک عصب واگ ضربان قلب را کاهش می‌دهد و تحریک شدید آن ممکن است حتی باعث ایست قلب شود.

 برای اولین بار "اوتو لووی" در سال 1921 نشان داد که تحریک عصب واگ در یک قورباغه به آزادی ماده‌ای می‌انجامد که می‌تواند ضربان قلب قورباغه دیگری را که تنها از طریق انتقال مایعات با قورباغه اول ارتباط داشت، کاهش دهد. او این عامل ناشناس را "واگوستوف" نامید.

امروزه می‌دانیم که پایانه‌های عصب واگ در محل گره ضربان‌ساز قلب یک واسطه شیمیایی به نام "استیل کولین" آزاد می‌کنند که سرعت ضربان قلب را کاهش می‌دهد؛ این تنظیم سرعت ضربان قلب به طور مداوم صورت می گیرد، و تاثیر دستگاه عصبی سمپاتیک را متعادل می کند.

رشته‌های عصب واگ در ریه‌ها، عضلات صاف جدار مجاری هوایی را تحریک می‌کنند و باعث افزایش مقاومت در برابر جریان هوا می‌شوند (انقباض برونش‌ها). در اینجا هم دستگاه عصبی سمپاتیک در جهت مخالف باعث شل‌ شدن دیواره مجاری هوایی ( گشاد شدن برونش‌ها) می‌شود.

رشته‌های عصب واگ در دستگاه گوارش عضلات صاف جدار معده و روده را تحریک می‌کنند، اما در مورد دریچه حلقوی (اسفنکتر) خروجی معده، که باعث ماندن محتویات معده درون آن می‌شود، اثر مخالف دارد و آن را شل می‌کند.

رشته‌های عصب واگ همچنین ترشح اسید معده و آنزیم‌های گوارشی را که از معده و روده آزاد می‌شوند، همچنین خروج صفرا را از کیسه صفرا تحریک می‌کنند. عصب واگ ترشح هورمون‌های لوزالمعده که به ذخیره کردن مواد غذایی جذب‌شده کمک می‌کنند،‌ را نیز تحریک می‌کند.

 در مجموع این تاثیرات دستگاه گوارش را حین و پس از غذا خوردن به کار می‌اندازد،‌ که باز در جهت متضاد با اثر دستگاه عصبی سمپاتیک است که دستگاه گوارش را غیرفعال می‌کند.

عوارض تحریک شدید عصب واگ

فعال شدن عصب واگ به کاهش ضربان قلب، افت فشار خون و یا هر دوی اینها منجر می‌شود. این فعال شدن ممکن است در جریان بیماری‌هایی مانند یک التهاب ویروسی حاد دستگاه گوارش یا التهاب حاد کیسه صفرا، یا در پاسخ به تحریک‌های دیگر از جمله ماساژ سینوس کاروتید در گردن، مانور والسالوا (حبس کردن نفس و زور زدن)، یا درد به هر علتی مثلا کشیدن خون برای آزمایش رخ دهد. اگر فعال شدن عصب واگ به بیش از حد باشد، به خصوص اگر فرد دچار کم‌آبی بدن هم باشد، فرد غش می‌کند و به اصطلاح "سنکوپ وازوواگال" رخ می‌دهد.

 همچنین در مورد استرس عاطفی شدید، که دستگاه عصبی سمپاتیک به شدت فعال می‌شود، فعال شدن جبرانی دستگاه عصبی پاراسمپاتیک با افت ناگهانی فشار خون و سرعت ضربان قلب می‌تواند به غش‌کردن بینجامد.

این نوع غش‌کردن، سنکوپ وازوگال، کودکان کم‌سن و زنان را بیشتر مبتلا می کند و همچنین ممکن است باعث از دست رفتن کنترل ادرار در لحظات ترس شدید شود.

 تحریک انتخابی این عصب می‌تواند به عنوان یک شیوه درمانی به کار رود؛ برای مثال به نظر می‌رسد تحریک عصب واگ برای افراد مبتلا بهافسردگی مفید باشد، و همچنین گاهی از تحریک این عصب برای درمان صرعاستفاده می‌شود.

آلکاپتونوریا "

بیماری " آلکاپتونوریا " نوعی بیماری ژنتیکی است(مغلوب اوتوزومی) که در اثر نارسایی در فرایند تجزیه‌ی اسیدآمینه‌های فنیل آلانین و تیروزین به وجود می‌آید. این بیماری پیامد کمبود آ نزیمی است که اسید هموجنتیسیک (آلکاپتون) را به اسید مالیل استواستیک و اسید فوماریک تبدیل می‌‌کند. در اثر کمبود این آنزیم، که هموجنتیسیک اسید اکسیداز نام دارد، آلکاپتون در بدن بیمار انباشته می‌شود و از راه ادرار به بیرون راه می‌یابد(علت نامگذاری بیماری بدین نام وجود آلکاپتون درادرار یاureaاست) . در فرد سالم تیروزین توسط آنزیم ترانس آمیناز به اسید پارا هیدروکسی فنیل پیروویک تبدیل می شود سپس این ماده به وسیله ی یک اکسیداز خاص که حاوی مس است به هموجنتیسیک اسید یا آلکاپتون تبدیل می گردد و همانطور که گفته شد در نهایت آلکاپتون به وسیله ی آنزیم هموجنتیسیک اسید اکسیداز به مواد اسیدی تجزیه میشود.این نارسایی به بیماری خطرناکی نمی‌انجامد، اما وقتی ادرار در برخورد با هوا قرار می‌گیرد، آلکاپتون با اکسیژن واکنش می‌دهد که پیامد آن، تبدیل آلکاپتون به فراورده‌‌ای تیره رنگ است و این فراورده باعث تیره شدن رنگ ادرار می‌شود. از این رو، مردم عادی نوزادنی را که با این نارسایی به دنیا می‌آمدند، انسان‌هایی سیاه بخت و تیره روز می‌پنداشتند.

آرچیبلد گرود با پژوهش گسترده‌ای که روی این بیماری انجام داد، به این نتیجه رسید که این نارسایی، به علت یک عامل ژنی نادر (باتوار ث مندلی) رخ می‌دهد و ازدواج بستگان درجه‌ی اول، زمینه‌ی بروز این صفت نهفته و نادر را آماده می‌سازد. برای این پژوهش بود که نظریه‌ی " یک ژن، یک آنزیم " ، با نام این پژوهشگر گره خورد. البته، وی با گردآوری و تفسیر داده‌های به دست آمده از پژوهش‌های دانشمندان دیگری، به این مفهوم پایه‌ای دست پیدا کرد. َاسید هموژنتیسیک علاوه بر رسوب مستقیم دربافتها با مهار آنزیم لیزیل ئیدروکسیلاز مهارکننده بیوسنتز کلاژن نیز هست بدین ترتیب که اسیدهموژنتیسیک نگهداری شده دربدن به طورانتخابی به الیاف کلاژن بافت همبند و تاندونها و وترعضلانی وغضروفها متصل شده وآنها را به رنگ آبی مایل به سیاه در می آورد.اوکرونروز اصطلاحی است که تیره شدن بافتهارا توصیف می کند

به دلیل تجمع پلیمر سیاه اسیدهموژنتیسیک در غضروف و بافتهای مزانشیمی دیگر میباشد.اوکرونروز در بافتهای مختلف مانند غضروفها(بینی.گوش.دنده.حنجره.نای.مفاصل)و تاندونها و نسوج نرم(گونه.دست.فقرات....)اپیدرم.اندوکارد و انتیمای عروق.کلیه.پروستات.ریه.صلبیه.ملتحمه و قرنیه.پرده صماخ رخ می دهد ولی بیشتر در گوشها.بینی و گونه ها دیده می شود .

و به دلیل تجمع پلیمر سیاه اسیدهموژنتیسیک در غضروف و بافتهای مزانشیمی دیگر میباشد.اوکرونروز در بافتهای مختلف مانند غضروفها(بینی.گوش.دنده.حنجره.نای.مفاصل)و تاندونها و نسوج نرم(گونه.دست.فقرات....)اپیدرم.اندوکارد و انتیمای عروق.کلیه.پروستات.ریه.صلبیه.ملتحمه و قرنیه.پرده صماخ رخ می دهد ولی بیشتر در گوشها.بینی و گونه ها دیده می شود .

3- چگونه الکاپتونوریا بر  مفاصل تاثیر می گذارد ؟

جدی ترین عارضه اوکرونروز ناشی از رسوب رنگدانه ها درغضروفهای مفصلی می باشد.به دلایل نامشخصی این پیگمانتاسیون موجب می شود که غضروف لغزندگی طبیعی خود را از دست داده شکننده و شیاردار گردد.فرسایش و پاره شدگی این غضروف رشته رشته به درون استخوان زیرین رانده می شود و باعث تشدید بیشتر آسیب می گردد.ستون مهره ای و مخصوصا دیسک بین مهره ای اولین هدف این تهاجم است.اما بعدا مفاصل زانوها شانه ها و لگن ممکن است مبتلا شوند.مفاصل کوچک دستها و پاها معمولا مبتلا نمی شوند با آنکه نقص متابولیکی از هنگام تولد وجود دارد.آسیب مفصلی دژنراتیو به آهستگی به پیش می رود و معمولا با دهه چهارم زندگی از نظر بالینی قابل تشخیص نمی باشد .

آرتریت در مردان معمولا شدیدتر است.آرتریت ناشی از این بیماری خصوصیات بالینی آرتریت روماتیسمی را دارد  ولی در پرتونگاری خصوصیت استئوآرتریت را دارا می باشد.تغییرات دژنراتیو و مهره های کمری همراه با کم شدن فضای مفصلی و چسبیدن جسم مهره ها مشخصه بیماری است پاتوژنز تغییرات آرتریتی هنوز مشخص نشده است . آسیب مفصلی دژنراتیو با وجود آنکه تهدیدی جهت ادامه زندگی نیست ناتوانی موجود در اشکال حاد استئوآرتریت افراد مسن می باشد ولی در عارضه آلکاپتونوری این آرنروپاتی در سنین بسیار پایینی رخ می دهد.

 

منبع:بیوشیمی عمومی دکتر شهبازی و دکتر ملک نیا

ساعت بدن

بدن شما دارای یک ساعت درونی است که فعالیت‌ها و رفتارهای روزانه را برنامه‌ریزی می‌کند. البته این ساعت درونی هم مانند ساعت‌های دیگر می‌تواند دستخوش تغییر شود و جلو یا عقب بیفتد. اختلال در ساعت درونی بدن باعث بروز بیماری‌های مختلف و اختلالات خواب و خستگی روزانه می‌شود. به طور کلی، عواملی همچون میزان روشنایی نقش مهمی در تنظیم ساعت درونی بدن دارد، به همین دلیل هم دانستن نکات بیشتری در مورد عوامل موثر بر ساعت بدن به ما کمک می‌کند تا عوامل محیطی را به گونه‌ای تنظیم کنیم تا ساعت درونی خود را دچار اختلال نکنیم و کیفیت زندگی مطلوبی داشته باشیم.

گیرنده‌های ویژه نور در چشم

هر فردی در بدن خود یک ساعت داخلی دارد. این ساعت داخلی تمایل زیادی به تند یا کند کار کردن دارد، بنابراین اگر سرنخ‌هایی که زمان را به ما نشان می‌دهند از دست بدهیم بسرعت هماهنگی خود با چرخه شبانه‌روز را از دست خواهیم داد. در گذشته تصور می‌شد فعالیت‌های روزانه ساعت‌های درونی را تنظیم نگه می‌دارد، اما مطالعات مختلفی که در دهه 80 میلادی انجام شد نشان داد این نور است که نقش کلیدی را در تنظیم ساعت درونی بدن به عهده دارد. در سال 1986 میلادی چارلز زیسلر با قاطعیت نشان داد که می‌توان با استفاده از نور ساعت درونی افراد را مجدد راه‌اندازی (Reset)‌ کرد، درست مانند وقتی که ساعت مچی خود را تنظیم مجدد می‌کنیم. این یافته‌ها کمک کردند تا بتوانیم علت اختلالات خواب متناوب را در نابینایان دریابیم. در واقع از آنجا که نابینایان نمی‌توانند نور را تشخیص دهند، ساعت داخلی آنها نمی‌تواند خود را با چرخه شبانه‌روز هماهنگ کند. البته زیسلر (از دانشگاه پزشکی هاروارد)‌ معتقد بود ساعت داخلی برخی نابینایان درست کار می‌کند و برای اثبات این اعتقاد هم تاکید کرد که ساعت درونی نابینایان نیز به کمک نور تنظیم می‌شود و چشم آنها نیز به گونه‌ای آن را تشخیص می‌دهد در حالی که این افراد هیچ شناخت آگاهانه‌ای از نور ندارند. با این حساب به نظر می‌رسد چشم‌های ما بجز گیرنده‌های بینایی، گیرنده‌های دیگری دارد که روشنایی را تشخیص می‌دهند و این گیرنده‌ها تا مدت‌ها از چشم محققان پنهان بوده‌اند. هم‌اکنون ما می‌دانیم که سلول‌های تخصص یافته برای شناسایی روشنایی در شبکیه وجود دارند که پیام آنها به جای قشر بینایی مغز به منطقه تنظیم ساعت درونی بدن می‌رود. در برخی افراد نابینا، این سیستم سالم است و به آنها اجازه می‌دهد تا ساعت درونی منظمی داشته باشند.

این کشفیات تاثیر زیادی بر دانسته‌های قبلی ما گذاشته‌اند. هم‌اکنون مشخص شده است حتی نور کم هم می‌تواند ساعت درونی بدن را دستخوش تغییر کند، یعنی روشن بودن لامپ‌ها تا دیروقت یا حتی نگاه کردن به صفحه نمایشگر رایانه می‌تواند تنظیم‌های داخلی را به هم بریزد. علاوه بر آن به نظر می‌رسد نور آبی بیشترین توانایی را برای تغییر ساعت درونی بدن دارد.

اثرات بالقوه اختلال در ساعت درونی چیزی فراتر از احساس خستگی و ناخوشی است. شواهد مختلف نشان می‌دهد اختلال مداوم در ساعت درونی بدن با بیماری‌های مهمی همچون سرطان، بیماری‌های قلبی و دیابت همراه است و این مساله می‌تواند حتی روی مدارهای عصبی مغز اثر بگذارد.

البته خبرهای خوش هم در این زمینه کم نیست. به عنوان مثال از مدت‌ها قبل شناخته شده است که نور درخشان در طول روز اثرات افسردگی ناشی از تاریکی طولانی‌مدت زمستانی را در افراد مبتلا به اختلال خلق فصلی کاهش می‌دهد. علاوه بر آن تحقیقات جدید فواید دیگری را هم پیدا کرده‌اند. به عنوان مثال، سالمندانی که در خانه در معرض نور درخشان (معادل نور محیط آزاد در یک روز ابری)‌ برای مدت یک ساعت در صبح قرار داشتند کمتر علائم افسردگی را نشان دادند.

قسمتی از علت این است که ساعت درونی ما سطح هورمونی به نام ملاتونین را تنظیم می‌کند. وقتی هوا تاریک می‌شود، سطح ملاتونین در بدن ما افزایش می‌یابد و باعث احساس خواب‌آلودگی می‌شود، در حالی که نور روشن تولید ملاتونین را متوقف می‌کند و ما را هوشیار نگه می‌دارد. بنابراین نور در شب دو اثر جداگانه دارد. یکی راه‌اندازی مجدد ساعت داخلی بدن و دیگری مهار تولید ملاتونین. ریچارد استیونس از دانشگاه کانکتیکات اولین شخصی بود که به این نکته که مهار ملاتونین می‌تواند روی سلامت انسان تاثیر بگذارد، مشکوک شد. در طول دهه 80 میلادی او روی علت سرطان سینه که در کشورهای توسعه یافته شایع‌تر است کار می‌کرد و با نتایجی برخورد کرد که نشان می‌داد نور زیاد می‌تواند روی تکامل بافت سینه‌ها تاثیر بگذارد و ترشح ملاتونین را مهار کند و سطح پایین ملاتونین ممکن است باعث افزایش میزان استروژن شود که روی سرطان سینه موثر است. پس از مدتی استیونس دریافت مواجهه با نور مصنوعی موجب تغییر عمیقی در محیط زندگی می‌شود که می‌تواند با روش‌های مختلفی روی سلامت ما موثر باشد. این عقیده به عنوان نظریه نور در شب شناخته شده و شواهد مختلفی آن را مورد تایید قرار داده‌اند.

یک آزمایش جالب

مطالعات مختلفی نشان داده‌اند که رابطه‌ای بین نور شب و سرطان بخصوص سرطان سینه وجود دارد. در یکی از این مطالعات، محققان سلول‌های سرطان سینه را وارد بدن موش‌های ماده کردند و آن را با خون خانم‌های سالم تغذیه کردند. این خون هنگام روشنایی روز یا در شب پس از گذشت 2 ساعت تاریکی مطلق یا 90 دقیقه پس از حضور زیر نور فلوئورسنت جمع‌آوری شده بود. خون غنی از ملاتونین ـ که از خانم‌هایی که در تاریکی مطلق قرار داشتند گرفته شده بود ـ بشدت باعث کندی رشد تومور شد. در نقطه مقابل، تومورهایی که با خون کم ملاتونین ـ خانم‌هایی که در معرض نور قرار داشتند تغذیه شده بودند ـ سریع‌تر رشد کردند. بنابراین به نظر می‌رسد با تغییر میزان نور و سطح ملاتونین می‌توان رشد تومور را تحت تاثیر قرار داد.

در آزمایش‌های بعدی معلوم شد تومور در موش‌هایی که برنامه‌هایی مشابه شغل‌های شیفتی و خسته‌کننده را دنبال می‌کردند نیز تندتر رشد می‌کند. شواهدی که شغل‌های شیفتی را در سرطان سینه موثر می‌دانند آنقدر گسترده‌اند که در سال 2007 میلادی سازمان بهداشت جهانی این نوع مشاغل را در گروه عوامل محتمل موثر بر سرطان سینه دسته‌بندی کرد. به طور کلی باید گفت اگر ملاتونین کلید اصلی باشد این احتمال وجود دارد که هر آنچه باعث مهار ملاتونین می‌شود می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد. برخی از یافته‌ها نشان می‌دهند خانم‌هایی که کاملا نابینا هستند ـ یعنی هیچ گیرنده نوری فعالی در چشم‌هایشان ندارند ‌ـ نسبت به خانم‌های بینا 50 درصد کمتر در خطر سرطان سینه قرار دارند. چرا که سطح ملاتونین در خانم‌هایی که کاملا نابینا هستند دچار آشفتگی نمی‌شود که همین موضوع می‌تواند دلیل کمتر بودن خطر ابتلا به سرطان در آنها باشد.

بجز سرطان، اختلال در ساعت درونی بدن و مهار ملاتونین با چاقی، دیابت و بیماری‌های قلبی ـ عروقی نیز مرتبط است. مطالعات نشان می‌دهد در مقابل کسانی که در روز کار می‌کنند، کارکنان شیفت شب بیشتر به سکته قلبی و مغزی دچار می‌شوند و این اختلاف با افزایش سال‌های کاری بیشتر می‌شود.

نور آبی، ساعت بدن را دستکاری می‌کند

مطالعات مختلفی که روی حیوانات آزمایشگاهی صورت گرفته نشان داده‌اند به هم خوردن روند طبیعی زندگی می‌تواند مدارهای عصبی مغز را تحت تاثیر قرار دهد و باعث اختلال عملکرد شناختی شود.

به عنوان مثال موش‌هایی که در چرخه غیرطبیعی 10 ساعت روشنایی و 10 ساعت تاریکی قرار گرفته بودند پیچیدگی عصبی مغز خود را از دست دادند. دانشمندان بر این باورند که نتایج این آزمایش قابل تعمیم به انسان‌هاست و به نظر آنها این مطالعه گواه این است که ایجاد اختلال در ساعت درونی بدن با تغییرات چرخه روشنایی موجب تغییراتی در مغز و رفتار انسان‌ها می‌شود. براساس این مطالعات مشخص شده است طول موج آبی بیشترین تاثیر را در تغییر ریتم و مهار ملاتونین دارد. در سال 2001 دانشمندان پی بردند که ترشح ملاتونین وقتی بشدت مهار می‌شود که داوطلبان در ساعت 2 بامداد در برابر نور روشن با طول موجی بین 450 تا 480 نانومتر، یعنی قسمتی از محدوده طیف آبی قرار گیرند.

اطلاع از عوامل موثر بر ساعت بدن به ما کمک می‌کند تا عوامل محیطی را به‌گونه‌ای تنظیم کنیم که ساعت درونی خود را دچار اختلال نکنیم و کیفیت زندگی مطلوبی داشته باشیم

این یافته‌ها ثابت می‌کنند سلول‌های تخصص‌یافته‌ای در شبکیه ما وجود دارند که حاوی پروتئین حساس به نوری هستند که به طور عمده به نور آبی پاسخ می‌دهند. در آزمایش‌های بعدی معلوم شد نور خالص آبی با طول موج 460 نانومتر 2 برابر بیشتر از نور سبز با طول موج 555 نانومتر ملاتونین را مهار می‌کند. علاوه بر آن، نور آبی ساعت داخل بدن را به اندازه 3 ساعت راه‌اندازی مجدد (Reset) می‌کند، در حالی که این مقدار برای نور سبز یک ساعت و نیم است.

در یک آزمایش از داوطلبان خواسته شد عینک‌‌هایی به چشم بزنند که نور آبی را فیلتر می‌کند و اجازه رسیدن طیف آبی را به چشم نمی‌دهد. وقتی داوطلبان در موقعیت کاری شبیه‌سازی شده شیفتی، زیر نور مصنوعی اتاق قرار گرفتند، تولید ملاتونین در آنهایی که از عینک استفاده نمی‌کردند مهار شد، در حالی که میزان ملاتونین در افرادی که از عینک استفاده کرده بودند مشابه افرادی بود که در محیط کم‌نور به سر می‌بردند. در نهایت این آزمایش نشان می‌دهد استفاده از چنین عینک‌هایی می‌تواند اثرات نامطلوب را روی کارکنان شیفتی و آنهایی که تا دیر وقت بیدارند، کاهش دهد.

بد در شب، خوب در روز

نور آبی از این نظر که ساعت درونی بدن را در شب مختل می‌کند بد است، ‌با وجود این بهترین نوری که می‌توانید در روز داشته باشید همین نور آبی است چرا که نور آبی بیشترین تاثیر را در حفظ هوشیاری افراد دارد، به طوری که دیده شده است افرادی که در مقابل نور خالص آبی قرار داشتند در امتحانات سریع‌تر به سوالات پاسخ می‌دهند و اشتباهاتشان نسبت به افرادی که زیرنور خالص سبز قرار داشتند، کمتر است. در مجموع باید گفت طول موج آبی چه در شب و چه در روز بیشترین تاثیر را بر فیزیولوژی بدن انسان دارد. گفته می‌شود نوری که شامل همه طول موج‌های مرئی می‌شود و مشابه نور طبیعی خورشید است برای محیط‌های کاری بهتر است، اما اگر هوشیاری مدنظر باشد میزان طول موج آبی در آن موثر است. این یافته‌ها نشان می‌دهند که اگر روشنایی شبانه موضوع مهمی است، ‌باید در نظر داشته باشیم که ممکن است از این هم بدتر شود چرا که لامپ‌های کم مصرف و LED به طور معمول از لامپ‌های تنگستن معمولی نور آبی بیشتری ساطع می‌کنند. این در حالی است که همان‌طور که می‌دانیم امروز بیشتر لامپ‌های قدیمی دارند جای خود را به لامپ‌های جدید، که از نوع کم مصرف یا LED هستند، می‌دهند. علاوه بر آن، در حالی که بیشتر مطالعاتی که روی تاثیر نور شبانه بر بدن انسان صورت گرفته‌‌اند از نور شدید در مدت طولانی استفاده می‌کردند، مطالعات جدید نشان می‌دهند نور طبیعی منزل و حتی روشنایی کم نیز ممکن است فیزیولوژی طبیعی بدن را با مشکل مواجه کند. مطالعه‌ای که بتازگی منتشر شده است نشان می‌دهد در افرادی که در اواخر عصر در برابر نور طبیعی اتاق قرار داشتند نسبت به افرادی که در مقابل نور اندک قرار داشتند، سطح ملاتونین دیرتر افزایش می‌یابد و 90 دقیقه کمتر در این سطح باقی می‌ماند.

حتی نورهای کم مانند چراغ‌های رومیزی و نمایشگر رایانه، علاوه بر مهار ملاتونین می‌توانند ساعت درونی بدن شما را عقب بکشند. شاید این مساله بتواند شیوع بالای اختلال خواب تاخیری را توضیح دهد. در این اختلال افراد دیر به خواب می‌روند و در هنگام بیدار شدن احساس خستگی می‌کنند. البته درجه آسیب به میزان آشفتگی ایجاد شده بستگی دارد و اثبات نهایی این مساله به یک مطالعه بسیار وسیع نیاز دارد. هر چند تاکنون شواهد بسیاری دوره کوتاه خواب را با افزایش خطر بیماری‌های قلبی ـ عروقی، سکته مغزی، فشار خون بالا، دیابت و افسردگی مرتبط دانسته‌اند.

خوشبختانه این مساله از آن مشکل‌هایی است که راه‌ چاره دارد. با وجود این که هنوز محققان میلی به تدوین راهنمایی برای روشنایی شبانه نشان نداده‌اند، می‌‌توانیم نظر اجمالی به کارهایی که ناسا در این زمینه انجام داده است، بیندازیم چرا که آنها اخیرا حد بالای روشنایی را در محل خواب فضانوردان کاهش داده‌اند. تولیدکنندگان هم می‌توانند نقش مثبتی در این زمینه ایفا کنند. آنها می‌توانند لامپ‌های مفیدی برای روشنایی شب تولید کنند که نور آبی کمتری ساطع می‌کند. نوع جدیدی از لامپ‌های کم‌مصرف به نام ESL تولید شده است که طیف نوری آن بیشتر شبیه لامپ‌های معمولی تنگستنی است.

درواقع راحت‌ترین کار عوض کردن لامپ‌هاست، اما شاید قسمت مشکل ماجرا راضی کردن افراد برای خاموش کردن تلویزیون یا کنار گذاشتن آیپدشان قبل از خواب است.

از نور درست استفاده کنید

برای این که در طول روز هوشیاری کافی داشته باشید و شب‌ها راحت و با آرامش بخوابید به راهکارهای زیر توجه کنید:

- در طول روز، بخصوص صبح‌ها در معرض نور کافی قرار بگیرید. نور درخشان باعث می‌شود هوشیارتر و سرحال‌تر باشید و شب‌ها با آرامش به رختخواب بروید.

- هرچه سن شما بیشتر می‌شود، نور بیشتری در طول روز احتیاج پیدا خواهید کرد. عدسی چشم با افزایش سن نور کمتری را از خود عبور می‌دهد. درواقع میزان نور آبی عبوری کمتر می‌شود. نور آبی نقش ویژه‌ای در تنظیم ساعت درونی بدن در روز ایفا می‌کند.

- قبل از این که وقت خواب شما فرا برسد نور اتاق را کاهش دهید، یعنی از نگاه کردن به صفحه نمایشگر نورانی (تلویزیون یا رایانه)‌ بپرهیزید.

- زمان به خواب رفتن و از خواب بیدار شدن را تغییر ندهید و سعی کنید این فرمان را در روزهای مختلف ثابت نگه دارید.

- وقتی بدن شما مدتی را در تاریکی سپری می‌کند نسبت به روشنایی حساس‌تر می‌شود. اگر لازم است در طول شب از خواب برخیزید و از نور کم قرمز رنگ استفاده کنید تا آشفتگی را به حداقل برسانید.

- از مصرف کافئین (چای، قهوه و...) در اواخر روز خودداری کنید تا برای به خواب رفتن دچار مشکل نشوید.

- اگر با وجود رعایت کردن همه این نکات، همچنان برای به خواب رفتن دچار مشکل هستید، قبل از به خواب رفتن چند ساعتی از عینک‌هایی با شیشه‌های کهربایی رنگ استفاده کنید. این عینک‌ها نور آبی را فیلتر و از ورود آن به چشم‌ها جلوگیری می‌کنند.

کبد چرب بیماری کم تحرکی

تغيير الگوي غذايي در دهه‌هاي اخير و بخصوص افزايش مصرف غذاهاي چرب و آماده و عدم تحرك و فعاليت فيزيكي منظم باعث افزايش وزن و چاقي در بيشتر افراد شده است. يكي از عوارض اين تغيير الگوي زندگي شيوع بيماري‌هاي مختلف و از جمله بيماري كبد چرب است.

 كبد در قسمت بالايي و راست شكم، درست در زير ديافراگم قرار دارد و اين بيماري به دليل نشست چربي ـ به دليل عدم توانايي كبد در سوزاندن چربي اضافي ـ به‌وجود مي‌آيد كه ممكن است كبد در اين حالت ورم كند يا سلول‌هاي آن تخريب شده و بيماري به سمت سيروز (تخريب كبد) پيش برود.

نشانه‌ها

در بيشتر موارد، افراد چاق، بيماران ديابتي يا مبتلايان به چربي خون بالا به اين عارضه دچار مي‌شوند؛  درد مبهم و خفيف در قسمت فوقاني سمت راست شكم يكي از علائم اين بيماري است اما متاسفانه بسياري از بيماران بدون علامت باليني هستند و فرد اغلب زماني به پزشك مراجعه مي‌كند كه به درجاتي از سيروز مبتلا شده است، زيرا در بيماري كبد چرب علائم اغلب بيماري‌هاي كبدي نظير درد شديد غير قابل تحمل، تهوع و استفراغ، زردي و تب و لرز ديده نمي‌شود؛ معمولا بيماري بدون علامت است و اغلب پزشك در بررسي آزمايشگاهي يا سونوگرافي يا سي‌تي‌اسكن كه به علل ديگر انجام مي‌شود، متوجه آن مي‌‌شود.

علت‌ها

بيماري كبد چرب ممكن است به علت مصرف برخي داروها، چاقي، گرسنگي، سوءتغذيه، كاهش سريع وزن و... ايجاد شود، اما علت عمده بيماري كبد چرب، چاقي است. به‌طوري كه در آمريكا حدود يك سوم افراد بالغ دچار بيماري كبد چرب (بيماري كم تحركي و چاقي) هستند.

 اين بيماري با وزن بيمار ارتباطي مستقيم دارد و به دليل افزايش چاقي در جوامع مختلف شيوع آن رو به افزايش است. بايد گفت كه در ابتلا به اين بيماري ميزان چربي بدن و اندازه دور شكم (دور شكم بيش از 102 سانتي‌متر در آقايان و 88 سانتي‌متر در خانم‌ها) نقش مهم‌تري از وزن دارد، اما بيماري در هر سني به وجود مي‌آيد كه بيشترين شيوع آن بين 40 تا 60 سالگي است و ـ در كشور ما برعكس اكثر كشورهاي جهان ـ در ميان خانم‌ها بيشتر ديده مي‌شود.

درمان

انسان بدون كبد نمي‌تواند زنده بماند؛ جالب است بدانيد كه كبد تنها عضو بدن است كه خودش دوباره بازسازي مي‌شود و حتي اگر بيش از 70درصد آن برداشته شود، دوباره به اندازه و شكل طبيعي برخواهد گشت.

هرچند احتمال وقوع مرگ يا از كار افتادن كامل كبد در پي بروز عارضه «كبد چرب» بسيار نادر است، اما به دليل عملكرد حياتي كه كبد در تصفيه و پالايش خون، تنظيم هورمون‌هاي بدن، ذخيره گلوكز (قند)، ترشح صفرا و كمك به هضم غذا و... دارد، توجه به درمان بموقع آن بسيار اهميت دارد.

بهترين روش و آسان‌ترين راه درمان كبد چرب حذف عوامل ايجادكننده بيماري است. به عنوان مثال فرد چاقي كه دچار كبد چرب شده است با كنترل وزن و فرد ديابتي با كنترل ديابت خود از بيماري كبد چرب رهايي پيدا مي‌كند. در ضمن دارو درماني نيز مي‌تواند در كنترل بيماري تاثير داشته باشد.

بيماري كبد چرب قابل درمان است و مي‌توان با اصلاح شيوه تغذيه از طريق يك رژيم غذايي سالم و متعادل، كم‌كالري و كم چرب به همراه فعاليت‌هاي بدني و ورزش منظم (دست‌كم 5 بار در هفته و هر بار 20 دقيقه پياده روي يا دويدن آهسته)، كنترل وزن بخصوص چاقي شكمي و كنترل دقيق قند خون با كمك پزشك در جهت درمان اين بيماري، نتيجه مطلوبي را به دست آورد.  براي حفظ سلامتي اين عضو حياتي بدن از قرار گرفتن در معرض عوامل سمي محيط زيست شامل دود اتومبيل يا پاك‌كننده‌هاي شيميايي و حل‌كننده‌ها تا آنجا كه مي‌توانيد خودداري كرده و با اضافه كردن ويتامين‌هاي آنتي‌اكسيدان مثل ويتامين E و C و مواد معدني نظير روي و سلنيوم به برنامه غذايي، از كبد خود در برابر آسيب راديكال‌هاي آزاد محافظت كنيد.

منبع : جام جم آنلاین

سال نو مبارك

سوالات هماهنگ پيش دانشگاهي

نیمسال دوم

فصل6- پویایی جمعیت ها و جوامع زیستی

1- ویژگی های جمعیت ها

1- یک جمعیت 800 تایی بوفالو دارای آهنگ افزایش ذاتی (r ) برابر  02/0- است . اگر در این جمعیت سالانه 100 تولد رخ دهد تعداد مرگ در این جمعیت طی یک سال چقدر است؟ ( 1 )                                                      اردیبهشت 83

2- آهنگ رشد ذاتی جمعیت را چگونه محاسبه می کنند ( 5/0 )                                                    اردیبهشت 86

3- پراکنش جمعیت را تعریف کنید ( 5/0 )                                                                                      اردیبهشت 87

4- سه ویژگی اصلی جمعیت ها را نام ببرید . ( 75/0 )                                                                          تیر 87

5- چرا در جمعیت های کوچک همانندی ژنی افرادافزایش ÷یدا می کند؟ تو ضیح دهید ( 1 )           اردیبهشت 89

2- الگوهای رشد جمعیت ها

1- در مورد جمعیت ها به پرسش های زیر پاسخ دهید: (1 )                                                          اردیبهشت 86

الف ) در طبیعت به طور معمول چه عواملی سبب جلوگیری از رشد نمایی جمعیت ها می شوند ؟ دو مورد نام ببرید.

ب ) مهم ترین جنبه در مقایسه ی جمعیت های تعادلی و فرصت طلب چیست ؟

2- با توجه به نمودار(شکل 4-6 کتاب ) مقابل بدون ذکر دلیل به پرسش های زیر پاسخ دهید: ( 75/0     اردیبهشت 87

الف ) نمودار چه نوع الگوی رشدی را نشان می دهد؟

ب ) بر اساس این الگو کدام حالت به سود جمعیت است ؟ کاهش تراکم یا افزایش تراکم ؟

ج ) بر اساس نمودار در کدام نقطه میزان رقابت بین افراد جمعیت در بیشترین اندازه خود است؟

3- در مورد الگوهای رشد به پرسش های زیر پاسخ دهید : ( 75/0 )                                              اردیبهشت 89

الف ) ایراد اصلیالگوی نمایی رشد جمعیت چیست و الگوی لجستیک چگونه آن را برطرف کرده است ؟

ب ) اصلی ترین عامل محدود کننده جمعیت بسیاریاز گونه ها از دیدگاه الگوی رشد لجستیک چیست ؟

3- روابط میان جانداران در یک جامعه زیستی

1- جای خالی در هریک از عبارت های زیر را با کلمات مناسب کامل نمایید( 25/0 )                          اردیبهشت 83

همه ی گیاهان مواد دفاعی تولید می کنند که نخستین  راه دفاعی اغلب گیاهان بوده و .......................نام دارد                                              

2- نوع رابطه همزیستی را بین موجودات زیر تعیین کنید:                                                                  اردیبهشت 83

الف ) دلقک ماهی و شقایق دریایی                         ب ) سیانو باکتری و قارچ در گلسنگ

3- رابطه همسفرگی را بدون ذکر مثال تعریف کنید ( 75/0 )                                                            اردیبهشت 86

4- همیاری چیست ؟ ( 5/0 )                                                                                                           اردیبهشت 87

5- جمعیت های فرصت طلب و تعادلی را از نظر تعداد زاده ها و میزان رقابت درون جمعیت با هم مقایسه کنید( 5/0 )   

                                                                                                                                                              تیر 87

6- درستی یا نادرستی هریک از عبارت های زیر را با نوشتن کلمه های درست و غلط مشخص کنید( 5/0 )      تیر 87

الف ) رابطه ی همزیستی ممکن است به نفع هر دو طرف یا به نفع یکی از آن ها باشد

ب ) در طبیعت اغلب گونه ها وضعیتی بینابین جمعیت های فرصت طلب و تعادلی دارند.

7- تکامل همراه را تعریف کنید ( 5/0 )   .                                                                                         اردیبهشت 89

4- رقابت به جوامع زیستی شکل می دهد

1- کنام بنیادی را تعریف کنید( 5/0 )                                                                                       اردیبهشت 83-87-89

2- انتخاب جنسی چیست ( 5/0 )                                                                                                اردیبهشت 86

3- حذف رقابتی چیست ؟ ( 5/0 )                                                                                                        تیر 87

4- در آزمایش تیلمن روی اثر تنوع گونه های گیاهی بر جذب نیتروژن خاک چه نتیجه ای به دست آمد ؟ شرح دهید.( 5/0 )  تیر 87

5- تکامل همراه چیست ( 5/0 )                                                                                                   اردیبهشت 89

6- در آزمایش گوس نتیجه رقابت بین گونه های مختلف پارامسی به چه عامل یا عواملی بستگی داشت ؟   اردیبهشت 89

فصل 7- رفتار شناسی

رفتار و انواع آن

1- الف ) رفتار حل مسئله را در جانوران تعریف کنید ( 75/0 )                                                     اردیبهشت 83

ب ) به چه محرکی محرک نشانه گفته می شود؟

2- در آزمایش دیلگر پس ازآمیزش دو گونه ی مختلف مرغ عشق پرندگان دورگه ی حاصل چه رفتاری را در آشیانه سازی نشان می دادندو مواد آشیانه سازی را چگونه حمل می کردند؟( 75/0 )                                      اردیبهشت 83

3- ساده ترین  نوع یادگیری چیست ؟ آن را شرح دهید. ( 75/0 )                                                    اردیبهشت86

4- از میان رفتارهای زیر کدام یک غریزی و کدام یک یادگیری است ؟ ( 1 )                                      اردیبهشت 87

الف ) رفتار آشیانه سازی درمرغ عشق                                          ب ) عادی شدن

ج ) شرطی شدن فعال                                                              د ) الگوی عمل ثابت

5- در آزمایش دیلگررفتار آشیانه سازی دو رگه های مرغ عشق چگونه بود؟ توضیح دهید. ( 75/0 )        تیر 87

6- از رفتارهای یادگیری چهار مورد را نام ببرید ( 1 )                                                                                تیر 87

7- درستی عبارت زیر را مشخص کنید. ( 5/0 )                                                                                      تیر 87

الف )در آزمایشی که بر روی آواز گنجشک ها انجام گرفت معلوم گردید که هر گونه از گنجشک ها تنها می تواند آواز گونه های نزدیک به خود را بخواند.

ب ) در رفتار نقش پذیری جوجه غازها یاد می گیرند که انجام یک عمل خاص منجر به پاداش یا تنبیه خواهد شد. 

اردیبهشت 89

8- رفتار را تعریف کنید ( 5/0 )                                                                                                                  تیر 87

9- در مورد الگوی عمل ثابت به پرسش های زیر پاسخ دهید: ( 75/0 )                                                                   اردیبهشت 89

الف ) چرا این رفتار را غریزی می دانند؟

ب ) در غاز ماده محرک نشانه در رفتار برگرداندن تخم به درون لانه چیست؟

10- در رفتار شرطی شدن کلاسیک به چه علت محرک شرطی به این نام خوانده می شود؟ ( 5/0 )  اردیبهشت 89

2- تکامل رفتار

1- توضیح دهید که هریک از رفتارهای زیر به چه دلایلی انجام می شوند( 1 )                                 اردیبهشت 87

الف ) در عنکبوت بیوه ی سیاه عنکبوت نر پس از جفت گیری وارد دهان عنکبوت ماده شده و به تغذیه ی آن می رسد

ب ) جوجه اردکها و غازها در دو سه روز اول بعد از بیرون آمدن از تخم به دنبال اولین شیئ متحرکیکه ببینند به راه می افتند

2- درستی عبارت زیر را مشخص کنید. ( 25/0 )                                                                                تیر 87

رفتار مشارکتی در جانورانی که آن را نشان می دهند بیشتر به سود گونه است تا به سود خود فرد

3- رفتارهای جانوری

1- در رابطه با رفتارهای جانوری به پرسش های زیر پاسخ دهید: ( 1 )                                          اردیبهشت 86

الف ) دو ویژگی مشترک علایم ارتباطی در جانوران کدامند؟ نام ببرید.

ب ) پرهزینه بودن صفات چشمگیر در نرها چگونه جبران می شود؟

1- جای خالی را با کلمات مناسب پر کنید                                                                                             تیر 87

به تمایل جانوران برای به دست آوردن بیشترین انرژی به ازای کمترین زمان رفتار .....................می گویند.

2- غذایابی بهینه را تعریف کنید . ( 5/0 )

4- ارتباط جانوران با همدیگر

1- به چه دلیل در پستانداران نرها سیستم چند همسری دارند؟ ( 5/0 )                                        اردیبهشت 83

2- نوع راهبرد تولید مثلی معمول از نظر تکیا چند همسری بودن نر را در هر گروه زیر تعیین کنید: ( 5/0 )                   اردیبهشت 87

الف ) پستانداران                            ب ) پرندگان

3- درستی عبارت زیر را مشخص کنید. ( 25/0 )                                                                               تیر 87

در تولید مثل و نگهداری فرزندان والد نر به دلیل داشتن خصوصیات چشمگیر انرژی بیشتری صرف می کند

4- فرومون چیست ؟ ( 5/0 )                                                                                                     اردیبهشت 89

5- وجود صفات چشمگیر در نرها چه مزایایی برای آنها دارد؟ ( دو مورد ذکر شود )  ( 5/0 )          اردیبهشت 89

فصل 8- شارش انرژی در جانداران

1- انرژی و جانداران

1- جای خالی را با کلمات مناسب پر کنید( 25/0 )                                                                    اردیبهشت 87

به جاندارانی که از انرژی نور خورشید یا انرژی موجود در مواد معدنی برای ساخت ترکیبات آلی استفاده می کنند ...............گفته می شود

2- چرا دنباله فسفاتی در مولکول ATP ناپایدار است ؟ ( 1)                                                                تیر 87

3- به چه جاندارانی هترو تروف گفته می شود؟ توضیح دهید( 5/0 )                                          اردیبهشت 89

2- فتوسنتز

1-  چگونه پروتئین کانالی مسئول ساخت ATP در تیلاکوئیدها ATP می سازند؟ ( 75/0 )          اردیبهشت 83

2- در فرآیند فتوسنتز کمبود الکترونی فتوسیستم 1و 2 چگونه برطرف می شود؟ ( 5/0              اردیبهشت 86

3- رایج تریت شیوه تثبیت دی اکسید کربن در گیاهان چه نامدارد ؟ اولین مرحله آن را بنویسید. ( 1 ) اردیبهشت 86

4- درباره فتوسنتزبه پرسش های زیر پاسخ دهید: ( 1 )                                                             اردیبهشت 87

الف ) کاروتنوئیدها چگونه باعث افزایش میزان جذب انرژینوری به هنگام فتوسنتزمی شوند؟

ب ) چه عواملی سبب افزایش تراکم یون های هیدروژن در تیلاکوئیدها می شوند؟  

 5- درستی عبارت زیر را مشخص کنید. ( 25/0 )                                                                      اردیبهشت 87         

در فتوسنتز عامل تجزیه کننده ی مولکول آب در مجاورت فتوسیستم یک قرار دارد.

6- در مورد گیاهان C3- C4- CAM به پرسش های زیر پاسخ دهید ( 75/0 )                               اردیبهشت 87

الف ) کدام گروه در دما و شدت نور زیاد کارایی بیشتری دارد؟

ب ) در کدام گروه تثبیت دی اکسید کربن در دو زمان انجام می شود؟

ج ) کدام گروه در نور شدید و دمای بالا تنفس نوری بیشتری دارد؟

7- گیاهان CAM شب هنگام تثبیت دی اکسید کربن را اندامک .................انجام می دهند.( 25/0 )       تیر 87

8- پمپ غشایی در زنجیره انتقال الکترون فتوسنتزی چگونه عمل می کندو نتیجه فعالیت آن چیست ؟ ( 75/0 )     تیر 87

9- انرژی مورد نیاز چرخه ی کالوین از چه مولکول هایی فراهم می شود؟ ( 5/0 )                                تیر 87

10- به چه علت در گیاهان چهار کربنه یا C4 تراکم CO2 درون سلول هایغلاف آوندی در مقایسه با جو بیشتر است ؟ شرح دهید. ( 75/0 )

11- در مورد واکنش های وابسته به نور فتوسنتز به پرسش های زیر پاسخ دهید . ( 5/0 )             اردیبهشت 89

الف ) ارتباط فتوسیستم 1و 2 توسط کدام مولکول ها برقرار می شود؟

ب ) الکترون خارج شده از فتوسیستم 1 صرف تولید چه ماده ای می شوند؟

12- نحوه ی تولید قندهای سه کربنی از ترکیب شش کربنه ناپایدار را در چرخه کالوین شرح دهید. ( 75/0 ) اردیبهشت 89

13- توضیح دهید چگونه سیستم آنزیمی موجود در سلول های میانبرگ گیاهان C4 شرایط را برای انجام فتوسنتز در این گیاهان مناسب تر می کند؟( 75/0 )                                                                                      اردیبهشت 89

3- تنفس سلولی

1- درستی عبارت زیر را مشخص کنید. ( 25/0 )                                                                     اردیبهشت 83

نقش تخمیر در تنفس بی هوازی بازسازیNAD+ است

2- الف ) آخرین پذیرنده الکترون در زنجیره انتقال الکترون میتوکندری چه ماده ای است و این پذیرنده الکترون با دریافت الکترون به چه ماده ای تبدیل می شود؟(5/1 )                                                                                     اردیبهشت 83

ب ) در تبدیل اسید پیروویک به استیل کوآنزیم A چه موادی تولید می شوند؟

ج) دو تفاوت اصلی فرآیند تنفس سلولیو تنفس نوری را بنویسید.

3- جاهای خالی را با عبارت مناسب کامل کنید. (25/1)                                                           اردیبهشت 86

الف ) هر فتوسیستم از پروتئین و تعدادی مولکول.................ساخته شده است.

ب ) هنگام شکستن مولکول های غذایی در سلول مقداریاز انرپی آنها به شکل مولکول .................که شکل رایج انرژی در سلول ها است ذخیره می شود.

ج ) در چرخه کربس ÷س از ورود استیل کوآنزیم A مولکولی شش کربنه به نام ..................تولید می شود

د ) تجزیه ی گلوکز در عدم حضور اکسیژن را ........................می نامند.

ه ) محل انجام فرآیند های مرحله هوازی تنفس سلولی در پرو کاریوت ها ...........................است      اردیبهشت 87

4- در رابطه با تنفس به پرسش های زیر پاسخ دهید: ( 5/0 )                                                           اردیبهشت 86

الف ) تنفس نوری چه تفاوتی با تنفس سلولی دارد ؟ یک مورد ذکر کنید

ب ) به ازای ورود یک مولکول NADH به زنجیره انتقال الکترون میتوکندری به طور معمول چند مولکول ATP تولید می شود؟

5- در مورد تنفس سلولی به پرسش های زیر پاسخ دهید: ( 1 )                                                     اردیبهشت 87

الف ) بنیان استیل ماده ای چند کربنه است ؟

ب ) در تجزیه یک مولکول گلوکز تا تشکیل دو مولکول پیرووات چند مولکول ATP فقط از طریق تولید در سطح پیش ماده ایجاد میشود؟

ج ) در زنجیره ی انتقال الکترون میتوکندری ها کدام ماده نقش آخرین |پذیرنده ی الکترونی را برعهده دارد؟

د ) در کدام نوع تخمیر دی اکسید کربن تولید می شود؟

6- در مورد تنفس سلولی به پرسش های زیر پاسخ دهید: ( 1 )                                                           تیر 87

الف ) محل انجام گلیکولیز در سلول های یوکاریوتی کدام بخش است؟

ب ) در زنجیره ی انتقال الکترون از هر مولکول FADH2 چند مولکول ATP ساخته می شود؟

ج ) به ازای مصرف کامل دو مولکول استیل کوآنزیم  A در چرخه کربس چند مولکول ATPو چند مولکول NADHتولید می شود؟

7- در مورد تنفس سلولی به پرسش های زیر پاسخ دهید: ( 25/1 )                                             اردیبهشت 89

الف ) دو روش تولید ATP در سلول را شرح دهید

ب ) در طرح مقابل شکل 17-8( تخمیر الکلی ) هر شماره نام چه ماده ای است؟

ج ) در چرخه کربس کربن های بنیان استیل در نهایت به چه ماده ای تبدیل می شود؟

منبع :وبلاگ تربت حيدريه 

    


پروانه

 پروانه ها در ابعاد مختلفی از 8/1 اینچ تا 12 اینج وجود دارند. 
• پروانه ها فقط می توانند قرمز، زرد و سبز را ببینند. 
• بالاترین سرعت پرواز پروانه ها تا 12 مایل در ساعت است برخی از آنها می توانند تا 25 مایل بر ساعت هم پرواز کنند. 
• شاه پروانه ها (Monarch butterflies) از Great Lakes راه می افتند و به خلیج مکزیک Gulf of Mexico می روند فاصله ای به اندازه 2000 مایل و در بهار مجددا این مسافت را به سمت شمال بر می گردند. 
• پروانه ها اگر دمای بدنشان پایین تر از 86 درجه باشد نمی توانند پرواز کنند. 
• کونه ای از پروانه در نقاشی های مصری در تبس Thebes وجود دارد که بیش از 3500 سال عمر دارد. 
• آنتراکتیکا (سردترین نقطه روی زمین) تنها قاره ای است که در آن هیچ پروانه ای یافت نمی شود. 
• بیش از 24000 گونه پروانه وجود دارد. بید ها رقم بالاتری دارند. نزدیک به 140 هزار گونه از آنها در اقصی نقاط جهان وجود دارد. 
• پروانه گوگردی (Gonepterix rhamni) نوعی پروانه زرد- سبز رنگ، تنها گونه ای از پروانه است که طولانی ترین دوره حیات را در بین پروانه های جوان دارد: 9 الی 10 ماه 
• برخی گونه از پروانه ها Psychidae غشایی دور خودشان می سازند که آن را با خودشان حمل می کنند. اینها از ابریشم و برخی اوقات از گیاه و یا خاک درست شده اند. 
• برخی از پروانه های ماده بال ندارند و تنها کاری که برای حرکت می توانند انجام بدهند این است که بخزند. 
• در سال 1958 حشره شناسی به نام W.G. Bruce لیستی از بندپایانی که نام انها در انجیل وجود داشت منشر کرد که در این لیست 24 بار از ملخ، 10 بار از ملخ، 11 بار از بید و 10 بار از عقرب و 9 بار از پروانه و 4 بار از زنبور ها یاد شده است. 
• خوردن حشرات مدت های زیادی در افریقا، استرالیا ، آسیا خاور میانه و در آمریکای شمالی، مرکزی و جنوبی رواج داشته است چرا؟ به دلیل اینکه اکثر حشرات هم در پروتئین غنی هستند و همچنین منبع خوبی از ویتامین و مواد معدنی و چربی به شمار می روند. 
• اکثر پروانه می توانند حتی تا وزن 50 برابر خود را نیز حمل کنند. دقیقا مانند وقتی می شود که یک نوجوان بتواند دو ماشین پر از سرنشین را بلند کند. 
• اکثر حشرات برای انسان ها بسیار مفید هستند چرا که سایر حشرات را می خورند، گرده های حاصل از محصولات کشاورزی را می خورند، غدای سایر موجودات و حیوانات هستند. محصولاتی دارند که به شدت مورد استفاده تنسان هاست مانند عسل و ابریشم. برخی مواد هم کاملا جنبه طبی دارد. 
• بیش از میلیون ها گونه شناخته شده از حشرات وجود دارد اما برخی تعداد دقیق آنها را بین 15 تا 30 میلیون گونه تخمین زده اند.

سرماخوردگي

سرماخوردگی بیماری فصل سرماست که معمولا هر کسی چند بار به آن مبتلا می شود. با این که سرماخوردگی بیماری چندان مهمی نیست همین بیماری به ظاهر ساده باعث می شود افراد به مدت یک یا چند روز در منزل بستری شوند و از کارهای روزانه خود عقب بیفتند و از طرفی سرماخوردگی بسیار مسری است به طوری که اگر یکی از اعضای خانواده به آن مبتلا شود معمولا بقیه افراد نیز دچار خواهند شد. 
به گزارش سلامت نیوز بر همین اساس در این مطلب به این نکته می پردازیم که چگونه هنگام سرماخوردگی به بهبود سریع خود کمک کنید و از چه مواد غذایی کمک بگیرید. در ابتدا به موادی غذایی اشاره می کنیم که بهتر است آن ها را در منزل داشته باشید و به محض بروز علائم سرماخوردگی از آن ها استفاده کنید.

▪ نعناع: از آن جایی که این گیاه حاوی ماده ای است که باعث تسکین، گرفتگی بینی و سرفه های شدید می شود بهتر است هنگام سرماخوردگی برگ نعناع را به آب جوش اضافه و مصرف کنید تا گلودرد شما را تسکین دهد. عصاره آن را به آبی که در حالت بخار کردن است اضافه کنید تا هوای خشک را مرطوب کند.

▪ فلفل: ماده ای به نام «Capsaicin» موجود در فلفل تند عملکردی شبیه یک ماده محرک را دارد که باعث تحریک ترشح خلط و ترشحات بینی می شود.

▪ زنجبیل: زنجبیل دم کرده در صورتی که تب و لرز کرده اید بدن را گرم می کند. یک قاشق چای خوری زنجبیل تازه رنده شده را به یک لیوان آب داغ اضافه و مصرف کنید.

▪ دارچین: همانند زنجبیل طعم تندی دارد و احساس گرمی ایجاد می کند. کمی پودر دارچین به آب داغ اضافه کنید یا چند چوب دارچین بجوشانید تا بخار آن گرفتگی بینی را برطرف کند. از این مایع به عنوان نوشیدنی هم می توانید استفاده کنید.

▪ عسل: عسل را هرطور که استفاده کنید، درمانی برای سرماخوردگی به حساب می آید. بررسی ها نشان می دهد کودکانی که روزی یک قاشق چای خوری عسل مصرف می کنند هنگام سرماخوردگی کمتر سرفه می کنند و خواب بهتری دارند.

▪ لیمو: ویتامین C موجود در آن برای درمان این بیماری موثر است. از آن جا که مصرف آب لیمو هنگام سرماخوردگی اهمیت زیادی دارد، برای طعم دار کردن آب از لیمو استفاده کنید. برای رفع گلودرد، کمی لیمو در یک لیوان آب جوش بریزید و یک قاشق چای خوری عسل و یا کمی زنجبیل به آن اضافه و مصرف کنید.

▪ آب نمک: قرار دادن نمک روی زخم می تواند آزاردهنده باشد اما غرغره کردن آب نمک می تواند تسکین دهنده گلودرد باشد. زیرا آب نمک التهاب گلو را کاهش می دهد. نصف قاشق چای خوری نمک را در یک لیوان آب مخلوط کنید و آرام غرغره کنید. این کار را بر حسب نیاز تکرار کنید.

▪ سوپ مرغ: مایعات داغ و مغذی تاثیر مثبتی روی بیماری سرماخوردگی دارند. به خصوص سوپ مرغ. محققان معتقدند که مواد موجود در سوپ مرغ برای مقابله با واکنش التهابی بدن هنگام سرماخوردگی مفید و موثر است.

● رعایت چند نکته هنگام سرماخوردگی:

۱) خواب کافی؛ بررسی نشان داده، کمبود خواب، فرد را در برابر بیماری مستعد می کند. به طور میانگین، یک فرد بزرگسال به روزی ۶ تا ۸ ساعت، نوزاد ۱۸ ساعت، نوپا ۱۲ تا ۱۳ ساعت و پیش دبستانی به ۱۰ ساعت خواب نیاز دارند.

۲) ورزش؛ فعالیت جسمی گلبول های سفید را که با بیماری مقابله می کنند افزایش می دهد.

۳) رعایت نظافت؛ شستن دست را با صابون فراموش نکنید. از آن جا که تحقیقات نشان داده صابون های معمولی در از بین بردن میکروب ها موثر است و نیازی به استفاده از صابون ضدباکتری نیست. هر بار بین انگشتان، دور ناخن و پشت دست را به مدت ۲۰ ثانیه بشویید. بهداشت دست قبل و پس از هر وعده غذایی، هنگام بازگشت از بیرون، استفاده از دستشویی، دست زدن به حیوانات و تمیز کردن بینی حتما رعایت شود. خارج از منزل از دستمال های مخصوص استفاده کنید.

 در صورتی که یکی از اعضای خانواده سرما خورده است این نکات رعایت شود:

▪ مسواک فرد مذکور را از بقیه جدا نگه دارید. پس از دوره واگیری، مسواک فرد را با آب جوش بشویید تا هر نوع جرم یا ویروس باقی مانده از بین برود.

▪ در فصل سرماخوردگی حوله های دستی را هر ۳ تا ۴ روز با آب جوش بشویید.

▪ مصرف آب: با بالا بردن مصرف مایعات بافت های سیستم تنفسی مرطوب می ماند و مانع تراکم میکروب می شود.

▪ تصفیه هوا: هر روز برای مدت کوتاهی یک یا ۲ پنجره را باز کنید تا مواد آلوده کننده داخل خانه و جرم های دیگر خارج شوند.

۴) دمای اتاق را پایین نگه دارید، خانه بیش از حد گرم هوای خشک ایجاد می کند که محیط مناسبی برای رشد ویروس ها به حساب می آید. کاهش درجه حرارت به میزان ۵ درجه و استفاده از مرطوب کننده برای حفظ رطوبت در فصل سرما در کاهش ابتلا به سرماخوردگی موثر است.

۵) استراحت: روزی چند دقیقه از همه اعضای خانواده بخواهید با بستن چشم، تنفس عمیق و با پرداختن به فکرهای خوب استرس بدن را کاهش دهند. کاهش استرس یعنی آمادگی کمتر به بیماری.

۶) مصرف میوه و سبزی: هویج، کیوی، کشمش، لوبیا سبز، پرتقال و توت فرنگی حاوی ویتامین می باشند که در تقویت سیستم ایمنی نقش دارد. سبزی هایی مانند کلم بروکلی، کلم و گل کلم منابع خوب بتاکاروتن محسوب می شوند که از بدن در مقابل آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کند، سعی کنید روزی ۵ وعده میوه و سبزی خام و یا کمی پخته مصرف کنید. پخت بیش از حد سبزی باعث از بین رفتن خواص آن می شود.

۷) مصرف شیرینی جات را به حداقل برسانید. از آن جا که شکر محیط مناسبی برای عوامل بیماری زاست، مصرف مواد قندی را به خصوص هنگام سرماخوردگی به حداقل برسانید.

۸) مکمل ها: کارشناسان معتقدند که امروزه مواد مغذی کافی کودکان از طریق رژیم تامین نمی شود، بنابراین برای جبران آن و طبق دستور پزشک باید مکمل هایی مانند مولتی ویتامین و مواد معدنی در برنامه رژیم غذایی آن ها افزوده شود.

lمنبع : سايت دكتر رزم پا

بدن انسان

10 نکته عجیب درباره خودتان ...



1) معده یک اسید فاسد ترشح می کند.یک مایع بسیار خطرناک است که نیروهای امنیتی هیچ فرودگاهی نمی تواند از شما جدا کند: این مایع در معده تان قرار دارد. سلولهای معده شما اسید هیدروکلرویک ترشح می کنند که ترکیبی فاسد و خورنده است که برای ضدزنگ کردن فلزات استفاده می شود. این ترکیب فلز را داغان می کند اما لایه غشایی معده از این ماده سمی در دستگاه گوارش محافظت می کند تا غذاهای شما را تجزیه کند.


2) وضعیت بدن بر حافظه تاثیر می گذارد.سالگرد ازدواجتان را یادتان نمی آید؟ اشکالی ندارد روی یک زانو خم شوید به یادتان می آید. خاطرات در حواس ما قرار گرفته اند. یک رایحه یا صدا یک خاطره خیلی دور از بچگی را برایتان زنده خواهد کرد. ارتباطات بین این حواس و خاطرات آشکار یا گاهی مرموز هستند. یک تحقیق جدید به کشف این ارتباطات کمک می کند. خاطرات گذشته وقتی در حالت و وضعیت بدنی مشابه قرار بگیرید سریعتر به ذهنتان می رسد.


3) استخوان ها برای تنظیم موادمعدنی بدن می شکنند.علاوه بر محافظت از اندام ها و عضلات بدن، استخوان ها به تنظیم سطح کلسیم در بدن نیز کمک می کنند. استخوان ها حاوی فسفر و کلسیم هستند که دومی مورد نیاز عضلات و اعصاب می باشد. اگر ذخیره این عنصر در بدن کم باشد، برخی هورمون های خاص باعث می شود استخوان ها شکسته تا سطح کلسیم بالا رود تا جایی که به یک غلظت خاص و مناسب از این عنصر در خارج سلولها برسیم.


4) بیشتر غذایی که می خوریم برای مغز است.مغز بااینکه فقط 2 درصد از وزن بدن را تشکیل می دهد، 20 درصد از اکسیژن و کالری های آن را می گیرد. برای تامین منابع کافی برای این عضو مهم بدن، سه سرخرگ مغزی اصلی بطور مداوم اکسیژن به مغز پمپاژ می کنند. هرگونه انسداد یا پارگی در یکی از این رگ ها باعث گرسنه ماندن سلولهای مغزی می شود و موجب می شود که عملکرد مغزی در آن ناحیه آسیب ببیند و منجر به سکته شود.


5) هزاران تخمک غیرقابل استفاده توسط تخمدان هستند.وقتی خانم ها به اواخر چهل و اوایل پنجاه سالگی خود می رسد، چرخه ماهانه قاعدگی که سطح هورمون ها را در بدن او تنظیم می کند و تخمک ها را برای تلقیح آماده می کند، خاموش می شود. تخمدان ها همینطور استروژن کمتر و کمتری تولید می کنند و این مسئله موجب تغییرات احساسی و جسمی در بدن زن می شود. فولیکول های رشد نیافته تخمک دیگر مثل قبل منظم تخمک تولید نمی کنند. یک دختر نوجوان به طور متوسط 34،000 فولیکول رشد نیافته تخمک دارد در حالیکه تقریباً فقط 350 تای آن در طول زندگی وی رشد می کنند و بالغ می شوند. تخمک های استفاده نشده بعداً خراب می شوند.



6) بلوغ ساختار مغز را تغییر می دهد.می دانیم که تغییرات هورمونی در بدن برای تحریک رشد و آماده کردن بدن برای تولید مثل لازم هستند اما چرا نوجوانان اینقدر از نظر احساسی ناخوشایند هستند؟ هورمون هایی مثل تستوسترون رشد نورون های عصبی در مغز را تحت تاثیر قرار می دهند و تغییراتی که در ساختار مغز ایجاد می شود تغییرات رفتاری زیادی را در بر دارد. با بالغ شدن ناحیه جلویی غشای مغز، خامی احساسی، بی عاطفگی و قدرت ضعیف در تصمیم گیری را باید انتظار داشت.


7) موهای سلولی ماده مخاطی را حرکت می دهد.اکثر سلولها در بدن پوششی مو مانند روی خود دارند که به عملکردهای بسیاری در بدن کمک می کند، از هضم غذاها گرفته تا شنوایی. در بینی، این موها به خشک کردن ماده مخاطی در حفره بینی تا گلو کمک می کند. هوای سرد این فرایند خشک کردن را کندتر می کند و باعث می شود که ماده مخاطی بالا بیاید و باعث شود که آب بینیتان بیاید.


8) دندان عقل فقط جای دندان ها در دهان را تنگ تر می کند.سیر تکامل بی عیب و کامل نیست. اگر بود باید به جای دندان عقل بال در می آوردیم. گاهی اوقات ویژگی های بی استفاده در برخی انواع موجودات ایجاد می شود فقط به خاطر اینکه آسیبی نمی رساند. اما دندان عقل همیشه هم توسط دندانپزشکان جراحی و کشیده نمی شد. در گذشته، این دندانها یک ست دیگر از دندان های آسیاب بودند اما با رشد مغز، ساختار استخوان فک ما تغییر کرد و باعث شد که دیگر دهان جایی برای دندان عقل نداشته باشد.


9) دنیا با شما می خندد.همانطور که وقتی کسی کنار شما خمیازه بکشد شما هم به خمیازه می افتید، شواهد جدید نشان می دهد که خنده هم تقلید برانگیز است. شنیدن خنده ناحیه مغز را تحریک به آن حرکت در صورت می کند. تقلید نقش مهمی در روابط اجتماعی دارد. اشاراتی مثل عطسه کردن، خندیدن، گریه کردن و خمیازه کشیدن راهی برای ایجاد روابط اجتماعی قوی بین یک گروه است.


10) پوست شما چهار رنگ دارد.همه پوست ها در حالت عادی سفید کرم رنگ است. رگ های خونی نزدیک به سطح پوست سرخی به آن می دهد. رنگ دانه زرد هم پوست را تحت تاثیر قرار می دهد. همچنین ملانین قهوه ای رنگ هم که در واکنش به اشعات فرابنفش ایجاد می شود در تعداد بالا رنگ سیاهی به پوست می دهد. این چهار رنگ در اندازه های مختلف میکس شده و رنگ پوست همه نژادهای کره زمین را می سازد.

سفيدي مو

 رنگ مو توسط سلول های کوچک بنام ملانوسیت (melanocyte) در فولیکول های مو تولید می شود  . بدین شکل که در قسمت تحتانی پوست ، سلول‌های ملانوسیتی دائما ماده ای با نام ملانین تولید می‌کنند که رنگ موها را ایجاد می‌کند. زمانیکه ملانوسیت‌ها کاملا فاقد رنگدانه گردند ، مو سفید می‌شود و در صورتی که میزان ملانین مو کمتر از حالت نرمال شود ،  مو خاکستری و یا نقره‌ای میگردد. در طول زندگی ، فعالیت ملانوسیت در فولیکولها کاهش میابد که موجب پدید آمدن موهای خاکستری ( یا سفید) میشود . در افراد زير بیست سال ، سفيدي مو میتواند علت ژنتيکی داشته باشد . مشکل لک و پيس ،  پرکاری تیروئید و سوء تغذيه از عوامل دیگر آن است .

* رایج ترین علل ظهور موهای سفید در کودکان کمبود ویتامین B12  است . ویتامین B12  یا کوبالامین (cobalamin) در غذاهای حیوانی وجود دارد . این ویتامین جهت رشد و عملكرد طبیعی سلولهای بدن لازم است.  نارسایی دراین ویتامین منجر به كم خونی میشود كه در پی آن با کمبود اكسیژن در سلولها به اختلالات در سیستم عصبی میکشد  و همینطور میتواند بر رنگ مو تاثیر بگذارد . ویتامین B12 در خوراکیهای حاوی پروتئین حیوانی وجود دارد . منابع این ویتامین كبد ، كلیه ، شیر، تخم مرغ ، ماهی و پنیر است . شکلهای دارویی این ویتامین نیز موجود میباشد . البته كمبود ويتامينهایي چنان C، B5، اسيد فوليك ، ويتامين A و همینطور کمبود مواد مینرال میتوانند موجب سفيدي زود هنگام موي سر گردند.

* ظهور موهای خاکستری ممکن است علت ژنتیکی داشته باشد . مو خاکستری می تواند در اثر عارضه هایی چون  neurofibromatosis و tuberous sclerosis پدید آید .

* چند اختلالات تیروئیدی ، به ویژه پرکاری تیروئید میتواند به کاهش فعالیت ملانوسیت تاثیر بگذارد . پرکاری تیروئید همچنین می توان موجب موارد ذیل گردد : تپش قلب ، افزایش تعریق ، عصبانیت ، افزایش حرکات دودی روده ، لرزش دست ، چشمان بیرون زده ، افزایش اشتها ، زودرنجی، بی قراری ، کج خلقی  ، پرتحرکی، ضعف عضلات شانه و ران ، کاهش وزن ، اختلال خواب در کودکان و غیره  .

* لک و پيس يا ويتيليگو‌ از دست‌ رفتن‌ رنگ‌ پوست‌ به‌ صورت‌ لكه‌لكه میباشد ‌. علایم‌ شایع آن ‌لكه‌های صاف‌ سفید با شكل‌ نامنظم‌ است که باعث‌ آزار و خارش‌ نمی‌شوند و این اختلال‌ باعث‌ خاكستری‌ شدن‌ زود هنگام‌ مو می‌گردد .

منبع :سايت پزشك و پرستار

چاي سبز

نوشيدن چای سبز ( Green Tea ) بطور روزانه ، فوايد زياديی برای سلامتی دارد


چاي سبز Green Tea


چاي سبز معمولاً براي معالجه بيماريها تجويز مي شود. اما مردم در تمام نقاط جها ن پي برده اند كه نوشيدن چاي سبزبطور روزانه فوايد سلامتي زيادي دارد. چاي سبز ماده پيشگيري كننده مهمي در قبال سرطان، افزايش چربيهاي خون، سفت شدن رگها و حفره هاي دندان تلقي ميشود.

اين گياه در قبال اسهال خوني ناشي از باكتري مصونيت ايجاد مي كند. چاي سبز در رفع پاره اي از عفونتهاي قارچي، باكتري و حتي ويروسي (نظير سرماخوردگي عادي) نيز مفيد است. تفاوت بين چاي سبزو سياه در نحوه عمل آوري آنهاست. برگهاي تازه چاي كمي بخار داده ميشود و سپس به سرعت در چاي سبز خوشكانده ميشود.

اين عمل از كنش آنزيمها در متلاشي كردن مواد غذايي و مغزي موجود در چاي بنام “پلي فنول” كه عناصر ضد سرطاني چاي سبز محسوب ميشوند، پيشگيري مي كند. پلي فنول چاي سبز حتي در مقايسه با ويتامين هاي C و E ضد اكسيد كننده بهتري است.

چاي سبز براي سيستم هاضمه شما نيز مفيد است. چاي سبز سبب ميشود كه روشنتر فكر كنيد و حتي قوه بينايي شما را نيز تقويت مي كند. اين گياه رگها را تقويت و از تجمع چربيهاي زياد در خون جلوگيري مي كند. اين گياه خلط را از گلوي ملتهب پاك و اثر مواد سمي را خنثي مي كند. “تانين” موجود در اين گياه مي تواند از تداوم اسهال جلوگيري كند. اگر در صدد افزايش ميزان تانين در چاي هستيد، بگذاريد بيشتر دم بكشد.

معرفي گياه

گياه چاي، گل بزرگي است كه داراي برگهاي هميشه سبز است. چاي سبز اثالتاً بومي چين است كه در آن كشور بيش از پنج هزار سال مورد مصرف بوده است. امروزه چاي در تمامي نقاط آسيا و بخشهايي از خاورميانه و آفريقا نيز كشت ميشود. چاي سياه در آمريكا بيشتر رايج است و تخمير داده ميشود و به اندازه چاي سبز سالم نيست. چاي سبز تخمير داده نميشود (چاي اولانگ نيمه تخمير شده است).

تركيبات گياه

غنچه برگ و برگهاي جوان بهترين بخش چاي سبز هستند. چاي حاوي كافئين آلكالوئيدهاي پورين، تئوفيلين و تئوبرومين است. اما فعال ترين تركيبات موجود در آن عبارت است از پلي فنولها كه بسياري از خواص درماني و پيشگيرانه ناشي از وجود آنها است.


اشكال موجود

اغلب فرآورده هاي چاي سبز به صورت برگ خشك چاي عرضه ميشوند. البته عصاره هاي تهيه شده از برگها و غنچه برگ آن موجود است. چاي سبز حاوي ۳۰۰ تا ۴۰۰ پلي فنول و ۵۰ تا ۱۰۰ ميلي گرم كافئين در هر ليوان است. فرآورده هاي چاي سبز عاري از كافئين داراي پلي فنولهاي فشرده (۶۰ تا ۸۹ درصد كل پلي فنولها) است.

نحوه ‌مصرف

يكي از عناصر فعال در چاي سبز به اندازه آسپيرين ازتجمع پلاكتهاي خوني جلوگيري مي كند كه اين اثر جريان خون را بهبود مي بخشد. چاي سبز از سخت شدن رگها نيز جلوگيري مي كند. تحقيقات مردمي نشان مي دهد كه در كشورهايي كه مردم هر روز چاي سبز مصرف مي كنند موارد سرطاني كمتر بوده است، هر چند بين اين دو هيچ رابطه علت و معلولي تاييد نشده است. اما چاي سياه فاقد خاصيت مشابهي است.

در واقع، اگر به مقدار زيادي چاي سياه مصرف كنيد، ضريب خطر ابتلا به سرطان راست روده، كيسه صفرا و مخاط رحم را افزايش مي دهيد. اثرات ضد سرطاني چاي سبز در موارد سرطان مجراي معده- روده اي، سرطان ريه و پستان بيشتر نمايان است. چاي سبز قوياً به عنوان جايگزيني براي چاي سياه و قهوه توصيه ميشود.

 نوشيدن روزانه سه ليوان چاي سبز (حاوي سه گرم مواد حل شدني، يا ۲۴۰ تا ۳۲۰ گرم پلي فنولها) يا روزانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ ميلي گرم عصاره استاندارد چاي سبز (عصاره ها بايد حاوي ۸۰ درصد پلي فنولها و ۵۵ درصد اپي گالوكزچين) ميزان مصرفي چاي سبز است. انواع فرآورده هاي كپسولي و مايع چاي سبز نيز قابل دسترسي است.

تداخل هاي احتمالي

اگر داروهاي الكالين (نسخه اي يا بدون نسخه) مصرف مي كنيد، بهتر است كه از مصرف چاي بپرهيزيد. تانين موجود در چاي با داروهاي الكالين (قليايي) تداخل پيدا مي كند كه اين امر سبب ميشود كه داروها كم اثر باشند

منبع :سايت پزشكان 

عسل و دارچین

عسل واژه ای عربی است که در فارسی به آن " انگبین " می گویند. 
گذشتگان آن را مظهر پاکی و خلوص و نشانه قدرت می دانستند و در یونان و روم باستان مظهر برکت، عشق و زیبایی بود و مالیات خود را براساس آن می پرداختند. زنبور برای تهیه عسل، شهد گل های مختلف را جمع آوری می کند. جالب است بدانید برای تولید هر کیلوگرم عسل، زنبور باید 2 میلیون بار روی گل ها بنشیند و شهد آن ها را جمع آوری کند. بنابراین تهیه عسل کار بسیار دشواری است و هر زنبور عسل در طول عمر 6 تا 8 هفته ای خود تنها یک قاشق مرباخوری از آن را تهیه می کند.
در کندوی زنبور نوعی عسل هم برای تغذیه ملکه تهیه می شود که " اکسیر طول عمر" نامیده می شود. از آن جا که عسل از شهد گل های مختلف تهیه می شود رنگ آن بستگی به گیاهی دارد که زنبور از آن تغذیه کرده است گذشته از آن شرایط آب و هوایی و جغرافیایی نیز در رنگ و بوی عسل تاثیر دارد. عسل با وجود شیرین بودن اگر به مقدار معینی مصرف شود، برای هر نوع بیماری از جمله دیابت موثر است.

فایده دارویی عسل و دارچین :
١ . درمان بیماری قلبی : مخلوطی از عسل و پودر دارچین را تهیه کنید و به جای مربا روی نان قرار دهید و به طور منظم در وعده صبحانه صرف کنید. این روش در کاهش کلسترول، جلوگیری از بروز حمله قلبی، تنفس راحت و تقویت ضربان قلب موثر است. بیماران مبتلا به حمله قلبی نیز با مصرف روزانه این مخلوط از حمله قلبی بعدی درامان خواهند بود. بررسی روی سالمندان در آمریکا و کانادا نشان داده است، با بالا رفتن سن شاهرگ های حیاتی و سیاهرگ ها خاصیت انعطاف پذیری خود را از دست می دهد. عسل و دارچین به شاهرگ ها و سیاهرگ ها قدرتی تازه می بخشد.
٢ . از بین بردن اثر خارش نیش های حشرات : مخلوطی از یک سهم عسل، ٢ سهم آب ولرم و یک قاشق چای خوری پودر دارچین را روی قسمتی از بدن که احساس خارش می کنید، قرار دهید خارش و درد در عرض یک یا ٢ دقیقه فروکش خواهد کرد.
٣ . درمان التهاب مفصل(آرتریت): روزانه، یک وعده صبح و یک وعده شب، مخلوطی از یک فنجان آب گرم، ٢ قاشق چای خوری عسل و یک قاشق چای خوری پودر دارچین مصرف شود. این مخلوط معجزه گر در صورت مصرف به طور منظم آرتریت های مزمن را نیز درمان می کند. بررسی های اخیر روی ٢٠٠ بیماری که قبل از صرف صبحانه از این مخلوط استفاده کردند نشان داد، ٧٣ نفر از آنان در عرض یک هفته کاملا از درد رهایی پیدا کردند و پس از یک ماه بیشتر افرادی که قادر به راه رفتن یا حرکت نبودند، بدون احساس هیچ دردی توانایی راه رفتن و تحرک خود را به دست آوردند.
٤ . جلوگیری از ریزش مو: قبل از دوش گرفتن مخلوطی از مقداری روغن زیتون داغ، یک قاشق چای خوری عسل و یک قاشق پودر دارچین را به مدت ٥ تا ١٥ دقیقه روی سر قرار دهید و سپس آن را بشویید.
٥ . از بین بردن عفونت مثانه: ٢ قاشق غذاخوری عسل به همراه یک قاشق چای خوری پودر دارچین را با مقداری آب ولرم حل کنید و آن را بنوشید. این روش باعث می شود که میکروب های مثانه از بین برود.
٦ . درمان درد دندان: مخلوطی از یک قاشق چای خوری پودر دارچین و ٥ قاشق چای خوری عسل تهیه کنید و روی دندان خراب بمالید. این عمل را ٣ بار در روز تکرار کنید تا درد تسکین یابد.
٧ . کاهش کلسترول: ٢ قاشق غذاخوری عسل را با ٣ قاشق چای خوری پودر دارچین در یک لیوان چای حل کنید و بنوشید. این کار میزان کلسترول خون را طی ٢ ساعت به ١٠ درصد کاهش می دهد.
٨ . درمان سرماخوردگی: به مدت ٣ روز از مخلوط یک قاشق غذاخوری عسل با یک چهارم قاشق چای خوری پودر دارچین استفاده کنید. این روش برای درمان سرفه مزمن و سرماخوردگی و سینوزیت به کار می رود.
٩ . درمان ناباروری: برای برطرف کردن این مشکل، به مردان توصیه می شود ٢ قاشق غذاخوری عسل را قبل از خواب میل کنند. در کشورهای چین، ژاپن و خاوردور که با مشکل ناباروری مواجه اند، در طول روز مخلوطی از مقداری پودر دارچین و یک دوم قاشق چای خوری عسل را به طور مرتب روی لثه و داخل دهان خود قرار می دهند تا مخلوط حاصل از طریق بزاق وارد بدن شود. زوجی که مدت ١٤ سال بچه دار نمی شدند با شروع مصرف عسل و دارچین پس از مدت کوتاهی صاحب دوقلو شدند.
١٠ . درد معده: مصرف عسل و پودر دارچین علاوه بر درمان درد و نفخ معده، زخم معده را نیز درمان می کند.
١١ . تقویت سیستم ایمنی: استفاده روزانه از عسل و پودر دارچین سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و بدن را از حمله باکتری و ویروس محافظت می کند. دانشمندان دریافتند که عسل دارای مقدار زیادی ویتامین و آهن است. مصرف مداوم عسل گلبول های سفید خون را تقویت می کند تا بتواند با باکتری ها و بیماری های ویروسی مقابله کند.
١٢ . برطرف کردن سوء هاضمه: قبل از هر وعده غذا، پودر دارچین را روی ٢ قاشق غذاخوری عسل بریزید و میل کنید تا از ترشح اضافی اسید معده رهایی پیدا کنید زیرا این مخلوط غذاهای سنگین را به راحتی هضم می کند.
١٣ . جلوگیری از آنفلوآنزا: دانشمندی در اسپانیا ثابت کرده که مخلوط عسل و دارچین دارای مواد مفید طبیعی است که از میکروب های آنفلوآنزا و سرماخوردگی جلوگیری به عمل می آورد
١٤ . افزایش طول عمر: مصرف دائم و مرتب عسل و پودر دارچین مانع پیری زودرس می شود. مخلوطی از ٤ قاشق چای خوری عسل، یک قاشق چای خوری پودر دارچین و ٣ فنجان آب گرم را با هم بجوشانید. سپس مخلوط به دست آمده را ٣ الی ٤ بار در روز به مقدار یک چهارم فنجان میل کنید. این مخلوط علاوه بر طراوت بخشیدن و نرم نگه داشتن پوست از پیری زودرس نیز جلوگیری می کند.
١٥ .برطرف کردن جوش صورت: قبل از خواب مخلوط ٣ قاشق غذاخوری عسل و ١ قاشق چای خوری دارچین را روی جوش ها قرار دهید و روز بعد با آب ولرم بشویید. تکرار روزانه این کار به مدت ٢ هفته، جوش ها را از بین می برد.
١٦ . درمان عفونت های پوستی: قرار دادن مخلوطی به مقدار مساوی از عسل و پودر دارچین روی قسمت های مختلف پوست، عفونت های پوستی و اگزما را نیز درمان می کند.
١٧ . درمان سرطان: تحقیقات جدید انجام گرفته در ژاپن و استرالیا نشان داده، سرطان های پیشرفته معده و استخوان به طور موفقیت آمیزی درمان شده است. بیماران مبتلا به این سرطان ها ٣ بار در روز و به مدت ٣ ماه یک قاشق غذاخوری عسل و یک قاشق چای خوری دارچین را مخلوط و مصرف می کنند.
١٨ . از بین بردن خستگی مفرط: مصرف نصف قاشق غذاخوری عسل و مقداری پودر دارچین در یک لیوان آب اول صبح و بعد از ظهر که بدن با افت نشاط روبه رو است طی یک هفته نیروی حیاتی بدن را افزایش می دهد.
١٩ . از بین بردن بوی بد دهان: شما می توانید پس از بیدار شدن از خواب با محلولی از یک قاشق چای خوری عسل، مقداری پودر دارچین و آب گرم غرغره کنید تا در طول روز مشکل بوی بد دهان را نداشته باشید.
٢٠ . مشکل شنوایی: مصرف روزانه مقدار مساوی از عسل و پودر دارچین در صبح و شب مشکل شنوایی را برطرف می کند.

شایان ذکر است، عسل مورد مصرف باید خام و پاستوریزه نشده باشد. زیرا که آنزیم های لازم به هنگام عمل پاستوریزه به علت حرارت دیدن از بین می رود. 


منبع : وبلاگ زندگی ها

 

ملاتونین

ملاتونین چیست ؟ چاپ ايميل

ملاتونین یا هورمون شب

پزشکی . نت : هورمون ملاتونین در سال 1958 میلادی توسط "آرون لرنر" یک متخصص امراض پوست در دانشگاه ییل در نیو هاون آمریکا کشف شد. این هورمون نقش چشمگیری در فعل و انفعالات بدن دارد که از مهمترین آنها به هدایت ریتم فعالیت انسان در شب و روز می توان اشاره کرد.


این هورمون توسط غده "پینه آل" در غده اپیفیز (اپیتالاموس یا صنوبری) مغز، شبکیه و گلبول های خون تولید می شود. در حالیکه تابش و پرتوی نور روز به چشم، از تولید ملاتونین جلوگیری می کند، تاریکی شب تولید این هورمون در خون را افزایش داده و ایجاد خواب آلودگی می کند.

تولید ملاتونین در بدن، در شب 10 برابر میزان آن در روز است و این هورمون در کنار وظایف دیگر، فعالیت های بدن هنگام خواب را تنظیم می کند و به جهت ارتباط ترشح آن با نور، به تنظیم خواب و بیداری کمک می کند. میزان ملانونین در بدن انسان در روزهای زمستان که تابش نور صرفا چند ساعت است، افزایش می یابد. خستگی و احساس خواب، افسردگی زمستانی و ناراحتی های هنگام خواب می تواند از نتایج فصل زمستان باشد، بدین خاطر پیاده روی در روزهای این فصل توصیه می شود. پایین بودن مقدار ملاتونین در بدن می تواند باعث بیخوابی شود. بدن با افزایش سن، ملاتونین کمتری تولید می کند که در نتیجه مدت خواب بطور میانگین کاهش یافته و باعث بیخوابی می شود. حتی "کارهای شیفتی" و سفرهای دور نیز می تواند بر مقدار ملاتونین در بدن به خاطر تغییر ساعات خواب و بیداری تاثیر منفی داشته باشد.

ملاتونین یک هورمون مهم، محافظ و یک آنتی اکسیدان قوی است.

ملاتونین که هورمون شب نامیده می شود، از نظر شیمیایی یک اسید امینه ساده و از نظر بزرگی مولکول نیز یک هورمون کوچک است که می تواند در تمام سلول ها و مکان های بین سلولی جای گیرد. بخش اعظم ملاتونین در سلول های عصبی ویژه ( پینه آل) یک غده کوچک به درشتی عدس در مرکز مغز ساخته می شود. ملاتونین در سلول های شبکیه چشم نیز تولید می شود که حاوی فتورسپتور هستند. ملاتونین در غده اپیفیز از اسید امینه تریپتوفان و سروتونین یک ماده پیام آور، ساخته می شود و از سوی این غده در یک ریتم و خاص روزانه وارد خون می شود و از طریق جریان خون به تمام بدن تقسیم می شود. ملاتونین در انسان ها، حیوانات، گیاهان و حتی تک سلولی ها و جلبک های بسیار قدیمی و کهن وجود دارد. اپیفیز مغز و ترشح ملاتونین از طریق تابش نور بر روی شبکیه و بافت های عصبی هدایت می شوند. تاریکی، ساخت ملاتونین را تقویت و تشدید کرده و نور از ترشح آن جلوگیری می کند. بدن در سحرگاه و طی روز، ملاتونین کمتری تولید می کند اما در غروب و شب ترشح این هورمون افزایش می یابد. اثر ملانونین را نور طبیعی یعنی نور خورشید هدایت می کند اما بدن به ویژه نور نئون را در حد بالایی به عنوان تاریکی قلمداد می کند.

ادامه نوشته

نوشابه

وقتی نوشابه می‌خورید، چه اتفاقی می‌افتد؟

Photobucket

10 دقیقه بعد : 10 قاشق چای‌خوری شکر وارد بدنتان می‌شود. می‌دانید چرا با وجود خوردن این حجم شکر دچار استفراغ نمی‌شوید؟ چون اسید فسفریک، طعم آن را کمی می‌گیرد و شیرینی‌اش را خنثی می‌کند.

20 دقیقه بعد : قند خونتان بالا می‌رود و منجر به ترشح ناگهانی و یک ‌جای انسولین می‌شود. کبدتان شروع می‌کند به تبدیل قند به چربی تا قند خون، بیشتر از این بالا نرود.

40 دقیقه بعد : حالا دیگر جذب کافئین کامل شده؛ مردمک‌های‌ چشمتان گشاد می‌شود، فشار خونتان بالا می‌رود و در پاسخ به این حالت، کبدتان قند را به داخل جریان خون رها می‌کند. گیرنده‌های آدنوزین مغز حالا بلوک می‌شوند تا از احساس خواب‌آلودگی جلوگیری کنند.

45 دقیقه بعد : ترشح دوپامین افزایش پیدا می‌کند و مراکز خاصی در مغز، که حالت سرخوشی ایجاد می‌کنند، تحریک می‌شوند. این همان مکانیسمی است که در مصرف هروئین منجر به ایجاد سرخوشی می‌شود.

60 دقیقه بعد : اسید فسفریک موجود در نوشابه، داخل روده کوچک، به کلسیم، منیزیم و روی می‌چسبد. متابولیسم بدن افزایش پیدا می‌کند. میزان بالای قند خون و شیرین‌کننده‌های مصنوعی، دفع هرچه بیشتر کلسیم را از طریق ادرار باعث می‌شوند.

مدتی بعد : کافئین در نقش یک داروی مدر (ادرارآور) وارد عمل می‌شود. حالا دیگر کلسیم و منیزیم و رویی که قرار بود جذب بدن شود، بیش از پیش از طریق ادرار دفع می‌شود و به همراه آن مقادیر زیادی آب، سدیم و دیگر الکترولیت‌ها نیز از دست می‌رود.

مدتی بعدتر : کم‌کم آن غوغایی که در بدن‌تان ایجاد شده بود فروکش می‌کند و نوبت به افت قند می‌رسد. در این مرحله یا خیلی حساس و تحریک‌پذیر می‌شوید یا خیلی کرخت و بی‌حال. حالا دیگر تمام آن آبی را که از طریق نوشابه وارد بدن خود کرده بودید، دفع کرده‌اید؛ آبی که می‌شد به جای اسید و کافئین و شکر، حاوی مواد مفیدی برای بدن‌تان باشد. تا چند ساعت بعد اثر کافئین هم از بین می‌رود و شما هوس یک نوشابه دیگر می‌کنید.


مضرات نوشابه هاي رژيمي :


در نوشابه هاي رژيمي به جاي شكر از شيرين كننده هاي مصنوعي عمدتاً آسپارتام استفاده ميكنند كه خود اين ماده، اشتهاآور است و مي تواند باعث سردرد، سرگيجه و كاهش حافظه شود. مصرف بيش از اندازه آسپارتام خالي از عارضه نيست. تومور مغزي، نقص عضو جنين و بروز حمله هاي صرع بعضي از اين عوارض هستند.

مصرف مداوم نوشابه به علت بالا بودن اسيد فسفريك آن باعث پوكي استخوان و پوسيدگي دندانها ميشود. همچنين خوردن نوشابه باعث چاقي و افزايش وزن ميشود. همچنين باعث توليد انسولين زياد در بدن ميگردد كه فرد را يك قدم براي ابتلا به ديابت نزديك ميكند. قند موجود در يك بطري نوشابه گازدار برابر با دو بسته شكلات است.

نوشابه ‌خورترین ملت جهان كدامند ؟! 

سرانه مصرف نوشابه‌های گازدار در ایران ۴۲ ليتر است. با مقایسه این آمار با آمار دیگر کشورهای جهان به این نتیجه وحشتناک می‌رسیم که ما در سرانه مصرف نوشابه‌هاى گازدار مقام اول را در جهان پیدا کرده‌ایم !!! برای این که بیشتر تعجب كنيد، بد نیست بدانید که :
ميانگين مصرف نوشابه‌هاي گازدار در دنيا براي هر فرد 10 ليتر است.
در بيست سال اخير، مصرف نوشابه هاى گازدار در كشور، نزديك به ۱۵ درصد رشد داشته است.
در طی همين بیست سال، مصرف شير و لبنيات، تنها حدود يك دهم درصد رشد كرده است.
سرانه‌ مصرف لبنيات در ايران كمتر از يك سوم استاندار جهاني است.
طبق آمار، ۹۰ درصد كودكان ۲۴ ماهه تا ۱۲ ساله کشورمان، روزانه حداقل يك بار پفك و نوشابه مصرف كرده‌اند.
25 درصد از كودكان ايرانى به نوعی با سوء تغذيه دست‌ به ‌گریبانند.

سئوال

 

به نام خدا

سئوالات امتحانات نهایی درس زیست شناسی و آزمایشگاه ۲

از سال ۸۳-۸۰

به ترتیب فصل ها

ادامه نوشته

سال نو مبارك

ساقيا آمدن عيد مبارك بادت

مسیر پاسخ به نور

مسیر پاسخ به نور مشابه، در انسان و گیاه

ساعت زیستی

اغلب شما کم و بیش با واکنش‌های نوری فتوسنتزی که طی آن گیاه همراه با تبدیل  انرژی نور مرئی به انرژی شیمیایی، اکسیژن آزاد می‌کند آشنا هستید.

علاوه بر فتوسنتز، واکنش‌های نوری متعددی در گیاه مسئول تکوین و تغییرات فیزیولوژیک اند که از آن جمله «عکس العمل‌های نورـ آبی» است. 

عکس‌العمل‌های نور- آبی در کنترل رشد گیاه و همچنین باز و بسته شدن روزنه‌های هوایی گیاهان نقش دارد. گیرنده‌‌ی نور جذب کننده‌ی نور آبی در این فرایندها فلاوپروتئین‌هایی با نام «کرایپتوکُرم»‌ هستند.

کرایپتوکرم

گیرنده‌ها نوری از یک جزء پروتئینی و جزء غیرپرتئینی به نام «کروموفور» که نقشش جذب نور است تشکیل شده‌اند. در کرایپتوکرم‌‌ها بخش پروتئینی یکی از دو نوع پروتئین CRY1 یا CRY2 می‌باشد و کروموفور آن نوعی فلاوین می‌باشد.

در این گیرنده جذب نور آبی سبب احیای فلاوین می‌شود. فلاوین احیا شده با انتقال الکترون به مولکول‌های دیگر، نظیر سیتوکرومC ، باعث احیا شدن آنها و اکسید شدن خود می‌شود.

گیرنده‌های نوری در جانوران عموماً مربوط به بینایی است. بینایی به رنگیزه‌های حساس به نور «ردوپسین»، واقع در غشای سلول‌های شبکیه‌ی چشم، وابسته است. اما بر اساس تحقیقی که بر روی انسان و درزوفیلا صورت گرفته و در مجله‌ی Plos Biology به چاپ رسیده است، وجود کرایپتوکرم‌ها در پستانداران و حشرات نیز گزارش شده است. در این تحقیقات، که برای نشان دادن نقش کرایپتوکرم‌ها در جانوران انجام شده، نشان داده ‌شده است که این فلاوپروتئین‌ها تنظیم کننده‌ی ساعت زیستی ( ریتم شبانه‌روز فیزیولوژیکی بدن) هستند.

فلاوین

چگونگی عمل کرایپتوکرم‌ها در جانوران، هنوز مبهم است اما در تحقیق انجام شده توسط «تیم دکتر ناتالی هونگ»، که از طریق اندازگیری سطح فلاوین اکسید، بعد و قبل از تاباندن نور آبی به کشت‌های سلولی‌ این جانوران، به انجام رسیده، مشخص شده است که نور آبی سبب القای تغییر در سطح اکسیداسیون- احیای فلاوین متصل به گیرنده‌ی پروتئینی کرایپتوکرم می‌شود.

احیای نوری فلاوین سبب تجمع حدواسط سِمی‌کینونی ( فلاوین نیمه احیا ) می‌شود. این حدواسط به رادیکال سمیکینون تبدیل می‌شود. هم فرم رادیکالی و هم فرم غیر رادیکالی سِمی‌کینون قابل تبدیل به فرم کاملاً احیای فلاوین است که می‌تواند با احیای پروتئین‌های موجود در زنجیره‌ی انتقال الکترون، خود مجدداً اکسید شود. این مکانیسم همانند مکانیسمی است که در عکس‌العمل نور- آبی در گیاهان رخ می‌دهد.

بنابرتحقیقات انجام شده توسط تیم دکتر هونگ، مسیر واکنش‌های کرایپتوکرم‌های جانوری و گیاهی، با وجود عملکردهای متفاوت، یکسان است.  

منبع : http://www.tebyan.net/Science_Technology/MedicineSciences_Biotechnology/2009/1/25/84072.html


آنزیم های محدود کننده

آنزیم‌های محدودکننده

یکی از کشفیات مهمی که در پیشرفت مهندسی ژنتیک نقش مهمی داشت و تولید DNA نوترکیب را ممکن ساخت شناخت آنزیم‌های محدود کننده بود. اولین آنزیم محدودکننده در 1950 کشف گردید.

 

این آنزیم‌ها وسیله‌ی دفاعی باکتری‌ها در مقابل باکتریوفاژها می‌باشند و آنها را با مکانیسمی تحت عنوان «محدود کردن کنترل شده‌ی میزبان» (host controlling restriction ) از ابتلا به عفونت‌های باکتریوفاژی مصون می‌دارد. این مکانیسم به ‌این صورت است که باکتری با تولید آنزیم محدود کننده،  DNA فاژ را قبل از آنکه فرصت همانندسازی و تکثیر یابند، تجزیه می‌کند. اما سوالی که در اینجا وجود دارد این است که آیا ماده‌ی ژنتیک باکتری توسط آنزیم محدود کننده‌ای که خود تولید کرده تحت تاثیر قرار نمی‌گیرد؟ تجزیه‌ی DNA باکتری سبب مرگ سلول و تخریب آن می‌شود از این رو سلول برای مصون ماندن در مقابل حمله‌ی آنزیمی که خود تولید می‌کند مکانیسم متیلاسیون DNA را به کار می‌برد به این ترتیب آنزیم، دیگر قادر به شناسایی توالی‌های DNA و حمله به آن نمی‌باشد.

آنزیم‌های محدود کننده از گروه آنزیم‌های اندونوکلئاز می‌باشند و همانند قیچی DNA را در محل‌های ویژه‌ای با ترتیب بازی خاص قطع می‌کنند و برای آنکه  DNAقابل برش با آنزیم باشد لازم است که دارای این ترتیب ویژه باشد . توالی‌هایی از DNA که به وسیله‌ی آنزیم شناسایی می‌شوند را « جایگاه شناسایی» (recognition sites) می‌گویند که معمولاً 4-8 جفت نوکلئوتید دارد و عمدتاً «پالیندرومی» می‌باشند، یعنی هر دو رشته دارای توالی یکسان ولی عکس یکدیگر اند:

 

این آنزیم‌ها توسط اکثر باکتری‌ها تولید می‌شوند و تاکنون بیش از 1200 نوع از آنها شناسایی شده اند. اندونوکلئازها را از نظر شیوه‌ی عملکردشان در سه گروه قرار می‌دهند که از آن میان نوع II در کلونینگ ژن کابرد و اهمیت دارد چراکه آنزیم‌های نوع II انتهای چسبنده تولید می‌کنند.

بسیاری از اندونکلئاز‌های محدود کننده برش ساده‌ای را در میان جایگاه شناسایی بر روی DNA دو رشته‌ای ایجاد می‌کنند و نتیجه‌ی آن ایجاد دو « انتهای صاف» یا blunt end می‌باشد. این آنزیم‌ها نوع I محدود کننده‌ها هستند. از جمله این آنزیم‌ها می‌توان به AluI که از باکتری Arthrobakter luteus استخراج می‌شود و توالی شناسایی آن «AGCT« است، اشاره کرد.

در «انتهای چسبنده » یا stiky end ،که آنزیم‌های نوع II آن را ایجاد می‌کنند، در انتهای هر قطعه‌ی حاصل از برش، 2 تا 4 نوکلئوتید تک رشته‌ای و بدون مکمل باقی می‌مانند و از آنجا که می‌تواند با قطعه‌ی مکمل خود جفت شود به آن انتهای چسبنده می‌گویند. از جمله آنزیم‌هایی که انتهای چسبنده ایجاد می‌کند می‌توان EcoRI با جایگاه شناسایی«GAATTC»  از باکتری اشرشیاکولی و HindIII با جایگاه شناسایی « AAGCTT » از باکتری Haemophilus influenzae را نام برد.

اگر دو مولکول DNA مختلف با آنزیم محدود کننده‌ی یکسانی برش داده شوند قطعاتی با انتهای چسبنده و مکمل ایجاد می‌‌شود و به این ترتیب می‌توان انتهای یک DNA را با انتهای  DNA دیگر جفت و متصل کرد و DNA نوترکیب ایجاد کرد. البته کاربرد انتهای چسبنده به تنهایی برای تولید DNA نوترکیب کفایت نمی‌کند چرا که پیوند بین ناحیه‌های تک رشته‌ای از نوع پیوند هیدروژنی  بین بازهای نیتروژنی DNA است و به اندازه‌ی کافی قوی نیست تا دو مولکول DNA را به همدیگر متصل نگاه دارد. برای رفع این مشکل باید پیوند کوالان فسفودی‌استر بین قطعات برقرار کرد که این عمل با به کاربردن آنزیم دیگری به نام «لیگاز» مقدور می‌گردد.

نحوه‌ی نامگذازی آنزیم‌های محدود کننده: حرف اول، که بزرگ نمایش داده می‌شود، از نام سرده‌ی باکتری گرفته می‌شود و 3 حرف بعدی از حروف اول گونه‌ی باکتری‌ای که آنزیم متعلق به آن است و عدد یونانی که در پایان ذکر می‌شود شماره‌ی آنزیم با توجه به اولویت کشف آنها است. به عنوان مثال  EcoRI اولین آنزیم کشف شده از اشرشیاکولی و EcoRV پنجمین آن می‌باشد.

منبع :سایت تبیان

گرفتگی عضلات

گرفتگی ناگهانی عضلات هنگام پياده روی

اگر بعد از ۵ دقيقه پياده روی يا بيشتر، عضلات ساق پای شما دچار گرفتگی و درد شد، ولی ساير اوقات اينگونه نبود، نشان می دهد شما دچار لنگی پا بصورت متناوب هستيد که در اثر نرسيدن خون کافی به پاها اتفاق می افتد.

هنگام پياده روی، اگر سرخرگ هايی که خون را به سمت پاها می برند، دچار گرفتگی شوند، ديگر نمی توانند مقدار زيادی خون را به سمت پاها عبور دهند و در نتيجه عضلات ساق پای شما دچار آسيب و درد می شود.

هنگام پياده روی، عضلات پاهای شما نياز به مقدار زيادی خون دارند. بنابراين اگر سرخرگ هايی که خون را به سمت پاهای شما می برند، دچار گرفتگی شوند، ديگر نمی توانند مقدار زيادی خون را به سمت پاها عبور دهند و در نتيجه عضلات ساق پای شما دچار آسيب و درد می شود.

برای بهبود گرفتگی عضلات پا، آنقدر پياده روی کنيد تا عضلات پای شما درد بگيرد، سپس استراحت کنيد و بعد از برطرف شدن درد، مجددا”  پياده روی را شروع کنيد. همچنين بايستی مصرف چربی را کاهش دهيد.   

اگر ۶ هفته بطور منظم و با برنامه ورزش کنيد، می توانيد بدون احساس هيچ دردی، سه برابر حالت عادی پياده روی کنيد. ولی افرادی که     علی رغم اين ۶ هفته ورزش منظم، باز هم دچار گرفتگی و دردساق پا می شوند، حتما” دچار گرفتگی سرخرگ ها در ساير قسمتهای بدن خود هستند، بنابراين قبل از شروع برنامه ورزشی نزد پزشک برويد تا از سلامتی خود مطمئن شويد.

برای بهبود اين حالت، آنقدر پياده روی کنيد تا عضلات پای شما درد بگيرد، سپس استراحت کنيد و بعد از برطرف شدن درد، مجددا” پياده روی را شروع کنيد. همچنين بايستی مصرف چربی را کاهش دهيد. حتی ممکن است برای کاهش کلسترول ( چربی ) خون نياز به مصرف دارو داشته باشيد.

آسيب های عضلات پشت ساق پا شايع است و می توانند هر فردی از جمله نوجوانان، ورزشکاران و سالمندان را مبتلا کنند. اين آسيبها اغلب افرادی را گرفتار می کنند که قبل از ورزش و فعاليت شديد بدنی، بدن خود را گرم و آماده نمی کنند.

جراحان ارتوپدی معتقدند بهترين راه برای محافظت از عضلات بدن اين است که قبل و بعد از ورزش، بتدريج و با ملايمت عضلات را تحت کشش قرار دهيم. تحت کشش قراردادن عضلات ساق پا و پا ، علاوه بر کمک در پيشگيری از صدمات آنها، خطر آسيبهای کمر را نيز کاهش می دهد. برای انجام اين کار بر روی زمين بنشينيد و يک ساق پايتان را به حالت کشيده قرار دهيد کف پای ديگرتان را بر روی سطح داخلی ساق پای کشيده قرار دهيد اندکی به جلو خم شويد و در حالی که پنجه پای کشيده تان را به آرامي  به طرف بالا نگه داشته ايد آنر با انگشتان دست لمس کنيد.

منبع:پزشکان بدون مرز

گروه خونی و شخصیت

گروه خوني A :
افرادي آرام ، منظم ، مطيع قانون و قاعده و بدون اعمال خشونت هستند ، اما انعطاف ناپذير، تودار، خود خواه و مشكل پسندند . اين افراد در كارهاي حسابداري و هر گونه امور اقتصادي، مالي، كامپيوتر و مهندسي شايستگي بيشتري دارند
از خواص مهم افراد گروه خوني A آن است که از خوردن سبزي لذت مي برند و داراي دستگاه هاضمه بسيار ظريف مي باشند. سيستم دفاعي آنان با جايي که در آن زندگي مي کنند خوب همساني پيدا مي کند. در برابر حوادث روحي مثل استرس ها و ناراحتي هاي فکري با آرام کردن درون خود خوب مقاومت مي نمايند و افرادي فعال و سازنده به شمار مي روند.
افراد اين گروه در معرض ابتلاي به استرس ها قرار دارند و بهترين راه درمان استرس در افراد اين گروه استفاده از ورزش يوگا است. به طور کلي ورزش هاي سبک براي افراد اين گروه بسيار مفيد است. افراد اين گروه به خوبي مي توانند در جوامع پر جمعيت و بزرگ زندگي کنند و به طور کلي آنها افرادي هستند که تابع قانون، منظم و شايسته هستند. احترام ديگران را رعايت مي کنند و از خود خاطره خوبي در ساير افراد باقي مي گذارند. نخستين افراد اين گروه از بدو پيدايش انسان در کره زمين افرادي باهوش ، حساس و باشوق بودند و قادر بودند با حوادث محيط خود مبارزه کنند. اين افراد مي توانند در مواقع حساس به خوبي تصميم بگيرند و خوب و صحيح عمل کنند.
همچنين آنها قادرند که در مواقع سخت، اضطراب و هيجان خود را به خوبي کنترل کنند. اما وقتي هيجان و ناراحتي آنها از حد فراتر رود اين افراد منفجر مي شوند افراد اين گروه نمي توانند براي کارهايي که به مديريت دقيق نياز دارد نامزدهاي مناسبي باشند در حالي که افراد گروه O داراي اين صلاحيت مي باشند.

گروه خوني B :
افرادی انعطاف پذير، مستقل، عاطفي، صريح اللهجه، حساس و در عين حال با پشتكار هستند، ولي ناشكيبا، غير قابل پيش بيني و در كارها يي كه مورد علاقه اشان نيست تنبل هستند و دهانشان چفت و بست ندارد و نمي شود اسرار و كارهاي محرمانه را با آنها در ميان گذارد . اين افراد شايسته روزنامه نگاري ، نويسندگي ، هنر و كارهاي فكري هستند .
افراد گروه B در برابر برخورد با حوادث مي توانند بلافاصله تغيير وضع داده و خود را با شرايط زمان و مکان هم آهنگ کنند؛ اين سخن به آن معنا نيست که در فکر خود پابرجا نيستند بلکه منظور آن است که مي توانند با هر تغييري هماهنگ شده و خود را از برخورد با مشکلات در امان نگه دارند. افراد گروه B قادرند در مقابل بسياري از بيماري هاي شايع مقاومت و پايداري کنند. حتي اگر بيماري هاي قلبي و سرطاني هم بگيرند باز هم عمر بيشتري مي توانند داشته باشند.
اين افراد در مقابل بيماري ها مقاومت بيشتري نشان مي دهند و کمتر از ساير گروه ها بيمار مي شوند. کارهاي روزمره را با نهايت دقت و نظم انجام مي دهند. بهره وري از ورزش و خوردن غذاي فراوان برايشان مفيد است. شرايط زندگي براي اين افراد راحت تر است. کمتر دچار برخوردهاي ناراحت کننده مي شوند؛ به خوبي مي توانند نظرات ديگران را درک کنند.
30 تا 40 درصد از ميليونرها از گروه خوني B هستند. بسياري از مديران و اشخاص سطح بالا در جهان گروه خوني B دارند. افراد اين گروه داراي تعادل چشمگير و هماهنگي اعمال بدن هستند. انرژي هاي مختلفي که در بدن آنها وجود دارد موافق و موازي هم مي باشند و به همين جهت اين افراد کمتر دچار بيماري مي شوند. خواص گروه خوني B داشتن زندگي منظم و آرام است.

گروه خوني AB : افرادي منطقي ، حسابگر ، امين و روراست ، سازمان دهنده ، مطيع و در عين حال نيرومند هستند. اين افراد به آساني كسي را نمي بخشند ، گاهي خشمگين مي شوند ، اغماض را دوست ندارند ، محافظه كار هستند و نمي شود آنها را به آساني شناخت و دستشان را خواند . اينان براي مديريت ، قضاوت ، نمايندگي ، كارگري و كار فرمايي ( هر دو ) مناسبترند.
وجه مشخصه اين گروه همراه شدن خواص گروه A وB با هم است. قابليت تغيير شرايط بدني با تغيير يافتن عوامل خارجي را داشته، دستگاه هاضمه حساس و ضعيفي دارند. سيستم دفاعي آنها مقاومت کمي دارد و مي توانند با استفاده از ورزش به استرس ها و ناراحتي هاي محيطي پاسخ دهند. خلاقيت در اين افراد وجود دارد. آنها در همان مراحل اوليه استرس به آن جواب مي دهند و آن را از سر مي گذرانند. در افراد اين گروه عشق به معناي واقعي وجود دارد.
اين افراد ، مهربان خوش خلق، خليق و آرام هستند. ميل به نصيحت کردن و راهنمايي مردم در آنها زياد است و بسياري از آنها هر کاري از دست شان برمي آيد براي کمک به ديگران انجام مي دهند. سيستم دفاعي آنها ضعيف بوده و در برابر ميکروب ها و ويروس ها از خود مقاومت زيادي بروز نمي دهند. افراد گروه AB به خاطر حسن نيت فراوان و خوش قلبي ، هميشه خير و خوبي مردم را مي خواهند و همه را به صلح و آرامش دعوت مي کنند. بسياري از درمانگرها و کساني که روي انرژي درماني کار مي کنند داراي گروه خوني AB مي باشند

گروه خوني O :
افرادي سالمتر ، داراي هدف مشخص آ ينده نگر و انديشمند هستند ولي در عين حال بيش از ديگران حسود و مقام طلب هستند و پرحرفي مي كنند . افراد اين گروه سياستمداران ، وزيران و همچنين ورزشكاران خوبي مي توانند بشوند .
افراد اين گروه داراي ژني در بدن هستند که به آنها قدرت تحمل مصائب، اعتماد به نفس، شهامت و خوشبيني مي بخشد. افراد اين گروه خود را باور دارند و به خود اهميت فراوان مي دهند. علت اين امر آن است که گروه O قديمي ترين گروه خوني افراد جهان است و اجداد اين گروه به ورزش، شکار ، حمله به حيوانات، و مقاومت در برابر مشکلات عادت داشته اند و اين عادت به افراد بعدي اين گروه منتقل شده است.
به هر حال افراد اين گروه خوني، افرادي مصمم، کوشا، جدي، قاطع و پابرجا هستند و اگر تحقيق کنيد خواهيد ديد که بسياري از سياستمداران فعلي جهان در گروه خوني O قرار دارند.

منبع : سايت تبيان

نوشابه های گاز دار

نوشابه‌هاي گازدار با بدن ما چه مي‌كنند؟!

يکی از مشکلات تغذیه ای در ایران مصرف بیش از حد مجاز و بالا تر از استاندارد جهانی نوشابه های گاز دار و کافئینی است.

 مصرف سرانه نوشابه در ایران بیش از 33 لیتر است در حالیکه مصرف این نوشابه ها در کشور های دیگر به میزان 11 تا 12 لیتر در سال است این مطلب مؤید آن است که هر ایرانی در سال 3 تا 4 برابر استانداردهای جهانی از نوشابه های گاز دار استفاده   می‌کند.

نوشابه های گاز دار ترکیبی از گاز دی اکسید کربن ، مواد افزودنی، شکر صنعتی و آب است.هر قوطی نوشابهُ گاز دار معادل 10 قاشق شکر ، 150 کالری ، 30-55 میلی گرم کافئین و غرق در رنگ های مصنوعی است. این مقدار شکر ، کالری و مواد افزودنی مضر در یک محصول که هیچ ارزش غذایی ندارد ، نگران کننده است.علاوه بر آن وجود بعضی از مواد نگهدارنده و نیز اسید بنزوئیک از جمله عواملی است که افراط کنندگان در مصرف نوشابه های گاز دار را به سوی بیماری های صعب العلاج و سرطان ها سوق می دهد . برخی از تاُثیرات زیان بار این نوشابه ها عبارتند از:

 اثر بر استخوان ها : مصرف مداوم و روزانهُ نوشابه های گاز دار به علت وجود اسید فسفریک در تنظیم کلسیم و فسفر بدن اختلال ایجاد می کند . این اختلال به سه صورت ممکن است رخ دهد:1) اسید فسفریک نوشابه های گاز دار در بدن موجب خروج یون کلسیم از استخوان ها می شود.2) اگر این نوشابه ها حاوی کافئین هم باشند، سبب کاهش جذب کلسیم در استخوان ها می شود. 3)املاح فسفات موجود در نوشابه های گاز دار ، مانع از جذب کلسیم وعده غذایی میشوند ، بنابر این با مصرف مرتب این نوشابه ها ، بدن با اختلال در جذب کلسیم رژیم غذایی مواجه می شود.

اختلال در جذب کلسیم باعث کمبود کلسیم بدن شده و در نهایت مشکلات استخوانی نظیر پوکی استخوان را بوجود می آورد.همچنین نوشابه های گاز دار به دلیل داشتن خاصیت اسیدی، سختی مینای دندان های شیری کودکان را از بین می برند.

به منظور تاُیید نظریهُ مزبور، مطالعه ای روی 40 دندان شیری فاقد پوسیدگی و سایش صورت گرفت و پس از اندازه گیری سختی مینای آنها ، این دندان ها در معرض نوشابه های گاز دار قرار داده شدند و سختی انها مجدداً مورد ارزیابی قرار گرفت .در پایان ملاحظه شد که سختی دندان های شیری ، به طور قابل توجهی بعد از مصرف نوشابه های گاز دار کاهش مي‌يابد.با توجه به این که از دست رفتن سطح دندانی به محض رویش دندان در دهان آغاز می شود ممکن است آسیب به دندان های دائمی در دوران کودکی نیز دیده شود که این مسئله نه تنها برای رشد آتی دندان ها مخاطره انگیز است بلکه نیاز به ترمیم های وسیع را در آینده به دنبال خواهد داشت.از طرف دیگر اسید فسفریک و میزان بالای قند در این نوشابه ها به ترتیب منجر به سستی دندان ها شده و پوسیدگی دندان ها را تسریع می کنند.

 

اثر بر کلیه ها: بالا رفتن میزان اسید فسفریک در خون بر عملکرد کلیه ها تاُثیر منفی داشته، از آنجایی که کلیه ها قادر به دفع سریع آن نمی باشند باعث وارد آمدن فشار مضاعف به کلیه ها می شود. همچنین مصرف نوشابه های گاز دار سبب می گردد تا کلسیم از استخوان ها خارج شده و درون خون جریان یابد که این امر به نوبهُ خود موجب رسوب کلسیم اضافی در کلیه ها گردیده که در نهایت منجر به تشکیل سنگ‌های کلسیمی در کلیه ها می شود.

 

اثر بر دستگاه گوارش:به علت دمای پایین این نوشابه ها در دستگاه گوارش تاُثیر آنزیم‌های گوارشی کم شده و موجب پیدایش استرس در سیستم گوارشی می شود و در نتیجه غذای کمتری جذب بدن می شود و باقی ماندهُ غذای هضم نشده باعث ایجاد سموم و گاز های بد بو می گردد که از طریق جذب روده ای وارد خون شده و به تمام بدن منتقل می شود . و سر انجام پخش سموم در بدن باعث پیشرفت بیماری های گوناگون خواهد شد. علاوه بر آن اسید فسفریک نوشابه های گاز دار اسید کلریدریک موجود در معده را خنثی کرده در نتيجه عملکرد صحیح معده را تحت تاُثیر قرار می دهد.هنگامی که معده نا کار آمد گردید غذای مصرفی گوارش نیافته ، سبب سوء هاضمه،نفخ و کاهش جذب مواد مغذی می گردد .

از طرف دیگر اسیدیته نوشابه های گاز دار که بین 2/5 تا 3/5 می باشد موجب پدید آمدن محیطی اسیدی در معده می گردد و از آنجایی که در کل مسیر سیستم گوارشی تنها معده قادر به مقاومت در برابر چنین محیط اسیدی می باشد ، در دیگر اعضای سیستم گوارش بدن مانند دهان،گلو و مری در پی مصرف نوشابه های گاز دار،محیط اسیدی نا بهنجار و مخربی ایجاد می گردد.

علاوه برآن نوشابه های گاز دار خطر سرطان مری را افزایش می دهند همچنين باعث اتساع معده می شوند که این امر به نوبه خود باعث برگشت محتویات اسیدی از معده به داخل مری می شود. برگشت محتویات اسیدی معده بداخل مری یا رفلاکس با سرطان مری ارتباط مستقیم دارد. کشور هایی که در آنها میزان مصرف نوشابه گاز دار به ازای هر فرد در سال بیشتر از 80 لیتر است ، با افزایش میزان سرطان مری مواجه بوده اند.

و در آخر جالب است اگر بدانيد مححققان ثابت كرده‌اند که اگر یک تکه ناخن 72 ساعت در نوشابه حاوی اسید فسفریک باقی بماند به طور کامل حل خواهد شد.

منبع :http://behsite.ir

هپاتیت B

هـپاتیت B یک بــیماری جدی و خطرناک است که در کوتاه مدت ایجاد  بی اشتهایـی، خســتـگی، درد عضلانی، درد مـــفاصل، درد و تــورم شکــم، تیره شدن رنگ ادرار، یرقان (زردی)، اسهال و استفراغ، و در دراز مـــدت باعث آسیــب به کبد (سیروز کبدی)، سرطان کبد و مرگ می شـود. قـــدرت سرایت این بیمارى بیش از 100 برابر ویروس HIV  است. ویروس HIV حداکثر یک ساعت بیرون از بدن زنده مـى ماند در حـالى کـــــه ویروس هپاتیت بی (HBV)  هفت تا ده روز خارج از بدن زنده است و قابلیت بیماریزایی دارد.

نکته: واکسن هپاتیت B نخستین واکسن ضد سرطان محسوب میگردد، چراکه از بروز سرطان کبد جلوگیری میکند.

نکته:بیش از نیمی از اشخاص مبتلا به هپاتیت B فاقد علایم بالینی میباشند، اما ناقل بیماری هپاتیت B هستند.

آمار جهانی مبتلایان به هپاتیت B:

350 میلیون انسان در سراسر جهان به هپاتیت B مزمن مبتلا میباشند. سالیانه نیز یک میلیون نفر به علت ابتلا به این بیماری جان خود را از دست میدهند.

هپاتیت B  چگونه منتقل میشود؟

1- از طریق مادر آلوده به نوزاد خود.

2- تماس جنسی حفاظت نشده از راه مهبل و یا مقعد.

3- تماس با زخمها و یا خون آلوده فرد مبتلا به هپاتیت B.

4- سوراخ کردن غیر بهداشتی گوش، حجامت و خالکوبی.

5-به اشتراک گذاشتن مسواک، تیغ، ناخنگیر، ریش تراش و یا حوله فرد مبتلا.

6-استفاده از سوزن های تزریق مواد مخدر به صورت مشترک.

7-در مطب های دندانپزشکی که اصول بهداشت رعایت نمیشود.

8-از طریق دریافت فرآورده های خونی آلوده (امروزه نادر است).

نکته:هپاتیت B از حیوانات به انسان قابلیت انتقال ندارد. 

نکته: هپاتیت B از طریق تماسهای عادی و روزمره نظیر دست دادن انتقال نمی یابد(برای اطلاعات بیشتر به مقاله هپاتیت B رجوع کنید)

هپاتیت B چگونه تشخیص داده میشود؟

تنها روش تشخیص این بیماری انجام آزمایش خون و اندازه گیری آنتی ژن سطحی این ویروس (HBsAg) در خون است.

چگونه میتوان از ابتلا به هپاتیت B پیشگیری کرد؟

1-با دریافت واکسن هپاتیت B و همچنین تشویق دیگران به انجام واکسیناسیون.

2-اجتناب از تماسهای جنسی حفاظت نشده (با افراد غریبه).

3-عدم استفاده مشترک از وسایل شخصی فرد آلوده به هپاتیت B: حوله، ریش تراش، تیغ، مسواک، ناخن گیر.

4-عدم استفاده مشترک از سوزن و سرنگ تزریق مواد مخدر.

5- اعمال قوانین بهداشتى و رعایت اصول استریل کردن در مراکز درمانى و بهداشتى و مراکز دیگرى که مى توانند موجب سرایت بیمارى شوند.

نکته: ماهیت واکسن هپاتیت B ،A و C کاملا با یکدیگر متفاوت میباشند. بنابراین در صورت تلقیح واکسن هپاتیت B شما نسبت به دو نوع دیگر هپاتیت مصونیت پیدا نخواهید کرد. واکسن برای هپاتیت B و A در دسترس میباشد، اما برای هپاتیت C خیر.

آیا واکسن هپاتیت B ایمن است؟

بله کاملاً. تاکنون نزدیک به 800 میلیون نفر در سراسر جهان واکسیناسیون هپاتیت B را انجام داده اند.

نکته: بر خلاف تصور تزریق واکسن هپاتیت B، باعث ابتلا به بیماری MS نمیگردد.

میزان اثر بخشی واکسن هپاتیت B چقدر است؟

90 تا 95 درصد کسانی که واکسن را دریافت میکنند، در برابر ویروس هپاتیت B مصونیت پیدا میکنند. و این مصونیت مادام العمر بوده و نیازی به دریافت واکسن یادآور نیز ندارد.

آیا تست پاسخ آنتی بادی کافی پس از واکسیناسیون ضروری است؟

برای تمام افراد خیر. اما افراد زیر بایستی 2 تا 3 ماه پس از تزریق دوز سوم واکسن ، سطح پادتن ضد ویروس هپاتیت بی (HBsAb) آنها اندازه گیری گردد، تا از مصونیت بخشی واکسن اطمینان حاصل گردد:

- نوزادانی که از مادران آلوده به هپاتیت B متولد میشوند.

- افرادی که بطور مرتب همودیالیز میشوند.

- کسانی که با فرآورده های خونی آلوده در تماس هستند.

- افرادی که واکسن را از طریق باسن دریافت کرده اند.

محل تزریق واکسن کجاست؟

تلقیح واکسن بصورت عضلانی و بر روی عضله بازو انجام میگیرد.

چه کسانی بایستی واکسن هپاتیت B را دریافت کنند؟

1-تمام افراد 18 سال و زیر 18 سال (کودکان، نوجوانان و جوانان).

2-بزرگسالان بالای 18 سال  که در خطر ابتلا به این بیماری هستند:

- کسانی که  بیش از یک شریک جنسی دارند.

- افرادی که سابقه ابتلا به بیماریهای مقاربتی را دارند.

- مردان همجنس باز.

- افرادی که تماس جنسی با مبتلایان آلوده به هپاتیت B دارند.

- کادر بهداشتی درمانگاه ها و بیمارستانها که با خون و مایعات بدن آلوده در تماس میباشند: پزشکان-پرستاران-کارکنان بخش همودیالیز-تکنسین های آزمایشگاه ها، بانک خون و سازمان انتقال خون-دندانپزشکان و دستیاران آنها.

- بیمارانی که همودیالیز میشوند.

- افرادی که همراه با یک شخص مبتلا به هپاتیت B زندگی میکنند.

- تمام معتادان تزریقی.

- افرادی که قصد مسافرت به سایر کشورها را دارند.

نکته: چنانچه در گروه پر خطر نیز قرار ندارید، توصیه میگردد واکسن هپاتیت را تزریق کنید.

چه کسانی نبایستی واکسن هپاتیت B را تزریق کنند؟

1-افرادی که نسبت به مخمر نانوایی و یا دوز قبلی واکسن هپاتیت B آلرژی داشته اند.

2-کسانی که هنگام دریافت واکسن، مبتلا به یک بیماری متوسط و شدید میباشند، بایستی زمان تزریق واکسن را تا بهبودی کامل به تعویق اندازند.

ریسک  دریافت واکسن هپاتیت B کدام است؟

واکنش آلرژیک شدید(آنافیلاکسی) که شامل کهیر، تنفس دشوار و شوک است. این عارضه بسیار نادر است. از هر 600 هزار نفر، یکی احتمال دارد دچار آن گردد.

عوارض ناشی از دریافت واکسن هپاتیت B کدام است؟

1- 65 درصد افراد بدون هیچگونه مشکلی واکسن را دریافت میکنند.

2- 3 درصد درد در ناحیه تزریق، 1 تا 6 درصد تب خفیف، و تنها 0.001 درصد واکنش آلرژیک شدید (آنافیلاکسی) را تجربه میکنند.

3- کسالت، ضعف، سرگیجه، سردرد و یا خستگی جزئی و خفیف پس از دریافت واکسن که در مدت کوتاهی برطرف میگردند.

نحوه انجام واکسیناسیون:

واکسن هپاتیت B در سه نوبت (دوز) به فواصل زمانی تعیین شده صورت میگیرد.

زمانبندی واکسیناسیون در نوزادان:

بطور روتین: بدو تولد-2 ماهگی-6 ماهگی.

نکته: نوزادان متولد شده از مادران آلوده به هپاتیت B، بایستی ظرف 12 ساعت پس از تولد نخستین دوز واکسن را دریافت کنند.

زمانبندی واکسیناسیون در بزرگسالان:

1-نوبت اول:هر زمان. (هر چه زودتر بهتر)

2-نوبت دوم:بایستی حداقل یک ماه پس از دوز نخست تزریق گردد. (یک تا 2 ماه بعد از دوز اول)

3-نوبت سوم:بایستی حداقل 5 ماه بعد از دوز دوم و یا 6 ماه پس از نوبت اول تزریق گردد. (4 تا 6 ماه بعد از دوز دوم)

بطور روتین: هر زمان-1 ماه بعد-5 ماه بعد.

نکته: در صورت افزایش فواصل (به هر دلیل) تکرار واکسیناسیون لازم نبوده و تکمیل سه مرحله کافیست.

نکته: چنانچه نسبت به دیگر عوامل بیماریزا واکسینه شده اید، انجام واکسیناسیون هپاتیت B  بلامانع است. تزریق همزمان واکسیناسیون هپاتیت B با سایر واکسن ها نیز مجاز است.

نکته: نوجوانان بین سنین ۱۱ تا ۱۵ سالگى تنها دو تزریق با فاصله ۴ تا ۶ ماه لازم دارند.

منبع : آفتاب

نوشیدن آب گرم

آیا نوشیدن آب گرم (بعد از غذا ) از  سکته قلبی پیشگیری میکند ؟

چینی ها و ژاپنی ها با غذایشان چای گرم می نوشند نه نوشیدنی سرد شاید وقت آن باشد که ما هم خود را با این عادت خوب آنها وفق دهیم.

خوردن یک  لیوان نوشیدنی خنک بنظر خیلی مطبوع میرسد . حال آنکه زمانی که شما آب سرد بعد از غذا میل میکنید آب سرد می تواند توده های چربی را که شما با غذا خورده اید سفت و منجمد کند . این عمل فرآیند هضم غذا را کند کرده و نیز زمانی که با اسید معده ترکیب می شود تجزیه شده و بسرعت توسط روده جذب می شود .حتی سریعتر از غذای جامد .

این ماده سطح روده را می پوشاند و تبدیل به چربی شده و محمل مناسبی برای سرطان می شود .. پس بهترین کار اینست که پس از خوردن غذا سوپ یا نوشیدنی گرم بخوریم .

علائم مشترک حمله قلبی

یک تذکر درباره حمله قلبی اینست که باید بدانیم که هر حمله قلبی لزوما با درد در ناحیه بازوی چپ آغاز نمی شود . بهتر است که به درد شدید در ناحیه آرواره هم حساس باشیم .

شما ممکن است که در طول یک حمله قلبی هیچ احساس دردی در ناحیه قفسه سینه نداشته باشید اما تهوع و عرق کردن شدید هم از علائم رایج این بیماری است .

60% افرادی که در خواب دچار حمله قلبی می شوند هرگز از خواب بیدار نمی شوند . اما درد در ناحیه آرواره میتواند هشدار دهنده باشد و شما را از خواب عمیق بیدار کند . بهتر است که مراقب باشیم . هرچه بیشتر بدانیم به ما شانس بیشتری برای زنده ماندن می دهد .

عسل

عسل برای درمان سینوزیت مزمن

پژوهشگران کانادایی عسل ممکن است به تسکین مبتلایان به سینوزیت مزمن کمک کند
به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث‌دی نیوز دانشمندان می‌گویند مواد طبیعی میکروب‌کش موجود در عسل به باکتری‌هایی که باعث این عارضه ناراحت کننده می‌شوند، حمله می‌‌کنند.
دکتر جوزف مارسان از دانشگاه اوتاوا یکی از این محققان در این باره گفت: "عسل در طب سنتی به عنوان یک پانسمان ضدمیکروبی برای زخم‌های عفونی‌شده برای صدها سال مورد استفاده بوده است."
 مارسان توضیح داد که اهداف این بررسی این بود که فعالیت عسل  بر روی به اصطلاح "بیوفیلم‌ها" را مورد ارزیابی قرار دادند، که مسئول عفونت‌های مزمن بی‌شمار هستند.
او گفت: "باکتری‌های معینی، عمدتا استافیلوکوک اورئوس و سودوموناس آئروجینوزا روشی را به کار می‌برند تا خودشان در برابر فعالیت داروهای ضدمیکروبی حفاظت کنند؛ آنها  با زندگی کردن درون موادی به نام " بیوفیلم‌ها" که حتی قوی‌ترین داروهای ضدمیکروبی نمی‌توانند به آنها نفوذ کنند، از خود محافظت می‌کنند.
مارسان و همکارانش در آزمایشگاه عسل را بر روی بیوفیلم‌‌ها که باکتری‌های عامل سینوزیت آنها را ساخته بودند، به کار بردند. آنها دریافتند که عسل در مقایسه با آنتی‌بیوتیک‌های به طور معمول مورد استفاده در کشتن این باکتری‌‌ها موثرتر بودند.
 مارسان گفت: "بررسی ما نشان داده است که برخی از انواع عسل‌، یعنی عسل مانوکا از نیوزلند و عسل سیدر از یمن، دارای خواص ضدمیکروبی قوی بر روی این بیوفیلم‌های باکتریایی هستند که بسیار قوی‌تر از اثر قدرتمندترین داروهای آنتی‌میکروبی مورد استفاده در پزشکی امروز است."
مارسان گفت این بررسی نشان داده که درمان آنها بسیار مشکل است که برخی از عسل‌ها ممکن است نقشی در درمان عفونت‌های مزمن داشته باشد.
 او افزود :"این بررسی در خارج از بدن و در محیط آزمایشگاهی انجام شد و ما باید اکنون دریابیم که چگونه این فعالیت را در داخل بدن زنده در حیوانات آزمایشگاهی و متعاقبا بر روی بیماران نشان دهیم."
سایت دکتر رزم پا

تب خال

تب خال عبارت است از يك عفونت ويروسي مسري و شايع (ويروس هرپس سيمپلكس يا HSV-1 ). تب خال گاهي با زرد زخم اشتباه گرفته مي شود. در اين بيماري ، معمولاً لب ها، لثه ها و ناحيه دهان ، ندرتاً قرنيه ، و گاهي ناحيه تناسلي گرفتار مي شوند.
علايم شايع
پيدايش تاول هاي بسيار كوچك و دردناك معمولاً در اطراف دهان ، و گاهي روز ناحيه تناسلي . اين تاول ها گروهي ظاهر مي شوند و در اطراف هر كدام يك حلقه قرمز وجود دارد. داخل اين تاول ها مايع وجود دارد اما پس از مدتي تاول ها خشك شده و ناپديد مي شوند.
اگر چشم نيز دچار عفونت شود، علايمي چون درد و قرمزي چشم ، احساس اين كه در چشم چيزي وجود دارد، حساسيت به نور، و اشك ريزش بروز مي كنند.
علل
عفونت با ويروس هرپس كه به پوست تهاجم مي كند و غالباً پيش از ايجاد عفونت فعال ، تا ماه ها يا سال ها در آنجا باقي مي ماند. اغلب افراد پادتن هايي را بر عليه ويروس توليد مي كنند كه موجب كنترل ويروس مي شوند مگر اين كه عوامل خطر وجود داشته باشند.
ويروس از طريق تماس فرد تماس فرد به فرد يا تماس با ترشحات بزاقي ، چشمي ، ادرار يا مدفوع انتقال مي يابد. تاول ها و زخم هاي تب خال تا زماني كه بهبود نيافته باشند مسري هستند، چه در موقع اولين بروز تب خال و چه در شعله ور شدن هاي مجدد آن
عوامل افزايش دهنده خطر
در نوزادان : در كودكاني كه اگزما دارند.
استرس فيزيكي يا عاطفي
وجود يك بيماري كه مقاومت بدن را كاهش داده باشد، حتي سرماخوردگي ، ناراحتي خفيف گوارشي ، يا تب به هر علت
زياد قرار گرفتن در معرض آفتاب
دوره خونريزي قاعدگي
مراجعه به دندانپزشكي كه معمولاً دهان حين انجام كار بيش از حد معمول باز مي شود.
مصرف داروهاي سركوب كنده ايمني
پيشگيري
از تماس فيزيكي با افرادي كه ضايعات فعال دارند خودداري كنيد.
به هنگام تب خال ، براي جلوگيري از انتقال ويروس ، دستان خود را مرتب بشوييد. با ماليدن روزانه داروي آسيكلووير شايد بتوان جلوي بروز آن را گرفت .
عواقب مورد انتظار
بهبود خود به خودي در عرض چند روز تا يك هفته و گاهي بيشتر. عود تب خال امري معمول است . ويروس براي تمام عمر در بدن باقي مي ماند اما معمولاً در حالت خفته قرار دارد. هم اكنون تحقيقات در زمينه توليد واكسن آن ادامه دارد.
عوارض احتمالي
اختلال دايمي بينايي ، در صورتي كه عفونت چشمي هرپس درمان نشود.
عفونت شديد و گسترش در بيماران اگزمايي
ندرتاً مننژيت (عفونت يا التهاب پرده هاي مغز) يا آنسفاليت (عفونت يا التهاب خود مغز)
درمان

اصول كلي
ظاهر ضايعات پوستي معمولاً براي تشخيص كافي است ، اما در عين حال مي توان مايع موجود در تاول را براي تأييد تشخيص مورد آزمايش قرار داد.
مايعات خنك بنوشيد يا بستني يخي بجويد تا ناراحتي كمتر شود.
در 24 ساعت اول پس ظاهر شدن ضايعات پوستي ، يك تكه يخ را تا حدود يك ساعت روي محل قرار دهيد. اين كار ممكن است باعث تسريع بهبودي شود.
به هيچ وجه چشم دچار عفونت هرپسي را نماليد يا نخارانيد.
براي پيشگيري از شعله ور شدن مجدد بيماري ، زماني كه قرار است مدت زيادي را در بيرون از خانه بگذارنيد، روي لب هاي خود پماد اكسيد روي يا كرم ضدآفتاب بماليد.
داروها
استامينوفن براي درد خفيف . از آسپيرين استفاده نكنيد، به خصوص در كودكان و نوجوانان . مصرف آسپيرين در بعضي از بيماري هاي ويروسي مي تواند موجب نشانگان راي شود كه نوعي التهاب مغز است .
سعي نكنيد چشم دچار عفونت با ويروس هرپس را خود درماني كنيد، به خصوص با پماد يا قطره كورتيزوني . تركيبات كورتيزوني باعث رشد بيشتر ويروس هرپس در قرنيه مي شوند.
امكان دارد داروي موضعي يا خوراكي ضدويروس ، و در مواردي كه عفونت باكتريايي ثانويه ايجاد شده باشد، پماد آنتي بيوتيكي تجويز شود.
امكان دارد مصرف مداوم داروهاي خوراكي براي پيشگيري از عود مكرر بيماري توصيه شود.
فعاليت
محدوديتي براي آن وجود ندارد. تنها بايد از تماس نزديك ، به خصوص بوسيدن خودداري شود تا موقعي كه ضايعات كاملاً بهبود يابند.
از تماس با نوزادان يا بيماراني كه داروهاي سركوب كننده ايمني مصرف مي كنند خوداري كنيد (استعداد ابتلاي آنها به عفونت زيادتر است ).
رژيم غذايي
رژيم خاصي توصيه نمي شود.
در اين شرايط به پزشك خود مراجعه نماييد
اگر يكي از موارد زير همراه با تب خال رخ دهد: علايم عفونت باكتريايي ثانويه ، مثل تب ، وجود چرك به جاي مايع روشن در داخل تاول ها، سردرد، و درد عضلاني
ظاهر شدن ضايعاتي روي پوست ناحيه تناسلي ، شبيه آنچه در اطراف دهان زده است .
اگر دچارعلايم جديد و بدون توجيه . داروهاي مورد استفاده در درمان ممكن است عوارض جانبي به همراه داشته باشند.

منبع سایت پاراسات

چند عکس دیدنی

1_461.jpg

عکس بالا یک عکس جالب از یک جلب دریایی است که نشان می‌دهد چگونه ساده‌ترین ارگانیسم‌ها می‌توانند ، پیچیدگی جالب توجه داشته باشند.
عکس بالا یک خزه ایرلندی با نام علمی Chondrus crispus است که یک خزه معمولی قرمز در اقیانوس اطلس محسوب می‌شود. از این خزه‌ها موادی استحصال می‌شود که برای غنی کردن مواد غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

عکاس این عکس آندره‌آ اتسن Andrea Ottesen از دپارتمان گیاه‌شناسی و مهندسی کشاورزی دانشگاه مریلند است و موفق شده با این عکس که برای گرفتن آن تنها از نور طبیعی استفاده کرده است ، جایزه اول عکاسی علمی و تصویربرداری مهندسی سال ۲۰۰۷ را ببرد. این جایزه هر ساله از سوی بنیاد ملی علوم و مجله Science  به عکسی داده می‌شود که مفاهیم و اطلاعات علمی پیچیده را توضیح دهد. امسال پنجمین سالی است که جایزه عکس‌های علمی برتر داده می‌شود.

2_461.jpg

در نگاه اول عکس بالا مثل یک حشره عجیب به نظر می‌رسد ، ولی این عکس در واقع سی‌تی اسکنی است که ساختمان‌های حساس داخال بینی انسان را نشان می‌دهد. در این عکس شما می‌توانید سینوس‌های کنار بینی را ببینید. سینوس‌ها ، حفراتی پر از هوا در استخوان جمجمه هستند ، همین سینوس‌ها هستند که در مبتلایان به سینوزیت مایه درد و رنج می‌شوند. این عکس از یک خانم ۳۳ ساله چینی مبتلا به بیماری تیروئید گرفته شده است. عکاس این عکس «کای هونگ فو» نام دارد و عکس را در یکی از بیمارستان‌های هونگ کونگ گرفته است.

3_461.jpg

اما ، عکس بالا را یک فارغ‌التحصیل رشته مهندسی و یک شیمی‌دان دانشگاه هاروارد گرفته‌اند ، آنها لحیم گداخته را وارد مدارهای ظریف سیلیکونی کرده‌اند ، بعد از سرد شدن لحیم ، سیم انعطاف‌پذیری ایجاد شده که می‌تواند به آسانی تا شود و گره بخورد و در عین حال الکتریسیسته را انتقال دهد.

4_461.jpg

عکس بالا از یک انیمیشن سه‌بعدی گرفته شده است و نشان می‌دهد که چگونه نیکوتین پایانه‌های عصبی را تحریک می‌کند تا ایمپالس‌های عصبی را به مرکز لذت مغز بفرستند.

5_461.jpg

ّژن درمانی


دانشمندان آمریکایی نوعی ژن درمانی را طراحی کرده اند که امیدوارند معالجات برای تسکین درد را دگرگون کند.پایگاه اینترنتی بی بی سی در این ارتباط چنین بیان نموده است:

 در این آزمایش ژنی که تولید اندورفین - ماده طبیعی بدن برای مقابله با درد - را تحریک می کند به ستون فقرات موش های آزمایشگاهی تزریق شد که حاصل آن حداقل سه ماه زندگی بدون درد برای موش ها بود. این درمان بر سایر بخش های سیستم عصبی، از جمله مغز، اثر نگذاشت که به طور بالقوه از عوارض عمده جانبی درمان های فعلی پرهیز می کند. مطالعات نشان داده که داروهای مسکن در 66 درصد موارد به کاهش درد در بیماران سرطانی منجر نمی شود. نتیجه این تحقیقات در نشریه "اقدامات آکادمی ملی علوم" تشریح شده است.اندریاس بیوتلر عضو تیم تحقیق در دانشکده پزشکی "ماونت ساینای" در نیویورک گفت: "بیمارانی که از درد مزمن رنج می برند اغلب از معالجات فعلی نتیجه رضایتبخشی حاصل نمی کنند که ناشی از ضعف درمان یا عوارض غیرقابل تحمل مانند خواب آلودگی شدید، پریشانی ذهنی یا توهمات است."

وی گفت در برخی شرایط، بیماران ترجیح می دهند درد را تحمل کنند تا توانایی ذهنی آنها افت نکند.به علاوه خطر بالقوه اعتیاد به داروهای مخدر وجود دارد.

هزینه های درد

تیم محققان از یک ویروس "از کار افتاده" سرماخوردگی برای انتقال ژن به مایع مهره های کمر موش ها استفاده کرد. بدن موش ها طوری دستکاری شده بود که از درد مزمن رنج ببرند. پژوهشگران نوشتند که این کار مخابره پالس های درد به مغز را مسدود کرد که موش ها را حداقل برای سه ماه از درد رهانید.ژوزفین کوریدو از موسسه تحقیقات سرطان بریتانیا گفت: "هرچند این تحقیقات در مرحله خیلی مقدماتی است، اما مفهوم مقابله با درد به کمک ژن درمانی جالب است زیرا می تواند عوارض جانبی بالقوه کمتری نسبت به شیوه های متعارف داشته باشد."

هرچند بیماران سرطانی می توانند در میان بهره وران اصلی چنین درمانی باشند، مطالعه تازه در اروپا حاکی از آن است که احتمالا تا 20 درصد بزرگسالان از دردهای مزمن یا گهگاهی رنج می برند که برای آن درمان مناسبی وجود ندارد. تصور می شود که تنها در بریتانیا مقابله با مشکل کمردرد میلیاردها پوند هزینه برمی دارد.دانشمندان اکنون سال هاست می کوشند از ژن درمانی برای تسکین درد استفاده کنند اما با مشکلات مختلفی روبرو شده اند.

پروفسور تورو نورمیکو مدیر "موسسه تحقیقات درد" در لیورپول گفت که این تحول "مسلما مهیج و نویدبخش است".

او افزود: "اما هنوز زود است که بخواهیم در مورد اهمیت نهایی آن صحبت کنیم. زمانی که محققان نشان دادند درد مزمن در حیوانات در دراز مدت تسکین می یابد، آنگاه می توان از یک پیشرفت عمده پزشکی سخن گفت."

منبع سایت پاراسایت

هپاتيت B

هپاتيت B

هـپاتیت B یک بــیماری جدی و خطرناک است که در کوتاه مدت ایجاد  بی اشتهایـی، خســتـگی، درد عضلانی، درد مـــفاصل، درد و تــورم شکــم، تیره شدن رنگ ادرار، یرقان (زردی)، اسهال و استفراغ، و در دراز مـــدت باعث آسیــب به کبد (سیروز کبدی)، سرطان کبد و مرگ می شـود. قـــدرت سرایت این بیمارى بیش از 100 برابر ویروس HIV  است. ویروس HIV حداکثر یک ساعت بیرون از بدن زنده مـى ماند در حـالى کـــــه ویروس هپاتیت بی (HBV)  هفت تا ده روز خارج از بدن زنده است و قابلیت بیماریزایی دارد.

نکته: واکسن هپاتیت B نخستین واکسن ضد سرطان محسوب میگردد، چراکه از بروز سرطان کبد جلوگیری میکند.

نکته:بیش از نیمی از اشخاص مبتلا به هپاتیت B فاقد علایم بالینی میباشند، اما ناقل بیماری هپاتیت B هستند.

آمار جهانی مبتلایان به هپاتیت B:

350 میلیون انسان در سراسر جهان به هپاتیت B مزمن مبتلا میباشند. سالیانه نیز یک میلیون نفر به علت ابتلا به این بیماری جان خود را از دست میدهند.

هپاتیت B  چگونه منتقل میشود؟

1- از طریق مادر آلوده به نوزاد خود.

2- تماس جنسی حفاظت نشده از راه مهبل و یا مقعد.

3- تماس با زخمها و یا خون آلوده فرد مبتلا به هپاتیت B.

4- سوراخ کردن غیر بهداشتی گوش، حجامت و خالکوبی.

5-به اشتراک گذاشتن مسواک، تیغ، ناخنگیر، ریش تراش و یا حوله فرد مبتلا.  

6-استفاده از سوزن های تزریق مواد مخدر به صورت مشترک.

7-در مطب های دندانپزشکی که اصول بهداشت رعایت نمیشود.

8-از طریق دریافت فرآورده های خونی آلوده (امروزه نادر است).

نکته:هپاتیت B از حیوانات به انسان قابلیت انتقال ندارد.

نکته: هپاتیت B از طریق تماسهای عادی و روزمره نظیر دست دادن انتقال نمی یابد(برای اطلاعات بیشتر به مقاله هپاتیت B رجوع کنید)

هپاتیت B چگونه تشخیص داده میشود؟

تنها روش تشخیص این بیماری انجام آزمایش خون و اندازه گیری آنتی ژن سطحی این ویروس (HBsAg) در خون است.

چگونه میتوان از ابتلا به هپاتیت B پیشگیری کرد؟

1-با دریافت واکسن هپاتیت B و همچنین تشویق دیگران به انجام واکسیناسیون.

2-اجتناب از تماسهای جنسی حفاظت نشده (با افراد غریبه).

3-عدم استفاده مشترک از وسایل شخصی فرد آلوده به هپاتیت B: حوله، ریش تراش، تیغ، مسواک، ناخن گیر.

4-عدم استفاده مشترک از سوزن و سرنگ تزریق مواد مخدر.

5- اعمال قوانین بهداشتى و رعایت اصول استریل کردن در مراکز درمانى و بهداشتى و مراکز دیگرى که مى توانند موجب سرایت بیمارى شوند.

نکته: ماهیت واکسن هپاتیت B ،A و C کاملا با یکدیگر متفاوت میباشند. بنابراین در صورت تلقیح واکسن هپاتیت B شما نسبت به دو نوع دیگر هپاتیت مصونیت پیدا نخواهید کرد. واکسن برای هپاتیت B و A در دسترس میباشد، اما برای هپاتیت C خیر.

آیا واکسن هپاتیت B ایمن است؟

بله کاملاً. تاکنون نزدیک به 800 میلیون نفر در سراسر جهان واکسیناسیون هپاتیت B را انجام داده اند.

نکته: بر خلاف تصور تزریق واکسن هپاتیت B، باعث ابتلا به بیماری MS نمیگردد.

میزان اثر بخشی واکسن هپاتیت B چقدر است؟

90 تا 95 درصد کسانی که واکسن را دریافت میکنند، در برابر ویروس هپاتیت B مصونیت پیدا میکنند. و این مصونیت مادام العمر بوده و نیازی به دریافت واکسن یادآور نیز ندارد.

آیا تست پاسخ آنتی بادی کافی پس از واکسیناسیون ضروری است؟

برای تمام افراد خیر. اما افراد زیر بایستی 2 تا 3 ماه پس از تزریق دوز سوم واکسن ، سطح پادتن ضد ویروس هپاتیت بی (HBsAb) آنها اندازه گیری گردد، تا از مصونیت بخشی واکسن اطمینان حاصل گردد:

- نوزادانی که از مادران آلوده به هپاتیت B متولد میشوند.

- افرادی که بطور مرتب همودیالیز میشوند.

- کسانی که با فرآورده های خونی آلوده در تماس هستند.

- افرادی که واکسن را از طریق باسن دریافت کرده اند.

محل تزریق واکسن کجاست؟

تلقیح واکسن بصورت عضلانی و بر روی عضله بازو انجام میگیرد.

چه کسانی بایستی واکسن هپاتیت B را دریافت کنند؟

1-تمام افراد 18 سال و زیر 18 سال (کودکان، نوجوانان و جوانان).

2-بزرگسالان بالای 18 سال  که در خطر ابتلا به این بیماری هستند:

- کسانی که  بیش از یک شریک جنسی دارند.

- افرادی که سابقه ابتلا به بیماریهای مقاربتی را دارند.

- مردان همجنس باز.

- افرادی که تماس جنسی با مبتلایان آلوده به هپاتیت B دارند.

- کادر بهداشتی درمانگاه ها و بیمارستانها که با خون و مایعات بدن آلوده در تماس میباشند: پزشکان-پرستاران-کارکنان بخش همودیالیز-تکنسین های آزمایشگاه ها، بانک خون و سازمان انتقال خون-دندانپزشکان و دستیاران آنها.

- بیمارانی که همودیالیز میشوند.

- افرادی که همراه با یک شخص مبتلا به هپاتیت B زندگی میکنند.

- تمام معتادان تزریقی.

- افرادی که قصد مسافرت به سایر کشورها را دارند.

نکته: چنانچه در گروه پر خطر نیز قرار ندارید، توصیه میگردد واکسن هپاتیت را تزریق کنید.

چه کسانی نبایستی واکسن هپاتیت B را تزریق کنند؟

1-افرادی که نسبت به مخمر نانوایی و یا دوز قبلی واکسن هپاتیت B آلرژی داشته اند.

2-کسانی که هنگام دریافت واکسن، مبتلا به یک بیماری متوسط و شدید میباشند، بایستی زمان تزریق واکسن را تا بهبودی کامل به تعویق اندازند.

ریسک  دریافت واکسن هپاتیت B کدام است؟

واکنش آلرژیک شدید(آنافیلاکسی) که شامل کهیر، تنفس دشوار و شوک است. این عارضه بسیار نادر است. از هر 600 هزار نفر، یکی احتمال دارد دچار آن گردد.

عوارض ناشی از دریافت واکسن هپاتیت B کدام است؟

1- 65 درصد افراد بدون هیچگونه مشکلی واکسن را دریافت میکنند.

2- 3 درصد درد در ناحیه تزریق، 1 تا 6 درصد تب خفیف، و تنها 0.001 درصد واکنش آلرژیک شدید (آنافیلاکسی) را تجربه میکنند.

3- کسالت، ضعف، سرگیجه، سردرد و یا خستگی جزئی و خفیف پس از دریافت واکسن که در مدت کوتاهی برطرف میگردند.

نحوه انجام واکسیناسیون:

واکسن هپاتیت B در سه نوبت (دوز) به فواصل زمانی تعیین شده صورت میگیرد.

زمانبندی واکسیناسیون در نوزادان:

بطور روتین: بدو تولد-2 ماهگی-6 ماهگی.

نکته: نوزادان متولد شده از مادران آلوده به هپاتیت B، بایستی ظرف 12 ساعت پس از تولد نخستین دوز واکسن را دریافت کنند.

زمانبندی واکسیناسیون در بزرگسالان:

1-نوبت اول:هر زمان. (هر چه زودتر بهتر)

2-نوبت دوم:بایستی حداقل یک ماه پس از دوز نخست تزریق گردد. (یک تا 2 ماه بعد از دوز اول)

3-نوبت سوم:بایستی حداقل 5 ماه بعد از دوز دوم و یا 6 ماه پس از نوبت اول تزریق گردد. (4 تا 6 ماه بعد از دوز دوم)

بطور روتین: هر زمان-1 ماه بعد-5 ماه بعد.

نکته: در صورت افزایش فواصل (به هر دلیل) تکرار واکسیناسیون لازم نبوده و تکمیل سه مرحله کافیست.

نکته: چنانچه نسبت به دیگر عوامل بیماریزا واکسینه شده اید، انجام واکسیناسیون هپاتیت B  بلامانع است. تزریق همزمان واکسیناسیون هپاتیت B با سایر واکسن ها نیز مجاز است.

نکته: نوجوانان بین سنین ۱۱ تا ۱۵ سالگى تنها دو تزریق با فاصله ۴ تا ۶ ماه لازم دارند

منبع سايت آفتاب

خون مصنوعی

خون چیست؟

جانشینهای خون(خون مصنوعی)

خون

 پژوهشگران امیدوارند خون مصنوعی بسازند که بتواند مشکل حجم خون های اهداییِ رو به کاهش را در شرایط  نیاز (هنگام تزریق خون در جراحیها وموقعیت های اورژانسی )،  بهبود بخشد و آسان کند.

 در حال حاضر؛ خونهای مصنوعی در دست توسعه هستند که از پرفلوئوروکربن ها یا هموگلوبین های اصلاح شده برای حمل اکسیژن به بافتها استفاده می شود.

 پرفلوئوروکربن ها ، زنجیره های هیدروکربنی چرب و درازی هستند که شامل فلوئورین می باشند. فلوئورین توانایی دریافت اکسیژن از شش ها و آزاد کردن آن به داخل بافتها را دارد.

خون مصنوعی شامل مخلوطی از فلوئورو کربن ها ومحلول آب نمک می باشد و از موادفعالی استفاده می شود که سبب مخلوط شدن آب و روغن(چربی) می شوند. این محلول سپس به بیماران برای مصرف داده می شود.

در طول این مدت ؛ هنگامیکه خون مصنوعی، اکسیژن را به بافتها تحوبل می دهد، مولکولهای فلوئورو کربن ازطریق بازدم از بدن خارج می شوند.

محلول هموگلوبین شامل هموگلوبین هایی هست که، به منظور افزایش طول عمر در رگهای خونی و حتمی شدن توانایی حمل اکسیژن به مقدار کافی؛ ازگلبولهای قرمز جدا شده اند و به طور شیمیایی تغییر یافته اند.

 این مواد(خون مصنوعی) ،به کاملی مواد موجود در خون نیستند چون آنها فقط توانایی حمل اکسیژن را دارند و نمی توانند دیگر عملکردهای مهم خون را انجام دهند یاجایگزین  آنها شوند.

هرچند آنها در حذف خطر بیماریهای حاصل از انتقال در تزریق خون ارزشمند هستند، طوری که  از نا همخوانی تصادفی گروه های خونی جلوگیری می کنند.

  گروهای خونی ABO

 یک جنبه قابل توجه گلبولهای قرمز، حمل پروتئین هایی در غشاء پلاسمایی است، که آنتی ژن نامیده می شوند.

این آنتی ژنها عهده دارِ نام گروهای خونی  مختلف شناخته شده ی A,B,O,AB می باشند.(درواقع نوع گروه خونی با توجه به نوع آنتی ژن مشخص می شود).

 شخصی باآنتی ژن A،گروه خونی Aوآنتی بادی Bدارد.

شخصی با آنتی ژن B،گروه خونی Bوآنتی بادی Aدارد.

شخصی با داشتن هر دوی آنها، گروه خونی ABدارد ودر مقابل ،آنتی بادی ندارد.

شخصی که هیج آنتی ژنی در غشای گلبولهای خونی اش نداشته باشد،گروه خونی Oدارد وآنتی بادی نسبت به هر دو آنتی ژن A وBرا دارد.

دانستن این ترکیبات هنگام انجام تزریق خون، ضروری هستند.برای مثال:

اگر فردی با گروه خونی A ، به فردی با گروه خونی B خون اهدا  کند، آنتی بادی A موجود در فرد گیرنده، در مقابل آنتی ژن Aفرد اهدا کننده عکس العمل نشان می دهد. این واکنش ،واکنش هم چسبی نامیده می شود که باعث جمع شدن سلولهای خونی با همدیگر می شود.

این واکنش می تواند کشنده باشد! .تا قبل از اینکه گروههای خونی شناخته شوند، بیشتر مرگها به خاطر تزریقات خون  و به علت ناسازگاری آنتی ژن ها و آنتی بادیها اتفاق می افتاد.

  گروهای آنتی ژن HLA

غشای پلاسمایی گلبولهای سفید ،مانند گلبولهای قرمز دارای آنتی ژنهایی هستند.این آنتی ژنهای ظاهری،آنتی ژنهای وابسته به لیکوسیتهای انسانی ،نامیده می شوند.

آنتی ژنهای HLAمانند انواع گلبولهای قرمز، گروهای مختلف گلبولهای سفید را نمایان می کنند.

زمانی که یک فرد عضو پیوند زده شده ای رو از اهداکننده ای دریافت میکند، فرد اهداکننده و گیرنده برای اینکه عمل پیوند با موفقیت انجام شود، باید گروه آنتی ژن HLA یکسانی داشته باشند.

اگر این دو فرد گروه آنتی ژن HLAمتفاوت داشته باشند، بدن گیرنده، عضو را پس میزند. به عبارت دیگر سیستم ایمنی فرد گیرنده به خاطر سلولهای بیگانه عضو ،فعال میشود و شروع به انجام  پاسخ  ایمنی در مقابل آن عضو بیگانه می کند.

 منبع سایت تبیان